Het museum Al-wady Algadid – Kharga Oase

Moderator: yuti

Het museum Al-wady Algadid – Kharga Oase

Berichtdoor yuti » Di Dec 30, 2014 9:00 pm

Het museum heeft drie verdiepingen waarvan de onderste twee gebruikt worden als tentoonstellingsruimte. Op de benedenverdieping van het museum vinden we prehistorische voorwerpen en gereedschappen. Veel voorwerpen komen uit de opgravingen van het Dakhla Oasis Project van de laatste jaren. Uit de faraonische periode vinden we nogal wat funeraire objecten. Munten, glas en keramiek bewijzen dan weer de Romeinse invloed in deze regio.
Naast de prachtige Ba-vogels gevonden door de Franse missie in Dush, kruiken en potten, oedjebti’s en halssnoeren is het museum ook rijk aan ostraca. Er is echter nog veel meer te zien dan dat.
Op de tweede verdieping vinden we vooral christelijke en islamitische voorwerpen uit de 3de eeuw maar ook meer recent erfgoed uit de omgeving. (Textiel, iconen, aardewerk, keramiek, boeken en munten).
Zonder meer een prachtig museum dat zeker de moeite loont te bezoeken, tenminste als je richting Kharga trekt.

Afbeelding
glas

Afbeelding
Eén van de meerdere Ostraca

Afbeelding
Oedjebti's

Afbeelding
Eén van de vele ba-vogels
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Het museum Al-wady Algadid – Kharga Oase

Berichtdoor yuti » Do Jan 08, 2015 1:18 pm

Offer-hoofdsteun: gouverneur Khentika

Afbeelding
Volgens het Kharga-museum behoorde dit funeraire voorwerp toe aan een gouverneur van de oases. Dit wordt overigens bevestigd door de hiërogliefen (voorlaatste horizontale lijn) op de glooiing van de hoofdsteun. De titel ‘gouverneur van de oases ‘ komt echter veelvuldig voor (zie o.a. viewtopic.php?f=6&t=3382) en het is daarom jammer dat zijn eigennaam ontbreekt bij de toelichting van het voorwerp in het museum. Toch is het niet zo moeilijk die naam te achterhalen. Ze komt trouwens niet alleen voor op de onderste lijn van de hoofdsteun maar je kunt de naam ook waarnemen op de onderste lijn van de dubbele stele van zijn kapel te Balat die eveneens in het museum te bewonderen is. Ontegensprekelijk Khentika.

Afbeelding

De albasten hoofdsteun geeft zelfs nog meer geheimen prijs. Bovenaan de glooiing merken we een regelmatig terugkomend teken dat we kunnen vertalen als ‘duizend’. (Duizend broden, duizend kruiken bier enz.). Het gaat hier dus duidelijk om een lijst met offergaven.
Afkomstig uit de 6de dynastie (Balat) - Oude Rijk.
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Het museum Al-wady Algadid – Kharga Oase

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jan 26, 2015 8:19 pm

Een anekdote, waar misschien alleen mensen zullen kunnen om glimlachen, die ook zo'n slag van de oud-Egyptische molen gehad hebben zoals ik.

Ter plaatse in het Kharga Museum zag ik onderstaande vitrinekast waarin prachtige albasten vazen te zien zijn uit het einde van het Oude Rijk, afkomstig uit de Dakhla Oase. Helemaal rechts herkende ik een struisvogelei, en dat wou ik dan ook direct mededelen aan mijn medereizigers - enthousiast zoals ik ben en overuigd van mijn sterkte in trivia.

Terwijl zij echter aan het naderen waren, ging ik dichterbij kijken en zag (uitvergroting rechtsboven) dat het ging om een albasten vaas die omgekeerd in de etalage geplaatst werd.
Naast enthousiast en sterk in trivia, ben ik door ervaring noodgedwongen ook erg bedreven in het mij op het allerlaatste moment uitklappen. :)

Maar ik moest achteraf toch weer eens (stiekem) lachen met mezelf, zeker toen ik even later in hetzelfde museum verschillende èchte struisvogeleieren zag. (inset linksboven)

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Musea en organisaties