Neues Museum Berlijn

Moderator: yuti

Neues Museum Berlijn

Berichtdoor Djedi » Di Jun 08, 2010 9:09 pm

Afgelopen zaterdag het Neues Museum in Berlijn bezocht. Feitelijk was het de bedoeling dit reeds vrijdag te doen maar toen ik bij het museum aankwam om 14u15 bleken er alleen tickets te zijn 16u. Het aantal bezoekers wordt beperkt door met tijdsblokken van een half uur te werken, zeer onaangenaam om dit ter plaatse te moeten vaststellen en helaas was dit slechts de eerste ontgoocheling.

Zaterdag een ticket voor 10u gekocht, niet aangeschoven aan de ticket-kiosk waar er al tientallen mensen in de rij stonden maar de Alte Nationalgalerie binnengegaan waar ze ook tickets voor het Neues Museum verkopen (ook in het Altes Museum), was er als eerste aan de kassa.

Eens in het Neues Museum volgde de tweede opdoffer, de buste van Nefertiti mag niet meer geftografeerd worden!
De Egyptische collectie bleek verspreid over drie etages, gelijkvloers, kelder en de 2de verdieping; niet erg logisch dus.
Opstelling is ook niet alles en vrij veel weerkaatsing op vitrines.
Speciaal te vermelden (buiten de Amarna stukken) zijn de reliëfs van de 5de dynastie uit de zonnetempel van Nioeserre en de pyramidecomplexen van Sahoere en Nioeserre. Voor de rest kan de collectie naar mijn mening niet tippen aan die van het Louvre, het Britisch en Turijn.

De echt monumentale Egyptische stukken (o.a. fragment van kolosbeeld Toetanchamon, de Kalabscha-poort, zuilen met architraven van de Sahoere tempel, enz...) staan niet in het Neues museum en zullen in de toekomst een plaats krijgen in de nog te bouwen (controversiële) 4de vleugel van het Pergamonmuseum.

Had meer verwacht van het Neues Museum, het mist sfeer, samenhang en ook toch wel inhoud, eerder een tegenvaller...
Toch drie uur lang non-stop gefotografeerd.
Djedi

Re: Neues Museum Berlijn

Berichtdoor Rozette » Wo Jun 09, 2010 1:07 pm

Bedankt voor de samenvatting Djedi :) .

Ik herinner me dat ik onlangs op een blog gelezen had dat het beeld van Nefertiti niet meer mocht gefotografeerd worden, het was dus toch waar, spijtig :( .
Djedi schreef :
Had meer verwacht van het Neues Museum, het mist sfeer, samenhang en ook toch wel inhoud, eerder een tegenvaller...
Toch drie uur lang non-stop gefotografeerd.

Ik kijk alvast uit naar de dag dat je de foto's post op jullie fantastische website :P !!!

Rozette :wink:
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jun 09, 2010 5:40 pm

Djedi schreef:
Het aantal bezoekers wordt beperkt door met tijdsblokken van een half uur te werken, zeer onaangenaam om dit ter plaatse te moeten vaststellen ...

Dat begrijp ik.
Ik had er eigenlijk geen aandacht aan gegeven, anders had ik het misschien beter doorgegeven, maar in een fotoreportage en verslag 'The Neues Museum, Berlin, Reborn' van Dodson & Hilton, in KMT 21/1, 2010, staat p. 51 te lezen dat wegens de verwachte belangstelling voor het 'nieuwe' museum, besloten werd een tijdsgebonden systeem toe te passen, waarbij slechts 250 bezoekers toegelaten worden ... om de dertig minuten.

Het is vervelend, zo'n tijdsgebonden systeem ... anderzijds krijg je toestanden zoals ik enkele weken terug in het British Museum zag in de kamers van de lijkkisten en mummies: je kon daar echt op de koppen lopen, vooral wegens enkele schoolreizen in deze periode.

Weet je ook waarom Djedi, dat er geen foto's meer mogen genomen worden van de buste van Nefertiti?
Wordt er veel geflitst misschien? Want dat gebeurt zag ik ook héél veel in het British Museum en in het Louvre, jammer genoeg.

Afbeelding

De toegangsprijs voor het Neues Museum is 10,00 euro, inclusief een audiogids.
In het KMT-artikel staat dat de audiogids een must is omdat niet alleen de voornaamste voorwerpen besproken worden, maar dat ook een uitstekend overzicht gegeven wordt van de verbouwingen aan het museum, alsook een interview met architect Chipperfield en zijn restauratieteam. Tja.

Kritiek wordt gegeven 'a few minor criticisms':
- er zijn weinig of geen zitbanken
- er zijn slechts twee bezoekersliften (waarvan toen 1 buiten gebruik)
- er is slechts een cafetaria.

In het artikel is er ook sprake van verdere musea-vernieuwingen, zoals het één circuit maken van het Neues Museum, het Pergamon, Bode en Altes Museum.
http://www.museumsinsel-berlin.de/
Als er dan inderdaad maar genoeg zitbanken voorzien zullen zijn. :shock:

De werken - ook aan het Pergamon - zouden klaar moeten zijn in 2015.
Nog ongeveer 1500 keer slapen dus. :roll:

I.v.m. de mogelijkheid om te fotograferen staat er inderdaad ook in het tijdschrift 'Toutankhamon' 47/2010 als minpunten te lezen: "Le manque de luminosité de certaines salle est la seule véritable critque ainsi que les explications toujours aussi minimalistes en anglais et l'absence totale de traduction en français."

Er staat in 'Toutankhamon' ook dat 'le masque en bois de Tiyi' niet zou tentoongesteld zijn en dat er nog zalen gesloten zijn voor het publiek.
Bedoelen ze dit:
http://www.desheret.org/photogallery/ph ... eum053.JPG
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Queen ... Berlin.png

Zoals Rozette kijk ik ook weer uit naar jouw ongetwijfeld mooie foto's.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Djedi » Wo Jun 09, 2010 8:33 pm

Philip schreef:
Weet je ook waarom Djedi, dat er geen foto's meer mogen genomen worden van de buste van Nefertiti?
Wordt er veel geflitst misschien? Want dat gebeurt zag ik ook héél veel in het British Museum en in het Louvre, jammer genoeg.

Geen idee waarom dit niet meer mag; in tegenstelling met het Britisch en vooral het Louvre zijn er wel bewakers aanwezig die streng optreden wanneer iemand flitst. Heb gelukkig genoeg foto's van Nefertiti kunnen nemen toen ze nog in het Altes Museum stond.

Nog een minpunt: zowel op het kelderverdiep als op het gelijkvloers was er een museumshop; beiden waren veel te klein (en dus overvol met bezoekers), zelden gezien!

Philip schreef:
Er staat in 'Toutankhamon' ook dat 'le masque en bois de Tiyi' niet zou tentoongesteld zijn en dat er nog zalen gesloten zijn voor het publiek.

Het masker staat inderdaad niet ten toon en het is mogelijk dat er nog zalen gesloten waren (niet opgemerkt).

Voor de foto's zullen julie nog wat geduld moeten uitoefenen want volgende week ben ik alweer met vakantie naar Duitsland - Polen als er geen overstromingen meer zijn tenminste...
Djedi

Berichtdoor erwin » Ma Jun 14, 2010 9:59 pm

Ikzelf ben vorig jaar in november naar het Neues Museum geweest. Was net een week open en dat heb ik geweten. Inderdaad twee uur wachten voordat je een ticket kon kopen. Daar had ik geen zin in maar kwam er bij toeval achter dat in het Pergamon museum ook tickets verkocht werden. Alleen was om 10 uur alleen nog maar 16u een haalbare kaart. Het werd een dag later. Ook goed.

Het gebouw zelf is inderdaad ook bijzonder. (Dat is bijna alleen al een bezoek waard!!) Je moet even je weg vinden maar in tegenstelling tot Djedi had ik daar geen moeite mee, ook niet met de tentoonstelling. Ik vond het prettig, ruimtelijk en respectvol opgesteld. Maar goed, persoonlijk natuurlijk.

Omdat wij zo vroeg waren, was het ook nog toegestaan om foto's te maken. Een kleine catalogus heb ik dus wel aangelegd. En ook van Nefertiti. Zie hier het resultaat!
Afbeelding

Op internet had ik enige tijd geleden al gevonden waarom: http://www.ad.nl/ad/nl/1026/Kunst-literatuur/article/detail/464468/2010/02/18/Fotoverbod-voor-koningin-Nefertiti.dhtml
Heel simpel dus, vele bezoekers die het flitsverbod aan z'n laars lapten. Verbaasde me overigens niets, ik kan alleen maar onderschrijven wat er staat. Heel veel mensen die toch flitsen, bewust en onbewust. Om het niet te moeilijk te maken, dan maar alles verbieden. Jammer, maar ik begrijp het wel.
Gebruikers-avatar
erwin

Berichtdoor gaspard » Vr Jan 28, 2011 12:17 am

Vandaag las ik een interessant artikel over de discussie tussen het Neues Museum in Berlijn en Zawi Hawass over de teruggave van het beeld van Nifertiti.
De link is : http://www.dagjeweg.nl/nieuwsredactie/n ... 0Nefertiti
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 26, 2011 12:29 pm

Net gezien in een niewsbrief van het Armenian Egyptology Centre ...
http://a-egyptology.atspace.com/

Een mooie reconstructie door Sven Geruschkat van het gezicht van Nefertiti, volgens haar buste in Berlijn:

http://www.svenger.de/

Links op de website kiezen voor CGI/New, en dan klikken op de afbeelding van het gezicht van de koningin.

Mooi gedaan, ik weet niet hoe oud of bekend deze reconstructie is (2010?), maar ik herinner me niet dit gezien te hebben.

Wanneer je klikt op de 'Large' versie (1900x1200) wordt het pas fenomenaal met de sproeten en rimpeltjes, en de detais van de sieraden. Zeer knap gedaan.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Musea en organisaties