Madrid Tutankhamon His Tomb and his Treasures

Moderator: yuti

Madrid Tutankhamon His Tomb and his Treasures

Berichtdoor Jef » Do Jul 15, 2010 10:01 pm

"Tutankhamon His Tomb and his Treasures " deze tentoonstelling loopt in Madrid. (nog tot 17 Oktober 2010)

Ik had er wel eens ergens over gelezen dat deze in Madrid kwam, was het echter helemaal vergeten totdat we in de metro een groot billboard zagen van deze tentoonstelling.

Een tentoonstelling waar men U de ontdekking van het graf door middel van gesproken tekst, filmbeelden, foto's en replica's mee laat ontdekken.

Eerst laat men U de oude foto's en filmbeelden zien van de ontdekking van het graf. Daarna komt U in een ruimte waar het graf is nagemaakt, compleet met de muurschilderingen.
Daarna een aantal zalen met de schatten die in het graf gevonden zijn. Replica's natuurlijk, sommige niet van de echte te onderscheiden.

Te zien waren o.a. troon van Tutankhamon, zijn masker, strijdwagen, sandalen, canopenkist, godenbeelden, ushabtis, boten en de binnenste gouden sarcofaag.
Te veel om op te noemen.

Zelfs de grote met goud beklede schrijnen heeft men nagemaakt.

5 jaar lang is er aan gewerkt voordat men zover was dat men kon gaan tentoonstellen.

We waren een beetje sceptisch (vooral mijn vrouw) voordat we naar binnen gingen "Replica's"zou het wel wat zijn, we hadden immers de echte gezien. Nou we hebben er geen spijt van gehad, het was een zeer mooie (aangeklede) tentoonstelling waarin men echt veel zorg aan had besteed.
Met aan het eind van de tentoonstelling, net zoals bij alle tentoonstelling een winkel waar men nog diverse souvenirs kan kopen en ook een catalogus.
Nu eens niet een catalogus van 40 euro maar een van 15 euro waarin men nog eens dunnetjes de tentoonstelling over doet, en ook verteld en laat zien hoe de tentoonstelling tot stand is gekomen.
Een exemplaar waar ik in mijn vakantie enkele aangename avondjes mee heb doorgebracht.
Dus als je in de buurt komt van Madrid, deze tentoonstelling zeker aandoen.
Gebruikers-avatar
Jef

Re: Madrid Tutankhamon His Tomb and his Treasures

Berichtdoor Jef » Di Dec 21, 2010 6:06 pm

Hier onder nog enkele foto's genomen tijdens de tentoonstelling in Madrid afgelopen zomer.
Het betreft hier allemaal replica's van de schatten van Toetankhamon, ze lijken wel echt toch ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor gaspard » Di Dec 21, 2010 10:14 pm

Jef,
De foto's van Tutanchamon-tentoonstelling in Madrid zijn prachtig :)
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Rozette » Za Dec 25, 2010 1:39 pm

Bedankt Jef, voor het posten van de foto's.
Ik heb nog maar een beperkt aantal voorwerpen gezien uit het graf van Tutankhamun tijdens de Tut tentoonstelling te Bonn indertijd. Maar op het eerste zicht te zien op de foto's lijken de replica's me precies moeilijk te onderscheiden van de echte voorwerpen gevonden in het graf van Tutankhamun.
Gebruikers-avatar
Rozette

Terug naar Tentoonstellingen - voorbij