Mag men als toerist niet toegankelijke sites bezoeken?

Moderator: yuti

Mag men als toerist niet toegankelijke sites bezoeken?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jun 12, 2010 5:47 pm

Onlangs kreeg ik via privé-email enkele - ongevraagde - meningen over hoe men zich moet gedragen in Egypte, meer bepaald ten opzichte van normaal niet toegankelijke monumenten en archeologische sites in Egypte.

In deze mails werd mijn 'overdreven bezoekzucht' bekritiseerd, zijnde het programma dat ik afgewerkt heb in oktober 2009, samen met nog vijf forumbezoekers.
viewtopic.php?f=24&t=1842&start=30
(programma ongeveer halverwege de pagina)

Hierop heb ik niet gereageerd, want iedereen bezoekt wat hij graag wil, is het niet?
En het mag duidelijk gemaakt dat dit ogenschijnlijk druk programma van me, in werkelijkheid een relaxt verlof was met een behoorlijk rustig bezoektempo en heel wat rustpunten - mijn medereizigers mogen hierover gerust aangesproken worden: onder meer moderator Yuti, forumleden Pyloon, Patrcia (F) en Merenre.

Heb ikzelf zaken bezocht die niet mogen?
Dat is niet altijd duidelijk. Is de site van Malkata of de tempel van Medamoed open voor bezoekers bijvoorbeeld?

Maar er was andere kritiek, bijvoorbeeld reacties op de wijze dat forumlid Luc reist:
viewtopic.php?f=6&t=1753
viewtopic.php?f=6&t=1754
viewtopic.php?f=24&t=2297
viewtopic.php?f=24&t=2353

Als eigenaar van het Egypte Forum Pr Kmt waar ik de reisverslagen van Luc staan heb, voel ik me verplicht hierop te reageren.

Is het verantwoord dat men in Egypte als toerist een poging onderneemt om andere archeologische sites te bezoeken dan de duidelijk opengestelde?

Mijn antwoord hierop is:
Neen… indien er volledige duidelijkheid hierover zou bestaan.

Het probleem is dus dat er voor vele sites die doorgaans toch gewoon bezocht worden (zoals Malkata of Aboe Rawasj) helemaal geen duidelijkheid bestaat. En dit veroorzaakt onduidelijkheid over de sites die eigenlijk absoluut verboden zijn (zoals de ommuring van El-Kab of Abusir).

Maar van beide laatste bijvoorbeeld vind je genoeg foto’s op het internet, wat dan weer de indruk geeft dat je er vrij in en uit kunt. Daarom ben ik blij dat het wedervaren van Luc in El-Kab duidelijk op mijn forum staat; dit waarschuwt de mensen meer dat het verboden gebied is, dan een website vol foto’s van binnen de ommuring.

Mijn bescheiden mening hierin is dus dat ‘too much opportunity to bend the rules, gives way to break the rules’.

Lucs actie in El-Kab was wellicht een reactie op de zoveelste verbodsbepaling, waarvan men als goedbedoelende en oprecht geïnteresseerde Egypte-enthousiasteling niet eens zeker kan zijn of het wel degelijk verboden is, of dat men - weer eens - probeert munt te slaan uit de onwetendheid van de toerist.
Dit laatste zal iedereen duidelijk zijn in Karnak, waar je herhaaldelijk om baksjiesj gevraagd wordt om het volgend 'verboden' stukje terrein te mogen binnentreden bij een wandeling omheen het Heilig Meer.

In één mail werd gesuggereerd dat bewakers hun ontslag kregen wanneer men er achter kwam dat ze toeristen binnenlieten op verboden sites.
Dat weet ik niet, en ik kan ook niet weten of dit zo is.
Maar meestal spelen die bewakers ook het spel van het geld: tegen betaling kun je meestal overal binnen. Wellicht verwerpelijk, maar het is zo.

Persoonlijk probeer ik af te tasten hoe erg mijn overtreding is, en vooral hoe belastend mijn bezoek zal zijn voor de site of een onderdeel ervan ... m.a.w. hoe verstorend mijn voetstappen en toeristengedrag zal zijn voor de archeologische overblijfselen. Maar indien ik dat allemaal te nauw ga nemen, dan moet ik nergens meer komen, ook niet in musea eigenlijk, want die voorwerpen zouden zich wellicht ook beter in een donkere klimaatsgeregegelde ruimte bevinden.

Niettegenstaande ik ook een verwijt van neerkijken op de bevolking van - of 'modern kolonialisme' ten opzichte van - Egypte in de mails meen te ontdekken, denk ik niet dat ik me verder uitgebreid hoef uit te spreken over mijn persoonlijk standpunt hierin.
Toch kort: ik vind een wederzijds oprecht respect tussen Egyptenaren en toeristen gewoon vanzelfsprekend :!:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Mag men als toerist niet toegankelijke sites bezoeken?

Berichtdoor pyloon » Wo Jun 16, 2010 2:30 pm

Hey Philippe,

ik sta 100 % achter je mening en kan alleen maar beamen dat jij en wij als groep respect hebben voor de lokale bevolking, monumenten, godsdienst en locale gewoontes ! wij reizen om te leren, ook van de lokale bevolking en andere culturen.
pyloon

Re: Mag men als toerist niet toegankelijke sites bezoeken?

Berichtdoor yuti » Wo Jun 16, 2010 8:10 pm

Ik kan bovenstaand alleen maar beamen. De term overdreven “bezoekzucht” en overladen programma stoort me wat. Het programma hield rekening met alle aanwezigen. Ik heb zelden een groep meegemaakt die zo met elkaar rekening hield en zo tevreden terugkijkt op die reis. En juist omdat Philippe zoveel tijd investeerde in de planning en het vergaren van informatie (hotel, vervoer e.d.) kon er weinig mislopen. Alles was tot in de puntjes geregeld. Juist dat betekende tijdwinst en daardoor hadden we zelfs nog voldoende tijd over om zelfs meer dingen te doen dan we oorspronkelijk gepland hadden. Zelfs het financieel plaatje klopte tot op de euro.
'Bezoekzucht' heeft te maken met een gebrek aan respect. Mensen beoordelen op basis van een op het eerste zicht ‘overladen programma’ getuigt van weinig respect of van een gebrek aan inzicht in planning.
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Reiservaringen en vragen