16/10/10 - 13/03/11 - RMO Leiden - Egyptische magie

Moderator: yuti

16/10/10 - 13/03/11 - RMO Leiden - Egyptische magie

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Apr 20, 2010 10:39 am

16/10/2010 - 13/03/2011
Rijksmuseum van Oudheden te Leiden
Egyptische Magie

Met 'Egyptische magie' presenteert het Rijksmuseum van Oudheden een unieke tentoonstelling over de magische wereld van de oude Egyptenaren. De voorwerpen op de tentoonstelling komen uit topcollecties uit binnen- en buitenland. De basis vormt uiteraard de eigen collectie, die gerekend wordt tot de top-10 van de wereld op dit gebied. Speciaal voor deze tentoonstelling zijn bovendien objecten geleend van andere gerenommeerde musea, zoals het Louvre, het British Museum en het Allard Pierson Museum.

Bij de tentoonstelling verschijnt een prachtig geïllustreerd boek van de bekende RMO-conservator en egyptoloog Maarten Raven: 'Egyptische Magie - op zoek naar het toverboek van Thot'.

http://www.rmo.nl/actueel/tentoonstelli ... sche-magie
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: 16/10/10 - 13/03/11 - RMO Leiden - Egyptische magie

Berichtdoor Jef » Wo Apr 28, 2010 10:38 pm

Deze gaan we zeker zien.
Gebruikers-avatar
Jef

RMO Leiden Egyptische Magie

Berichtdoor Jef » Di Aug 31, 2010 6:02 pm

Te zien in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden

Vanaf 16 Oktober 2010 tot 13 Maart 2011

Magische tentoonstelling met objecten uit Louvre en British Museum

Met 'Egyptische Magie' presenteert het Rijksmuseum van Oudheden een unieke tentoonstelling over de magische wereld van de oude Egyptenaren. De voorwerpen op de tentoonstelling komen uit topcollecties uit binnen- en buitenland. De basis vormt uiteraard de eigen collectie, die gerekend wordt tot de top-10 van de wereld op dit gebied. Speciaal voor deze tentoonstelling zijn bovendien objecten geleend van andere gerenommeerde musea, zoals het Louvre, het British Museum en het Allard Pierson Museum. U ziet prachtige amuletten, scarabeeën, magische beelden en teksten, tovermessen, godenbeelden en toverboeken op papyrus. Alle magische praktijken van de Egyptenaren komen aan bod.

http://www.rmo.nl/actueel/tentoonstellingen/egyptische-magie
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Ma Jan 03, 2011 7:07 pm

Zijn er al mensen onder ons die de tentoonstelling al hebben bezocht ?
Ben benieuwd naar de reacties.

Het boek heb ik al nu de tentoonstelling nog bezoeken, zodra ik weer mobiel ben.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor erwin » Do Jan 06, 2011 9:33 pm

Ja, ik ben geweest.
En vooral het topstuk - een meters lange papyrus - is erg mooi! Waren überhaupt wel mooie spulletjes bij.
Overigens ben ik eind november geweest en ik kan het alweer niet meer goed voor de geest halen. Daarbij was het erg druk. Dus dat was een beetje jammer. Maar goed, desondanks zeker de moeite waard om weer eens daar een kijkje te nemen!
Gebruikers-avatar
erwin

Berichtdoor Jef » Za Jan 08, 2011 5:47 pm

Erwin,

bedankt voor de feedback.

Ik ga zeker nog kijken, het zal dan wel minder druk zijn denk.
In het begin loopt het altijd storm bij dergelijke tentoonstellingen.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 15, 2011 7:28 pm

Ik ga ook in maart, nog net voor de valreep.

De tentoonstellingscatalogus schijnt goed te zijn. Hopelijk zijn er dan nog.

Ook de vaste collectie met m'n nieuw compact fototoestelletje nog niet gedaan. Wel al drie keer met het vorige (waarvan ik anders zeer tevreden was). Dit zal me achteraf zeer duidelijk maken of het nu de moeie was om die beruchte Panasonic LX3 aan te schaffen ... ik zal kunnen vergelijken want ik heb van alles reeds - soms meerdere - foto's. Er zijn echt wel zeer donkere plekken, niet? Zoals het Middenrijk en de lijkkisten.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Zo Jan 16, 2011 3:21 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Ik ga ook in maart, nog net voor de valreep.

De tentoonstellingscatalogus schijnt goed te zijn. Hopelijk zijn er dan nog.

Ook de vaste collectie met m'n nieuw compact fototoestelletje nog niet gedaan. Wel al drie keer met het vorige (waarvan ik anders zeer tevreden was). Dit zal me achteraf zeer duidelijk maken of het nu de moeie was om die beruchte Panasonic LX3 aan te schaffen ... ik zal kunnen vergelijken want ik heb van alles reeds - soms meerdere - foto's. Er zijn echt wel zeer donkere plekken, niet? Zoals het Middenrijk en de lijkkisten.

Tentoonstellingscatalogus is inderdaad goed en te bestellen bij BOL.COM
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mrt 06, 2011 9:25 pm

Mooie tentoonstelling, maar het was echt wel heel druk toen wij er waren.

Forumlid Michel Malfliet had me vooraf enthousiast gemaakt door na zijn bezoek mij - en anderen - een hoop mooie foto's door te sturen van de tentoonstelling. Wat ik zeer tof vond, en waarvoor mijn dank.
Van andere mensen kreeg ik te horen dat het de moeite niet was wegens een te kleine expositie.
Michel had echter gelijk en ik was zeker niet teleurgesteld, wel zeer integendeel. Wellicht heb ik vele voorwerpen uit het RMO, het BM en het Louvre al gezien, maar door deze isolerende manier van tentoonstellen, zie je meer de desbetreffende bomen, en aldus het bos.

Terzijde: ik stond weer eens versteld van hoeveel mensen de beelden aanraken. Het is echt ongelooflijk. Ik heb slechts één keer een opmerking gegeven, en dat was bij het beeld van Chaemwaset (een van de zeer weinige voorwerpen die in deze tentoonstelling nièt achter glas staan) ... later in de vaste collectie had ik geen puf meer om nog eens schoolmeester te spelen. Als je er op let, dan zie je bij sommige voorwerpen in musea echt waar mensen het meest over wrijven ... soms donkere vuile randen.
Anderzijds moet ik opmerken dat het RMO één van de weinige musea is waar ik al eens iemand van de organisatie heb zien reageren op die aanrakingen ... zelfs ik kreeg een berisping toen ik aan de tempel van Taffeh kwam (ik was er me niet eens van bewust, en ben zelfs niet helemaal zeker of ik niet gewoon aan het wijzen was) ... maar zéér terecht !

En magnifiek dat we in deze tijdelijke tentoonstelling mochten foto's nemen. Bedankt RMO !
Een fantastisch museum ... alleen zou er een duidelijke menulijst mogen uithangen in het restaurantje - daar waar men staat aan te schuiven - want dat zou de hongerige mensen een hoop tijd schelen.

Het tentoonstellingsboek is mooi om zien, heeft een index, is zeer vlot om lezen, en staat boordevol uitstekende informatie.
Zeer knap dat zowel in de tentoonstelling, net zoals in dit boek, ingegaan wordt op de invloed van 'Egyptische magie' op later denken en geloof, en dat dit deel uitmaakt of aan ook aan de bron ligt van heel wat Egyptomanie.
Ik miste wel wat voorwerpen uit de collectie.
En de prijs: wel hardcover, maar wanneer je dit vergelijkt met de uitgave 'Book of the Dead' van het BM welke ongeveer hetzelfde kost, is dat laatste nog net iets meer zijn prijs waard.
M.a.w.: ik zag liever een zachtere cover en een zachtere prijs. :)

We hebben een zéér fijne dag gehad en ik kijk uit naar de volgende tentoonstelling in het RMO.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Tentoonstellingen - voorbij