Konvooi opgeheven - ABYDOS

Moderator: yuti

Abydos (verblijf en exploratie in het veld )

Berichtdoor Luc » Vr Aug 21, 2009 6:57 pm

Vooral gericht aan Meritamoun, maar gepost op algemene forum omdat persoonlijke berichtgeving (pm) mij niet lukt ...of ik niet handig ben.
Beste,
Ik zou graag inpikken op je interessante opmerkingen en contact-details ontvangen van de Engelsman die blijkbaar overnachting kan aanbieden in Abydos of andere alternatieven in Abydos indien nieuwe mogelijkheden zijn opgedoken? U kunt misschien een goed woordje voor mij doen als lid van de kring, alhoewel niet persoonlijk ontmoet. En dan hoop ik daar individueel mijn exploratie te doen op eigen verantwoordelijkheid en met eigen vindingrijkheid (eenmalige toegang te verwezenlijken tot de zo belangrijke sites gelinkt aan de eerste 2 dynastieën, mijn natte droom, ook als ze verwaarloosd en onderkomen zijn).
Bedankt alvast !!
Luc

Berichtdoor Jef » Vr Aug 21, 2009 7:10 pm

meritamoun schreef:Nee Abydos zelf heeft geen station , je moet dan in El Balyana uitstappen en vandaar is het nog een 20 minuten per taxi.
Ik neem altijd de trein van half 10 's morgens en dan ligt het eraan of die op tijd is en of hij op kleine stationnetjes stopt. Maar zeg maar gemiddeld 3 en een half uur. Ik logeer daar altijd bij vrienden en ik neem altijd de trein van half 4 terug maar ik geloof dat er ook nog een om 6 of 7uur gaat. Maar dat zou ik even na moeten vragen.
Maar Jef, ik kan je echt serieus aanbevelen wat langer in Abydos te blijven want daar alleen is al zoveel te zien.
En het is ook nog eens een perfecte plaats om van daaruit dingen te bezoeken.
Ik ben van plan de feestdagen daar door te brengen en zal dan meteen eens kijken hoe het met de plannen staan voor het 'hotelletje' :wink:

Hoi Patricia, zou je nog wat informatie kunnen geven over de vertrek en aankomsttijden van de trein van Luxor naar Abydos en terug.
Wat zijn de kosten van de taxi naar Abydos vanaf het station.
Er zou een Hotel zijn genaamd Abydos Hotel op nog geen 200 mtr. van de Abydos tempel, ken jij dit hotel.
En heb je permissie nodig van de toeristen politie om te overnachten in Abydos.
Wat een vragen hé.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Aug 22, 2009 7:08 pm

Jef en Luc ... misschien Meritamoun een pm sturen wanneer een antwoord uitblijft ... en ontvang je niets (kan ik niet controleren) ... laat me iets weten via mail, dan vraag ik het nog eens op haar privé-mail.

De connectie vanuit Luxor is niet àltijd optimaal had ik gehoord.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor meritamoun » Zo Aug 23, 2009 11:20 am

Sorry voor mijn late reactie maar ik was in Abydos :D
Ik ga even informeren of ik Kevin's e-mail adres hier mag plaatsen en dan kom ik zo snel mogelijk bij jullie terug....
Gebruikers-avatar
meritamoun

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Aug 23, 2009 5:33 pm

Meritamoun schreef:
Sorry voor mijn late reactie maar ik was in Abydos
Ik ga even informeren of ik Kevin's e-mail adres hier mag plaatsen en dan kom ik zo snel mogelijk bij jullie terug....

Jouw 'late reactie' valt wel erg mee hoor. :)
Bedankt alvast.

Indien jouw kennis Kevin liever niet op een forum zijn e-mailadres doorgeeft, kun je dat misschien per email naar mij sturen, en dan stuur ik het op mijn beurt door naar Luc en Jef.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor meritamoun » Wo Aug 26, 2009 11:44 am

Er is geen hotel in Abydos, er is wel ooit begonnen met de bouw daarvan maar nooit afgemaakt. Momenteel huist de politie op de bovenste etage.
Tegenover de Ramses tempel ligt het 'tourist house' waar regelmatig sprirituele groepen gebruik van maken. Dit is zeer zeer basic en persoonlijk zou ik dan voor Kevin's flat kiezen. Deze is ook egyptisch natuurlijk maar de gastenkamers zijn igg europese standaard en schoon :wink: En in prijs maakt het niet veel uit.
Enfin ik mag Kevin's e-mail hier plaatsen:
kevininabydos@gmail.com
kevininabydos@hotmail.com
Je hebt idd toestemming nodig om in Abydos te verblijven maar dat is een 'pieçe of cake'. Even een kopie van je paspoort bij de politie laten maken en een formulier invullen. Meestal meldt zich al wel iemand, die dat even voor je doet.
De treinschema's zijn veranderd en op het moment weet niemand heel erg zeker hoe laat ze dienen te vertrekken. Jaren terug was het treinverkeer hier prima maar sinds kort nog erger dan de NS. En aangezien de konvooien zijn afschaft nemen wij liever private cars op het moment....
Er is een site met dit soort info maar ik weet niet of ze die ooit updaten:
http://www.ask-aladdin.com/index.html

Voor Luc heb ik ook nog geïnformeerd maar slecht nieuws. De enige manier op het moment om Oude Rijk sites te bezoeken in Abydos is een afspraak maken met Zahi Hawass en 1000 dollar per site betalen voor bezoek :roll:
Zelfs mensen die carte blanche hebben voor alle sites in en om Abydos kunnen niet de Oude Rijk sites bezoeken......
Gebruikers-avatar
meritamoun

Berichtdoor Jef » Wo Aug 26, 2009 10:12 pm

Bedankt voor de info Patricia.

Ik ga kijken wat we er mee kunnen. Het is dus mogelijk om een nachtje bij Kevin te logeren.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Luc » Ma Okt 19, 2009 10:21 pm

Fel bedankt aan Meritamoun en Philip voor de informatie ivm verblijf bij 'Kevin' in Abydos en de (on)mogelijkheid om de koningsgraven uit 1ste en 2de Dynastie te bezoeken, dat laatste is een koude douche... nu weet ik tenminste wat er mij eventueel te wachten staat.
Dus zal het al een hele prestatie zijn om Shunet el Zebib of zelfs de tombe van Sesostris III of de resten van het pyramide-terras tempel complex van Ahmose te benaderen. Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben dat er een Amerikaans team (!)aan het werken is rond Shunet el Zebib, dus nog meer veiligheid-paranoia denk ik. Spijtig !!
Luc

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Di Okt 20, 2009 7:21 pm

Luc schreef:de resten van het pyramide-terras tempel complex van Ahmose te benaderen.

Daar zou ik inderdaad niet op rekenen...
Als het je zou lukken, neem dan maar goed wat foto's: zeldzaam materiaal.
Ik heb ernaar gevraagd toen ik in Abydos zat, nu een paar weken geleden.
Een mooie "lè" gekregen. :?

Luc schreef:Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben dat er een Amerikaans team (!) aan het werken is rond Shunet el Zebib.

http://www.exduco.net/news.php?id=816
^ die waren er eerst, en tot voor kort:
http://www.arce.org/expeditions/currentexpeditions/allexpeditions/u21
Maar ik neem aan dat die site gesloten is.
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Jef » Wo Okt 21, 2009 12:51 pm

We zijn wel in Abydos geweest, echter hebben er niet overnacht.
Overnachten was in ons geval ook niet nodig nu je niet meer in konvooi er naar hoeft. we zijn vroeg weggegaan met een taxi en hadden voldoende tijd voor een uitgebreid bezoek aan de tempel van Seti I en Ramses II, evenals het Osirion.

Het Osirion heeft mij verrast, voor wat betreft de grote ervan, zoals o.a de gang die een eind de woestijn in loopt. ik moet hier toch eens wat meer informatie over opsnorren. (lijkt me interessant)
Gebruikers-avatar
Jef

Re: Abydos

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Apr 01, 2010 4:46 pm

Nogmaals over Abydos.

Pyloon bracht het uitstekende boek van David O'Connor ter sprake, 'Abydos, Egypt's Firts Pharaohs and the Cult of Osiris' (2009).

Hierin wordt p. 207 een bladzijde gewijd aan 'Visting Abydos', waarin ondermeer staat:

" ... de tempels van Seti I en Ramses II - beiden toegankelijk voor toeristen ... "

" Bezoekers dienen er zich van bewust te zijn dat de rest van Abydos, beschreven in dit boek, niet open is voor toeristen zonder voorafgaande uitdrukkelijke toelating van de Supreme Council of Antiquities in Cairo - dit gebeurt best via een reisagentschap. Met dergelijke toelating, kunnen toeristen de vroege koninklijke tombes bezoeken bij Umm el Qa'ab, de grote ommuring van Koning Khasehemwy (plaatselijke naam: Shunet el Zebib) - allebei in Noord Abydos - en de pittoreske ruïnes van de piramide van Ahmose in Zuid Abydos. "

"Jammer genoeg bieden Abydos noch Balliana gepaste hotels voor toeristen, dus overnachten of langer verblijven is niet mogelijk."

"Voor de tempel van Seti is een parkeerplaats en een ontspanningsruimte, het 'Osiris Park'. Bij dit laatste zijn er kraampjes voor voedsel, drank (niet alcoholisch) en soevenirs. Toiletten zijn beschikbaar in Osiris Park en vooraan de tempel van Seti. Nabij de twee tempels is een groot hedendaags dorp, waarvan de inwoners vriendelijk en gewoon zijn aan het bezoek van toeristen. Daarbij is er een sterke aanwezigheid van politie, en de bewegingen van toeristen worden nauwgezet in de smiezen gehouden."

(Dat laatste zinnetje is wel een zeer vrije vertaling van mij. :P )

Ik ben dus erg benieuwd naar de eerste die hier zijn wedervaren post met de logies van de intussen pr-kmt-weid bekende Kevin.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Konvooi opgeheven - ABYDOS

Berichtdoor alpine » Do Aug 12, 2010 6:24 pm

:D Wij vertrekken in September met Escape voor een cruise op het Nassermeer en daarna nog een verblijf in Luxor. Op de facultative uitstappen staan Dendera en Abydos op wat we zeker gaan doen. We zijn 10 jaar geleden al naar Denderra geweest, maar Abydos was niet mogelijk toen. We zijn wel in konvooi geweest , wat toch wel een speciale belevenis was. 8)
alpine

Berichtdoor Patricia F » Ma Aug 16, 2010 2:22 pm

Wij hebben tijdens onze reis in juni overnacht in "House of the Companions" dicht bij de tempel van Ramses II.
Ik denk niet dat dit bij Kevin was vermits iedereen er Arabisch sprak. Er waren een 6 kamers voor 3 personen en 3 badkamers met WC en douche.
Wie meer info wenst vraagt dit best eens aan Mohamed Holail: mohamed@amontour.be vermits hij deze reis georganiseerd heeft.

@ Alpine: Denderra is opgekuist en een deel van de plafonds in de grote zuilenhal staan daar mooi te blinken in hun prachtige kleuren!! Je kan nog steeds naar boven maar je mag wel niet meer op het grote platte dak.
In Abydos kan je uren rondlopen.... beide tempels zijn prachtig; zorg maar voor genoeg geheugenkaartjes 8)

Patricia
Gebruikers-avatar
Patricia F

Berichtdoor Jef » Ma Aug 16, 2010 8:47 pm

Denderra staat in ons programma voor oktober.
Leuk om te weten dat het plafond is opgeknapt. Minder is het om te horen je dat niet maar op het grote dak mag. (in 2005 nog er op geweest)
Hoever mag je dan wel het dak op komen, als je toch nog naar boven mag.
Ik twijfel nog hoe we er naar toe zullen gaan, met de boot of de taxi.
Taxi is natuurlijk sneller, toch ? en met de boot leuker .
Iemand ervaring met de boot naar Denderra vanaf Luxor en terug ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Aug 17, 2010 3:54 pm

Jef schreef:
Iemand ervaring met de boot naar Denderra vanaf Luxor en terug ?

Dat zou ik pas volgend jaar doen.
Misschien kun je hier eens informeren, Jef:
http://www.kingfishertours.com/index.ph ... ies&code=2
50 euro (gids inbegrepen) per persoon voor een dagcruise van 12 uur.
Geen idee hoe lang je dan ter plaatse bent.
Of 45 euro (gids inbegrepen) per persoon voor Denderah en Abydos per taxi.

Over 'Het House of Companions' hoorde ik vroeger niet altijd goeds vertellen, vooral wat spirituele zaken. Uit de bespreking van Patricia merk ik echter niets negatiefs, integendeel ! En Mohamed zal er zeker wel voor zorgen dat zijn klanten goed gesoigneerd zijn, dus zit dat dan wel goed denk ik. (Ikzelf heb jammer genoeg geen ervaring met zijn organisatie.)http://www.egyptholail.be/egfs.htm

En Patrica blijft enigszins kalm onder de beschrijving van het opgekuiste Denderah plafond.
Als het lot het mij toestaat en ik heb het geluk er in 2011 onder te staan zal ik moeten opletten dat ik voor de eerstkomende maand niet met een kramp in mijn nek zit en de reis verder met open mond zal moeten doen. :wink:
Ik zal toch maar even een foto van haar posten in
viewtopic.php?f=17&t=37
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaringen en vragen