13/09/13-19/01/14 - Brussel - Schrijvers van Contouren

Moderator: yuti

13/09/13-19/01/14 - Brussel - Schrijvers van Contouren

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Aug 31, 2012 7:49 pm

Als ik het correct afleid uit het artikel ‘Egypt in Brussel’van Lucy Gordan-Rastelli in KMT 23/3, zegt Luc Delvaux dat de in het Louvre voorziene tentoonstelling ‘L’Art du Contour’ ook in Brussel zal te zien zijn, na sluiting Parijs herfst 2013.

L’art du Contour, misschien eind 2013 in Brussel dus, over Egyptische tekeningen en ostraca met stukken van verschillende buitenlandse musea.

Het zal denk ik de eerste tijdelijke oud-Egyptische tentoonstelling in het Jubelparkmuseum van de KMKG zijn met voorwerpen uit andere musea sinds ‘De Kunstenaars van de Farao’ in 2002.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Eind 2013 ? - Brussel - L'Art du Contour

Berichtdoor meretseger » Wo Mrt 13, 2013 10:25 am

De tentoonstelling die door het Louvre georganiseerd wordt, is in het Louvre te Parijs te bezichtigen van 19.04.13 tot 22.07.13. Een catalogus is voorzien.

In het KMKG in Brussel is de tentoonstelling te bezichtigen van 13.09.13 tot 19.01.14.
Meer informatie volgt ongetwijfeld in de volgende Museum Life http://www.kmkg-mrah.be/nl/museumtijdschrift-en-nieuwsbrieven
meretseger

Re: 13/09/13-19/01/14 - Brussel - L'Art du Contour

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mrt 15, 2013 1:31 pm

Merci Meretseger om dit te melden.

Ik heb gelijk de data aangepast in de hoofding van de berichtenreeks.

De volledige titel van de tentoonstelling luidt:
L'art du contour, Le dessin dans l'Egypte ancienne
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mrt 19, 2013 9:44 pm

Meretseger kondigde hier een lezing aan over deze tentoonstelling:

viewtopic.php?f=39&t=3029

en schreef: " In de tentoonstelling in Brussel zou er ook wat meer te zien zijn dan in de tentoonstelling in Parijs. "

8)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jul 15, 2013 7:51 pm

Schrijvers van contouren
Tekenkunst in het Oude Egypte

13-09-2013 - 19-01-2014
Jubelparkmuseum Brussel

http://www.kmkg-mrah.be/nl/expositions/ ... -contouren
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: 13/09/13-19/01/14 - Brussel - Schrijvers van Contouren

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jul 16, 2013 3:34 pm

De heer Wouter Claes van het Jubelparkmuseum in Brussel
viewtopic.php?f=36&t=2734
deelde me het volgende mee in verband met de tentoonstelling 'Schrijvers van Contouren' / L'Art du Contour:
(welke momenteel nog loopt in het Louvre Parijs, en straks dus te zien is in het Jubelparkmuseum te Brussel)

Er zal inderdaad een verschil zijn tussen de tentoonstelling in Parijs en Brussel.
Zo zullen een 20-tal objecten uit Parijs niet in Brussel te zien zijn (bv. alle objecten uit Stockholm zijn enkel in het Louvre te zien).
Bovendien zal in de tentoonstelling te Brussel ook een klein luik gewijd zijn aan Qurta en el-Hosh (de oudste grafische expressie in Egypte) en een sectie aan de figuratieve ostraca uit de collectie van de KMKG.

Ik was zeer opgezet met deze informatie omdat ik binnen een paar dagen naar het Louvre ga, en ik me afvroeg of ik prioriteit diende te geven aan de tentoonstelling L'Art du Contour aldaar. Mijn conclusie is dus dat ik even goed - of zelfs beter ! - wacht tot L'Art du Contour in Brussel te bezoeken is.

Meretseger deelde hierboven al iets gelijkaardigs mee, en zij blijkt gelijk te hebben.

Wouter Claes deelde me ook mee dat de catalogus voor beide tentoonstellingen wel identiek zal zijn.

Allen daarheen zou ik zeggen. :)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Aug 04, 2013 11:32 am

Egyptologe Isabelle Therasse van de KMKG / MRAH
viewtopic.php?f=36&t=2693
deelde me mee dat enkel een Franstalige tentoonstellingscatalogus verkrijgbaar zal zijn, "L'art du contour. Le dessin dans l'Egypte ancienne". Hetzelfde werk welke voor het Louvre uitgegeven werd. Dit wegens de te hoog oplopende kosten voor een Nederlandstalige versie, zodat een gelijke prijs aan die van de Franstalige versie niet haalbaar is.

Maar er worden speciaal twee extra uitgaven in beide landstalen voorzien ter gelegenheid van de tentoonstelling, straks ook verkrijgbaar in de museumshop:
- een gids voor de bezoeker "Kijk op de Oudegyptische tekenkunst", door Dirk Huyge, Luc Delvaux, Christine Willemen en Isabelle Therasse, een samenwerking van de Franstalige en Nederlandstalige educatieve en culturele diensten
- een boek over de ostraca van het Jubelparkmuseum, door Luc Delvaux.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor meretseger » Wo Sep 18, 2013 12:48 pm

Een heel mooie en leerrijke tentoonstelling, met stèles, papyri, terracottapotten, tekenmateriaal en heel, heel veel ostraca. Aan de ingang is een ruimte gewijd aan de eerste tekeningen uit de laat paleolithische tijd in el-Hosh en Qurta ontdekt door onze eigenste Belgische egyptologen. De tentoonstelling eindigt met de mooi opgestelde ostraca uit het KMKG zelf.

Ongelooflijk hoe fris die tekeningen er nog uitzien, behalve dan de papyrus van Turijn waarvan haast niets meer overblijft - waarschijnlijk te intens bestudeerd. Prachtig hoe Ramses VI waardigheid en macht uitstraalt, ondanks het oneffen oppervlak waarop hij getekend werd. Andere tekeningen zijn dan weer grappige karikaturen. Wat mij ook nog nooit was opgevallen is dat in eenzelfde kolom hiërogliefen de richting van de hiërogliefen kon veranderen ? Als voorbeeld de mummieplank van Penmaât uit het KMKG.

Naast de catalogus van het Louvre zijn er nog twee publicaties in beide landstalen voorzien: Kijk op de Oud-egyptische tekenkunst en Ostracakunst in het Oude Egypte. Uitgelezen fragmenten.

De tentoonstelling is in de ruimte naast het auditorium waar de meeste lezingen worden gegeven. Je mag geen foto’s nemen.
Ik ga zeker nog terug.
meretseger

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 09, 2013 4:16 pm

Helemaal akkoord met de review van de tentoonstelling door Meretseger hierboven. Het is een zeer mooie en interessante tentoonstelling.

Geen grote standbeelden of gouden sieraden, maar inhoudelijk: een reuze tentoonstelling ! De pracht van de kleinere voorwerpen die hier samengebracht zijn: fenomenaal !

En wat voor een voorwerpen: de erotische papyrus van Turijn, het ostracon met Asterte te paard uit Berlijn, het ostracon met de haan uit het British Museum, de papyrus met het grondplan van de tombe van Ramses IV uit Turijn, het ostracon met de corpulente koningin van Poent uit Berlijn, het dubbele portret van Senenmoet uit New York, de farao op een zetel met leeuw uit Berlijn,… en vele, vele andere.

Samen met de ostraca van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis die in deze expositie opgenomen zijn: honderden kleine voorwerpen die getuigen van de kunstzinnigheid van de Schrijvers der Contouren.

Niet te missen ! Allen daarheen.
(zelf ga ik zeker nog eens terug)

De drie uitgaven i.v.m. deze tentoonstelling, v.l.n.r.:
- L’Art de Contour, Le dessin dans l’Egypte ancienne. Franstalige catalogus van de gelijknamige tentoonstelling, eerder in het Louvre Parijs. Met verschillende bijdragen, o.a. Christophe Barbotin, Luc Delvaux, Pierre Grandet, Dirk Huyge, Dimitri Laboury, Christian Loeben, Vincent Rondot, Pascal Vernus, …
- Kijk op de Oudegyptische tekenkunst. Met bijdragen van Luc Delvaux, Dirk Huyge, Amandine Pierlot, Isabelle Therasse en Christine Willemen. Interessante artikelen over tekenkunst in het oude Egypte.
- Ostracakunst in het oude Egypte, Uitgelezen fragmenten. Luc Delvaux en Amandine Pierlot. De ostraca van de KMKG uit de tentoonstelling worden hier besproken.

Afbeelding

Hieronder enkele ostraca uit de KMKG. Foto’s NIET genomen op de tentoonstelling, maar eerder in de vaste collectie. Er is veel meer te zien op de tentoonstelling.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Wo Okt 09, 2013 10:02 pm

Heel mooi
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 16, 2013 6:03 pm

Interview van 10/10/13 - in het Frans - met Luc Delvaux van het Jubelparkmuseum over de ostraca:

http://www.rtbf.be/radio/podcast/player ... lapremiere
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Okt 27, 2013 12:27 pm

Egyptoloog Huub Pragt organiseert een uitstap naar de tentoonstelling 'Schrijvers van Contouren'.

vrijdag 22/11/13

Inlichtingen en inschrijving:
http://www.egyptologie.nl/htm/brussel2013.htm

"U kunt er voor kiezen om op eigen gelegenheid naar het Jubelpark in Brussel te reizen. Vooral voor belangstellenden woonachtig in het zuiden van Nederland of in België is dit praktisch.
Ook bestaat de mogelijkheid om georganiseerd per trein te reizen vanuit Nederland."

Deelnemers verzamelen bij de garderobe in de ronde entreehal van het museum.
...
11.30 - 13.00 uur rondleiding tentoonstelling 'Schrijvers van contouren'
13.00 - 14.30 uur lunch in het museumrestaurant 'Midi 50' en vrije tijd
14.30 - 16.00 uur rondleiding vaste Egyptische presentatie
16.00 - 16.30 uur vrije invulling
16.30 uur vertrek uit het museum

"Deze dagexcursie naar het Jubelparkmuseum te Brussel kost € 85,-. Dit is inclusief de entree tot het museum en de tijdelijke tentoonstelling 'Schrijvers van contouren'. Ook de warme lunch in het museumrestaurant 'Midi 50' is inclusief.
Vervoerskosten zijn niet bij deze excursie inbegrepen."
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Zo Nov 03, 2013 1:41 pm

Ik ben naar deze tentoonstelling geweest. Die foto hierboven van al die ostraca geeft een verkeerd beeld, want het gaat over veel meer dan dat. Ik heb gezocht naar versierde potscherven en stukken steen van voor het Nieuwe rijk. Zijn er dan geen gemaakt voor die periode?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Nov 03, 2013 3:18 pm

Taa Seqenenre schreef:
Die foto hierboven van al die ostraca geeft een verkeerd beeld, want het gaat over veel meer dan dat.

Daar heb je volkomen gelijk in, er is veel meer te zien dan ostraca. Ik wou gewoon de Brusselse toevoeging aan deze tentoonstelling benadrukken - voorwerpen die dus niet in het Louvre te zien waren.
Het is een eigen collage van foto's die ik genomen heb, ik dacht een hele tijd voor er sprake was van deze tentoonstelling. Er staan er dus ook op denk ik die niet in deze tentoonstelling te zien zijn, maar welke zou ik eens moeten controleren.

Ik heb gezocht naar versierde potscherven en stukken steen van voor het Nieuwe rijk. Zijn er dan geen gemaakt voor die periode?

Als je met 'versierde potscherven en stukken steen' uitsluitend ostraca bedoelt, ma.w. geen scherven van versierde potten of fragmenten van bijvoorbeeld beschilderde muren... inderdaad een goeie vraag.
Want wegens het grote aantal ostraca afkomstig van de bewoners van Deir el Medina zou je andere vergeten. Voor zover ik me ten andere kan herinneren heb ik op de tentoonstelling geen ostraca gezien die dateren van voor het Nieuwe Rijk.
Maar die zijn er dus wel. In een van de drie tentoonstellingsboeken (zie hierboven), 'Ostracakunst in het Oude Egypte, Uitgelezen fragmenten' van Luc Delvaux en Amandine Pierlot wordt op p.9 dit voorbeeld gegeven uit de Eerste dynastie: "een ostracon met de afbeelding van een stier en een aap, ontdekt in het graf van Hemaka in Sakkara", hier te zien: http://www.touregypt.net/featurestories ... aqqara.htm

Iemand die nog voorbeelden weet van ostraca, ouder dan het Nieuwe Rijk: welkom.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 17, 2013 7:46 pm

Er is een mooi artikel over de tentoonstelling 'Schrijvers van Contouren' verschenen in Ancient Egypt Magazine:
http://ancientegyptmagazine.co.uk/
"Scribes of Outlines: Drawing in Ancient Egypt", door Raymond Betz, van de Groupe d'Etudes Egypte.
http://geegypte.over-blog.com/article-34561024.html
Volume 14 Issue 3 December 2013 / January 2014
http://www.ancientegyptmagazine.co.uk/issue81.htm

Bedankt aan MDD om me hierop te wijzen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Volgende

Terug naar Tentoonstellingen - voorbij