Karnak 2012

Moderator: yuti

Karnak 2012

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 14, 2012 7:09 pm

Een lastminute van 319 euro kon ik niet negeren ... net terug van een achtdaagse Luxor. Elkab, Luxor tempel en vier volle dagen Karnak tempel, waarbij ik er in geslaagd ben om het gedeelte van de Amontempel tussen de 3de en de 6de pyloon wegens 'tijdsgebrek' niet aan te doen. :roll:

Wel het Moet en Montoe heiligdom vluchtig kunnen bezoeken (poort 'Bab el Abd' vanaf beide kanten kunnen benaderen), en de Chonsoe en Opet tempels min of meer grondig.

Ik heb daarnet al een postje gemaakt over de kapel van Amenhotep III in Elkab:
viewtopic.php?f=10&t=2729

Behalve enkele busladingen Russen die vanaf de badplaatsen een daguitstap naar Luxor maakten, en enkele Japanse en Duitse groepen, waren er zeer weinig toeristen. Soms leek de Amontempel van Karnak wel helemaal verlaten. Toch enkele Belgen ontmoet.

Niettegenstaande er verhalen te horen waren over diefstallen, zelf niets ondervonden behalve een agressieve souvenir-verkoper en een wel zeer ongemanierde calesh-driver.

Het lijkt het me dat nu meer mogelijk is in de tempels van Karnak, en er minder gelet wordt op de toerist die iets wil bezoeken wat voorheen slechts met wat geluk toegestaan werd. Terwijl ik verwachtte dat - wegens het mindere toerisme - hier een grote baksheesh zou tegenover staan, viel dit ongelooflijk mee, zeker in vergelijking met hetgeen ik vroeger moest neertellen.

Gevolg van zoveel Karnakbezoek: ik werd al eens bij naam geroepen en aangesproken door een bewaker ... kortstondig gepromoveerd tot BV. :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Karnak 2012

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jan 23, 2012 5:57 pm

Langs het forum heen krijg ik nogal wat e-mails met vragen over de toestand in Luxor en of het veilig is voor toeristen.
Hieronder mijn reactie op het forum omdat er dan mogelijk meerdere mensen iets aan hebben.

Volgens mij is het veilig, en zeker wanneer je de aanwijzingen volgt van de plaatselijke mensen. Een taxichauffeur zal je bijvoorbeeld wellicht niet ergens naartoe voeren wanneer hij hoort dat er problemen zijn.

Mijn ondervinding tijdens die korte week, is dat mensen echt wel om toeristen zitten te springen en dat dit meestal aanleiding heeft tot het in de watten leggen van hun klant. Anderzijds merkte ik soms ook wat frustratie ten opzichte van 'de toerist', die momenteel met te weinig is om iedereen die betrokken is in het toerisme zoals voorheen hun brood te laten verdienen.

Zo krijg je een lege eetzaal 's morgens om 07:00 uur in het Isis hotel te Luxor. En vermoedelijk heeft een gedeelte van het personeel nu zeer flexibele uren, naargelang de bezetting van het hotel. Ik moet er wel bij zeggen dat deze foto genomen is wanneer er uitzonderlijk weinig mensen waren. Het aanwezige personeel was werkelijk zeer voorkomend en deed erg zijn best, waarvoor mijn dank.
Afbeelding

Er waren wel degelijk toeristen aanwezig in het hotel, maar zelfs rekening gehouden dat dit anders ook een kalme periode is, toch uitzonderlijk weinig. En sommige mensen gedragen zich dan verkeerd: enerzijds heb je dus de mogelijke frustratie van de nu iets minder fooien vangende Egyptenaren, anderzijds ook het 'superieure' gedrag van de toerist die meent dat hij nu net door de slechte economische toestand wat minder kan geven.
Afbeelding

En zoals ik in mijn eerdere bericht al zei, is nu momenteel iets meer mogelijk. Je kunt al eens komen waar eerder verboden was en een foto nemen waar eerder niet kon. Zoals ik zei stond ik er van te kijken hoe weinig mensen aandrongen op de vroeger soms enorme baksheesh bedragen hiervoor ... en bij mij werkt dit net omgekeerd ... ik geef dan wat meer, want ik voel me minder gedwongen.
Niettegenstaande sommige bewakers het nu niet zo nauw nemen - zoals de (onherkenbaar gemaakte) vissers in het Heilige Meer van Karnak hieronder - is het op sommige plaatsen nog steeds onmogelijk om foto's te nemen. In Deir el Medineh en in het Museum van Luxor hoorde ik in die week, werd bot gevangen, terwijl ik onlangs nog foto's onder ogen kreeg welke eind vorig jaar in het Museum van Luxor genomen werden - met flits ! ... het is dus niet altijd goed, dat gebrek aan controle.
Dat flitsen is echt wel zonde ... ik vraag me af hoeveel schade die twee busladingen die ik bezig gezien heb bij het bekende (uitgehakte) reliëf van Hatsjepsoet tussen Thot en Horus teweeg gebracht hebben?! En dat iedere dag weer opnieuw! Ik heb er maar twee keer op gesproken (slechts 1 keer met goed gevolg), en ik kan me inbeelden dat de bewakers hun puf hiervoor verloren zijn.
Afbeelding

De ballonvaarten zijn terug ingevoerd. Een forumlid heeft er eind verleden jaar eentje gemaakt, en dat was haar uitstekend meegevallen. Niet iedere dag waren er balonnen op de Westoever te zien, maar soms toch wel een zevental tegelijkertijd, en soms behoorlijk dicht bij elkaar. Het zal dus wel een succes zijn.
Afbeelding

Zoals ik al zei waarschuwt men wel herhaaldelijk voor kleine diefstallen, vooral handtassen en rugzakken. 's Avonds laat was er ook zeer duidelijk véél meer lawaai op straat ... luid geroep en snelle voertuigen.
Onderstaande foto in de kalme vooravond.
Afbeelding

Het gebrek aan toeristen geeft wel de mogelijkheid de tempels soms helemaal alleen te bezoeken, getuige beide onderstaande foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Op gebied van transport viel alles mee.
Voor Elkab maakte ik gebruik van de uitstekende - Nederlandstalige - diensten van Kingfisher
http://www.kingfishertours.com/
en voor het vervoer in Luxor zelf, had ik bij de tweede taxichauffeur geluk ... hij was overal stipt aanwezig, zonder me een bezoek aan souvenirwinkels op te dringen, zoals zo dikwijls gebeurt. Goeie man, sprak behoorlijk Engels en was er waar hij nodig was, zonder opdringerig te zijn.
Ik geef graag zijn naam en telefoonnummer door aan mensen die er interesse in hebben.
Afbeelding

Dus, veilig inderdaad !
Hou gewoon rekening met bepaalde feestdagen en herdenkingen - misschien dat 25/01 niet direct aangewezen is om met een T-shirt met een foto van de vorige president op straat te komen (stom grapje), maar je begrijpt wat ik bedoel.
Ook ter plaatse wat babbelen met de mensen en raad vragen is altijd goed.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jan 25, 2012 10:02 pm

Ik kreeg net twee e-mails van mensen die niet geloofden dat de tempels van Karnak en Luxor er zo verlaten bij lagen, omdat ze er eind vorig jaar waren en dat toen helemaal niet zo was.

Dat kan goed zijn, maar geloof me: behalve enkele vlug verdwenen (Russische) busladingen, niemand te zien. Slechts enkele alleen-reizenden gesproken: een koppel uit Nieuw-Zeeland die een wereldreis aan het maken was, een Vlaming die bewust gemaakt werd van het bestaan van het Pr Kmt forum, en een fietser uit Argentinië die vertelde vanuit Zuid-Afrika met de fiets te komen (zonder problemen doorheen Soedan) en zijn foto-apparaat gestolen werd bij een politiepost in Egypte ... anders weinig volk gezien.

Onderstaande foto van Luxor tempel. De toerist in de verte is dan nog iemand die ik ken.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Do Jan 26, 2012 12:23 pm

Philip,
In 2011 was ik in maart en october in luxor.
Er waren toen zeer weinig toeristen.
In october vertelde men in het Sonesta-hotel dat men volgeboekt was van kerst-nieuwjaar 2012.
De mensen,die u vertelden dat het druk was in Luxor tussen kerst en Nieuwjaar zullen wel gelijk hebben.
Waren die mensen 1 week langer gebleven dan zouden ze uw ervaring kunnen beamen.
Het tourisme voor Caïro is momenteel minimaal.
Volgens diverse kranten is het tourisme voor GANS Egypte voor 2011 50% van het normale.
De meeste touristen gaan naar het Rode Zee-gebied voor een zon-strandvakantie.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Wo Sep 05, 2012 9:39 pm

In maart 2012 was ik naar jaarlijkse gewoonte gedurende 2 weken in Luxor.
Ik bezocht Old Gurna,New Gurna,vallei der koningen,vallei de koninginnen,Deir el Medina en de sfinxenlaan.
Al de bezochte regio's leken wel spooksteden.
Enkele tientallen touristen in de vallei der koningen;3 touristen in de vallei der koninginnen;niemand in Old Gurna;niemand bij de sfinxenlaan en een handvol touristen in Deir el Medina.
De inwoners van Luxor betalen een ZWARE tol voor de revolutie,die startte in januari 2011 :(
Ik neem aan dat het nog een zeer lange tijd kan duren vooraleer het tourisme naar Luxor weer op gang komt.
De touristen hebben TEN ONRECHTE schrik en wachten af.
Precies vandaag zette president Morsi de opperbevelhebber van het leger (Tantawi)op non-actief.
Een democratie zet je zo maar niet even op zijn poten!!
Zolang de stabiliteit in Egypte niet is teruggekeerd zullen de touristen Caïro en Luxor links laten liggen.
De mensen gaan wel naar de Rode zee voor te bakken in de zon.
Ik begijp niet waarom ge zo een trip moet maken voor te gaan pootjebaden in zee en te gaan bruinbakken.
HOPELIJK VERANDERT DE TOESTAND IN EGYPTE SNEL want de autochtonen kunnen nauwelijks de eindjes aan elkaar knopen.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Sep 08, 2012 1:47 pm

Gaspard schreef:
De touristen hebben TEN ONRECHTE schrik en wachten af.

De berichtgeving uit Egypte is niet echt uitnodigend t.o.v. toeristen. Hiermee wil ik GEEN politiek debat beginnen, maar er zou in de media wat meer vertrouwen mogen gegeven worden... als dat niet te ver van de waarheid is dan.
Ik geef toe: in januari was er voor ons ook (bijna) geen vuiltje aan de lucht, terwijl toch bijna iedereen waarmee ik sprak zei dat de toestand overal en ieder moment kon omslaan... men had het over betogingen, stakingen, algemene ontevredenheid over een slechtere economische toestand, en angst (na eerste vreugde) wegens het wegvallen van het politie-apparaat.
Een Luxoriaan zei me: vroeger riep je er een agent bij en iedereen vluchtte weg, nu vind je geen politie, of durft die mens niet te komen, of slaan ze die man gewoon op z'n gezicht.

Maar je hebt gelijk: het is weer de gewone mens die onder de situatie lijdt. Daarom: iedereen naar Egypte zou ik zeggen.

En Gaspard: blij dat je een goeie tijd had in Luxor !
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Za Sep 08, 2012 6:06 pm

Ik geef toe dat de situatie in Egypte zeker nog niet STABIEL is.
Dat betekent echter NIET dat de situatie in Luxor niet veilig is!!
Wanneer ik vaststelde in october 2011 en in maart 2012 dat 95% van de touristen naar het rode zee-gebied trekken omdat het daar veilig zou zijn dan vraag ik me wel af welk verschil in veiligheid er is tussen het rode zee-gebied en Luxor.
Philippe heeft inderdaad gelijk wanneer hij beweert dat de politie zich op de achtergrond wenst te houden.
Leger en politie waren immers de steunpilaren van het bewind van Moubarak.
Het nieuwe bewind onder leiding van president Morsi gaat m.i.te drastisch te werk als reactie op het dictatoriaal bewind van ex-president Hosni Moubarak.
Uiteindelijk zullen de nieuwe gezagsdragers een evenwicht moeten vinden met leger en politie maar dat zie ik nog niet direct gebeuren :(
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Sep 10, 2012 8:07 pm

Gaspard schreef:
Ik geef toe dat de situatie in Egypte zeker nog niet STABIEL is.
Dat betekent echter NIET dat de situatie in Luxor niet veilig is!!

Inderdaad, ik heb nergens alarmerende berichten gehoord over Luxor.

Hoe zou het zitten met de omgeving van Luxor? Tussen Luxor en Aswan en dan iets verderop?
Of wat is de toestand in Abydos? Of in Beni Hassan - Amarna?
In het beperkte aantal berichten welke ik verneem, is het daar nog eenzamer dan in Luxor voor de bezoeker.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Di Sep 11, 2012 12:00 pm

Dat de toestand in Egypte verre van gestabiliseerd is wordt geïllustreerd door bijgevoegd artikel over de toestand in de Egytische ziekenhuizen. :(
URL: http://www.mo.be/artikel/geweld-egyptis ... -escaleert
Laten we hopen dat er geen verdere escalatie van de zo fragiele democratie komt :!:
Gebruikers-avatar
gaspard

Terug naar Reiservaringen en vragen