Vlaanderen, Sint-Niklaas, Kasteel Moeland

Moderator: yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 09, 2008 2:53 pm

Wand I - Ia en Ib (op het grondplannetje hierboven), met Seti I, afgebeeld op de noordelijke buitenmuur van de grote zuilenhal van de Amontempel te Karnak.
De tekening is terug te vinden in de 'Description de l'Egypte', III, pl.38.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 09, 2008 3:04 pm

Paneel II toont - tussen twee zuilen - Osorkon I en Hathor zoals afgebeeld op de zuidoostelijke hoek van de tweede pyloon te Karnak.
De tekening is terug te vinden in de Description, III, pl.37.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Ma Jun 09, 2008 3:04 pm

Ik heb nog wat foto's gevonden op het internet van de Egyptische zaal,

http://foto.nieuwsblad.be/2789404240

william :)
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 09, 2008 3:47 pm

De oostelijke muur is onderverdeeld in paneel III, een schouw met spiegel en paneel IV.

Paneel III is een afbeelding van een Ptolemaeus voor Chnoem en Satis waarvan het origineel zich op een wand van de zuilenzaal van de Isistempel van Philae bevindt.
De tekening staat is de 'Description', I, pl.16
In de zaal werd dit in spiegelbeeld aangebracht wegens als tegenhanger paneel IV.

Afbeelding

Afbeelding

De schouw, waar een spiegel hangt,
is aan de zijkant versierd met een afbeelding van een reliëf uit Denderah, Description IV, pl.13,
en frontaal Noet uit Denderah, Description IV, pl.21.

Afbeelding

Paneel IV is terug een afbeelding uit de Isistempel van Philae en staat in de Description I, pl.16. Een Ptolemaeïsche koning tegenover Shu en Tefnoet.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 09, 2008 3:59 pm

Paneel V, links van het grootste venster, is een afbeelding van een godin uit Karnak en staat in de Description op III, pl. 37.

Afbeelding

Paneel VI, rechts van het grote venster, is een afbeelding van een farao uit Karnak, ook terug te vinden in de Description III, pl. 37.
Ook een foto van de raamsluitingen, met een beeltenis van Sobek, mogelijk naar Description I, pl. 82.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Ma Jun 09, 2008 4:30 pm

Fantastisch opzoekwerk, het bevestigt uw stelling dat de schilder van de panelen zijn eigen fantasie heeft gebruikt om alle details van een kleurtje te voorzien. Het is inderdaad zelfs helemaal niet zeker dat er achter bepaalde afwijkende details een symbolische inhoud moet gezocht worden.

william :)
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 09, 2008 4:46 pm

De westelijke muur is onderverdeeld in paneel VII,
de oude ingang waar zich nu een gezandstraalde glasplaat met een afbeelding van Seth bevindt,
en paneel VIII.

Paneel VII toont Maät
http://www.leafpile.com/TravelLog/Egypt/Luxor/Maat.jpg
gekopieerd van de Description II, pl. 87 ... in spiegelbeeld.

Afbeelding

De oude ingang heeft een omlijsting die terug te vinden is bij de Opet tempel te Karnak. Dit is gedeeltelijk gekopieerd van de Description II, pl. 60. Telkens werden de goden tegenover een Ptolemaeïsche koning niet voltallig afgebeeld.
De glasplaat is een moderner toevoegsel. Nu wordt als ingang Ia gebruikt.

Afbeelding

Het origineel van paneel VIII - het neerslaan van de vijanden door een Ptolemaeïsche koning - bevindt zich op de eerste pyloon van de Isistempel van Philae en vindt u terug in Description de l'Egypte I, pl. 15.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 09, 2008 5:16 pm

Paneel IX is terug te vinden op de pijler van Beneden-Egypte van Thoetmosis III in de Amon tempel te Karnak, de farao en Amon. In de Description afgebeeld op III, pl. 36.

Zo hebben we de volledige toer van de zaalwanden gedaan en zijn we terug bij de versieringen aan beide zijdes van het grote paneel I: Ia en Ib zijn terug te vinden in Edfoe en in de Description I, pl. 58.

Afbeelding

Nog een foto van de plint en de fries daarboven, welke kan teruggevonden worden op tekeningen in de Description I, pl. 58.

De zuilen zijn geïnspireerd op onder meer de zuilen in Philae, Description I, pl. 18.

De deurklinken (bij Ia en Ib) zijn niet oud-Egyptisch geïnspireerd ... vraag me af waarom ... in de vorm van een olifantenkop.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 09, 2008 5:26 pm

Het plafond in de Egyptische zaal in het Moelandkasteel is een kopie van tekeningen in de 'Description de l'Egypte' IV, pl. 21. Het origineel hangt nu in het Louvre en is afkomstig uit de tempel van Denderah, waar ook een kopie hangt. :roll:

Alle foto's zijn dus van de zodiac in het Moelandkasteel, met uitzondering van de twee (1 in dit berichtje en 1 in het volgende) van het origineel in het Louvre.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 09, 2008 5:45 pm

Op het eerste detail van de zodiac zie je (centraal) onder meer Grote en Kleine Beer, Draak en Cassiopeia.

Op het tweede bovenaan naast elkaar Eenhoorn, Boogschutter en Schorpioen.

Sterrenhemels zijn jammer genoeg niet zo mijn ding. :oops: Voor meer en goeie informatie over deze zodiac: 'Le Zodiaque d'Osiris' (1997) van Sylvie Cauville, verkrijgbaar bij Peeters Leuven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 09, 2008 6:15 pm

Zo ... ik ben er. Hopelijk laden alle foto's niet te traag in. Ik heb er nog heel wat, indien mensen ze zouden kunnen gebruiken voor 't een of 't ander, mogen ze mij altijd een berichtje sturen.

Mijn interesse voor de zaal werd gewekt door een berichtje van Jef ... en de rondleiding door Bart Van Dooren van Egyptologica Vlaanderen 'Egypte in het Waasland'.

Zeer veel informatie heb ik gehaald uit 'Tafelen met Isis en Osiris. De Egyptiserende eetzaal van Kasteel Moeland te Sint-Niklaas', door Eugene Warmenbol en Petra Maclot, een artikel verschenen in 'Monumenten en Landschappen' 10/6 van 1991, een tijdschrijft waar forumlid Meretseger zo vriendelijk was om naar te verwijzen.

In het bovenstaande artikel kon ik de verwijzingen naar reliëfs van Ptolemaeus VII en XIII niet altijd zo goed volgen, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik heb er voor alle zekerheid - of eigenlijk door twijfel - enkel 'een Ptolemaeïsche koning' bij vermeld.

William schreef:
Fantastisch opzoekwerk, het bevestigt uw stelling dat de schilder van de panelen zijn eigen fantasie heeft gebruikt om alle details van een kleurtje te voorzien. Het is inderdaad zelfs helemaal niet zeker dat er achter bepaalde afwijkende details een symbolische inhoud moet gezocht worden.
Het opzoekwerk is helemaal de verdienste van de auteurs van bovenvermeld artikel, maar toch bedankt William. :D
En i.v.m. je tweede opmerking denk ik dat ik - jij - wij gelijk hebben.

William schreef:
Ik heb nog wat foto's gevonden op het internet van de Egyptische zaal, http://foto.nieuwsblad.be/2789404240
Bedankt! Mooie foto's.

Ik wil nog de nadruk leggen dat deze (te)vele foto's van mij niet de bedoeling hebben een totale indruk te weer geven van deze fantastische zaal. De plaats is te indrukwekkend om op deze manier tot zijn recht te kunnen komen - de uitvoering in reliëf alleen al - en is voor de geïnteresseerden zeker een bezoek waard.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Ma Jun 09, 2008 7:37 pm

Philip,

Bedankt voor het posten van de mooie foto's, blij dat ik erbij was zaterdag :D .

Rozette :wink:
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Jef » Zo Jul 13, 2008 8:39 pm

Mooie foto's Philip, en goede toelichting. (verwijzingen naar discription de L'Egypte))

Is de zaal nog steeds maar alleen te bezoeken door groepen :?:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Aug 15, 2008 5:41 pm

Jef schreef:
Is de zaal nog steeds maar alleen te bezoeken door groepen?

Sorry voor deze late reactie Jef, ik had je vraag gemist. :oops:

Ja inderdaad, de zaal kan enkel in groepsverband bezocht worden, 1 keer in de maand op een zaterdagmorgen, mèt een verplichte stadsgids.

Voor 2008 resteren: 06/09, 04/10, 01/11 en 06/12,
maar ik weet niet of er van deze data nog vrij zijn.

Vooraf reserveren bij
Dienst Toerisme van Sint-Niklaas
03/7609264 of 003237609264 vanuit Nederland

een emailadres kun je vinden op
www.sint-niklaas.be
of ik kan je het persoonlijk emailadres van de verantwoordelijke doorgeven als je dat wilt.

Het zou niet voorkomend zijn om hier aan te geven wat dit kost, laat me zeggen dat je eerstens de Egyptische zaal dient te betalen en de stadsgids afzonderlijk. Ik kan je deze prijzen doorgeven als je me dit vraagt.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Za Aug 16, 2008 11:10 pm

Toch bedankt voor de info Philip :welldone:

Beter laat dan nooit.
Gebruikers-avatar
Jef

VorigeVolgende

Terug naar Egyptomanie