Verslag onconventionele reis Luxor maart 2010

Moderator: yuti

Verslag onconventionele reis Luxor maart 2010

Berichtdoor Luc » Vr Mrt 26, 2010 8:29 pm

Beknopt reisverslag van een (onconventionele) week Luxor (13-20 maart 2010)

Logies in Amenophis Hotel, in het dorp tegenover Medinet Habu tempel
( authenticiteit + mooi zicht vanaf dakterras / proper en vriendelijk/ Egyptische prijzen /wordt mogelijk afgebroken met rest van Habu dorpswijk die tempel zicht belemmeren)

ZATERDAG AVOND
Leuke ontmoeting met Patricia Lanters (Meritamoun), samen naar presentatie Otto Schaden over KV 63 in mummificatie museum leeszaal.

ZONDAG (40° C…)
* Vallei v/d koninginnen (nr 43 Setharketshep – nr 44 Chaemwaset – nr 52 Titi)

* wandeling naar Deir El Medina via tempeltje van Ptah, achterom het dorp, voorbij Ptolemaic temple, ongestoord naar keteldal / wadi gewandeld achter de Sheikh Abd el Qurna heuvel.

* uitgezet grondplan van onafgewerkte tempel Mentuhoteph III betreden, een geëffend terrein van zwart verbrijzeld gesteente met een schuin afdalende schacht en verticale schachten (intrusive burials?), stukken bewerkte kalksteen ter plaatse gevonden … zie foto hieronder.
viewtopic.php?t=418
Afbeelding

* tombe complex (tichelstenen muren) van Meketre (TT280) bezocht (met grote ronde gewelf ruimte in de rotsen).
viewtopic.php?t=1317

* locatie van cliff tombe (MMA 1021) en royal cache DB 320 geverifieerd en beiden tot 300 meter benaderd. Je kan er dus nog steeds naar toe wandelen, eenmaal je ongestoord voorbij de Ptolemaic temple + ostraca-put geraakt.
Dit alles gedaan rond 14h00, in volledige geruisloze stilte, totaal ongestoord, de 1ste politie post op de richel naar KV bewoog zich niet.

* keteldal uitgewandeld op de prospectieve processieweg (wadi) van Mentuhoteph III naar het Ramesseum met bezoek aldaar als afsluiter.

MAANDAG
* Merenptah tempel complex (incl. 3 kleine musea ruimtes) bezocht
(jakhals-sfinxen + verfijnde hieroglypen in hoog-relief als hoogtepunt).

* authentiek Marsan Hotel ernaast bezocht ('het nest' waar de archeologen-Egyptologen logeren), en via de tuin, incognito door de velden, 'als mede-opgraver', de tempel opgravingen van Amenhotep III betreden aan Westelijke uiteinde ('pharao -Osiris'-voetstukken + groot beeld van gevlamd graniet), kennisgemaakt met de Duitse ploeg uit Uni Munchen, na 30 minuten 'te heet' en afgedropen…

* met locale fietsen naar Oost-oever
vanaf Luxor tempel de volledige 3 km sfinxen laan gevolgd in volle uitgraving, door de sloppenwijken tot aan tempel Mut en de 10de pyloon van Karnak.
Met baksheesh 2de maal gesloten Mut tempel zelf bezocht.
Nieuwe gigantische plein voor Karnak tempel verkend, … de volledig mislukte aanleg ervan 'bewonderd', (verbrokkeling door verkeerde stabilisator-fundering).

DINSDAG
* met fietsen naar West-oever :

* Sjeikh Abd el Qurna heuvel
ticket-bezoek Menna/Nacht tombes en Userhet/Chonsu/Benia tombes.

* verkenning hogerop (met speciale zoeklamp) van niet toegankelijke tombes
TT 59 (stijgende gang naar kapel)
TT 60 Antefoker (intacte Ka figuur !!!)
TT 101 - TT 74 (saff tombe met intact uniek plafond)
Afbeelding

* Dra Abu el-Naga, vanaf Shuroy naar boven gekropen … met baksheesh en overreding 4 complexen bezocht waaronder
mysterieuze K93.11 / K93.12 rotstombe dubbel complex (zeer uniek + groot / 2 forecourts + 4 pillar tomb) (helaas camera niet bij!)
Er was een koninklijke bestemming voor K 93.11 (= Amenoteph I & Ahmes-Nefertari) ?
http://www.dainst.org/index_55_en.html
viewtopic.php?t=945

* Nub-Kheper-Re Intef (K02.2) (pyramid) direct boven Shuroy tombe was volop in actieve opgraving.

* in El Assasif (aan het begin van de toegangsweg naar Deir el Bahari, (links) de Mentuhoteph II processieweg volop in heropbouw bezocht, samen met de verrassend mooie mud-brick pyloon tempel + ondergronds gewelf (in volle herstelling ), was mij eerder nooit zo opgevallen , het ligt nog oostelijk van Anch-Hor, is zichtbaar vanaf de hoofdweg naar Medinet Habu en heeft een tamelijk intacte mudbrick dubbele pyloon + intacte muren ( = TT33 Padiamenope of TT37 Harwa ??).
viewtopic.php?t=773
Afbeelding

* El Tarif binnen gereden (tot achter de moslim begraafplaats) op zoek naar Intef I, II, III Saff- graven, een omgewoelde stenen groeve gezien, maar door een meute jongens op naburig voetbalveld bestormd en bijna de controle over toestand verloren, op het nippertje onze fietsen kunnen redden, ik had deze keer geen telescoop-schop bij (zoals bij stenengooiers in Dasjoer) om klappen uit te delen als het echt nodig zou zijn.

WOENSDAG
* auto- tocht naar Necheb (El Kab), cultusplaats van Nechbet
Ik heb bij aankomst direct de koe bij de horens gevat en tegen het verzet van de plaatselijke delegatie in, met doorzettingsvermogen naar ommuring gewandeld en 1 uur lang de tempelcomplexen / heilige meer / dorp-uitgraving binnen de ommuring bezocht, een heerlijke ervaring door de speciale mudbrick omkadering van het geheel.
Eindelijk ben ik eens binnen een gigantische mud-brick enclosure geraakt ….!!!
Vervolgens de 4 rotstombes in de heuvel bezocht + de Ptolemaic rotstempel + tempeltje Amenhotep III + vulture- rock met pre dynastieke ruwe figuren beklommen.
Charme van het geheel van El Kab wadi wordt wat weggenomen door de asfalt baan die door de wadi is getrokken. Ook de kleuren van het tempeltje Amenhotep waren niet zo fantastisch helder als ik verwacht had.

* op terugweg El Moalla vond ik dan weer wel mooi met Ankthifi en ik heb naast Sobekhotep nog een onbekend graf bezocht met een bijzondere tafereel (zie foto , wat doet de naakte dame ?). Helaas nergens meer in mijn agenda plaats gevonden om naar El Tod te gaan.
Afbeelding

DONDERDAG
* opnieuw fiets gehuurd en na bezoek aan buitenkant El Khokha tombes (zonder ticket) , naar de Vallei van de Koningen gefietst, en vandaar met de fiets graf van Aye bezocht met ticket, de opgravingen van de naburige werkmanshuizen + nog andere opgravingen die mij niet duidelijk zijn in de zijvallei tegenover Aye bekeken,
viewtopic.php?t=1926
vervolgens bij terugkeer, ingang van tombe Amenhotep III bezocht,

* via New Qurna naar Luxor gefietst en buurt van Karnak nog eens verkend, te laat om binnen te gaan. ‘s Avonds van Luxor verlichting 'by night' genoten.

VRIJDAG
* ondanks zware diarree het arbeiderspad via Deir El Medina opgeklommen, Deir El Medina is echter niet ondergelopen…

* vanaf rand bergpad Cliff tombe Inhapi K3y visueel gelocaliseerd (vermoed ik) met zijn prachtige steile ligging. Het tijdelijke arbeidersdorp op de tussenhelling gepasseerd en

* gezocht naar de ingang van geïsoleerde tombe KV 39 (Amenhotep I ?), eindelijk gelocaliseerd. Ik heb dan 20 min getwijfeld om erin af te dalen want ingang ligt verleidelijk open, (ondanks half onder puin), maar de rand van de afdaling naar de ingang ligt zo brokkelig dat ik vreesde niet meer boven te geraken door afbrokkelend puin. Toch een wijze beslissing genomen, té riskant, helaas, omdat ik alléén was, ziekelijk (!) en zonder mijn maatje die een sprokkeldag nam (groot gelijk met een masochist zoals ik)

* dan via Tutmosis III ravijn in de VK zelf afgedaald, alle gesloten ingangen van illustere tombes (KV 55, KV 5, KV 35, KV20, KV 42, KV 8, KV 17) nog eens afgegaan om het 'as close as possible' gevoel te hebben en 3 tombes bezocht (Ramses III, Tutmosis IV, Mentuherkepeshef).
KV 57 Horemheb was helaas opnieuw gesloten, PECH !!!

With taxi back out of the KV straight to Nile Valley Hotel swimming pool, to finish off the week and rejoin my partner.

ZATERDAG VOORMIDDAG
Rondom Medinet Habu gewandeld, de vesting-muur rondom en de achterkant ervan met de klein ingang en de geruïneerde grote ingang heeft ook zijn charme,

Luc PIERSON
Luc

Berichtdoor Jef » Za Mrt 27, 2010 2:16 pm

Hoi Luc,

een mooi verslag, heb er weer wat uit opgepikt om bij een volgend bezoek aan Luxor ook daar eens te gaan kijken. Jammer voor je dat Horemheb dicht was.

Toch jammer dat ze weer gaan slopen rondom (voor) Medinet Habu, ik had er al van gehoord.

Het zal de sfeer rondom de Tempel niet ten goede komen.

Amenhotep III nog steeds niet open begrijp ik.

Ik ben even benieuwd waar je precies de fiets het gehuurd, en of je helemaal tot aan het graf van Aye hebt kunnen fietsen. Vanaf jouw Hotel bij Medinet Habu is dat een flink stuk fietsen, toch ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 27, 2010 9:13 pm

Inderdaad mooi verslag.

Jef schreef:
Toch jammer dat ze weer gaan slopen rondom (voor) Medinet Habu, ik had er al van gehoord.

Het zal de sfeer rondom de Tempel niet ten goede komen.
Nee, het was fijn daar een thee te kunnen drinken dichtbij de tempel.
Anderzijds is er wellicht nog 't een en 't ander te vinden onder de grond.
viewtopic.php?t=1927
Het wordt inderdaad één groot museum, Luxor.

Verrassend in het verslag van Luc is de opening van QV43 (QV55 dicht) en de sluiting van KV57. Welke tombe zou dan terug opengegaan zijn?

En ik vroeg me ook af wat de naakte dame op de foto uit Mo'alla aan het doen is. Bakoven?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Zo Mrt 28, 2010 5:11 pm

Had ik nog niet aan gedacht dat er nog wat onder de grond zou kunnen zitten.

Deze gedachte verzacht dan weer een beetje de pijn, van het theehoekje dat zal verdwijnen.

In Oktober vorig jaar hebben we op het hoekje het dichts bij de tempel(daar waar die Egyptenaar met zijn Egyptische (kan even niet op de juiste naam komen) gitaar altijd muziek zit te maken) nog enkele kopjes thee genuttigd nadat we terug kwamen van een bezoek aan Malkata Er was toen een kleine competitie aan de gang tussen de twee theehoekjes, wie de meeste klanten in zijn theehuis kon krijgen, was leuk om aan te zien. Onze uitbater vertelde ons toen dat er een plein zou komen, hij was er niet blij mee, je zal het niet geloven, toen we weggingen kregen wij beide een flesje water (voor nop) van hem mee.
Gebruikers-avatar
Jef

mijn onconventionele Luxor trip, verheldering

Berichtdoor Luc » Ma Mrt 29, 2010 12:46 pm

Enkele antwoorden op opgeworpen punten en enthousiast bemerkingen:

Amenhotep III tombe in de WV (KV 22) is inderdaad nog steeds niet geopend, er is wel een mooie corridor aangelegd met opgestapelde steenslag in de rotskloof naar zijn materiaal cache WV-A 100 meter verder in de rotskloof.

Ik heb 1 dag via Kingfisher fiets gehuurd. De andere dagen rechtstreeks op zijn Egyptisch een fiets gehuurd van de locale 'bike-shop' op het kruispunt aan het ticket office rechts richting Ramesseum (West-oever op loopafstand van mijn hotel). Als je zoals ik fietsen intensief voor héle dag nodig hebt ... ipv tochtje van 2 uur én het materiaal- risico niet schuwt is dat de beste oplossing. Als je graag opvang hebt bij materiaal pech en de nodige omkadering, neem je een tussenpersoon, maar daar betaal je dan ook voor. Het is bijna onmogelijk om echt goede fietsen vast te krijgen (mountain bike met versnellingen), dat is me enkel ooit gelukt aan het hotel eiland complex ten zuiden van Luxor (vroegere Mövenpick)

Fietsen langs de dodentempels, naar KV ingang en helemaal naar tombe Aye en dan terug via Sethi I en New-Qurna / Memnons vind ik gewoonweg heerlijk en niet zo moeilijk, hellingsgraad valt goed mee, sterke wind tegen soms, de hitte is iets wat je zelf moet inschatten of je bestand bent ertegen. In ieder geval houdt security je nergens tegen!

Er zit veel onder de grond rond Medinet Habu, vooral dorps resten uit latere Romeinse tijd vermoed ik, die zichtbaar zijn in de drainage grachten op het moment dat wij aanwezig waren.

Ik denk ook dat het tafereel van El Moalla, pottenbak-oven met vrouw is !

Mijn oprechte dank aan de inspanningen van Philippe om mijn bijdrage presentabel te maken en op het forum te zetten , hij is de olie die de machinerie doet draaien!
Luc

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mrt 31, 2010 6:47 pm

Luc schreef:
Amenhotep III tombe in de WV (KV 22) is inderdaad nog steeds niet geopend ...

Jammer genoeg niet nee. Ik raakte ook niet verder dan onderstaande foto's. :(
Ik kreeg een boel protest bij het nemen van deze twee foto's ... er was ongevraagd een gewapende militaire begeleider mee op ons busje gesprongen en het is soms moeilijk in te schatten of die mannen echt de opdracht gekregen hebben om toeristen van bepaalde plaatsen weg te houden of dat ze weer eens het baksjiesj-spel spelen.
Hij was ook de reden dat we deze keer geen foto's konden nemen in Ay's tombe, want de bewaker zag het anders wel zitten.

Nu ... het is ook wel zo dat je alleen of met twee véél verder komt en veel meer kunt zien, dan in groep. Is toch mijn persoonlijke ervaring.

Afbeelding

Afbeelding

Fietsen langs de dodentempels, naar KV ingang en helemaal naar tombe Aye en dan terug via Sethi I en New-Qurna / Memnons vind ik gewoonweg heerlijk en niet zo moeilijk, hellingsgraad valt goed mee, sterke wind tegen soms, de hitte is iets wat je zelf moet inschatten of je bestand bent ertegen. In ieder geval houdt security je nergens tegen!

Je bent een sportief en moedig mens, zou ik zeggen. :shock:

Ik denk ook dat het tafereel van El Moalla, pottenbak-oven met vrouw is !

Wat ik ga zeggen helpt natuurlijk niet vel, maar ik ben zeker dat ik die afbeelding ergens in een boek tegengekomen heb, met bespreking van de scène. Maar ik vind niet meer waar ... als ik het nog eens tegenkom, reageer ik zeer zeker.

Jef schreef:
... toen we weggingen kregen wij beide een flesje water (voor nop) van hem mee.
En was je portefeuille verdwenen.
Grapje.

Het is toch een beetje aan het veranderen in 'ons' Egypte. Ik vond persoonlijk op sommige plaatsen de sfeer wat grimmiger. Een voorbeeld van iets wat mijzelf nog niet eerder overkomen is: in de Vallei der Koninginnen passeer je bij het verlaten van de site de souvenirstalletjes zoals elders. Maar hier waren de verkopers wel extra opdringerig. Een jonge kerel leunde echt tegen mij aan om me proberen te beletten mijn weg te vervolgen.
Het strafste vond ik dat twee medereizigers enkele zaken aangeboden werden en dat, toen de koop besloten werd wegens toevoeging van een extra voorwerp, het geld èn het extra voorwerp weggeritst werd.
Nu, ik ben ook niet simpel en weet dat zakkenrollerij en erger voorkomen - zeker in Caïro - maar het was een groot verschil toen ik eens op een cruise mijn geld vergeten was in mijn kamer en alles - na schoonmaak - netjes terugvond. De verleiding zal toen toch ook wel sterk moeten geweest zijn, wat begrijpelijk is.

Soit, veranderde sfeer dus. Wat me ook opgevallen is na acht jaar weggeweest, is dat de toelatingen om overal zo maar rond te lopen op sites toch ietwat verstrengd zijn, in die zin dat in sommige plaatsen in Abydos, in Saqqara, in Aboesir, ... de toeristen echt wel geweerd worden, waar men vroeger al vlugger een oogje dichtkneep.
Ik hoor echt soms wel straffe verhalen ... al of niet van het baksjiesj-spel zoals hierboven beschreven, maar soms toch wel erg intimiderend, zoals het richten van een geweer op je persoon en dergelijke. :?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Reiservaringen en vragen