Enquete

Moderator: yuti

Enquete

Berichtdoor meretseger » Do Jan 14, 2010 4:59 pm

De vrienden van het KMKG stuurden een enquete om te weten over
welke thema's men graag een tentoonstelling zou bezoeken.

Bij oude beschavingen koos ik natuurlijk Egypte.

Er mochten suggesties ivm tentoonstellingen voorgesteld worden.
Mijn suggesties zijn:
*Leven en werk van Jean Capart
*De Isiscultus in Egypte en Europa
*Fototentoonstelling van de opgravingen in El Kab
*Bezoek aan de reserves ivm egyptische ontdekkingen (niet echt
een tentoonstelling maar een stille wenk)

Zijn er nog andere suggesties ivm tentoonstellingen over Egypte?
Dan vermeld ik ze ook.
De enquete stuur ik maandag e.k. terug.
meretseger

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jan 17, 2010 8:27 pm

Vriendelijk om pr kmt te polsen, Meretseger, en wanneer je dit op de valreep nog leest: geef maar voorrang aan je eigen voorkeuren ... want: doordachte keuze ... ben ik ook direct voor te vinden. Isis en Europa en El Kab; ik bestel nu al de tentoonstellingsboeken !

Dat van de reserves ben ik zelf eigenlijk een beetje vergeten. Weet je nog dat we afgesproken hadden dat ik zou wachten om eens bij Dr. Limme te polsen voor een rondleiding tot er in dit verband nieuws kwam van Egyptologica Vlaanderen?
Misschien moet ik het nu toch eens zelf doen?

En misschien nog een interessante inhoud voor een tentoonstelling ... en dit leunt aan bij Isis in Europa ... een expositie van voorwerpen die de evolutie illustreren van de overgang van het Oudegyptische geloof via het Griekse en Romeinse denken naar het Koptische geloof, en de invloed op de Christelijke en Islamitische denkbeelden.
Alhoewel ik de inhoud er niet van ken, misschien iets gelijkaardigs als: 'Doden voor de rechter, Het Egyptisch dodengericht in perspectief' ... een tentoonstelling die binnenkort loopt in het Allard Pierson Museum.
Anderzijds vraag ik me af of een dergelijke tentoonstelling met voorwerpen en teksten geen aanstoot kan geven voor diepgelovigen?
Verzin jij maar een titel, ben jij wellicht beter in ...
'De evolutie van ons Paradijs' ... ?

Ook chique zou wel eens een tentoonstelling zijn over 'De bouwers van de Piramides' ... in vergelijking met 'De kunstenaars van de farao's'.
Of 'Farao's en Amonpriesters, Egypte tijdens de Derde Tussenperiode'.
Of 'Liefde en Leed in het oude Egypte', over het mooie en het harde aspect van het leven van de mensen. (Liefdesproza, geboorte, opvoeding, gezinsleven, levensverwachting, ziektes, geneekunst, sterfte, arbeid, rechtspraak, oorlog, ...)
Of 'Het ontstaan van het Zwarte Land'.

Zwijgt, straks komt mijn poëtische vierde persoonlijkheid naar boven.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor meretseger » Ma Jan 18, 2010 7:02 pm

Bedankt Philip, ik heb je suggesties ook vermeld. Ik hoop dat een of meerdere van je voorstellen als tentoonstelling zal gekozen worden.
De titels zullen zij wel bedenken, daar ben ik zelf niet zo goed in.

Van een bezoek aan de reserves is er geen nieuws, en ik heb het eigenlijk niet uitdrukkelijk gevraagd.
Misschien is er bij het KMKG opnieuw een opendeurdag zoals in juni vorig jaar, en kunnen de egyptische reserves dan bezocht worden, wie weet.

Nogmaals bedankt voor je hulp !
meretseger

Terug naar Musea en organisaties