Museum Cherbourg-Octeville

Moderator: yuti

Museum Cherbourg-Octeville

Berichtdoor yuti » Do Jan 22, 2015 1:06 pm

In Normandie vind je het museum “Cherbourg-Octeville- museum d'Histoire Naturelle”.
Het museum bevat een kleine collectie Egyptische kunst. Je kan er o.a. een stele bezichtigen van een zekere Ptah-em-sa.ef.

Afbeelding

Een offerstele zoals zovele andere denk je dan.
Bij m’n bezoek was het me nog niet opgevallen. Toen ik de genomen foto van dichtbij bekeek zag ik links boven het flagellum enkele tekens staan (gekrast ?), alvast niet zo zorgvuldig als de offertekst bovenaan. Ik vermoed dus dat dit later werd toegevoegd. Omdat ik er het fijne wilde van weten zocht ik het op in Joconde (= portail des collections des musées de France). Het zou hier gaan om de naam Khenty-khéty, een broer van de overledene.

Afbeelding

Nog interessanter werd het¸ toen vermeld werd dat er boven de tafel nog een tekst stond. Deze is echter wat minder zichtbaar voor het blote oog. De tekst kon echter ontcijferd worden door middel van ultraviolet licht. Het gaat om de ‘maîtresses van het huis’ en de namen van de echtgenote en de zuster van de overledene. Deze namen worden niet vermeld in de offertekst.

Afbeelding

En dan stel ik me de vraag naar de reden van dit gemis. Hoorde het niet vermelden bij de conventie van de opmaak van een offerstele? Ligt het aan de gevoeligheden binnen familierelatie of ligt het aan de onduidelijke tekst in de offerstele : “L'aimée (...) pour la fille Sat-sénéféret-ouret [?]”
Van onduidelijk tot mysterieus.
http://www.culture.gouv.fr/public/mistr ... SPECIFIC=3
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Musea en organisaties