20/04 - 06/11 - verlengd tot 27/11/11 - Brussel - King Tut

Moderator: yuti

20/04 - 06/11 - verlengd tot 27/11/11 - Brussel - King Tut

Berichtdoor pyloon » Wo Jan 26, 2011 7:47 pm

King Tut expo - Brussel - Hysel (paleis 2) vanaf 20/april t.e.m. 6 november 2011
info http://www.kingtutbrussels.be

Een reis door de tijd naar de mysterieuze wereld van het Oude Egypte
Op 26 november 1922 ontdekte archeoloog Howard Carter de graftombe van farao Toetanchamon. Hij werd totaal overweldigd door de schatten die hij er te zien kreeg. Vier ruimtes lagen voor hem, sommige gevuld met grafgiften van onschatbare waarde die de overleden koning moest vergezellen op zijn tocht naar
het hiernamaals: juwelen, cultusvoorwerpen, amuletten, koffers, stoelen, wapens, muziekinstrumenten en machtssymbolen, Stuk voor stuk meesterlijk vervaardigde kunstwerken uit de schitterendste materialen, zoals ebbenhout, albast, edelstenen en vooral goud. En te midden van deze oneindige pracht en praal: het toppunt, de grafkamer met zijn talloze muurschilderingen en de sarcofaag van de farao. Zijn mummie was afgedekt met een dodenmasker dat in schoonheid en grandeur alles overtrof. Deze tentoonstelling geeft de bezoekers de kans om met al hun zintuigen het hallucinante gevoel van deze wonderlijke ontdekking te beleven: binnentreden in een overweldigende schatkamer, die voor altijd verloren gewaande wereld en zijn wonderen ontdekken. Moderne technologie tovert de fascinatie van de verdwenen oude Nijlbeschaving weer tevoorschijn.

De graftombe en de schatten, verspreid over 4000 vierkante meter
Drie grafkamers van Toetanchamon werden perfect waarheidsgetrouw gereconstrueerd, zodat de bezoekers een authentieke indruk krijgen van de ruimte. Ruim 1000 replica’s van de belangrijkste voorwerpen, vervaardigd door de beste Egyptische ambachtlui, zijn er te bewonderen. De informatie over de cultuur en de spirituele wereld van de Oude Egyptenaren – hun begrafenisritus, goden, dynastieën en mysterieuze hiëroglyfenschrift – werd met de modernste multimediatechnologieën tentoonstellingswaardig gemaakt. En het belangrijkste element in heel dit project blijft uiteraard Toetanchamon. Achtentachtig jaar na zijn ontdekking, wordt de graftombe van Toetanchamon opnieuw geopend, en deze keer bent u er zélf bij!
pyloon

Re: King Tut in brussel

Berichtdoor Jef » Do Jan 27, 2011 5:08 pm

Hallo Allemaal,

Gaan zien deze tentoonstelling, je zult versteld staan hoe knap de replica's gemaakt zijn.

(bijna niet van echt te onderscheiden)

Ik heb de tentoonstelling gezien in Madrid, vorig jaar.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Ranoferhotep » Za Jan 29, 2011 11:21 am

Bedankt om te laten weten, ik ga zeker gaan kijken.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jan 30, 2011 1:10 pm

Dat spreekt: ik ga er ook naartoe.

Terzijde: gisteren naar twee tentoonstellingen geweest in de KMKG te Brussel:
De Etrusken in Europa
http://www.kmkg-mrah.be/newnl/index.asp?id=2317
en
Tussen Hemel en Hel, Sterven in de Middeleeuwen
http://www.kmkg-mrah.be/newnl/index.asp?id=2258

De eerste kleine tentoonstelling is goed, maar niet meer dan dat. De 3d was niet nodig voor mij.
Het interactief bezoek aan de tombes daarentegen wel ... zeer goed. Twee schermen waren niet slecht geweest denk ik - vooral bij druk bezoek ... gelukkig hadden wij chance.
Raad voor de mensen die nu nog gaan: bij het beluisten van de uitleg, druk je best pas op de startknop wanneer je de filmpjes ziet opstarten op het scherm. Wanneer je er bent, ga je wel begrijpen waarom ik dit zeg: anders loopt de uitleg niet synchroon met de beelden op het scherm. (Het was iemand van mijn medebezoekers die op het idee kwam.)

Tussen Hemel en Hel heeft me zeer aangenaam verrast.
Ik weet niet zoveel - om niet te zeggen: niets - over dit onderwerp af, en de tentoonstelling is, zelfs voor meer onderlegden kreeg ik de indruk, de moeite waard.
Mooi en interssant tentoonstellingsboek ook.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Ma Jan 31, 2011 9:57 pm

Uiteraard ga ik de tentoonstelling van Toutanchamon bezoeken :D
Normaliter zou ik medio maart 2011 voor 3 weken naar Luxor gaan,maar het is maar afwachten of dit mogelijk cq veilig zal zijn.
In dit geval biedt deze tentoonstelling toch enige compensatie voor hetgeen ik mogelijks zal moeten uitstellen :(
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Jef » Wo Feb 02, 2011 1:49 pm

Inderdaad Gaspard, nog even afwachten of het wel verstandig is om in maart al naar Egypte te gaan.

Wellicht kan de tentoonstelling in Brussel de pijn (van het niet gaan naar Luxor) verzachten.

Mocht je toch gaan, dan ben ik benieuwd hoe het nu staat met het blootleggen van de Sfinxenallee, en dan met name dat stuk wat pas ontdekt is ter hoogte van het Moetcomplex. Misschien zou je wat foto's hiervan kunnen trekken als je er bent.
Gebruikers-avatar
Jef

Re: 20/04 - 06/11/11 - Brussel - King Tut

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 17, 2011 9:01 pm

Gaspard schreef:
Normaliter zou ik medio maart 2011 voor 3 weken naar Luxor gaan,maar het is maar afwachten of dit mogelijk cq veilig zal zijn.
We kijken inderdaad uit naar een verslag, indien je gaat Gaspard.
Zoals je weet wordt alles terug opengesteld vanaf 20/02/11.
Vraag is wanneer de toeristen zullen terug gaan. Mensen die hun brood verdienen met het toerisme, vragen natuurlijk niets liever of alles wordt terug normaal ... dat merk ik zeker uit berichten uit Luxor.
Ben ook benieuwd naar de resultaten en de gevolgen van de bouwwoede in Luxor ...
viewtopic.php?f=35&p=10985#p10985
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Feb 23, 2011 5:43 pm

Ik heb me een ticketje aangeschaft, misschien zie ik daar nog bezoekers van het forum?

Zeer mooie beelden van hoe de tentoonstelling er uitziet:

http://www.panoramajournal.ch/exhibitio ... index.html
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Do Feb 24, 2011 10:22 pm

Ga er van genieten Philip. Het is de moeite waard om er naar toe te gaan.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Ranoferhotep » Za Feb 26, 2011 2:12 pm

Ik ga op het weekend van 1 mei, met een overnachting in Brussel, kan dan ook nog eens de Egyptische collectie in het museum voor schone kunsten bezoeken.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Taa Seqenenre » Wo Mrt 16, 2011 2:50 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Ik heb me een ticketje aangeschaft, misschien zie ik daar nog bezoekers van het forum?

Wanneer ga je?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mrt 17, 2011 7:37 pm

Taa Seqenenre schreef:
Philip Arrhidaeus schreef:Ik heb me een ticketje aangeschaft, misschien zie ik daar nog bezoekers van het forum?

Wanneer ga je?

Ik heb je een mailtje gestuurd.

Natuurlijk ben je welkom.

Ik vond daarnet op het forum nog deze mooie foto's van forumlid Jef :!:
viewtopic.php?f=25&t=2399
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor meretseger » Di Apr 12, 2011 9:32 am

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GNS38P9SF
(het duurt wel een tijdje vooraleer het artikel wordt ingeladen)

Toetanchamon van 7,3 miljoen arriveert in Brussel
BRUSSEL - De Toetanchamonexpositie, momenteel de grootste reizende tentoonstelling ter wereld, is op de Brusselse Heizel gearriveerd.
Zeven dagen per week, elf uur per dag wordt er momenteel gewerkt om de 7,3 miljoen euro kostende tentoonstelling van exacte replica's op te bouwen.
Een voorsmaakje van hét cultuurevenement van het voorjaar.
Toetanchamon is met voorsprong 's werelds beroemdste Egyptische farao en de superster arriveerde dan ook met een indrukwekkend gevolg.
Liefst zeventien vrachtwagens waren er nodig om bijna 1.200 objecten van Manchester naar Heizelpaleis 2 te verhuizen. Manchester was de vorige pleisterplaats van de expositie en Brussel is de elfde halte van de grote Toetanchamonshow, die wereldwijd al miljoenen bezoekers trok.
De tentoonstelling reist overigens in drie versies de wereld rond. De topstukken, zoals het dodenmasker, zijn er telkens bij, maar het totale aantal objecten varieert. Brussel ontvangt de meest complete opstelling, goed voor 4.000 m{+2}.

Replica's
Dat de tentoonstelling in drievoud kan lopen, is natuurlijk te verklaren door het feit dat er geen originele stukken worden getoond, maar exacte replica's, die in Egypte zelf zijn vervaardigd. Dat verloopt onder wetenschappelijk toezicht, waarbij geen ruimte is voor foutjes. Zo werd het dodenmasker twee keer teruggestuurd voor het resultaat 100 procent accuraat werd bevonden. Egyptologen, die nagenoeg unaniem achter het tonen van replica's staan, zeggen dat ze de kopie amper van het origineel kunnen onderscheiden.

Met witte handschoenen
Onder meer het dodenmasker en de gouden sarcofaag werden gisteren met de grootste omzichtigheid uit de speciaal daarvoor gemaakte kisten getild en opgesteld. Elke behandeling gebeurt met witte handschoenen, want ook deze namaak is kostbaar: alle objecten zijn bekleed met echt goud. Een prijs plakken op de voorwerpen afzonderlijk doen de organisatoren liever niet, maar wat u vanaf 20 april in Brussel te zien krijgt, kost samen 4,8 miljoen euro. Daar komt nog 2,5 miljoen bovenop voor de huur van de ruimte, het transport, het personeel en uiteraard de verzekering. Tot dusver hebben zich nog geen grote problemen voorgedaan, maar een werkman verklapte ons dat er bij elke verhuis wel enkele objecten stukgaan. Die worden ter plekke gerestaureerd door een dame die bij de bouwers van de stukken in Egypte is opgeleid.
meretseger

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mei 12, 2011 12:00 am

Egyptologe Isabelle Therasse met uitstekende uitleg over de tentoonstelling:
(ik geef beide linken door, mocht er eentje verdwijnen)
http://video.rtlinfo.be/Video/302970.aspx
http://www.rtltvi.be/video/Isabelle-The ... 02970.aspx

Interessant ook de vier aangekondigde lezingen in het Jubelparkmuseum:
Wilfried Seipel - Original and Replica
Luc Delvaux - Le cortège de Toutankhamon
Eugène Warmenbol - L'Egypte et la Belgique
Jaromir Malek - Howard Carter
viewforum.php?f=39

Wordt dit de toekomst en krijgt deze tentoonstellingsmethode opvolgers? Het zou wel fijn zijn indien er straks nog een tombe van Nefertari of van Seti I volgt in Brussel. En staat dit model voor de vervanging van de echte tombes in Egypte en later misschien ook archeologische sites?

Hieronder een paar foto's van de tentoonstelling. Iedereen heeft wel een boek waarin je eens kunt vergelijken. Ik vind dat het de test zeer goed doorstaat. Zouden de harpoeniers Carter 275c en 275e een krulletje op de kroon gehad hebben? Voor de rest constateer ik eens wat kleurverschil, maar dat kan te wijten zijn aan een interpretatie van hoe de voorwerpen eruit zagen wanneer ze nieuw waren.
En dat is de bedoeling denk ik ... de tombe tonen hoe hij erbij lag, duizenden jaren vooraleer Howard Carter die ontdekte ... en tegelijkertijd is het een unieke kans om die voorwerpen samen te zien, in de situatie waarin ze gevonden werden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Ma Mei 16, 2011 8:56 pm

Afbeelding

Als je de originele stukken al een aantal maal bekeken hebt in Cairo, Luxor, Keulen en Parijs dan ga je bewust vergelijken. En verschillen merk je, laat dat duidelijk zijn. In die zin had ik vooraf ook mijn reserves. Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik perplex stond, want vele kunstwerken benaderen het originele heel dicht. Je merkt natuurlijk snel dat die voorwerpen niet de oudheid uitstralen van weleer, maar je kan de tentoonstelling ook bekijken als terugblik in de tijd. Prachtig in één woord.
Ik vermoed wel dat mensen die na de tentoonstelling voor de eerste maal het graf in de Thebaanse necropolis bezoeken verwonderd zullen staan kijken naar de grootte van het graf. In de tentoonstelling worden de verschillende kamers wel apart weergegeven, maar je mist het ruimtelijk aspect van het graf in zijn totaliteit. Begin maar eens al die voorwerpen te verhuizen naar die kleine kamers, ik mag er niet aan denken. Nu ik ben ik wel nooit een primus geweest in puzzelen. :oops:
Gebruikers-avatar
yuti

Volgende

Terug naar Tentoonstellingen - voorbij