20/04-06/11-verlengd tot 27/11/11-Toetanchamon in Jubelpark

Moderator: yuti

20/04-06/11-verlengd tot 27/11/11-Toetanchamon in Jubelpark

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Apr 24, 2011 7:38 pm

20/04/11 - 06/11/11

Toetanchamon in het Jubelparkmuseum

Tijdelijke opstelling in het Jubelparkmuseum naar aanleiding van de expo ‘Toetanchamon, zijn graf en zijn schatten’ in Brussels Expo (Heizel) viewtopic.php?f=38&t=2534

In een eerste zaal komt u meer te weten over Howard Carter aan de hand van een film en archiefteksten. Bovendien krijgt u een collectie afgietsels uit de Amarna-periode te zien. Het gaat om afgietsels van beroemde stukken zoals de ‘Nefertiti van Berlijn’. Verder wordt het volledige sarcofagenensemble van Toetanchamon tentoongesteld aan de hand van schaalmodellen. Tot slot werd voor de gelegenheid de zaal van de 18de dynastie aangepast.

En wist u dat Howard Carter en Lord Carnavon koningin Elisabeth en koning Albert I een aantal stukken cadeau deden bij hun bezoek aan het graf van Toetanchamon? U kunt ze zien en komt er meer over te weten in het Jubelparkmuseum.

Jubelpark 10
1000 Brussel
dinsdag – vrijdag 9:30 – 17:00
zaterdag en zondag 10:00 - 17:00

http://www.kmkg.be/nl/toetanchamon-0

Op vertoon van uw Toetanchamon-tentoonstellingsticket, krijgt u 50 % korting op de basistoegangsprijs van de permanente collecties van het Jubelparkmuseum. Op vertoon van uw Jubelparkmuseum-collectieticket, krijgt u € 2 korting op uw Toetanchamon-tentoonstellingsticket.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: 20/04-06/11/11 -Brussel- Toetanchamon in het Jubelparkmu

Berichtdoor Ranoferhotep » Di Apr 26, 2011 8:59 pm

dank voor de info want ik wou er al een weekendje Brussel van maken, als alles gaat zoals gepland tweede weekend van mei
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mei 06, 2011 7:35 pm

Ranoferhotep schreef:dank voor de info want ik wou er al een weekendje Brussel van maken, als alles gaat zoals gepland tweede weekend van mei

Indien je het weekend 7-8 bedoelt, dan ga ik zondag naar het Jubelparkmuseum: viewtopic.php?f=39&t=2575
en weekend 14-15 de zaterdag naar Tutankhamun Brussels: viewtopic.php?f=38&t=2534
Misschien zien we elkaar wel.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mei 09, 2011 8:45 pm

De tentoonstelling bestaat uit
- een kamer (welke later zal gewijd worden aan het onderzoek in Elkab) met afgietsels van bekend voorwerpen uit Berlijn, het Louvre, Cairo. Tekeningen van Carter, mooi filmpje, replica's van meubels, ...
- een ruimte met miniateur schaalmodellen van de lijkisten, sarcofaag en schrijnen van Toetachamon
- aanpassing van de Nieuwe Rijks/Amarna zaal, met kopies van bekende beelden, en met uitleg en tentoonstelling van de giften van Carter en Carnarvon aan Koningin Elisabeth (weet dinge hiervan af ?).

Behalve onderstaande plaats ik géén foto's van de tentoonstelling hieronder, omdat ik iedereen aanraad deze te gaan bezoeken. Loont de moeite voor de geïnteresseerden!

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jun 08, 2011 8:48 pm

Ondertussen vernam ik van egyptologe Isabelle Therasse, die aan deze tentoonstelling gewerkt heeft, dat zijn helemaal geen bezwaar heeft tegen het plaatsen van foto's.

Ik kan niet genoeg reclame maken vind ik ook zelf, voor deze kleine, maar zeer fijne tentoonstelling Toetanchamon in het Jubelparkmuseum.

Hieronder nog twee foto's van replica's ...

(voor mensen die de foto's rechts niet helemaal zien ... zoomen op 100%)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Aug 31, 2011 10:41 pm

Ook verrassend aanwezig op deze tentoonstelling:

- Koperen modellen van schoffels uit de tombe van Toetanchamon.
Museumnrs. E.6385a en E.6385b

- Weefselfragment, ook uit KV62.
Museumnr. E.7900
Waar dit precies vandaan komt uit het graf, is mijn onbekend.
Genoeg mogelijkheden, geef maar eens 'linen' of 'cloth' in op
http://www.griffith.ox.ac.uk/perl/gi-ca-qsearch.pl

Hoe deze stukken in Brussel geraakt zijn, is af te leiden van wat er op de bordjes staat op de foto's hieronder.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Tentoonstellingen - voorbij