Foto's in musea (en tombes)

Moderator: yuti

Foto's in musea (en tombes)

Berichtdoor heavenly » Do Mei 10, 2007 6:27 pm

Zou iemand mij kunnen vertellen waarom je in de musea vaak geen foto's mag maken?

En mag dit in de graven in egypte eigenlijk wel?
heavenly

Berichtdoor erwin » Do Mei 10, 2007 7:00 pm

In veel graven mag het ook al niet meer hoor! Vaak werd het flitslicht gebruikt (wat al eerder verboden was) en dat licht zorgt voor beschadigingen van de kleur. Je mocht destijds wel foto's maken in de graven zonder flitslicht. Maar het ging zo vaak mis dat tegenwoordig uberhaupt het fototoestel verboden is. Is makkelijker te controleren. Daar komt bij dat fotograferende personen 'ruimte' nodig hebben en daarmee mensen hinderden in de toch al smalle graven.

In de musea geldt een verbod omdat het plotselingen felle licht ook beschadigingen kan veroorzaken.
Gebruikers-avatar
erwin

Berichtdoor Malfliet » Za Mei 12, 2007 11:00 am

In de musea is er ook nog het probleem van copyright. En daarbij komt nog eens dat sommige al dan niet tentoongestelde stukken nog niet gepubliceerd zijn; en het museum zou dat natuurlijk graag zelf doen. Als er dan een foto ergens opduikt, zijn ze hun publicatie kwijt.
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mei 12, 2007 5:45 pm

Heavenly schreef:
En mag dit in de graven in egypte eigenlijk wel?
Op sommige plaatsen officieel tegen betaling, je hebt er een ticket voor nodig. Maar het is al te lang geleden dat ik er geweest ben om je te zeggen waar precies het nog mag en waar niet. Het wil namelijk nogal eens veranderen.

- Ik vind het verbod op flitsen uitstekend.
Of het nu een uitgemaakte zaak is of flitslicht de kleuren beschadigd of niet (zonder expert te zijn dacht ik van wel, maar er zijn ook mensen die het tegendeel beweren), de moderne fototoestellen kunnen het gebrek aan kunstlicht dikwijls opvangen.

- Maar de moderne digitale fototoestellen hebben ook nadelen: het is makkelijk om veel foto's te nemen. Zo zie je in musea heden ten dage veel meer mensen met een (al of niet flitsend) toestel.

- Dat de musea copyright hebben op de voorwerpen, is niet anders dan ‘wettelijk’ normaal: zij (of de bevolking) hebben ervoor betaald.
Anderzijds vind ik dat het soms net de foto's zijn van bepaald musea die je aanzetten tot een bezoek ervan.
Kijk maar naar de prachtige site van desheret:
http://www.desheret.org/museum.html
Je krijgt toch zin om al die musea te bezoeken, waarvan je (ik toch :wink: ) het bestaan niet eens vermoedde. Een foto van een voorwerp of van een gebouw of van een landschap kan nooit de realiteit vervangen, waar naartoe de geïnteresseerde uiteindelijk toch zal getrokken worden.

- Maar ik geef direct toe: er worden te veel foto's genomen van hetzelfde. De talloze vakantiekiekjes (ik pleit schuldig) van de niet beter wetende of niet erg nadenkende toerist die toch een flits gebruikt of zich tijdens het kadreren van zijn voorwerp tegen een ander kunstvoorwerp aanstoot, zijn eigenlijk overbodig en een vorm van 'I've been there'.

Wat in verband met de musea ontbreekt zijn centrale databanken op het internet waarop alle foto's van de voorwerpen te zien zijn.
Indien dit voorhanden is, mogen ze voor mijn part ALLE foto's verbieden.
En ik denk niet dat dergelijke 'databanken' het bezoek aan het museum zou doen afzwakken.

Maar het kan ook zijn dat ik dit verkeerd zie en het eigenlijk ‘wishful thinking’ is, wat denken jullie hiervan?

- Eigenlijk komt het hier op neer: iedere vorm van mogelijke beschadiging aan voorwerpen (in musea, graven, tempels, gebouwen, ... ) zou consequent moeten tegengehouden worden door de desbetreffende instanties.
Maar het is in Egypte (en ook elders: afwezige of niet geïnteresseerde suppoost) dikwijls mogelijk om toch te fotograferen èn - jammer genoeg - te flitsen in tombes … hangt er van af hoeveel bakshiesh je er voor over hebt. Ik heb het meegemaakt dat nadat de wachter van een tombe het aan één toerist toegelaten had, er op de duidelijk zichtbare lichtflitsen in de tombe, talloze flitsen in werking traden van mensen die niet wilden achterblijven, en waartegen die mens niet meer kon optreden natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor heavenly » Ma Mei 14, 2007 7:20 pm

Philip:
Wat in verband met de musea ontbreekt zijn centrale databanken op het internet waarop alle foto's van de voorwerpen te zien zijn.
Indien dit voorhanden is, mogen ze voor mijn part ALLE foto's verbieden.

Ik ben het er wel mee eens, maar ik denk dat er zoveel objecten zijn dat het bijna onmogelijk is om daar allemaal een foto van te maken en dan in een centrale databank te plaatsen.
Hoeveel jaar zal je daar wel niet mee bezig zijn?
heavenly

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mei 17, 2007 3:54 pm

Heavenly schreef:
Ik ben het er wel mee eens, maar ik denk dat er zoveel objecten zijn dat het bijna onmogelijk is om daar allemaal een foto van te maken en dan in een centrale databank te plaatsen.
Hoeveel jaar zal je daar wel niet mee bezig zijn?

Heel lang denk ik, maar het moet te doen zijn.

Ik drukte me wellicht verkeerd uit: ik bedoelde geen centrale databank met àlle voorwerpen uit àlle musea. Om alle musea te vinden waar Egyptische voorwerpen te vinden zijn, is er http://www.desheret.org/museum.html van forumleden Djedi en Sven Moons.

Maar ik wou vooral zeggen dat het wenselijk, prachtig en praktisch zou zijn dat ieder museum zijn voorwerpen op het net zou publiceren, de 'in voorraad' zijnde wellicht daargelaten.
Niet dat bijvoorbeeld http://www.globalegyptianmuseum.com/default.aspx geen mooi werk afgeleverd heeft, maar een foto van de voorwerpen met hun referentienummer erbij zou al fantastisch zijn. Zo zou je bij het lezen van een artikel of een boek het desbetreffende vermelde voorwerp eens kunnen bekijken.

Stel je voor: foto's van alle voorwerpen (met hun referentie er bij) van het Egyptisch Museum te Cairo beschikbaar op het net.
I had a dream! :wink:
Er zou dan gerust een copyright op die foto's mogen rusten, want voor officiele publicaties zou nog steeds toestemming kunnen aangevraagd worden om - al of niet tegen betaling - de afbeeldingen te gebruiken.
Maar gewoon om de afbeeldingen te raadplegen of te gebruiken als referentie op het net, zou het fantastisch zijn.
Immers wanneer je bijvoorbeeld http://griffith.ashmus.ox.ac.uk/gri/carter/
gebruikt, dan post je in correspondentie, op website of op fora ook gewoon de desbetreffende url en heb je geen nood om de foto's te kopiëren.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mrt 24, 2010 3:50 pm

Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en me een compact toestelletje aangeschaft dat in slechte lichtomstandigheden behoorlijk zou moeten kunnen fotograferen zonder flits: de Panasonic Lumix LX3
http://www.letsgodigital.org/nl/panason ... eview.html

Compact omdat ik in musea en op sites niet de indruk wil wekken dat ik een 'professionele' fotograaf ben. (Ben ik ook helemaal niet :oops: )

Vraag me af of de resultaten aan mijn hoge verwachtingen zullen voldoen, maar daarom ga ik binnen anderhalve maand nog eens naar Flinders Petrie in Londen, want dat is pas een uitdaging om goeie foto's te maken. 8)

Voor een filmpje met daarop de lichtomstandigheden aldaar zie een postje van vandaag over het Petrie Museum in deze zelfde rubriek.

Om een idee te geven hoe donker het daar is: je kunt aan de ingang taslampen verkrijgen - niet om de artefacten beter te kunnen bekijken, maar gewoon om achteraf de uitgang terug te vinden. :lol:

Hieronder heb ik inderhaast een test gedaan met een souvenir uit Egypte: de bekende Ibis.
Zoals je ziet heb ik er twee kaarsen naastgezet (op de achterkant van een houten schaakbord, geen heldere achtergrond dus) en dan heb ik de kamer volledig verduisterd, en enkel de twee kaarsen aangelicht.
De tweede foto toont een volledig automatische foto, niets bijgesteld. (Zou ook nog niet weten hoe, want ik moet de 150 blz tellende gebruiksaanwijzing nog doornemen. :roll: ) Maar ik wou niets speciaals afstellen, want in musea tijd nemen om te kijken, laat niet veel tijd om nog alles te fotograferen met diverse afstellingen, is mijn persoonlijke ervaring.
De derde foto toont een bewerking van dezelfde foto. Door de grote lensopening valt er natuurlijk heel wat meer licht binnen, maar dat zorgt duidelijk ook voor minder scherptediepte. Ik zal daar meer op moeten letten, dus.
Resultaat valt dus mee, maar ik zal pas na Petrie helemaal gerust zijn - of niet - dat ik een goeie koop gedaan heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Musea en organisaties