Souvenirs

Moderator: yuti

Souvenirs

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jan 14, 2009 9:36 pm

Ik schreef in een andere rubriek:
Misschien eens een rubriek starten met foto's van wat we zoals gekocht, meegenomen of ons laten aansmeren hebben in Egypte, en zeker de meer wanstaltige voorwerpen niet vergeten.

Wat vind je: een nieuwe rubriek?

Waarop Jef antwoordde:
Ik vind het een heel goed idee, moeten we zeker doen.

Ik heb ook maar een kleine aanmoediging nodig ... :)

En ik hoop dat de schroom van anderen weggenomen wordt door mijn onderstaande foto's.

Naast de mooie wandelstokken
viewtopic.php?t=492&mforum=prkmthetegyptef

heb ik niet echt zóveel gekocht tijdens 4xEgypte.

Het 'Ramose-reliëf' kwam gebroken uit mijn (nochtans harde, dikke Samsonite) koffer. Met wat lijm en een beetje verf lijkt het nu wat meer op èchte antiek.
De mooie ibis kocht ik van een diep in de miserie zittende, hartstochtelijk wenende verkoper die even later glimlachend een knipoogje van verstandhouding naar mij trok.
Afbeelding

Voor het zand dat ik meenam uit de Amontempel
viewtopic.php?t=65&mforum=prkmthetegyptef

maakte ik een mal van het rechtse Toetanchamonmasker, en goot hars in die mal samen met het zand, ... met het transparante maar niet helemaal gelukte resultaat links:
Afbeelding

Hierna heb ik hetzelfde geprobeerd met het zand in andere zelfgemaakte mallen, ook nooit met het resultaat dat ik voor ogen had, zie onderstaande voorbeelden. (Nadat wel gelukte transparante 'kogelvormen' met zand van Omaha Beach bij het poetsen gebroken werden, heb ik deze experimenten stopgezet.)
Afbeelding

Ik heb ooit maar twee papyrussen voor mezelf gekocht in Egypte:
viewtopic.php?t=1259&mforum=prkmthetegyptef
en deze:
Afbeelding

Rechts een schotel uit de soukhs van Caïro en links een souvenir voor mijn twee toen nog zeer jonge zonen.
Afbeelding

Nog twee cadeaus voor de kinderen, waarvan eentje laten vallen, waardoor zijn pootjes afgebroken, ocharme. Als dat maar geen vloek uitroept.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jan 23, 2009 7:02 pm

Ben ik nu echt de enige hier die gek genoeg is om zijn souveniertjes op het net te publiceren? :oops:

Retorische vraag dus ... :lol:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Zo Jan 25, 2009 8:22 pm

Philip
Ben ik nu echt de enige hier die gek genoeg is om zijn souveniertjes op het net te publiceren?
Hierna heb ik hetzelfde geprobeerd met het zand in andere zelfgemaakte mallen, ook nooit met het resultaat dat ik voor ogen had, zie onderstaande voorbeelden.

Geen kritiek maar een vaststelling of een raad: je pakt wel de mensen hun goesting af om hun soevenirs hier te plaatsen wanneer je met zelgemaakte mallen en dergelijke ingewikkelde dingen afkomt.
Maar ik vind het wel een goed idee die doorzichtige vormen en vooral die scarabee vind ik mooi. Begin er een handel in zou ik zo zeggen.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jan 28, 2009 6:31 pm

Taa Seqenenre schreef:
Geen kritiek maar een vaststelling of een raad: je pakt wel de mensen hun goesting af om hun soevenirs hier te plaatsen wanneer je met zelgemaakte mallen en dergelijke ingewikkelde dingen afkomt.

Als dat zo is, is dat echt helemaal mijn bedoeling niet.
Ik had er zelfs geen idee van dat dit zo kon overkomen, Taa Seqenenre.

Ik dacht nadat Jef dit idee opperde: misschien post ik best eerst iets om de schroom van de leden en bezoekers weg te nemen omdat niet iedereen graag 'met zijn souveniers te koop loopt' (mooie woordspeling al zeg ik het zelf :lol: ), wegens misschien te privé.

Maar je kunt gelijk hebben.
:oops:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Do Jan 29, 2009 1:43 pm

Philip ik kom nog met foto's van onze souveniers, heb alleen even tijd nodig.

Ook wij hebben er rommel tussen zitten maar ook hele mooie dingen (vind ik zelf).

Komt er aan.

Wat is het beste formaat om de foto's mee op het forum te zetten ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jan 29, 2009 1:52 pm

Jef schreef:
Wat is het beste formaat om de foto's mee op het forum te zetten ?
JPG dacht ik, of als je de breedte bedoelt: 600 pixels breed, alhoewel dat ik hoor dat grotere schermen geen problemen hebben met een groter formaat.

Maar ik hou me normaal aan 600 pixels breedte.

Op http://www.imageshack.us/ heb je ook de mogelijkheid om de foto's van formaat te laten veranderen:
320 x 240
en
640 x 480.

Indien je zelf geen programma hebt om de foto's aan te passen, kun je hier gebruik van maken. De meeste mensen kunnen zonder probleem 640 bekijken denk ik ... ik zit nog met een klein schermpje ... ocharme.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor anubis » Do Jan 29, 2009 5:30 pm

wij hebben vooral van die dingen gekocht waarvan je achteraf denkt had ik het dan toch maar niet gekocht
een horusbeeld dat geen echte steen blijkt te zijn en een kat die gebroken is onderweg en uit kalk bestond en een scarabee en zo meer van dat

het mooiste dat ik gezien heb was een kopie van de narmer palet maar dat was veel te duur
anubis

Berichtdoor anubis » Do Jan 29, 2009 5:32 pm

dat was ik vergeten: tekeningen op papyrus

maar als we thuiskwamen en ik vergeleek die met echte schilderijen dan vond ik ze niet meer mooi en dus heb ik ze weggegeven en 1 kleintje voor mezelf gehouden van de nachtelijke bark
anubis

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jan 29, 2009 7:41 pm

Anubis schreef:
wij hebben vooral van die dingen gekocht waarvan je achteraf denkt had ik het dan toch maar niet gekocht

Wie niet?

Maar daar had ik het volgende op gevonden:
cadeau's voor familie en kenissen. :wink:

Als ze dit lezen wordt dat weer een uitnodiging minder met bbq's en eindejaar. :lol:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Za Jan 31, 2009 1:47 pm

Afbeelding

De eerste foto uit onze verzameling souveniers .

Gekocht in de buurt van de Khan al-Khalili, vlak bij een bekend restaurant waarvan ik de naam even van kwijt ben. (kom ik later nog wel op, Huub Pragt doet het vaak aan als hij met een reisgezelgeschap in Cairo is, heb ik eens in een van nieuwsbrieven gelezen)

In deze winkel hadden ze veel mooie dingen, geen rotzooi. Niet goedkoop overigens, en veel afdingen was hier niet mogelijk. We zijn dan ook wel drie keer terug geweest voordat we tot de koop overgingen.

Onder het genot van een kopje werden de canopen goed verpakt zodat er niets met transport kon gebeuren. Tijdens het nuttigen van de thee kwamen de verhalen van de eigenaar los, hij zou de eerste juwelier in Cairo geweest zijn die de eerste gouden cartouche gemaakt zou hebben. Je weet wel het gouden sierraad met b.v. jouw naam in hiërogliefen wat je overal op de Khan al-Khalili kan kopen.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Za Jan 31, 2009 4:02 pm

Afbeelding

Koninginnenhoofd gekocht in 2005 Luxor, de herhinneringen aan de deal liggen nog vers in het geheugen :D

Armanahoofdje gekocht van een kunstenaar in Gurna 2005

Biervrouwtje gekocht op de rommelmarkt in Breda, sindsdien bezoeken we alle rommelmarkten in de buurt, echter nooit meer zoiets leuks gevonden.

Houten Egyptenaar in Cairo 2007
Gekocht door mijn vrouw, ongelofelijk hoe ze prijs naar beneden kreeg. Toen wij de winkel binnenstapte en naar de prijs vroegen en een tegenbod deden wees hij ons op een bord in de winkel waarop stond te lezen dat het hier allemaal netto prijzen betrof. Mijn vrouw deed of ze er niets van begreep, en begon opnieuw met afdingen. De Egyptenaar kon zijn oren niet geloven, dit had hij nog nooit meegemaakt "dealen met een vrouw". Ik hield maar afzijdig, en dacht bij mijzelf ik hoor hier niet bij. Het was wel zeer komisch om aan te horen, er onstond een hele leuke discussie tussen de Egyptenaar en mijn vrouw, op gegeven moment lag hij zo in een deuk van het lachen dat hij niet meer bij kwam. Op zijn laatst zij hij noem een bod wat jij redelijk vind en het is voor jou.
Mijn vrouw deed een redelijk bod, en inderdaad het beeld was voor ons.
Daarna hebben we nog zeker een klein uurtje met hem gezellig in zijn winkel thee gedronken, en over van alles en nog wat gepraat. Het was een gezellige al wat ouderen man die heel wat te vertellen had, en je niet van alles wilde aansmeren. Als we nog eens een keer in cairo komen gaan we hem zeker opzoeken.

De compulatie met foto's is van de reis in 2000, je mocht toen nog fotograveren in het museum van Cairo (tegen een vergoeding)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En wat vinden jullie er van, rommel ???????????????????
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 31, 2009 6:40 pm

Ik vermoed Jef, dat je net zoals ik, graag houten voorwerpen of meubels ziet?

Jef schreef:
Onder het genot van een kopje werden ...
Dat is wel één van de geheimen van Egypte ... genieten van een aangeboden kopje thee. Althans dat vind ik toch. Meestal hebben we als toerist geen tijd ervoor of vertrouwen we het niet wegens toerista.

Ik had vroeger ook graag canopenvazen gekocht maar nu wegens plaatsgebrek ... ik zou niet meer goed weten waar neergezet. Kebehsenoef vind ik het beste geslaagd van de mooi gekleurde vazen.

Zo'n groot kader met vakantiefoto's heb ik nog gehad ook, en nog steeds, zij het nu op een iets minder opvallende plek - heeft moeten ruimen voor een tekening van Anneke. Het is plezant om regelmatig die foto's te zien, i.p.v. dat ze wegzitten in een album - of nu op de pc.

Jef schreef:
De compulatie met foto's is van de reis in 2000, je mocht toen nog fotograveren in het museum van Cairo (tegen een vergoeding)
Had ik dàt vooraf geweten, dan was ik toch nog eens rap-rap naar Cairo geweest, zoals zovelen denk ik.

Jef schreef:
En wat vinden jullie er van, rommel ???????????????????
Nee hoor, ze mogen gezien worden.

Soevenirs kunnen nooit rommel zijn Jef, wanneer er een goeie herinnering aan vast zit. Het zijn toch prachtige verhalen wat je daar vertelt?

Fijn dat je dit met ons wou delen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Renate » Ma Feb 02, 2009 5:28 pm

ik heb ook wel eea gekocht. Op het moment geen foto's van. Maar mijn mooiste "souvenir" is toch wel een hele goede vriendschap die ik over heb gehouden aan de 2 dagen die ik in Caïro doorgebracht heb. Dat is betr dan de beeldjes en papyrus en zand dat ik meegenomen heb :wink:
Renate

Berichtdoor Jef » Ma Feb 02, 2009 10:16 pm

Inderdaad vriendschap en goede vrienden die je door dik en dun steunen en helpen heeeeeeeeel belangrijk in het leven.

Maar met een aantal van de souveniers ben ik ook blij, er zitten leuke herinneringen aan vast. Zoals bijvoorbeeld van diegene waarvan je het gekocht hebt. Ik bedoel dan, niet zo maar even snel iets kopen maar ook met de mens achter het beeldje echt contact hebben, respect hebben voor elkaar. Zo hebben mijn vrouw en ik eens een avond lang, in Cairo voor een theehuisje op de stoep onder het genot van een waterpijp en heeeeeeeeel veel thee met een Egyptenaar (die we enkele dagen van te voren al eens gesproken hadden) zitten kletsen over zijn en ons leven.

Dat was zo een avond die we nooit meer vergeten.
Gebruikers-avatar
Jef

goed idee

Berichtdoor pyloon » Wo Feb 11, 2009 12:05 pm

Hallo Philippe,

deze rubriek is zeker interessant want hierin kan je bv wel tips geven of adressen waar je mooie souveniers of Egyptische dingen kan aankopen.

Als ik iets aankoop probeer ik wel een handgemaakt stuk te kopen en laat me graag adviseren door iemand die er iets van afweet. In mijn geval doe ik graag een beroep op mijn vriend Mohamed Holail waar ik soms ook bestellingen aan doorgeef voor anderen zoals gouden cartouches en beeldjes of echte papyri. Door bij hem te bestellen weet ik dat de kwaliteit is verzekerd !
pyloon

Volgende

Terug naar Algemeen