Vlaanderen, Sint-Niklaas, Kasteel Moeland

Moderator: yuti

Re: Vlaanderen, Sint-Niklaas, Kasteel Moeland

Berichtdoor Ranoferhotep » Za Apr 02, 2011 8:30 pm

ook schitterende foto's Philip, ik kende het eerlijk gezegd ook niet. Wat betreft de schilderijen (jouw foto's), ze zijn prachtig. Ik vermoed zelf dat ze geïnspireerd zijn op de déscription de L'Egypte. Het was immers in die tijd toch wel het standaardwerk. Aan de andere kant, kan misschien ook Lepsius in aanmerking komen. http://edoc3.bibliothek.uni-halle.de/lepsius/start.html

zelfde voor 't kasteel in Temse.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Apr 05, 2011 7:38 am

Ranoferhotep schreef:ook schitterende foto's Philip, ik kende het eerlijk gezegd ook niet. Wat betreft de schilderijen (jouw foto's), ze zijn prachtig. Ik vermoed zelf dat ze geïnspireerd zijn op de déscription de L'Egypte. Het was immers in die tijd toch wel het standaardwerk. Aan de andere kant, kan misschien ook Lepsius in aanmerking komen. http://edoc3.bibliothek.uni-halle.de/lepsius/start.html

zelfde voor 't kasteel in Temse.

Misschien inderdaad.

De vergelijkingen die ik eerder gemaakt heb in deze berichtenreeks komen wel allemaal uit de Description.

Voor het Kasteel Bunneghem-Sloor te Temse is dat me voorlopig minder duidelijk. Maar daar heb ik vandaag ook een vergelijking geplaatst.
viewtopic.php?f=28&t=2562
Daar de hiërogliefen van geen kanten kloppen, rees in die berichtenreeks de vraag of in de Description dan geen correcte afbeeldingen staan van hiërogliefen en daar heb ik op geantwoord met een voorbeeld.

Hieronder een vergelijking in Kasteel Moeland echter.
Linksboven het desbetreffende gedeelte van de zodiac in het Louvre, rechts ervan afbeeldingen in de Description. Je ziet dat het nauwkeurig overgenomen werd, inclusief hiërogliefen.
Daaronder hoe het er uitziet in Kasteel Moeland ... de afbeeldingen zijn prachtig weergegeven, maar met de hiërogliefen is er weer iets aan de hand en staan ze niet op de juiste plaats.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Ranoferhotep » Di Apr 05, 2011 6:38 pm

Misschien dat hij zijn eigen teksten wou schrijven, maar de betekenis er van????
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Apr 30, 2012 11:18 pm

Zondag laatstleden hebben we in groep deze zaal nog eens bezocht - toevallig was er behalve mijzelf niemand terug bij van het eerste bezoek, nu alweer bijna vier jaar geleden - en weer was ik onder de indruk bij het binnenkomen van de zaal.

Een kleurenpracht die - ook dankzij de gepaste verlichting - rust geeft, en in totaliteit helemaal niet kitcherig overkomt. Opmerkelijk is het reliëf van het beschilderde stucwerk, met als meesterwek het plafond, de zodiak van Dendera. Na bijna twee uur te mogen vertoeven in deze magnifieke kamer, was het goed verpozen in het uitstekende restaurant van Kasteel Walburg.

De Egyptische zaal van Kasteel Moeland is niet alleen overweldigend in zijn geheel, maar ook door opmerkelijke details, waarvan twee hieronder.

Een prachtige foto zoals Marc ze kan maken, van een handgreep om de vensters open te maken ... let op de details links:
Afbeelding

Het on-oud-Egyptische, melancholisch menselijke oog van het paard voor de strijdwagen van Seti I in strijd met de Libiërs, te zien op de noordelijke buitenmuur van de grote zuilenhal van de Amontempel te Karnak, maar in het Moelandkasteel gekopieerd van de Description de l'Egypte, III, pl.38:
Afbeelding

De zodiak van Dendera, zoals te zien in het Moelandkasteel:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Di Mei 01, 2012 2:36 pm

Afbeelding

(zodiac - Louvre D38-E13482)

De zodiac van Dendera heeft een lengte van 2,55 meter op 2.53 meter en toont ons een kaart van de hemel.
Vier vrouwen worden geholpen door wezens met een valkenkop. Zij ondersteunen het hemelgewelf en staan symbool voor de vier windstreken.
De buitenste cirkel gaat over de 36 decaden (reeks van 10 dagen) van het Egyptisch jaar. De binnenste cirkel geeft de twaalf sterrenbeelden
van de dierenriem en andere planeten weer. (Ontleend aan de Babylonische astrologie).

Er zijn door de expeditie van Napoleon verschillende zodiakken ontdekt (o.a. in Esna). Ze werden gepubliceerd in de Description de l’Egypte.
Het is Vivant Denon die de Zodiac van Dendera natekende in verschrikkelijk moeilijke omstandigheden. Door de lage zoldering, de duisternis en
de warmte kon hij dat maar enkele uren per dag volhouden. Lodewijk XVIII kocht de Zodiac voor “150.000 franc” aan
(ouderdom werd geschat op 15.000 jaar), een astronomisch (what’s in a name) bedrag in die tijd. Daarna ontstond er een discussie over de ouderdom.
Volgens de Bijbel kon ze maximum 7000 jaar oud zijn. In zijn Lettre à Mr. Dacier situeert Champollion ze in het Late tijdperk .
Op de gravure op de Description ziet men rechts tussen twee lange kolommen met hiërogliefen een vrouwenfiguur. De linkse kolom bevat een cartouche
met de titel AOTKPTP wat duidt op Autocrator. Het werk dateert dus van de Romeinse overheersing.
Het is nu juist dat gedeelte dat ontbreekt in Parijs en achterbleef in Dendera na het uitzagen van het plafond.
(naar "Champolion, het genie dat de hiërogliefen ontcijferde – Chantal Orgigiza")

Als je het gekleurd plafond in het kasteel Moeland bekijkt besef je pas hoe mooi Dendera moet geweest zijn.
Dan hou ik uiteraard voor ogen dat de kleuren geen getrouwe weergave zijn. Het plafond is min of meer een exacte kopie van de Description de l'Egypte.
En de Description de l'Egypte is min of meer een getrouwe kopie van het origineel.

De belichting van de Zodiac in Parijs was zoals je trouwens kunt zien niet optimaal. De stand van de foto heb ik op dezelfde wijze weergegeven zoals in het kasteel Moeland door Philip.
Zo kan je gemakkelijk de vergelijking maken.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mei 14, 2012 8:54 pm

Yuti schreef:
Het werk dateert dus van de Romeinse overheersing.

Sylvie Cauville geeft een datum aan de zodiac in haar prachtige uitgave 'Le Zodiaque d'Osiris' (Peeters Leuven). Het stelt de hemel voor tussen 12 en 21 augustus 50 v. Chr.

Yuti schreef:
De stand van de foto heb ik op dezelfde wijze weergegeven zoals in het kasteel Moeland door Philip.

Knap ! Makkelijk om te vergelijken.
Zoals ik al zei in het Moeland, het plafond is echt wel hèt meesterwerk. Niet alleen wegens de vaardigheid met het stucwerk, maar ook onbedoeld ... doordat de mannen van Napoleon behoorlijk werk geleverd hadden bij het maken van de tekening ... waarvan het plafond in Moeland de kopie is.

Want de figuren in het Moeland zijn dus kopieën van de Description de l'Egypte, en niet van het origineel in Egypte, zoals onderstaande voorbeeld duidelijk laat zien. Dus als de kopie in de Description afweek (belet bijvoorbeeld de gier) ... zo ook de kopie daarvan in het Moelandkasteel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mei 14, 2012 9:07 pm

Van forumlid Michel Malfliet kreeg ik onderstaande prachtige foto door van het plafond, welke hij gemaakt heeft tijdens ons bezoek.

Ik post dit in iets groter formaat dan normaal, omdat de foto voor de die-hards dan af te halen is als bureaublad, of gewoon om de details beter te kunnen bekijken.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Vorige

Terug naar Egyptomanie