Nubisch Museum Aswan

Moderator: yuti

Nubisch Museum Aswan

Berichtdoor Jef » Wo Dec 15, 2010 7:56 pm

Afbeelding

Afbeelding

Een paar foto's van een beeld van Ramses II in het Nubische Museum van Aswan.
En wel een van zijn mooiste beelden qua kleuren vindt ik.
Gebruikers-avatar
Jef

Re: Nubisch Museum Aswan

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 15, 2010 8:39 pm

Knap.

Dat is dat beeld van Gerf Hussein, niet?

Mag je in het Nubisch Museum onbeperkt fotograferen?

Ik was aan het zoeken naar de website van het Museum, maar dit klopt niet meer:

http://www.numibia.net/nubia/

Verhuisd?
(allez, virtueel bedoel ik)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Do Dec 16, 2010 7:53 pm

Je mag onbeperkt fotograferen zelfs met statief, mits je twee tickets hiervoor koopt. Een voor het trekken van de foto's en een voor het gebruik van een statief.
En ze letten er echt wel op of je een ticket hebt voor het gebruiken van het statief. Ze hebben mij er wel 5 keer om gevraagd.

Gerf Hoessein, het is heel aannemelijk dat het beeld hier vandaan komt.
In het boek " Operatie Farao's " staat een foto van een zelfde beeld maar dan zonder dubbele kroon, hiervan zegt men dat dit beeld destijds is overgebracht naar het terrein ten zuiden van Asswan waar ook de Tempel van Kalabsje werd herbouwd. (in het boek spreekt men van meerdere beelden)

En... meteen heb ik spijt dat we afgelopen Oktober Kalabsja niet meer aan gedaan hebben. (we konden het niet opbrengen vanwege de hitte, met name mijn vrouw dan)
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Vr Dec 17, 2010 12:13 pm

Foto's trekken in het Nubische Museum, hier ik heb er nog even mijn dagboek op nageslagen.

Om foto's te maken met een statief heb je alleen een ticket nodig voor het gebruik van het statief.
Foto's maken zonder statief is kosteloos.

Entree Museum 50 Egp.
Ticket voor gebruik van statief 20 Egp.

En in het restaurant schenkt men heerlijke thee, voor 5 Egp. per kopje.

Net zoals in 2005 was ook nu niet druk, stil zelfs ik denk dat er op het moment dat wij er waren nog 10 andere bezoekers rondliepen.

De tuin buiten rondom het Museum is verwaarloosd. Aan de achterkant van het museum kun je vanuit de tuin in de verte de onafgewerkte Obelisk zien liggen. (als je weet waar hij ligt)

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Wo Dec 22, 2010 4:44 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Knap.

Dat is dat beeld van Gerf Hussein, niet?

Mag je in het Nubisch Museum onbeperkt fotograferen?

Verhuisd?

De rotstempel van Gerf Hoessein is gebouwd onder Ramses II. Helaas was het niet mogelijk de gehele tempel, zowel het vrijstaande deel als het in de rotsen uitgehouwen deel, te redden. De belangrijkste fragmenten zijn tijdens de UNESCO-campagne uitgezaagd en naar veiligere oorden overgebracht. Gerf Hoessein werd dus voor een deel het slachtoffer van het Nassermeer, want als rotstempel van niet al te grote betekenis kon deze niet geheel voor duur geld worden gered. Men heeft er zich toe bepaald onderdelen te verwijderen en deze te vervoeren naar Kalabsje. Bovendien kreeg de tempel van Gerf Hoessein nog een belangrijke: functie hij zou dienen als proefkonijn voor de redding van veel belangrijkere tempels van Abu Simbel. Zo hoopte men heel wat moeilijkheden te kunnen vermijden wanneer men aan dit karwei zou toekomen. Een van de grote beelden uit de tempel van Gerf Hoessein werd overgebracht naar het terrein ten zuiden van Aswan waar ook de tempel van Kalbsje werd herbouwd. En een staat er in het Nubische Museum
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Wo Dec 22, 2010 4:48 pm

Philip Arrhidaeus schreef:

Verhuisd?

Philip, ik zojuist de link getest en bij mij werkt deze wel.
Misschien was de website tijdelijk uit de lucht toen jij de link probeerde.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Dec 25, 2010 8:46 pm

Bedankt voor alle gegevens Jef.

Zeer mooie foto van achter het museum trouwens!

Ik wist - uit boekjes - dat het Fatimiden kerkhof, de onvoltoide obelisk en het Nubisch Museum niet ver van elkaar lagen, en dat het eigenlijk te voet te doen was.
Heb jij dat zo gedaan?

En inderdaad: de link naar het Nubia Museum werkt weer ... treug in mijn Favorieten gestopt ... :D
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: De lijkkist van Heqata in het Nubisch Museum

Berichtdoor Jef » Zo Feb 10, 2013 9:27 pm

Yuti schreef in
viewtopic.php?f=8&t=2994
Het Nubisch museum blijft bekoren zelfs na een tweede of derde bezoek. Zeker niet te missen!!!

Helemaal mee eens Yuti " het Nubisch Museum " is prachtig, en wat een rust daar.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor isisnofret » Ma Feb 11, 2013 9:42 pm

Al kan de belichting links en rechts wel wat beter. Ook de tuin is schitterend of zou het kunnen zijn als er water in de voorzien bassins zou stromen. En helemaal zielig werd het toch bij de namaakgrot met de "geredde" rotsinscripties uit het Nassermeer waar je na enig zoeken zelf het licht moet aansteken door in de verdeelkast de knop aan te zetten, om dan vast te stellen dat 90% van de lichtpunten kapot is.
Het is zonder meer een mooi museum met mooie stukken, maar het onderhoud laat wel te wensen over...

Schaduw van Isisnofret
isisnofret

Berichtdoor yuti » Di Feb 12, 2013 10:16 am

Wat het onderhoud betreft heb je gelijk Isisnofret. We hadden dezelfde ervaring met de lichten in de grot en de waterkanalen in de tuin leken ook niet waterdicht. Maar de tuin was wel mooi onderhouden.
Er leek ook weinig personeel aanwezig. De boekenwinkel was de hele tijd onbemand. Zelfs na lang aandringen duurde het een hele tijd om een catalogus te pakken te krijgen. Maar het personeel was uiterst vriendelijk.
Toch zijn de museumstukken prachtig tentoongesteld en gedocumenteerd. Je mag je er zonder problemen fotograferen. De belichting in de meeste musea is een heikel punt. Misschien bedoeld om betere foto’s aan te kopen?
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 14, 2013 6:42 pm

Schaduw van Isisnofret schreef:
Het is zonder meer een mooi museum met mooie stukken, maar het onderhoud laat wel te wensen over...

Yuti schreef:
Je mag je er zonder problemen fotograferen. De belichting in de meeste musea is een heikel punt.

Jullie hebben allebei gelijk. Een woordje kritiek mag inderdaad. Ik denk dat mijn vreugde om sommige voorwerpen IRL te kunnen bekijken, me ter plaatse niet in staat stelde objectief te wezen.
Het museum is op sommige plaatsen uiterst slecht verlicht. De voorwerpen in de vitrines in het noorden van het gebouw, links niet zichtbaar op onderstaande overzichtfoto wegens achter die muur, zijn zelfs niet eens goed te bekijken.
Er is te weinig personeel aanwezig. 1 bewaker voor alle zalen, 1 persoon - soms - bij de souvenir en boekenverkoop, 1 persoon - soms - bij het niet in werking zijnde scanapparaat aan de ingang. Een cafetaria was er, maar niet open.
In de grot waren slechts een gedeelte van de rotsgraveringen te zien, zoals Schaduw van Isisnofret vertelt. Jammer.
Maar ... met hoeveel waren we in het museum? Inderdaad, bijna niemand anders te zien dan wij zes.
Afbeelding

Op onderstaande schaalmodel (kijkend naar het noorden) is rechts het water te zien welke ontbrak in de droogstaande kanalen die dacht ik de Nijl bij de cataracten moet voorstellen. De rode stip staat bij de ingang.
Afbeelding

De pijl op bovenstaande foto wijst naar de Fatimidische Begraafplaats (hieronder te zien) en verderop naar de Onafgewerkte Obelisk.
Afbeelding

In de verte dus (een deel van bovenstaande foto) is vanaf de tuinen van het Nubisch Museum de archeologische site van de Onafgewerkte Obelisk te zien (helemaal links op de foto hieronder), zoals Jef ons in de berichtenreeks hierboven reeds liet weten met een mooie foto.
Afbeelding

In de Fatimidische Begraafplaats zijn ook rotsgraveringen te zien, zoals onderstaande uit de regeringsperiode van Seti I. Het neerslaan van de vijanden door de koning, met een knielende Koningszoon van Koesj, namelijk Amenemopet / Amenemipet.
Afbeelding

Detail van voorgaande. Linksonder is de titel en de naam van Amenemipet te zien.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Musea en organisaties