Reis maart 2018

Moderator: yuti

Reis maart 2018

Berichtdoor Jef » Di Jan 02, 2018 9:09 pm

Hallo Allemaal,
Morgen vlucht boeken naar Luxor voor in maart 2018
Het is dan 4 jaar geleden dat we voor het laatst in Luxor waren. We vliegen via Brussel. Ben dan ook benieuwd of er veel veranderd is. Wie van ons is er voor laatst geweest en kan mij een update geven hoe het nu gesteld staat in Luxor. En is het nog steeds mogelijk om het benodigde visum op de luchthaven van Luxor aan te schaffen, en wat kost het zou een stuik duurder geworden zijn.
Voor ons verblijft hebben we weer gekozen voor het Nile Valley hotel.
We hebben er echt zin, en dan eindelijk de Tombe van Seti I bezichtigen.
Gebruikers-avatar
Jef

Re: Reis maart 2018

Berichtdoor gaspard » Wo Jan 03, 2018 12:03 am

Jef,
Ik was laatst in Luxor in maart 2013.
Ik mail nagenoeg wekelijks met één van mijn contacten in Luxor.
Medio december 2017 was het zeer rustig in Luxor.
Het toerisme blijft ver ondermaats.
De helft van de winkels is gesloten.
Een bezoek aan de graven is dan weer een opportuniteit.
Je hoeft niet te wachten en foto's maken is geen probleem :wink:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Jef » Wo Jan 03, 2018 1:14 am

Bedankt voor de info Gaspard. Voor ons is het niet zo erg als het niet druk is, geeft de gelegenheid om overal goed bij te kunnen. Het is vier jaar geleden dat we er geweest zijn, ben dan ook benieuwd naar de opgravingen van de Tempel van Amenhotep III en of het heiligdom van Hatsjepsoet nog te bezichtigen is.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor gaspard » Wo Jan 03, 2018 4:04 am

Jef,
De onveiligheid en de criminaliteit is wel toegenomen sinds maart 2013 :!:
Maasen is in 2017 in Luxor geweest voor een voordracht.
Hij logeerde in het Queens Hotel.
Was daar de enige gast.
Toen hij na de voordracht terugkeerde op zijn kamer waren zijn bezittingen gestolen.
Het politietoezicht is niet meer overal duidelijk aanwezig zoals vóór de revolutie startte in januari 2011 :!:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Jef » Do Jan 04, 2018 9:01 pm

Hi Gaspard, wij zijn ons terdege bewust dat de criminaliteit is toegenomen is. In 2014 onze laatste keer dat wij in Luxor waren hebben dat al gemerkt, vooral de jongere Egyptenaren hebben er een handje van. We weten het dus wij zijn alert. We verblijven in het Nile Valley hotel daar voelen we ons echt veilig, we komen daar al jaren en ik verwacht niet dat we daar de enige gasten zijn. Ook hoorde we van de eigenaar(resse) dat er momenteel weer aardig wat boekingen werden gedaan, volgens hem trok het toerisme toch weer aan. Toch bedankt voor de waarschuwing. Vraagje visum kan nog steeds op de luchthaven van Luxor verkregen worden voor pakweg +/- 25 euro ?
We hebben er echt zin in joh. Wat ik wel jammer vind is dat er zoveel van het oude luxor aan het verdwijnen is, wat een verschil met zo'n 20 jaar geleden. Waar is de tijd gebleven toen de sfinxenallee nog onder de huisjes verborgen was.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Zo Jan 07, 2018 4:24 pm

Zeg Gaspard ik weet dat de toegangsprijzen omhoog zijn gegaan. Maar als ik het goed zie is het niet duurder worden, toch ?
In 2014 was de toegangsprijs voor het Mummificatiemuseum 50 Egp ofte wel € 6,80 (met de toenmalige wisselkoers)
Nu is de toegangsprijs 100 Egp ofte wel € 4.69 (met de huidige wisselkoers)
Dus goedkoper, of doe ik iets fout ????
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor gaspard » Ma Jan 08, 2018 5:29 pm

Jef,
Op 8/1/2018 is 100 EGP = € 4.72
Het verschil tussen 2013 en 2018 heeft te maken met een verlaagde waarde van het EGP tov de euro.
Uiteraard schommelt de verhouding euro/egptisch pond dagelijks :lol:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Jef » Ma Jan 08, 2018 6:43 pm

Hallo Gaspard
Dus mijn gedachte klopt wel, per saldo zijn we met de huidige waarde van het Egp goedkoper uit met de tickets.
Ik had een tijd terug gelezen dat het ticket voor de tombe van Seti 1 1000 Egp toen € 100 koste, dat is nu dus € 47.00
Is dan toch wel een meevaller, mede omdat alle prijzen van de tickets in Egyptische pondenzijn.

Wij zouden graag de tempel van Medamoet willen bezichtigen. In 2014 zijn we daar op goed geluk naar toe gegaan, maar mochten de tempel niet betreden, dus zijn we terug gegaan.
Heb jij enig idee of er ergens tickets te koop zijn voor deze tempel.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor gaspard » Ma Jan 08, 2018 7:08 pm

Jef,
Over de tempel van Medamoet weet ik helaas niets.
Voor info over de ticketverkoop van deze tempel verwijs ik je naar Philippe of naar yuti :wink:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor yuti » Ma Jan 08, 2018 9:34 pm

Jef,
Naar het schijnt is Medamout nog steeds niet toegankelijk. Ticketten zul je er dus niet kunnen aanschaffen. Wat niet wegneemt dat je altijd een poging kunt wagen en vragen of men je toelaat.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Jef » Di Jan 09, 2018 9:14 pm

Bedankt voor de info.
Toch nog maar een keer op goed geluk proberen dan denk ik.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Do Jan 11, 2018 8:36 pm

Kan er iemand mij helpen aan de huidige prijzen in Luxor for drinks, Taxi and Calesh.
Heb al wat rond gesurft op het net maar kom alleen maar prijzen tegen van zo'n 5 jaar geleden.
Ik vind het altijd wel handig om te weten hoe de prijzen liggen.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 20, 2018 12:55 pm

Jef schreef:Kan er iemand mij helpen aan de huidige prijzen in Luxor for drinks, Taxi and Calesh.
Heb al wat rond gesurft op het net maar kom alleen maar prijzen tegen van zo'n 5 jaar geleden.

Jef schreef:Kan er iemand mij helpen aan de huidige prijzen in Luxor for drinks, Taxi and Calesh.

Sorry voor mijn uitgesteld antwoord Jef. Ik ben samen met mijn echtgenote net terug van twee weken Luxor.

Zoals je weet is er een groot verschil tussen drankjes in een hotel en in de andere plaatselijke gelegenheden waar ik enkel thee gedronken heb - tegen 7 EGP, en het was dan nog een luxe theetje. :)
In de gezellige bar van het hotel betaalde ik voor een cola 30 EGP, voor een Stella van 50 cl. 50 EGP en voor een glas wijn 80 EGP - allemaal zeer aanvaardbare prijzen nietwaar in vergelijking met hier thuis.
Een grote fles water in het hotel: 20 EGP - in een winkel: 4 flessen voor 20 EGP.
Maar dat verschil ken jij beter dan ik, want ik weet dat je een ervaren reiziger bent.
In het hotel kostte het lunch buffet 140 EGP en het dinner buffet 190 EGP. Wij twee hadden half pension genomen.

Het werd deze keer het Iberotel. Het Pyramisa Isis in Luxor is enkele jaren gesloten geweest - wegens te weinig toerisme hoorde ik - en nu pas terug open. Het Iberotel heeft een uitstekende keuken en is vergelijkbaar met het Isis hotel, doch een stuk kleiner. Iberotel ligt korter bij Luxor tempel en heel dichtbij het Winter Palace waar ik de vorige keer verbleef.

We hebben slechts een keer een calèche genomen, van het Luxor Museum naar het hotel, laat ons zeggen naar naar Luxor temple, zodat je een idee hebt van de afstand. De afgesproken prijs - eigenlijk zonder veel onderhandelen - was 10 EGP. Ik vond dit zo weinig dat ik nog 10 EGP voor zijn paard gegeven heb. :) Je krijgt er bij ons geen ritje voor in een bakfiets, laat ons wel wezen.

Voor verplaatsing met een taxi had ik een regeling getroffen voor de twee weken samen, maar ik heb me volgende prijzen laten verzekeren door de vele chauffeurs die me aanklampten: 50 EGP voor een rit van bijvoorbeeld Isis hotel naar Karnak tempel. Tussen de 300 en 500 EGP voor een volledige dag uitstappen op de Westoever, vertrekkende vanaf de Oostoever (via de Horusbrug), voor alle inzittenden samen in een taxi.

Persoonlijk vind ik dit allemaal meer dan uitstekende prijzen. Nogal wat mensen in het hotel en later op de luchthaven klaagden over de hoge prijzen - ook voor de monumenten - en ze hadden vooral opmerkingen over de opdringerigheid van calèchedrivers en taxichauffeurs. Ten eerste vind ik het ongelooflijk dat mensen niet eens vergelijken met wat de ingang voor een archeologische site kost bij ons in Europa... stel je hier een Karnak tempel voor, welke prijs zouden ze hier hanteren? Of hier een hele dag met een taxichauffeur op stap, wat zou dat niet kosten?
Dat de mensen op straat hun diensten komen aanbieden - op toegegeven soms wat hardnekkige wijze - vind ik maar normaal en heb ik geen last mee, want als ze dat niet zouden doen, dan hebben ze helemaal geen broodwinning... het loopt echt niet druk qua toerisme in Luxor. In Karnak tempel, de Vallei der Koningen en Deir el Bahari zie je soms veel volk, maar op vele andere plaatsen waren wij twee de enige toeristen. We zijn bijvoorbeeld ook naar Abydos geweest voor de nieuw opengestelde sites van Shunet el Zebib en Kom el Sultan (en hebben Sinki piramide bezocht en even in de tempel van Seti I geweest): een ganse dag zonder ook maar een andere toerist te zien.
En qua onveiligheid: nooit een onveilig gevoel gehad. Ja, ik ben voorzichtig met mijn geldbeugel, ik hou mijn fototoestel dicht bij me, ik sluit waardevolle spullen in de safe in het hotel, ik let op dat ik geen rolletje bankbiljetten toon wanneer ik iets betaal, ik pas op bij de geldautomaten langs straat wanneer ik EGP afhaal, enz... maar dat doe ik in België vanzelfsprekend ook.
Er zijn anderzijds wel trucs, dat geef ik toe: een prijs afspreken in EGP en dan zeggen dat het in euro was, of twee voorwerpen verkopen en na overhandiging van het afgesproken bedrag slechts één voorwerp overhandigen, of langs je komen wandelen voor een babbeltje en daarna geld vragen voor zogenoemde "bijstand". Ach... En soms heb ik het moeilijk met de kinderen die wanhopig souvenirs komen aanbieden, maar ook daar heb je wat lastigere kereltjes en andere... vriendelijke beleefde en niet opdringerige jonge kinderen die je hart breken omdat je ze toch niet allemaal kunt helpen. Velen echter - kinderen en volwassenen - komen gewoon eens babbelen met je, zijn nieuwsgierig en wisselen graag wat Engels uit. Ik sta op minstens twintig selfies en filmpjes, een aanbod dat me in Europa nooit overkomt. :)

Een grote en belangrijke nieuwigheid in verband met het bezoeken van de tombes is dat er een nieuw foto-ticket bestaat van "3 tombes voor 300 EGP" :!: Dat is zo ongeveer de regel voor Luxor, mits uitzondering. Ik hoorde voor Sakkara dat het daar 1 ticket is voor alle tombes. In Luxor geldt dat voor alle tombes: zowel privé als koninklijke, met uitzondering van Seti I en Nefertari.
Makkelijk in de minder drukke tombes: mits het ticket heb je alle tijd om te fotograferen en geen gediscussieer meer over baksheesh om foto's te mogen nemen.
Iets minder makkelijk in de wel drukke tombes (in de Vallei der Koningen): bewakers dienen in het oog te houden wie wel een phototicket heeft en wie niet. En de vele mensen die de regeling niet kennen (zoals die op een geleide reis) snapten niet waarom ik mocht en zij niet... en namen dan toch ook foto's of protesteerden tegen de bewaker en enkelen maakten van hun neus tegen mij omdat ik in overtreding was... aanleiding tot uitleg geven en ticketje tonen.
Onnodig te zeggen dat ook dit phototicket hier en daar een bron van gesjoemel zal worden... indien het niet afgescheurd wordt kun je het gebruiken in een volgend setje tombes. Niet mijn ding, ik steun het initiatief graag. Ik ben thuisgekomen met 24.500 foto's... ben wegens nieuw toestel wel niet tevreden over alle foto's, maar het was heel leuk - en noeste arbeid :roll: :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Za Jan 20, 2018 3:48 pm

Philippe,
1.Mag men met een fototicket een ongelimiteerd aantal foto's nemen in de graven :?:
2.Hoe was het met de 'toeristische drukte' in Luxor :?:
3.Was alles veilig in Luxor :?:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Jef » Za Jan 20, 2018 7:46 pm

Hey Philip leuk om weer wat van je te horen. Ik wist niet dat je weer naar Luxor was, zo te horen naar het aantal foto's wat je gemaakt hebt heb je het wel naar je zin gehad. Ik sta ervan te kijken dat jullie naar Abydos zijn geweest. Ik durf het op dit moment nog niet, misschien als we in Luxor zijn dat we er anders over gaan denken. Jullie hebben je in ieder geval veilig gevoeld daar, dat geeft mij wel een prettig idee. We verblijven weer in het Nile Valley hotel bevalt ons altijd goed. We hebben er ook weer echt zijn in.
En hartstikke bedankt voor de informatie voor wat betreft de prijzen, ik had totaal geen idee hoe die nu lagen nu het Egyptische pond zo gedevalueerd is.
We gaan zeker SETI 1 bezoeken ben zo benieuwd. En het heiligdom van Hatsjepsoet staat ook op mijn lijstje, mits het nog open is. Een tijdje was het toegankelijk voor het publiek.
Gebruikers-avatar
Jef

Volgende

Terug naar Reiservaringen en vragen