Welke tombes en tempels zijn open in Luxor?

Moderator: yuti

Welke tombes en tempels zijn open in Luxor?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mrt 09, 2008 10:50 pm

Dit is een lijst van wat er te zien is in LUXOR; musea, tempels en de tombes.
Vooral over de laatste kan er soms wat verwarring zijn …
welke tombe(s) worden precies bedoeld en zijn ze momenteel toegankelijk of niet?

Iedereen die dit leest en een aanpassing kan doen gelieve a.u.b. een berichtje onderaan te plaatsen.
De lijst hieronder wordt dan z.s.m. aangepast.

Voor een goeie lijst, ook met indeling volgens tijdsperiode:
http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/thebe ... blist.html
Een alfabetische lijst:
http://www.tmpbibliography.com/resource ... _list.html
Voor meer lectuur over de tombes:
http://www.tmpbibliography.com/

Voorlopig (?) is het een lijst zonder openingsuren of inkomgelden, omdat deze (correct?) vermeld worden op: http://www.cyclejp.com/luxor/SCHEDULE.HTML
een lijst die echter qua toegankelijke tombes niet altijd up-to-date is … daarom deze ‘sticky’.

. . . . . . . . . . .

OOSTOEVER
Karnak tempel - Openluchtmuseum (voor het openluchtmuseum heb je ook een globaal ticket nodig)
Luxor tempel
Luxor Museum
Mummification Museum

WESTOEVER
Memnon kolossen

Dal der Koningen – (KV staat voor Kings’ Valley, in het Nederlands DK)
Per ticket 3 tombes:
Thoetmozes III - KV34
Ramses I - KV16
Merenptah - KV8
Ramses III - KV11
Ramses IV – KV2
Ramses VII – KV1
Ramses IX – KV6
Seti II – KV15
Taoesert/Setnacht – KV14
Tuthmosis IV - KV43
Siptah – KV47
Mentoeherchepesjef - KV19
Horemheb KV57

Toetanchamon - KV62 - afzonderlijk ticket
Ramses V en VI – KV9 - afzonderlijk ticket
(let op: wanneer je enkel deze tombe(s) zou bezoeken heb je normaal gezien ook een 'globaal' ticket van de Vallei der Koningen nodig)

Dal der Koningen – (WV = West Valley, soms wordt ook KV gebruikt, Ned.: DK)
Ay – WV23

Tempel van Hatshepsut
Ramesseum
Medinet Haboe
Tempel van Seti I
Tempel van Merenptah

Vanaf hier zijn de tombes gegroepeerd volgens dat er een gezamenlijk ingangsticket kan voor gekocht worden.

Deir el Medina (TT staat voor Theban Tomb)
Sennedjem TT1
Inherchau TT359
Tempel

Pasjedoe TT3

Dal der Koninginnen (QV staat voor Queens’ Valley)
Titi QV52
Chaemwaset QV44
Amenherchepeshef QV55
Sethherkhopsef QV43

Tombes der Edelen (TT = Theban Tomb).

Nacht TT52 – Sjeik Abd el Koerna
Menna TT 69 - Sjeik Abd el Koerna

Rechmire TT100 – Sjeik Abd el Koerna
Sennefer TT96 – Sjeik Abd el Koerna

Ramose TT55 – Sjeik Abd el Koerna
Oeserhat TT51 – Sjeik Abd el Koerna
Chaemhat TT57 – Sjeik Abd el Koerna

Chonsoe TT31 – Sjeik Abd el Koerna
Oeserhat TT56 – Sjeik Abd el Koerna
Benja TT343 – Sjeik Abd el Koerna

Pabasa TT279 – Asasif

Cheroeëf TT192 - Asasif
Anchhor TT414 – Asasif

Neferrenpet TT178 – El Khokha
Nefersecheroe TT296 – El Khokha
Thutmosis TT295 – El Khokha

Roy TT255 – Dra Aboe el Naga
Sjoeroy TT13 - Dra Aboe el Naga
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Za Mrt 27, 2010 9:18 pm, in totaal 6 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mrt 09, 2008 11:03 pm

De allereerste aanpassing van deze lijst is gebeurd door een bericht van forumlid Vitoth op 08/03/08
viewtopic.php?t=1035&mforum=prkmthetegyptef

Ik mis een aantal graven op de lijst op http://www.cyclejp.com/luxor/SCHEDULE.HTML
die gewoon open zijn voor het publiek, zoals TT178 Neferrenpet/Kenra en TT295 Nefersecheroe.

Ook vraag ik me af hoe up to date dit (overigens verder wel handige) overzicht is, want het graf van Menna bijvoorbeeld is sinds een maand of 4 dicht voor renovatie.

Zoals ik al zei: iedereen die de lijst kan updaten, gelieve hieronder te posten a.u.b.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Welke tombes en tempels zijn open in Luxor?

Berichtdoor gaspard » Za Mrt 22, 2008 12:45 am

In KV is ook het graf van Thutmosis 4 te bezichtigen
Is KV 43
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 22, 2008 1:58 pm

Bedankt Gaspard om dit te melden. :!:

Ik heb dit nu aangepast.

Klopt de lijst van de tombes van de edelen? Ik weet dat je regelmatig naar Loeksor gaat, dus als je een verandering in de lijst merkt ...

Vraag is natuurlijk hoe iemand dit te weten komt ... je kunt moeilijk alle graven aflopen om te kijken of ze nog open zijn. En zo kom je de nieuw geopende tombes toch niet te weten.

En informatie bekomen aan de ticket office ligt ook niet altijd voor de hand.

Het zal wel praktische ervaring zijn zeker ... daarom deze berichtenreeks.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Sep 06, 2008 1:09 pm

Ik zag op
http://www.cyclejp.com/luxor/SCHEDULE.HTML
dat de tombes van
Ramses III en van
Amenhotep II er niet meer bij staan.
Gesloten?

Daarentegen staat
Mentuherkhopshef KV19
er nu wel bij.
(Waar ik zeven jaar geleden wel 'hush-hush' binnenmocht (al of niet terecht?) en waar ik toen zag dat er al glazen wanden voor de wanden geplaatst waren.)
Nu gewoon open voor iedereen?

Kan iemand dit bevestigen?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Za Sep 06, 2008 3:17 pm

Kan iemand dit bevestigen?
In maart 2008 was Mentuherkhopshef (KV19 )open.
Ik heb het toen niet bezocht maar wel gevraagd aan de bewaker van het graf van Tutmosis 4(KV 43)dat ik toen bezocht heb.
Voor het forum zal ik in october as gaan kijken of het zo is.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Jef » Di Sep 30, 2008 12:47 pm

gaspard schreef:Kan iemand dit bevestigen?
In maart 2008 was Mentuherkhopshef (KV19 )open.
Ik heb het toen niet bezocht maar wel gevraagd aan de bewaker van het graf van Tutmosis 4(KV 43)dat ik toen bezocht heb.
Voor het forum zal ik in october as gaan kijken of het zo is.

Hoi Gaspard,
Kun je ook eens nagaan of Nefertari echt gesloten is. (in 2000 was het open)

Ook ben ik benieuwd of je op eigen handje (b.v. met de fiets) bij Malkata kan komen.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor gaspard » Di Sep 30, 2008 7:33 pm

Het graf van Nefertari(QV 66)is dicht vanaf maart 2003.
Sinds october 2003 verken ik 2 x per jaar de vallei der Koninginnen en ik heb nooit anders geweten als dat het dicht was.
Volgens info van de archeologische dienst kun je er binnen voor 80.000 egyptische ponden en wel gedurende 10 minuten.
je wordt dan beschouwd als een mecenas van het Egyptisch kultuurpatrimonium.
Ik heb wel al 2 x een groep gezien die met een lid van de archeologische dienst in het graf van Nefertari ging.
Of bovenvermelde prijs klopt met de realiteit weet ik niet.
Ik zal het nog eens vragen.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Ma Okt 20, 2008 6:47 pm

Van 2/10 tem 16/10/2008 vertoefde ik-naar jaarlijkse gewoonte-in Luxor.
Ik ben verder gegaan met mijn exploratie van de vallei der Koninginnen en startte met de exploratie van Deir El Medina en the valley of the Nobles.
VALLEY OF QUEENS
De toegangsprijs is(ongewijzigd sinds maart 2007) LE 25 gebleven.
Te bezoeken zijn:QV 44(Khaemwaset)QV 52(Titi)en QV 55(Amenherkepchef).
Het graf van Nefertari(QV 66)is nog steeds gesloten omwille van restauratiewerkzaamheden.
Het is echter wel te bezoeken.
Men moet een toestemming aanvragen aan de archeologische dienst in Cairo en de kostprijs voor een bezoek van 10 min bedraagt LE 20.000 voor een groep van maximaal 20 personen.
Het bezoek gebeurt onder leiding van iemand van de archeologische dienst van Luxor.
DEIR EL MEDINA
Toegangsprijs is LE 25
De graven van Inerka,Sennedjem en Pashedu zijn te bezoeken.
Ook de Ptolomeïsche tempel is te bezoeken.
In het werkliedendorp is een franse archeologische ploeg bezig en de bewegingsvrijheid van de tourist wordt flink beperkt door borden met verboden toegang zodat een zorgvuldige exploratie van de overblijfselen van de huizen van de werklieden fors wordt beperkt.
VALLEY OF THE NOBLES
Toegangsprijs bedraagt LE 25 voor bezoeken van 3 graven.
Het graf van Menna is niet te bezoeken omwille van werkzaamheden van een Amerikaans archeoloog.
Voor de rest zijn alle gekende graven(Rekhmire,Ramose....)open.
In vergelijking met oktober 2007 zijn 70 % van de huizen van Old Gurna afgebroken.
De bewoners zijn verplicht verhuisd naar New Gurna,dat 20 km verwijderd is van Old Gurna.
Old Gurna is nog steeds vrij te bezichtigen.
Ik betaalde LE 40 aan een originele bewoner van Old Gurna,die me gedurende 3 uren gidste in de vallei van de nobelen.
Door het afbreken van de huizen van Old Gurna zijn een heleboel tot nu toe verborgen graven aan het licht gekomen en diverse ploegen van archeologen zijn die nieuwe graven aan het exploreren.
Momenteel zijn ze uiteraard allemaal niet toegankelijk maar het valt te verwachten dat er in de vallei van de nobelen heel wat nieuwe te bezichtigen graven zullen bijkomen in de toekomst.
Alle gebieden van de westbank zijn per fiets te bezoeken.
Niettegenstaande de taxichauffeurs klagen dat de benzineprijzen sterk gestegen zijn heb ik dezelfde prijs betaald voor een taxi in vergelijking met de laatste 3 jaren(ttz LE 130 voor gebruik van een taxi van 12u30 tot 17u30)
In vgl met onze benzineprijzen zijn hun "fors gestegen"olieprijzen spotgoedkoop.
1 liter diesel kost LE 1,02
1 liter benzine octaan 95 kost LE 2 terwijl 1 liter benzine octaan 98 LE 3 kost.
1 € is 7,5 LE en 1 LE is 5,33 BEF
Met wat palaberen krijgt men 8,00 LE voor 1 € en 1 LE voor 5,00 BEF
De levensduurte is wel flink omhoog gegaan voor gebruiksgoederen en levensmiddelen.
Best gaat men inkopen doen in zaken waar de autochtone bevolking hun inkopen doet(bvb El Medina-street in Luxor)
In de winkels in de buurt van de hotels vraagt men bvb voor een blikje frisdrank LE 7 terwijl men voor datzelfde blikje frisdrank in een "autochtone"winkel LE 3 betaalt.
Hiermee beëindig ik mij summiere uitleg over de huidige toestand in Luxor.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Jef » Di Okt 21, 2008 12:45 pm

Bedankt voor het noemen van de prijzen.

Het kan helpen met het aanschaffen van goederen of het overeenkomen van een huurprijs voor een taxi.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Okt 21, 2008 8:18 pm

Bedankt Gaspard voor de update!

Niettegenstaande de taxichauffeurs klagen dat de benzineprijzen sterk gestegen zijn heb ik dezelfde prijs betaald voor een taxi in vergelijking met de laatste 3 jaren(ttz LE 130 voor gebruik van een taxi van 12u30 tot 17u30)

M.a.w. iets meer dan 17 euro voor een halve dag taxi ... die dus meegaat naar de Westoever bijvoorbeeld en daar telkens tijdens de bezoeken op je wacht, als ik het goed begrijp?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Di Okt 21, 2008 10:13 pm

De taxichauffeur staat om 12u30 klaar aan het hotel en brengt me naar de locatie op de westbank die ik verkies.
De meeste touristen komen tussen 7uoo en 12uoo zgn omdat de warmte dan draaglijk is(klopt uiteraard gedeeltelijk)
Wanneer ik rond 13 u aankom in de vallei der koninginnen of in Deir el Medina of in Old Gurna zijn er nagenoeg geen touristen en heb ik een grote vrijheid van alles rustig te bekijken.
Rond 15 u komen de konvooien aan,afkomstig uit het Rode Zee-gebied,die een dagtrip naar Luxor doen en dan wordt het veel drukker op de westbank.
Ik laat de vallei van de koningen buiten beschouwing;daar is het altijd zeer druk.
Terugkomend op de trip met de taxi betaal ik LE 130 voor taxi van 12u30 tot 17u vs 17u30
Het doet er niet toe wat ik daar allemaal bezoek op de westbank.
Maw de prijs is dezelfde als ik de ganse namiddag in de vallei der koninginnen vertoef dan wanneer ik een uur in Queens valley doorbreng,daarna naar Deir el Medina ga en tenslotte Hatchepsut bezoek.
Het is de tijdsduur dat de taxichauffeur ter mijner beschikking is die telt en niet hoeveel km hij moet rijden.
Uiteraard blijft de taxichauffeur op mij wachten.
Ik licht hem wel in hoelang ik op 1 bepaalde plek zal blijven en wanneer ik bvb terug aan zijn taxistandplaats zal zijn.
Ik heb berekend dat het nemen van een taxi voor locaties op de westbank te bezoeken me ongeveer 30 -50% van de prijs kost dan wanneer ik met een bus van de touroperator een uitstap naar de westbank zou doen.
Weliswaar is er bij de touroperatoruitstap een begeleidende gids in de prijs inbegrepen maar ik heb daar persoonlijk geen behoefte aan.
Daarenboven zal men nooit het graf van Pashedu in Deir el Medina bezoeken omdat er dan te veel tijd verloren gaat en men extra moet betalen voor bezoek aan dat graf.
Het heeft een welbepaalde bedoeling dat de touroperator je een welkomstdrink aanbiedt en de verschillende mogelijke uitstappen bespreekt;zijn winst is nagenoeg 50%
De touroperator raced met de touristen door de diverse locaties van de westbank en zorgt dat de touristen tegen 12u30 terug in hun hotel zijn zodat dezelfde touroperator in de namiddag nog een 2e uitstap kan plannen.
Het feit dat de touroperator zijn touristen wil beschermen tegen de te hoge hitte is larie.
Time is money voor de touroperator.
mijn advies:neem een EERLIJKE taxichauffeur en spreek een prijs af voordat ge start met de uitstap maar betaal hem pas als de geleverde diensten naar behoren zijn gedaan.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 22, 2008 12:20 pm

Gaspard schreef:
Ik licht hem wel in hoelang ik op 1 bepaalde plek zal blijven en wanneer ik bvb terug aan zijn taxistandplaats zal zijn.
Dat is inderdaad ook iets wat de chauffeurs mij vroegen, kwestie van ondertussen nog vlug eens een andere klant te kunnen oppikken. Probleem daarvan was dat a) ik meestal vooraf niet wist hoe lang mijn bezoek zou duren b) de chauffeur het afgesproken uur wel heel flexibel bekeek.
Daarom vroeg ik steeds voor de kortere bezoeken (bijvoorbeeld geïsoleerd gelegen individuele tombes) te wachten op mij en sprak voor de langere bezoeken inderdaad een uur af. Ik had in dit verband geluk door te kiezen voor een vaste taxichauffeur die wist dat hij mij bijna veertien dagen kon rondvoeren, wanneer hij een beetje de afspraken nakwam.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Wo Okt 22, 2008 12:52 pm

Tijdens een verblijf van 14 dagen in Luxor doe ik meestal 6 middaguitstappen naar de westbank.
De taxichauffeur heeft dan een bruto-inkomst van LE 130 x 6=LE 780.
Ik verwacht dan ook van hem dat hij tijdens mijn uitstap continu ter beschikking is en me niet ergens afzet en dan snel een andere klant bedient.
Voor Egyptische normen is LE 780 een riant inkomen.
De laatste 7 jaren neem ik voor alle uitstappen steeds dezelfde taxichauffeur en daardoor kan ik ook een speciale prijs bedingen.
Wanneer hij me niet correct behandelt neem ik gewoon een andere,die hetzelfde zeker wel zal doen voor dezelfde vergoeding.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Jef » Vr Nov 07, 2008 1:43 pm

gaspard schreef:Het graf van Nefertari(QV 66)is dicht vanaf maart 2003.
Sinds october 2003 verken ik 2 x per jaar de vallei der Koninginnen en ik heb nooit anders geweten als dat het dicht was.
Volgens info van de archeologische dienst kun je er binnen voor 80.000 egyptische ponden en wel gedurende 10 minuten.
je wordt dan beschouwd als een mecenas van het Egyptisch kultuurpatrimonium.
Ik heb wel al 2 x een groep gezien die met een lid van de archeologische dienst in het graf van Nefertari ging.
Of bovenvermelde prijs klopt met de realiteit weet ik niet.
Ik zal het nog eens vragen.

Ik ontving gisteren een nieuwsbrief van Huub Pragt, waarin te lezen is dat hij het graf van Nefetari gaat bezoeken in een van zijn aankomende trips (reizen) naar Egypte

Zou het dan toch open zijn :?: :?: :?:
Gebruikers-avatar
Jef

Volgende

Terug naar Reiservaringen en vragen