Cairo Museum (nummering en catalogi)

Moderator: yuti

Cairo Museum (nummering en catalogi)

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Apr 04, 2006 11:21 pm

Ik dacht dat er vier verschillende manieren waren waarop de voorwerpen genummerd werden in het museum van Cairo.

1) JE (Journal d’Entree du Musée) in zwart op de voorwerpen.
2) CG (Cataloque Général) in rood of wit op de voorwerpen.
3) RT (Registre Temporaire) genoteerd in een kruisvorm op de voorwerpen.
4) SR (Special Register) in wit op een zwart label.

Nu heb ik een boekje tweedehand gekocht ‘Guide du Musée Egyptien du Caire, Description Sommaire des Principaux Monuments’, 1986.
Hierin staat een korte omschrijving van de voorwerpen van het museum aan de hand van: “… de tentoonstellingsnummers, onderstreept in rood …”

Ik heb de nummers in dit boekje eens vergeleken met de JE en de CG nummers en die stemmen niet overeen.
Dus blijven nog de RT en de SR mogelijkheid, maar die zouden volgens ik weet niet in rood onderstreept zijn. (en de eerste ook niet altijd zichtbaar, denk ik)

Weet iemand hier iets meer van af?
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Do Dec 20, 2007 2:35 am, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Do Apr 06, 2006 10:16 pm

Betreffende de nummering heb ik geen idee hoe of wat.

Je hebt dus een catalogus van het Egyptisch museum in Caïro weten te bemachtigen. Das natuurlijk op zich wel leuk.
Waar heb je het vandaan ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 08, 2006 12:08 pm

‘Guide du Musée Egyptien du Caire, Description Sommaire des Principaux Monuments’, is niet meer dan een pocketboek met in numerieke volgorde de voorwerpen met een korte beschrijving. Er staan ook enkele zwart-wit foto's van slechte kwaliteit in. Toch wel makkelijk om mee te nemen en in het museum even te raadplegen.
Natuurlijk: dit indien de nummering, hierboven vermeld, wel geafficheerd staat bij het voorwerp in het museum, wat eigenlijk mijn vraag was.
Ik heb het boekje voor 6,20 euro gekocht bij De Slegte.

Ik heb nog een ander boek: 'The Egyptian Museum Cairo, Official Catalogue', uitgeverij Philipp von Zabern, 1987, waarin 270 voorwerpen voortreffelijk besproken worden.

Heb je weet van uitgebreidere catalogi? Ik weet niet van het bestaan van een database op het net van de voorwerpen van het Museum, zou wel fantastisch zijn indien dit bestond.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Za Apr 08, 2006 7:26 pm

Afgelopen jaar in Luxor heb een catalogus van het Museum in Caïro in mijn handen gehad. Ik heb nog getwijfeld of ik het mee zou nemen, maar ja ik had al e.e.a. gekocht en heb toen daarvoor gekozen.

Het was een pocket-uitgave , met goede kleurenfoto's en een bijschrift. Zal ongetwijfeld ook te verkrijgen zijn bij het museum zelf, volgende keer dan maar dacht ik zo :cry:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Djenna » Za Nov 25, 2006 8:36 pm

Philip,

De nummering in het Cairo-museum is idd. een ramp. Veel objecten vallen onder één nummer in het Journal d'entrée en weer andere hebben dubbele nummers gekregen. Dat gebeurde in het Journal Temporaire, dat bedoeld is om stukken te nummeren waarvan het nummer zoek is.

Ook zijn er nummeringen die onleesbaar zijn omdat ten tijde van het uitschrijven de electriciteit uitviel in Cairo! Echt waar, in Egypte kan alles! Veel voorwerpen worden nu nog herontdekt. Zelfs de curator van het museum, May Trad geeft toe dat het een ramp is.

Ook ik ben zelf al een paar weken op zoek naar een nieuwerijks stele waar ik een scriptie over moet schrijven. Hij moet in elk geval ergens in het museum staan....
Djenna

nummering ?

Berichtdoor pyloon » Ma Nov 27, 2006 11:18 pm

Hallo Philip,

Ik wil je niet ontgoochelen maar ik heb deze maand nog (Midden-Egypte reis met Mohamed Holail) het Egyptisch museum uitgebreid bezocht (2 uur rustig rondgesnuisterd) zonder massa's toeristen. In de late namiddag is er weinig volk aanwezig ! Van de nummering heb ik niet veel gemerkt. Vele kunstwerken ontbreekt enige nummering laat staan soms een uitleg, lege vitrinekasten, ergens in een donker hoekje staan prachtige beelden zonder enige verklaring, slechte belichting van bv. de gevonde schatten in Tanis,...

Jammer maar focus je niet op een acurate nummering. De enige goede catalogus is de officiële "the Egyptian museum Caïro" van Philipp von Zabern (isbn 3-8053-0952-x).
Afbeelding
Afbeelding
pyloon

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 28, 2006 1:38 am

Pyloon schreef:
Ik wil je niet ontgoochelen maar ik heb deze maand nog … het Egyptisch museum uitgebreid bezocht … zonder massa’s toeristen …

Je ontgoochelt me helemaal niet Pyloon. Ik hou er juist van om de reiswedervaren van anderen te lezen. Ik maak hier wel eens ‘jaloeziegrapjes’ wanneer iemand op reis gaat. :D Maar dat is - eerlijk waar - heel gezònde afgunst hoor.

Dat boek heb ik ook.

En ik merk dat ze de ticketjes een facelift gegeven hebben.
Eerst twee zijn uit 1995, ik denk het eerste jaar dat ‘The Royal Mummies Room’ open was.

Afbeelding

Afbeelding

En deze tickets zijn van 1996. Toen moèst ik terug omdat Dashur openging voor toeristen. :)

Afbeelding

Afbeelding

Nog in verband met de nummering.
Ook in het boek welke jij vermeld Pyloon ('The Egyptian Museum Cairo, Official Catalogue', uitgeverij Philipp von Zabern, 1987), staat:
1) JE (Journal d’Entree du Musée) in zwart op de voorwerpen.
2) CG (Cataloque Général) in rood of wit op de voorwerpen.
3) RT (Registre Temporaire) genoteerd in een kruisvorm op de voorwerpen.
4) SR (Special Register) in wit op een zwart label.

En dan is er het andere boekje (Guide du Musée Egyptien du Caire, Description Sommaire des Principaux Monuments’, 1986) welke ik het over had, waar staat dat daarin de nummers gehanteerd worden ‘in het rood onderstreept’.
Dit kunnen niet de JE of de CG nummers zijn, want dat heb ik gecontroleerd.
En dus eigenlijk ook niet de RT en de SR nummers, omdat die volgens bovengaande beschrijving niets met ‘rood onderstreept’ te maken hebben.

Om maar een voorbeeld te geven van een bekend voorwerp. De Palet van Narmer is JE 32169, CG 14716 en volgens ‘mijn’ boekje 3055.

Het gaat mij hier gewoon om eens te weten te komen welke nummers het zijn die in dat boekje Guide du Musée Egyptien du Caire, Description Sommaire des Principaux Monuments’, 1986 gebruikt worden.
Volgens het boekje zelf zou het hier gaan om ‘des numéros d’exposition’.
Maar ik heb dit werk gekocht ná mijn laatste bezoek aan het Museum, dus kan ik niet even checken of die nummers (soms) niet bij de voorwerpen vermeld staan. Daarom vroeg ik het hier.
Anderzijds lijkt het me een interessant boek omdat er in numerieke volgorde ongeveer 8000 objecten – zeer kort – beschreven worden.
Dus àls deze nummers inderdaad bij de voorwerpen vermeld staan, is het de bedoeling om overal in het Museum vlug dit werk te kunnen raadplegen voor een korte beschrijving.

Djenna schreef:
Ook zijn er nummeringen die onleesbaar zijn omdat ten tijde van het uitschrijven de electriciteit uitviel in Cairo!

Die had ik nog niet gehoord. :lol:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Zo Dec 03, 2006 6:14 pm

Philipp von Zabern (isbn 3-8053-0952-x)

Is deze te vekrijgen in nederland :?:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Zo Dec 03, 2006 9:34 pm

Anders kan ik deze ook wel aanbevelen:
http://www.amazon.com/Egyptian-Treasures-Museum-Cairo/dp/0810932768/sr=1-2/qid=1165174169/ref=sr_1_2/102-2325250-8564916?ie=UTF8&s=books
"Egyptian Treasures from the Egyptian Museum in Cairo" van Francesco Tiradritti.
Ik denk dat ik die via De Slegte (Gent) zelfs op de kop getikt heb.

Magnifiek boek.
Only to be touched when hands have been washed.
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Nederlandse versie !

Berichtdoor pyloon » Zo Dec 03, 2006 11:21 pm

Sa-Tjaoe schreef:Anders kan ik deze ook wel aanbevelen:
http://www.amazon.com/Egyptian-Treasures-Museum-Cairo/dp/0810932768/sr=1-2/qid=1165174169/ref=sr_1_2/102-2325250-8564916?ie=UTF8&s=books
"Egyptian Treasures from the Egyptian Museum in Cairo" van Francesco Tiradritti.
Ik denk dat ik die via De Slegte (Gent) zelfs op de kop getikt heb.

Magnifiek boek.
Only to be touched when hands have been washed.

Van dit boek bestaat de Nederlandse versie, namelijk Kunstschatten uit Egypte en is uitgegeven door het Davidfonds (isbn 9058260720). Prachtig boek met sublieme foto's, overal te verkrijgen ook via internet bv. proxis.be of www.proxis.nl
pyloon

Berichtdoor Rozette » Ma Dec 04, 2006 1:38 pm

Inderdaad Sa-Tjaoe en pyloon, een ontzettend schitterend boek.

Ik heb de Nederlandse versie met een voorwoord van Marleen Reynders indertijd in de Standaard boekhandel gekocht :D .
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jul 31, 2007 1:06 pm

In een boekenwinkel in Nantes (Fr) heb ik dit gekocht:
'Les Trésors de l'Egypte Ancienne au Musée Egyptien du Caire' door Alessandro Bongioanni, Maria Sole Groce en Araldo de Luca.
ISBN 2-84582-046-1
http://www.amazon.fr/Tr%C3%A9sors-lEgyp ... 2845820461

Omdat National Geographic instond voor de Franse uitgave (2002) vermoed ik dat er misschien een Engelse versie van moet bestaan.

Het boek heeft precies hetzelfde uitzicht en formaat (maar iets meer bladzijden) als de Kunstreisgids 'De Schatten van Luxor en de Vallei der Koningen' door Kent Weeks welke Rozette ook heeft.

Ongeveer 570 voorwerpen uit het Museum van Cairo werden gedetailleerd
beschreven met mooie foto's. Staat nu hier naast het werk van Philipp von Zabern. :D
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Dec 20, 2007 2:33 am

Ik zag net een foto van 'The Animal Mummy Room' in het Museum van Caïro, na de reorganisatie.

Beeld ik me dat nu in of lag er vroeger een gemummificeerde krokodil gewoon open en bloot bovenop de vitrinekasten?

Ik meende hiervan een dia genomen te hebben in 1987 en heb al enkele uren zonder resultaat ernaar gezocht.

Heeft iemand dit vroeger ook gezien?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Djedi » Vr Dec 28, 2007 3:51 pm

Ik heb ooit nog "The Egypt of the Pharaohs at the Cairo Museum" van Jean-Pierre Corteggiani bij de Slegte gekocht (originele uitgave is in het Frans), deze dateert wel al van 1986.
Djedi

Berichtdoor Jef » Za Dec 29, 2007 6:07 pm

The Treasures of Ancient Egypt (The collection of the Egyptian Museum in Cairo), in oktober gekocht bij Lehnert & Landrock.

Preface by Zahi Hawass
Photographs by Araldo De Luca
Edited by Alessandro Bongioanni end Maria Sole Croce

Er is in deze catalogus geen nummering van de stukken opgenomen, er wordt verwezen naar de zalen

Elk stuk wordt wel heel uitgebreid beschreven en met foto's afgebeeld.

En.... het is een handzaam formaat, ben er dan ook wel blij mee :D
Gebruikers-avatar
Jef

Volgende

Terug naar Musea en organisaties