Aswan 2013

Moderator: yuti

Re: Aswan 2013

Berichtdoor Vitoth » Do Jan 23, 2014 12:22 pm

Dank je, Philip, voor deze informatie. Misschien was ik niet helemaal helder in mijn vraagstelling, want ik ben vooral op zoek naar tips voor andere sites dan degene die ik opsomde, maar de informatie die je geeft is sowieso erg nuttig. Zo was ik Kanais helemaal vergeten en weet ik nu wat er in Shatt el-Rigall voor moois te zien is! :)

- De tuinen van het Nubisch Museum heb ik redelijk uitgebreid bekeken, maar een artificiële grot heb ik toch niet kunnen ontdekken, als ik me goed herinner. Daar ga ik de volgende keer zeker naar op zoek!
- Het dak van de Mandoelistempel ben ik in 2010 op geweest. Vooral mooie uitzichten. :)
- Weet jij hoe het Isistempeltje In Aswan te vinden is? En is dat dezelfde als de foto bovenaan http://www.perkemet.be/viewtopic.php?f=23&t=3162?
- Ik zit te twijfelen over el-Kab. Het ligt dichter bij Luxor, maar ik zou het wel graag weer eens bezoeken. Ik ben bang dat het niet in één dag te doen is. Iemand daar ervaring mee?
Gebruikers-avatar
Vitoth

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jan 23, 2014 6:05 pm

Vitoth schreef:
De tuinen van het Nubisch Museum heb ik redelijk uitgebreid bekeken, maar een artificiële grot heb ik toch niet kunnen ontdekken, als ik me goed herinner.

Bij de ingang - die ik niet gefotografeerd heb (enkel de rotskunst binnenin) - hangt het bordje op de derde foto:
viewtopic.php?f=23&t=3162
Maar de grot bevindt zich zo ongeveer in het ZO van het terrein.

Weet jij hoe het Isistempeltje In Aswan te vinden is? En is dat dezelfde als de foto bovenaan viewtopic.php?f=23&t=3162 ?

Inderdaad.
En onderaan dit bericht een satelietfoto met de ligging, en een foto van de site.

Ik zit te twijfelen over el-Kab. Het ligt dichter bij Luxor, maar ik zou het wel graag weer eens bezoeken. Ik ben bang dat het niet in één dag te doen is.

Vanuit Luxor is inderdaad een dag voldoende, maar vanuit Aswan? Veel hangt af van hoever de wegenwerken op de oostoever gevorderd zijn, denk ik. In januari 2013 was dat niet goed hoor: stoffige moeilijk berijdbare straten met veel wegenwerken en veel opstoppingen. Maar dat zal je direct merken wanneer je het eerste transport doet vanuit luchthaven Luxor naar Aswan.

Misschien was ik niet helemaal helder in mijn vraagstelling, want ik ben vooral op zoek naar tips voor andere sites dan degene die ik opsomde...

Het krokodillenmuseum in Kom Ombo al bezocht?
viewtopic.php?f=22&t=2732
Excuus, verkeerd begrepen. Ik babbelde maar wat raak. Maar er zijn zaken die ik moeilijk kan inschatten, bijvoorbeeld of je ook reeds op zoek geweest bent naar de rotsinscripties op de verschillende eilanden, en op de weg naar Philae: omdat dit niet zooveel gedaan wordt, had ik verkeerd geconcludeerd. En misschien doe je pogingen voor El-Hosh, Qurta, Nag el Hamdulab? Maar daar ben ik allemaal zelf niet geweest, wegens toen geen voldoende puf meer in dit ouwe lijf. :wink: Voor dezelfde reden heb ik ook geen poging meer gedaan voor Gebel el Silsila Oost. Maar als god en het lot mij dat toestaan: een volgende keer. :)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Vitoth » Vr Jan 24, 2014 9:59 am

En misschien doe je pogingen voor El-Hosh, Qurta, Nag el Hamdulab?

Daar zeg je wat! Helemaal geen erg in gehad. Eens kijken of we daar kunnen geraken. Zal niet meevallen om iets te zien ben ik bang.

En onderaan dit bericht een satelietfoto met de ligging, en een foto van de site.

Hé, dat is geweldig! Daarmee gaat het zeker lukken.

Het krokodillenmuseum in Kom Ombo al bezocht?

Nee, nog niet, die was ik ook even vergeten. Kijk, zo komen we al een heel eind. :)

El-Kab houd ik maar optioneel aan. Of misschien kunnen we op Luxor vliegen en dan over de weg naar Aswam el-Kab aandoen. Op de terugweg kunnen we dan Edfu en Kom Ombo pakken.

Bedankt weer voor de hulp! :D
Gebruikers-avatar
Vitoth

Berichtdoor yuti » Vr Jan 24, 2014 6:33 pm

De Ptolemaeïsche tempel van Isis is te vinden op de oostelijke oever van de Nijl aan de zuidelijke rand van de Aswan en wordt omgeven door een hoge metalen afsluiting.
Het tempeltje heeft twee ingangen en staat in een kuil. Het stamt uit de periode van Ptolemaeus III - Ptolemaeus IV.

Afbeelding

In 2013 waren er nog restauratiewerkzaamheden aan de gang. Een tijdlang werd het tempeltje gebruikt als opslagplaats door de SCA.

Afbeelding

Afbeelding

De vier muren staan nog overeind en het dak bestaat uit granieten blokken. De noordelijke en oostelijke muren zijn opgebouwd uit zandsteenblokken.
Aan de buitenkant van de zuidelijke muur zijn er waterspuwers (=leeuwenkopjes) zoals in Philae .

Afbeelding

In de tempel vind je afbeeldingen van de lokale godheden , Khnum , Satis en Anukis en Isis , Horus en Osiris. Spijtig genoeg was op dat moment de tempel niet toegankelijk.

Op de site zien we nog bakstenen resten van Romeinse en Islamitische woningen op verschillende niveaus. Er blijken ook veel koptische graffiti en schetsen aanwezig op het terrein.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Vitoth » Za Jan 25, 2014 10:54 am

Dank voor de aanvullende informatie en mooie foto's, Yuti! 8)
Ik verheug me op een bezoekje aan deze kapel. Het zou geweldig zijn als het ons lukt om binnen te komen, maar ik reken nergens op. Als het lukt zal ik hier de foto's plaatsen. :)
Gebruikers-avatar
Vitoth

Berichtdoor yuti » Za Jan 25, 2014 2:55 pm

Beste Vitoth
ik hoop voor jou dat je het Isistempeltje kunt bezoeken. Wie weet lukt het deze keer wel. Ben echt benieuwd naar de afbeeldingen van de godheden in het gebouw.
Op een site waar restauratiewerken uitgevoerd worden zijn ze meestal niet zo happig op bezoekers (wat overigens heel begrijpelijk is).
Geniet van een prachtige leerrijke reis en laat iets weten.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 25, 2014 5:16 pm

In verband met het Ptolemaeïsch tempeltje in Aswan-stad...

Mooie foto's Yuti !

Vitoth schreef:
Het zou geweldig zijn als het ons lukt om binnen te komen, maar ik reken nergens op.
Het team van Elephantine/Aswan was aanwezig aan de andere kant van de weg, maar ik vreesde dat ik bot zou vangen omdat ik gehoord had dat het tempeltje toen als archeologische opslagplaats gebruikt werd (zie foto hieronder, wat zou er in die zakken kunnen zitten?). Misschien had ik toch beter een poging gewaagd.
Veel succes, Vitoth !

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 31, 2014 8:43 pm

MDK was zo vriendelijk me deze knappe pdf door te sturen met een knap overzicht van de sites en bezienswaardigheden in en rond Aswan:
http://achoris.free.fr/Documents_pdf/as ... %E9_I_.pdf
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Vitoth » Ma Mrt 31, 2014 9:28 pm

Wat geweldig! Hartelijk dank hiervoor! Zo jammer dat mijn kunde in de Franse taal zo verschrikkelijk slecht is. :-(
Gebruikers-avatar
Vitoth

Vorige

Terug naar Reiservaringen en vragen