Louvre gaat gestolen artefacten terugschenken aan Egypte

Moderator: yuti

Louvre gaat gestolen artefacten terugschenken aan Egypte

Berichtdoor yuti » Vr Okt 09, 2009 11:16 am

Het Louvre gaat onrechtmatig verkregen artefacten terugschenken aan Egypte. Het gaat om vier stukjes van een 3.200 jaar oude fresco.

Hawass gaat daarbij ver: musea die niet willen meewerken, worden geboycot; zo werd een opgraving van het Louvre stilgelegd en mocht een voormalige medewerker van het museum geen lezing geven in Egypte.

Hawass zet zijn strijd intussen verder: hij wil onder meer de steen van Rosetta (bevindt zich nu in Londen) en de buste van Nefertiti (Berlijn) terug naar Egypte halen

http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid ... gypte.aspx
Nieuws gazet van Antwerpen 9 oktober 2009
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor yuti » Vr Okt 09, 2009 11:23 am

Gelijkaardig bericht: Egypt, Demanding Artifacts’ Return, Cuts Ties With the Louvre (By THE ASSOCIATED PRESS Published: October 7, 2009)

http://www.nytimes.com/2009/10/08/world ... .html?_r=2
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Louvre gaat gestolen artefacten terugschenken aan Egypte

Berichtdoor Jef » Di Okt 20, 2009 12:38 pm

yuti schreef:Het Louvre gaat onrechtmatig verkregen artefacten terugschenken aan Egypte. Het gaat om vier stukjes van een 3.200 jaar oude fresco.

Hawass gaat daarbij ver: musea die niet willen meewerken, worden geboycot; zo werd een opgraving van het Louvre stilgelegd en mocht een voormalige medewerker van het museum geen lezing geven in Egypte.

Hawass zet zijn strijd intussen verder: hij wil onder meer de steen van Rosetta (bevindt zich nu in Londen) en de buste van Nefertiti (Berlijn) terug naar Egypte halen

http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid ... gypte.aspx
Nieuws gazet van Antwerpen 9 oktober 2009

Een beetje egoistisch van Hawass, toch ?
Als Hawass deze strijd gaat winnen, moeten we in de toekomst noodgedwongen naar Egypte willen we die artefacten zien die we nu nog in Europa kunnen zien.
Gebruikers-avatar
Jef

Re: Louvre gaat gestolen artefacten terugschenken aan Egypte

Berichtdoor gaspard » Di Okt 20, 2009 1:46 pm

Ik geef je volledig gelijk Jef.
Van Hawass is nu toch stilaan geweten dat die man zeker niet de bescheidenheid in persoon is.
Als er een archeologische ploeg iets nieuw ontdekt moet Hawass dat als eerste mededelen aan alle media en doen alsof hij het slimme baasje was dat op het idee kwam dat op die plaats wel eens iets interessant zou te vinden zijn.
Geef mij dan maar Kent Weeks.
Is als egyptoloog even brillant als Hawass maar is gewoon sympatiek en doet niet zo opgeblazen als Hawass.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Anneke » Di Okt 20, 2009 4:37 pm

Ik vraag me af hoe lang Hawass nog hoofd zal blijven?
Ik weet niet of men in Egypte zelf denkt dat hij alles prima doet, maar hij is nu wel irritant.

Ik kreeg de indruk dat men in Frankrijk wel bezig was met het terug geven van de antiquiteiten maar dat men daar ook nog wat legale stappen moest ondernemen. (Naar de rechtbank, papieren in orde maken etc). Hawass lijkt nu op een verwend kind dat op de grond gaat liggen schreeuwen als hij niet snel genoeg zijn zin krijgt :roll:

Weeks is inderdaad een welbespraakt, kundig mens met een plezierige uitstraling. Maar ik zie hem geen hoofd van de SCA worden. Maar er moeten toch ook kundige (en redelijke) Egyptenaren zijn denk ik zo ...
Gebruikers-avatar
Anneke

Terug naar Algemeen