Children's Museum, bij het Egyptian Museum van Cairo

Moderator: yuti

Children's Museum, bij het Egyptian Museum van Cairo

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jan 04, 2013 5:02 pm

Naar aanleiding van mijn foto-berichtje van gisteren 03/01/13 over de zielen van Nechen en Pe,
viewtopic.php?f=15&t=481
vroeg B.V. me via e-mail waar zich dat Children's Museum bevindt, waar ik de foto's van beide beelden genomen heb.

Ook hier kwam dit kleine museum ter sprake i.v.m. het ka-beeld van Hor:
viewtopic.php?f=9&t=480

Het Children's Museum is een onderdeel van het bekende Egyptisch Museum in Cairo.
De rode pijl op onderstaand kaartje start op straat, gaat links voor de ingang (gemerkt met een cirkeltje) van het Egyptisch Museum zelf, daarna rechts de hoek om, en dan voorbij de sarcofaag van Echnaton (gemerkt met een vierkantje) om bij het Children's Museum te komen.
Afbeelding

Van de ingang zelf heb ik verwonderlijk geen enkele foto genomen, maar onderstaande groepsfoto van mijn medereizigers in 2010 voor het bordje bij het Children's Museum.
Afbeelding

Het museum viel bij een paar van mijn medereizigers niet in de smaak. Toegegeven: het is een klein museum, zeker in vergelijking met het Egyptisch Museum zelf. Maar het is even groot als vele tijdelijke tentoonstellingen in Europa. En ook toegegeven: het is naar kinderen gericht ( de naam is een weggever :wink: )... de uitleg is dus eenvoudig en de artefacten staan op geringe hoogte geëtaleerd.
En Lego is er prominent aanwezig, getuige deze foto's:
Afbeelding

Zelf vond ik de manier van tentoonstellen goed. De Lego-constructies zijn (zeker voor iemand met een simpel kinderzieltje zoals ik) inventief en ook eens de moeite. Meer nog: Lego gaat hier steeds in combinatie met een onderwerp uit het oude Egypte, waarbij oude artefacten tentoongesteld staan. M.a.w. de kleine bezoeker wordt door het speelgoed verwezen naar de faraonische voorwerpen, zoals onderstaand voorbeeld.
Afbeelding

Ik keek er mijn ogen uit, want er worden vele kleine, maar fijne voorwerpen getoond, duidelijk goed geselecteerd uit het meer dan omvangrijke Egyptisch Museum.
En er zijn ook verschillende echt opvallende stukken te bekijken, zoals…

Pepi I in brons:
Afbeelding

Amenhotep II:
Afbeelding

Ramses II:
Afbeelding

Iufaa uit Abusir:
Afbeelding

Soit, ik raad dus iedereen het Children’s Museum aan.
Een mooie collectie foto's uit dit museum is te zien op desheret.org:
http://www.desheret.org/photogallery/Ch ... index.html

( Een kritiek was ook dat dit ‘Museum voor Kinderen’ wel niet voor de Egyptische kinderen zelf weggelegd zou zijn, wegens een te dure entreeprijs. Dat durf ik tegen te spreken, want in vergelijking betaal je als buitenlander voor het Egyptische Museum 60 EGP (studenten 30 EGP), en als Egyptenaar 4 EGP (studenten 1 EGP). )

Een tijdje geleden echter bereikte mij het gerucht dat dit kleine museum tijdelijk gesloten was. Of het nu terug open is, weet ik niet. Hopelijk heeft dit niets te maken met de machtswissel … het Children’s Museum was het geesteskind van de toenmalige directrice Wafaa el Saddik
viewtopic.php?f=34&t=2673
onder de vleugels van Zahi Hawass
http://www.drhawass.com/blog/opening-ch ... iro-museum
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Musea en organisaties