temperatuur luxor maart? - Midden Egypte - GPS

Moderator: yuti

temperatuur luxor maart? - Midden Egypte - GPS

Berichtdoor mikey » Do Feb 28, 2013 9:59 pm

hallo

mijn ouders vertrekken zaterdagochtend naar Luxor voor 1 week.

ik lees op het internet dat het +- 30 ° is.

het is de eerste keer dat ze zo vroeg in het jaar naar Luxor gaan.

een paar vraagskes:

-wanneer gaat de zon onder?
-moeten ze een trui/vestje meenemen voor 's avonds?
mikey

Re: temperatuur luxor maart?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mrt 01, 2013 10:17 pm

mikey schreef:mijn ouders vertrekken zaterdagochtend naar Luxor voor 1 week.

ik lees op het internet dat het +- 30 ° is.

een paar vraagskes:
-wanneer gaat de zon onder?
-moeten ze een trui/vestje meenemen voor 's avonds?

Tegen 18:00 uur plaatselijke tijd zal er niet zoveel meer daglicht zijn.

Een trui is aangenaam wanneer je bijvoorbeeld vroeg op de dag op een feloeka zit, wegens soms fris windje over het water, of wanneer je later 's avonds een terrasje doet, of gaat winkelen.

Niet vergeten overdag: zonnecrème, een hoofddeksel en voldoende water.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor mikey » Ma Mrt 11, 2013 12:14 am

mijn ouders zijn juist terug van 1 week Luxor.

de zon ging al onder om 17 uur. s' morgen om 8.00 was +-18 ° en 1 uurtje later was het 20°, ze hebben gemiddeld 27 ° a 32 ° gehad.

het hotel (jolie ville) was veel drukker dan toen ik vorige zomer ben geweest (toen was maar een bezetting van +-15%) nu was +-50% .
na pasen zou het weer zeer kalm worden. wat ik toch zeer jammer vind. (en zeker voor een hotel zoals jolie ville) dat ik het beste van luxor.
mijn ouders hadden gehoord dat het Isis gestopt was met het avondeten te geven. (alleen mogelijkheid overnachten en ontbijt).
tja...ik had altijd al een slecht gevoel voor wat er zou komen naar moebarak en ik had het (jammer genoeg) juist.

de mensen die egypte niet kennen, verklaren ons zot als we zeggen dat we naar egypte gaan.
Egypte is 100% veilig (al zou ik nu niet naar caïro gaan) . al waren er wel belgen die vorige week cairo, fayoum gedaan hebben en geen problemen hadden.

het is de 2 de keer (vorige zomer) en nu weer, dat er personen ons proberen te bestelen, ze komen bij jou om iets te proberen te verkopen, en ondertussen proberen ze met hun handen in je zakken iets te stelen. toch maar oppassen.

ik had vorige week (als lectuur voor mijn ouders) een franstalig tijdschrift gekocht, er was een artikel over het Serapeum, iemand die dit al bezocht heeft?
ik heb de voorbije jaren 2 keer saqarrah bezocht en jammer dat het toen elke keer gesloten was. (volgens het artikel (ik ga het deze week volledig lezen) kost het ticket toch 15€ (wat toch al redelijk is voor egypte)
mikey

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 11, 2013 5:32 pm

Mikey schreef:
mijn ouders hadden gehoord dat het Isis gestopt was met het avondeten te geven. (alleen mogelijkheid overnachten en ontbijt)
Voorlopig kun je bij Sunjets het Pyramisa Isis nog steeds All In boeken. Misschien verandert dat, geen idee.

het is de 2 de keer (vorige zomer) en nu weer, dat er personen ons proberen te bestelen, ze komen bij jou om iets te proberen te verkopen, en ondertussen proberen ze met hun handen in je zakken iets te stelen. toch maar oppassen.
Ik heb in dit verband al meerdere slechte ervaringen vernomen, ook van zeer ervaren Egypte-reizigers. Gelukkig heb ik wel nog geen 1 keer gehoord dat er geweld aan te pas kwam, tenzij het wegrukken van een handtas vanaf een voorbijrijdende brommer. Vervelend ! En vervelend is natuurlijk ook de situatie die ontstaat wanneer je er van bewust bent dat ze aan het zakkenrollen zijn, zoals iemand vertelde.
De toestand is inderdaad veranderd en de politie is niet te bespeuren. Nergens betekent vrijheid ook blijheid over de volledige lijn. (Maar - en ik zeg dat niet tegen jou Mikey, maar in 't algemeen - dit forum heeft géén politieke onderwerpen als doel. Niettegenstaande ik me als buitenlander/buitenstaander zo goed mogelijk op de hoogte houd van de politieke toestand in Egypte, moet ik politiek-censurerend op het forum handelen, indien ik mijn forum rustig wil aanhouden, als je begrijpt wat ik bedoel.)
Alhoewel niemand van ons groepje in Luxor en daarbuiten in januari 2012, of nu in Aswan en daarbuiten in januari 2013, hiervan last gehad heeft, bereiken mij de verhalen over zakkenrollerij echter in die mate (behoorlijk veel in persoonlijke berichten naast het forum), dat er zeer zeker hier ook eens voor gewaarschuwd mag worden: opletten dus !

het Serapeum, iemand die dit al bezocht heeft?
Inderdaad onlangs terug open:
viewtopic.php?f=35&t=2882
Ikzelf heb het Serapeum 1 keer bezocht en ik heb er minstens 1 dia van. :oops: Als iemand dit leest die onlangs geweest is sind de heropening, en zijn commentaar kwijt wil... graag!
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor mikey » Ma Mrt 11, 2013 7:40 pm

een vraagske:

ik denk het belangrijkste gezien te hebben in Cairo (3x), luxor(6x of 7x) en aswan (2x)

ik zou graag deze zomer of volgend jaar, fayoum, meidum, etc, doen.

Kan er iemand me eens een lijstje van graven, pyramides die te zien zijn tussen saqarrah (Aboussir) en abydos (hoger dan abydos en lager dan saqarrah ben ik nog niet geweest).

Zijn er daar hotels in de buurt? (hotel sites, met informatie over lokatie, prijzen, etc..?)
Hoeveel dagen zou ik hiervoor moeten plannen om het mooiste te zien.
Vertrek vanuit Caïro met taxi?

ik heb gehoord via via dat er in die omstreken zeer mooie graven te zien, de welke?
mikey

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mrt 12, 2013 12:55 pm

Mikey schreef:
Kan er iemand me eens een lijstje van graven, pyramides die te zien zijn tussen saqarrah (Aboussir) en abydos (hoger dan abydos en lager dan saqarrah ben ik nog niet geweest).

Als je me dat toestaat Mikey geef ik de meest gebruikte Nederlandse/Engelse benaming; verder zoeken op het internet is zo makkelijker.
Te bereiken vanuit Cairo: Dasjoer/Dahshur, Meidoem/Meidum, Hawara, El Lahoen/El Lahun , Kom Ausim/Kom Aushim
Een afzonderlijke trip: Beni Hasan/Beni Hassan, Tell el Amarna, Toena el Dzjebel/Tuna el Gebel, El Asjmoenein/El Asmunein.

Voor Dasjoer kun je 1 dag uittrekken wegens minstens drie piramides en een 'valleitempel', en wanneer tijd over kun je misschien nog eens Mit Rahina bezoeken.
Ik heb in 2010 op 1 dag Hawara, El Lahoen en Meidoem bezocht. Zeer vroeg vertrekken. En wanneer nog puf Kom Ausim er bij nemen wegens mooie interessante site.

Er zijn archeologische sites, zoals El Lisjt/ El Lisht, Meir en Deir el Bersja/Deir el Bersha die niet gewoon toegankelijk zijn; je moet een vergunning hebben of geluk hebben er toegelaten te worden.

Een goeie website om te starten met Midden-Egypte:
http://egyptsites.wordpress.com/category/middle-egypt/

(En met piramides: http://egyptsites.wordpress.com/categor ... id-fields/ )

Zijn er daar hotels in de buurt? (hotel sites, met informatie over lokatie, prijzen, etc..?)

Daarvoor neem je misschien beter kontakt met een gids of reisleider die ook goed op de hoogte is van de laatste gebeurtenissen. Huub Pragt of het Huis van Horus organiseren heel wat prachtige reizen. Mohamed Holail van Amontours heeft al jarenlang een uitstekende reputatie: http://www.egyptholail.be/ . Ik heb enkel ervaring met Miriam Kok en Bakr Mahmoud van Kingfisher Tours: http://www.kingfishertours.com/ Die organiseren ook betaalbare dagtrips, ze wonen in Luxor.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor mikey » Wo Mrt 13, 2013 5:50 pm

bedankt voor de informatie.

zal ik komende dagen/weken eens goed bekijken.

We doen graag onze bezoeken op ons eentje. Zo hebben we, alles wat we tot nu toe bezocht, ook gedaan, taxi zoeken, onderhandelen, heeft ook z'n charme, vind ik.
mikey

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mrt 15, 2013 2:51 pm

Mikey schreef:
We doen graag onze bezoeken op ons eentje. Zo hebben we, alles wat we tot nu toe bezocht, ook gedaan, taxi zoeken, onderhandelen, heeft ook z'n charme, vind ik.

Dat is zeer zeker waar: dat heeft z'n charme. En zo leer je ook verschillende mensen kennen en hoor je - zeker sinds 2011 - diverse meningen over het hedendaagse Egypte, wat interessant is.

Ik zocht ook gewoon een goeie taxichauffeur (soms duurde dat wel een paar dagen: trial and error) wanneer ik vroeger al eens alleen op stap was, of met slechts een paar mensen, zoals in 2012. Wanneer echter met een groep(je) werkt dat iets minder vlot: iedereen staat te wachten terwijl je onderhandelt met een (of dikwijls meerdere) chauffeur(s) waarvan je hoopt dat hij de bestemming min of meer makkelijk zal weten te vinden; zeker bij de minder bekende sites kan dat wel eens tegenvallen.

Maar zelfs de betere chauffeurs met ervaring hebben zelden klanten gehad voor sommige sites. Daarom heb ik mijn (tweedehands) wandel-gps bij: als ik het kan situeren op Google Earth, stop ik de coördinaten in mijn gps, en met een beetje geluk (het toont de wegen niet, enkel de richting en afstand) vind ik het toch. Zo vond ik met iets meer gemak de tempels van Karanis (vanuit Cairo), de landelijke piramide van Edfoe, Shatt el Rigal (met dank aan DH voor de verbetering van de coördinaten) (vanuit Aswan), ... niettegenstaande de chauffeur die sites niet precies wist zijn.

De gps hielp me bijvoorbeeld ook om de oriëntatie en indeling van de nu grotendeels verdwenen tempel(s) in Tanis ter plaatse te situeren. Er waren toen mensen mee die dat een beetje belachelijk vonden, maar het verrijkt wel je ervaring op de site vind wanneer je tussen al die brokstukken weet wanneer je precies tussen bepaalde pylonen staat, of je met zekerheid in de richting van de overblijfselen van de andere kleinere tempels kunt wandelen, die niet altijd zichtbaar zijn wegens het feit dat ze opgegraven lager liggen, en onzichtbaar tot je er bijna bent. Nu, met een goed plannetje is dat meestal ook op te lossen, maar zo'n gps geeft ook de afstanden, en dat is - zeker bij verplaatsingen in het hete zand - aangenaam om weten.

Voor iemand die veel stappen gaat (wat ik zelf jammer genoeg te weinig kan doen), is zo'n wandel-gps een aanrader, en komt van pas in meerdere omstandigheden: zelfs met een goed plannetje had ik miserie om een obelisk van Ramses II in Rome terug te vinden (Obelisco Villa Celimontana: viewtopic.php?f=24&t=12&start=30 ), om nog maar iets 'oud-Egyptisch' te noemen. :)

Ook bij de eilanden achter de dam van Aswan: zoek daar maar eens wat. De eerste keer dat je vaart rond en tussen de eilanden Agilkia, Bigeh, (Philae), Konosso en El-Heisa moet je ofwel goed kaart kunnen lezen, ofwel kunnen rekenen op een uitstekende gids (wat wij hadden in januari laatstleden: het geluk dat een inwoner van een van de eilanden met ons mee ging, en dat hij een voorliefde bleek te hebben voor faraonische rotsinscripties, ook naar en in Aswan stad), of je moet een gps bijhebben. Maar zelfs met een gps kun je geen individuele rotsinscripties situeren, enkel groepen.

In alle oprechte bescheidenheid zeg ik er wel bij dat ondanks alle te voorziende middelen, sommige zoektochten wel eens kunnen tegenvallen in Egypte, en dat bovenstaande natuurlijk slechts mijn persoonlijke ervaringen en meningen zijn, voor wat ze waard zijn.

Veel succes, Mikey ! 8)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Di Mrt 26, 2013 11:19 pm

Sinds 2004 ga ik 2 x per jaar voor 14 dagen naar Luxor.
Steeds de 2e en 3e week van maart en de 1e en 2e week van october.
In maart schommelt de temperatuur rond 13 uur tussen 26 en 36°celsius.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Jef » Wo Apr 10, 2013 4:53 am

gaspard schreef:Sinds 2004 ga ik 2 x per jaar voor 14 dagen naar Luxor.
Steeds de 2e en 3e week van maart en de 1e en 2e week van october.
In maart schommelt de temperatuur rond 13 uur tussen 26 en 36°celsius.

Enig idee wat de temperatuur de laatste week van oktober en de eerste week van november is, Gespard ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor gaspard » Wo Apr 10, 2013 5:04 am

De laatste week van october en de eerste week van november is het om 12 uur tussen 26 en 30 graden :D
Gebruikers-avatar
gaspard

Terug naar Reiservaringen en vragen