20/04 - 06/11 - verlengd tot 27/11/11 - Brussel - King Tut

Moderator: yuti

Re: 20/04 - 06/11/11 - Brussel - King Tut

Berichtdoor Taa Seqenenre » Di Mei 17, 2011 8:40 pm

yuti schreef:Ik vermoed wel dat mensen die na de tentoonstelling voor de eerste maal het graf in de Thebaanse necropolis bezoeken verwonderd zullen staan kijken naar de grootte van het graf. In de tentoonstelling worden de verschillende kamers wel apart weergegeven, maar je mist het ruimtelijk aspect van het graf in zijn totaliteit.

Je bedoelt naar de grootte of naar de kleinte?

Het is verbazend dat zoveel voorwerpen in het graf geplaatst werden terwijl het graf zelf niet zal beantwoord hebben aan de koninklijke norm.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Ranoferhotep » Di Mei 24, 2011 9:03 pm

Alvast leuk om hier wat mooie foto's te zien van de tentoonstelling. Ik had een bezoekje gepland begin mei, of tweede week van mei, maar mijn auto heeft er een stokje voor gestoken. Maar blijft zeker nog op de planning staan en zo te lezen aan de commentaren , zeer de moeite waard.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mei 28, 2011 8:00 pm

Yuti schreef:
Je merkt natuurlijk snel dat die voorwerpen niet de oudheid uitstralen van weleer, maar je kan de tentoonstelling ook bekijken als terugblik in de tijd.

Inderdaad.
En zoals ik waarschijnlijk hier ergens al gezegd heb, had ik niet ' de eerbied' tegenover de voorwerpen in vergelijking met wanneer ik bij de originelen stond. Anderzijds moet ik zeggen dat de veelvuldig aan de voorwerpen krabbende bezoekers mij hier ook op de zenuwen werkten.

Toch blijf ik het zeggen: de moeite deze tentoonstelling.
En voor alle duidelijkheid: vele voorwerpen worden meermaals voorgesteld, een keer in de respectievelijke kamers (het zijvertrek niet), maar ook afzonderlijk.

Straks is het misschien zo dat men zeven keer moet kijken of het nu een foto is van het origineel of van een replica. :roll: :wink:

In de grafkamer staat iets raars ... op de foto tussen de bavianen te zien: een shabti ? op de sarcofaag, waarvan uitvergroting. Een dichterlijke vrijheid van de opstellers van de tentoonstelling?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jun 01, 2011 7:25 pm

Forumbezoeker JM stuurde me een e-mail om te laten weten dat de replica-opstelling van KV62, te zien op mijn bovenstaande foto's, niet klopt met de foto's van Harry Burton.
Dat is juist, het klopt niet altijd.

Maar dat vond ik net eens plezant, om dat te vergelijken. Het lijkt een beetje op het bekende prentspelletje 'zoek de ... verschillen'.

Zoals het doek dat op de Anubis figuur ligt ... vergelijk bovenstaande foto met:
http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter ... p1092.html

Of Burton foto
http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter ... p0019.html
met onderstaande ... de kistjes staan niet goed, op de rechtse witte kist lagen de stokken niet en het hoofdje Carter 8 lag in de gang. ( http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter/008.html )

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jul 30, 2011 2:26 pm

Forumlid Patricia F heeft een serie mooie foto's op het internet geplaatst:

https://picasaweb.google.com/1042355822 ... TutBXL2011
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Sep 05, 2011 12:36 pm

Egyptologica Vlaanderen organiseert een uitstap naar deze tentoonstelling.

U wordt ter plaatse doorheen de tentoonstelling gegidst door een van de egyptologen van Egyptologica Vlaanderen.

zaterdag 15/10/11
verzamelen om 13:40 uur aan de ingang

25 euro leden 2011, 35 euro niet leden van Egyptologica Vlaanderen
toegangsticket tot de tentoonstelling inbegrepen

Deelnemers storten 25 of 35 euro op de rekening van Egyptologica Vlaanderen 431-0594551-08 met vermelding 'tentoonstelling Toetanchamon'.

Egyptologica Vlaanderen:
egyptologica@gmail.com
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Vorige

Terug naar Tentoonstellingen - voorbij