België, Zoo Antwerpen, Egyptische tempel

Moderator: yuti

België, Zoo Antwerpen, Egyptische tempel

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Apr 16, 2006 11:35 pm

Bestond er geen website over deze 'Egyptische' tempel in de dierentuin van Antwerpen?

De tempel dateert van 1856, de hiërogliefen zijn echt leesbaar, o.a. de naam van Leopold I.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Za Mei 20, 2006 5:40 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Ma Apr 17, 2006 5:24 pm

Het word weer eens tijd dat ik naar de dierentuin ga, maar dan nu zonder kinderen :wink:
Gebruikers-avatar
Jef

Egyptische tempel Antwerpse Zoo

Berichtdoor yuti » Wo Nov 01, 2006 3:51 pm

Bronnen en inspiratie
(Uit het tweemaandelijks tijdschrift :Monumenten en landschappen 7/2 (maart-april 1988))
… Wanneer Charles Servais zijn ontwerp maakt voor een gebouw dat overwegend grote Afrikaanse diersoorten zal herbergen, wil hij een kader creëren dat verwijst naar de streek van herkomst van deze bewoners….
De Egyptische modellen voor deze architectuur blijken naar Servais’ zeggen vooral in de tempels van het eiland Philae te zoeken….Waarschijnlijk kent Servais dit tempelcomplex langs de welbekende ‘Description de l’Egypte’.
De belangrijkste inspiratiebon van Servais is echter geen Egyptisch bouwwerk, maar de ‘Egyptian Court’, tussen 1852 en 1854 opgericht onder het ‘Crystal Palace’ te Sydenham bij Londen. We weten alleszins dat Servais in de loop van 1855 naar Londen reist ,,pour y étudier le temple égytien (sic)”, waarmee alleen de ‘Egyptian Court’ van het ‘Crystal Palace’ kan zijn bedoeld. Het ‘Crystal Palace’ werd opgericht in Hyde Park ter gelegenheid van de allereerste wereldtentoonstelling in 1851…
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Rozette » Wo Nov 01, 2006 4:49 pm

Interessant artikel Yuti :D .

Ik heb een link gevonden met foto's van de ‘Egyptian Court’ opgericht onder het ‘Crystal Palace’ te Sydenham bij Londen .

Egyptian interior, the Crystal Palace, Sydenham, London, 1911.
http://www.ingenious.org.uk/site.asp?s=S2&DCID=10436302

Link met een prachtige foto van de Egyptische tempel in de zoo van Antwerpen.
http://www.egyptologyforum.org/bbs/Belg ... mania.html
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Wo Nov 01, 2006 7:00 pm

Oud-Egyptische teksten uit de tijd van farao Leopold I van Opper- en Neder-België
(Eugène Warmenbol en Luc Delvaux uit Monumenten en landschappen 7/2 – maart –april 1988)
Hieronder een tweetal vertalingen uit een ganse reeks. Je waant je 2000 jaar geleden.

Architraaf
,,In het jaar van de Verlosser 1856, onder Z.M. de Koning, Zon en Leven van België, Zoon van de Zon, Leopold de Eerste, werd dit gebouw opgericht als boek om Antwerpen te verblijden en zijn inwoners te onderrichten”

Voorportaal: binnengevel, paneel rechts onder
In het 25ste jaar onder Z.M. de Zoon van de Zon, Leopold de Eerste, de vierde maand van Shemoe, de vijfde dag (overkoepelend). Toen kwam de Koning (letterlijk: de Farao), heerser over de Maas en bedwinger van de Schelde, in het gezelschap van de koninklijke zoon, van zijn geslacht, zijn geliefde, de aanvoerder van het leger, Leopold (diens) echtgenote, zijn geliefde, de dochter van de koninklijke zoon van het geslacht van wijlen Maria-Theresia, de Heerseres over de twee landen, de onsterfelijke keizerin, Maria-Henrietta, de koninklijke zoon, van zijn geslacht, zijn geliefde, de aanvoerder van de ruiterij, Filips (en) de koninklijke dochter, van zijn geslacht, zijn geliefde, Charlotte; en hij verblijdde zijn hart bij het aanschouwen van dit bouwwerk zonder weerga in België”
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Nov 01, 2006 7:55 pm

Het waren die teksten waar ik toen naar zocht. Ik had ze ooit op een speciaal i.v.m. de 'Egyptische tempel' gemaakte brochure of zo.
Bedankt Yuti.

Op de link van Rozette zag ik dat het graf van de E.P. Jacobs tekenaar van Blake & Mortimer ook onder 'Egyptomanie' valt. Wist ik niet.
Het graf bevindt zich in Lasne (ZZO Brussel). Als ik eens in de buurt ben en ik denk eraan, ga ik een foto nemen.

De tombe van Isidore Eyerman lijkt me iets te maken hebben met de vrijmetselarij. Ik ken die naam anders niet.

'The Crystal Palace' in London moet wel iets speciaals geweest zijn.
http://www.scienceandsociety.co.uk/resu ... imagepos=9
http://www.scienceandsociety.co.uk/resu ... imagepos=8
Volgens deze site zijn (onderaan) deze sfinxen het enige wat er overblijft van de Egyptisch geïnspireerde bouwsels.
http://www.e-c-h-o.org/egyptomania.htm
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Nov 06, 2006 12:55 am

Ik had het al over een vroeger aangekochte 'een kartonnen rol' met daarin de vertaling van de teksten op de Egyptische tempel in de dierentuin van Antwerpen, maar deze is zoekgeraakt. Vermoedelijk zijn mijn (toen nog kleine) kinderen hier de oorzaak van.

Nu ligt deze rol te koop in de Stadsbibliotheek van Antwerpen.
viewtopic.php?t=301&mforum=prkmthetegyptef

Ik was zo gelukkig met mijn gunstig geprijsde catalogus over de collectie van het Vleeshuis, dat ik vergat me dit aan te schaffen.

Gewoon ter info voor de geïnteresseerden hierin.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Nov 27, 2008 8:45 pm

Net gehoord op het VRT Nieuws (van 27/11 om 19:00 uur).

De olifanten en giraffen in de Egyptische tempel in de dierentuin van Antwerpen krijgen een nieuw onderkomen en de 'tempel' wordt een educatieve ruimte.

Ik zat maar met een half oor te luisteren, dus weet ik niet wanneer dit gebeurt.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Zo Mei 17, 2009 10:23 pm

Op de url hieronder kan je een filmpje vinden over de Egyptische tempel in de zoo van Antwerpen waar uitleg gegeven wordt over de hiërogliefen en afbeeldingen op de tempelwanden, door een gids van de dierentuin.
(Ze doet me op een of andere manier denken aan de gids van het Moelandkasteel in Sint-Niklaas)

http://kmda.typepad.com/baby_olifant/20 ... empel.html

william :)
william

Re: Vlaanderen, Zoo Antwerpen, Egyptische tempel

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Nov 14, 2011 3:59 pm

De Egyptische tempel voor grote Afrikaanse diersoorten in de Zoo van Antwerpen werd gebouwd naar een ontwerp van Charles Gervais, en ingehuldigd in 1856. De decoratie werd pas een jaar later toegevoegd door Louis Delgeur, en uitgevoerd door de schilders, vader en zoon Stalins.

Er werden in de loop van de anderhalve eeuw dat het tempeltje er staat, herhaaldelijk restauratiewerken gedaan, de laatste daterend van 1986-1988, voor zover ik weet.
http://inventaris.vioe.be/dibe/relict/7038

Onderstaande foto’s maakte ik eind augustus 2011, op een typisch Belgische bewolkte zomerdag, waar de Egyptische zon en hitte wel heel erg ver leek. Wegens het comprimeren van de foto's zijn deze okee van kwaliteit indien het in- en uitzoomen in de internetbrowser op 100% staat, en niet op méér. (Dit geldt ten andere voor al mijn geposte foto's op het forum.)
Op mijn plannetje heb ik een poging gedaan om de proporties van de tempel zo goed mogelijk te respecteren.

De vertalingen van de hiërogliefen heb ik ‘klakkeloos’ overgenomen uit de hierboven door Yuti vermeldde prachtige uitgave van ‘Monumenten en landschappen’, uitgave 7/2 van maart-april 1988, meer bepaald uit het artikel ‘Oud-Egyptische teksten uit de tijd van Farao Leopold I van Opper- en Neder- België’, door Eugène Warmenbol en Luc Delvaux. Daar wordt in voetnoten ook de transliteratie weergegeven. Hetgeen tussen vierkante haakjes staat heb ik toegevoegd.

Afbeelding

Op de architraaf van de gevel staat te lezen: “In het jaar van de Verlosser 1856, onder Z.M. de Koning, Zon en Leven van België, Zoon van de Zon, Leopold de Eerst, werd dit gebouw opgericht als boek om Antwerpen te verblijden en zijn inwoners te onderrichten.”
Afbeelding

De zuilen aan de gevel, op voor- en achterkant dezelfde tekst (tot en met ‘Leopold de Eerste’), met vervolg op de zijkanten:
“Werken (uitgevoerd) het 25ste jaar onder Z.M. de Koning, Zon en Leven van België, de Zoon van de Zon, Leopold de Eerste, toen Teichmann gouverneur der provincie Antwerpen (was) (en) Frans Loos burgemeester van de Stad Antwerpen.”
Afbeelding

De linkerkant van de gevel, verder ‘gevel a’:
Afbeelding

Gevel a, boven.
Figuur links: “Ik schenk u dit gebouw, groot en mooi.”
De Stad Antwerpen rechts: “Woorden gesproken door Antwerpen: mooi is dit gebouw, het verblijdt mijn hart.”
Afbeelding

Gevel a, midden:
“Ze komen, de volkeren van het Oosten. Ze brengen antilopen (naar) Antwerpen.”
Afbeelding

Gevel a, onder. (geen goeie foto mogelijk, wegens de kiosk die voor dit tafereel opgetrokken is)
Links: “Hij brengt een giraf.”
Rechts: “De Negers komen. Ze schenken een ezel-van-het-zuiden, zebra is zijn naam.”
Afbeelding

De rechterkant van de gevel, verder ‘gevel b’:
Afbeelding

Gevel b, boven.
Figuur rechts: “Ik schenk u deze tuin.”
Stad Antwerpen links: “Woorden gesproken door Antwerpen: ik ken deze zoo een eeuwig bestaan toe, zoals de zon.”
Afbeelding

Gevel b, midden:
“Ze komen, de volkeren van het Noorden. Ze brengen hyena’s en beren van de Pijlers van de Hemel (=Armenië).”
Afbeelding

Gevel b, onder:
“Ze komen, de volkeren van het Westen, ze brengen een leeuw.”
Afbeelding

Overgang gevel naar portaal.
Op de architraaf van het portaal staat:
“O Groten, Ouderen, Jongeren, menselijke Ras in zijn geheel, gij die gaat en die komt, aanbidt de Heer (in) de Hemel, verheerlijkt de Scheppende God, bij het zien van de wonderen die de aarde sieren.”
Afbeelding

Linker gedeelte van het portaal, zicht op wanden a en b:
Afbeelding

Portaal a, boven.
Rechts staat bij Thot en Seshat: “Woorden gesproken door Thot, meester van … (?), meester van Hor-Neferoe, meester van Hermopolis. Woorden gesproken door Sefekh-Aboe (= Seshat), meesteres van het geschrevene, meesteres van de bibliotheken. Ze zeggen: o Antwerpen, we aanschouwen met welbehagen dit mooie bouwwerk voor ons opgericht, we zullen voor altijd voor jou in leven zijn. We geven jou (de macht?) de muil te snoeren van de langstaartige dieren die vlees eten en bloed drinken.”
Links de Stad Antwerpen: “ Woorden gesproken door Antwerpen aan Thot en Seshat: ik heb U aanbeden, o meesters van de wetenschap, ik kreeg van U het levenslicht, ik deed al uw verschijningsvormen kennen. (U gaf me de macht?) de muil te snoeren van de langstaartige dieren die vlees eten en bloed drinken.”
Afbeelding

Portaal a, midden:
Bovenaan: “De raad van beheerders van de dierentuin.”
Van rechts naar links: “De voorzitter, eerste der eersten, wijlen de Caters.”
“De voorzitter, tweede in rang [van de dierentuin], Loos.”
“De schatbewaarder van de dierentuin, Piéron.”
“De schrijver [van de dierentuin] Elsen.”
“De beheerder van de dierentuin, Rigouts.”
Afbeelding

Portaal b, boven.
De Koning schenkt aan de Stad Antwerpen.
Bovenaan links: “ (Onze) koning, Heerser der twee landen, Zon en Leven van België, Zoon van de Zon, Heerser van de twee horizonten, Leopold de Eerste: hij leve voor eeuwig zoals de Zon.”
Midden: “(Z.M.) schenkt.” (… de twee wolven bij het tempelgebouw welke hij aanbiedt)
Afbeelding

Portaal b, midden.
Van links naar rechts:
“De meester van de tekenaars van het gebouw, Stalins.”
“De meester van de werken aan het gebouw, Servais.”
“De meester des huizes, de eerste verantwoordelijke voor het bouwwerk, Jacob Kets.”
“De meester des huizes, de tweede verantwoordelijke voor het bouwwerk, Vekemans.”
Afbeelding

Portaal b, onder.
Bovenaan: “In het 24ste jaar (sic) onder Z.M. de Koning, Zon en Leven van België, de onsterfelijke (letterlijk: voor altijd levend).”
Rechts: “De meester des huizes, de beheerders, de (gewone) mensen (zeggen): Leve de dierentuin! Deze tempel voor de dieren uit de moerassen, de meren en de bergen van Egypte, gebouwd om eeuwig te duren in harde steen en Boomse baksteen, meet 42 ellen in breedte, 81 ellen in lengte (en) 228 ellen (sic) in omtrek. Zijn voorportaal (telt) vier kolommen, zijn hal is omgeven door twaalf kolommen.”
Afbeelding

Rechter gedeelte van het portaal, enkel zicht op wand d (en niet op c):
Afbeelding

Portaal c, boven.
De Koning en de Stad Antwerpen.
Bovenaan dezelfde koningstitulatuur als Portaal b, bovenaan.
Onder: “Z.M. is gekomen om de dierentuin te bezichtigen.”
Afbeelding

Portaal c, midden.
De kinderen van Leopold I.
“De koninklijke zoon, van zijn geslacht, zijn geliefde, [Leopold], (diens) echtgenote, zijn geliefde, de koninklijke dochter, Maria-Henrietta, de koninklijke zoon, van zijn geslacht, zijn geliefde, Filips (en) de koninklijke dochter, van zijn geslacht, zijn geliefde, Charlotte.”
Afbeelding

Portaal c, onder.
Bovenaan: “In het 25ste jaar onder Z.M. de Zoon van de Zon, Leopold de Eerste, de vierde maand van Shemoe, de vijfde dag.”
Links: “Toen kwam de Koning (letterlijk: de farao), heerser over de Maas en bedwinger van de Schelde, in het gezelschap van de koninklijke zoon, van zijn geslacht, zijn geliefde, de aanvoerder van het leger, Leopold, (diens) echtgenote, zijn geliefde, de dochter van de koninklijke zoon van het geslacht van wijlen Maria-Theresia, de Heerseres over de twee landen, de onsterfelijke keizerin, Maria-Henrietta, de koninklijke zoon, van zijn geslacht, zijn geliefde, de aanvoerder van de ruiterij, Filips (en) de koninklijke dochter, van zijn geslacht, zijn geliefde, Charlotte; en hij verblijdde zijn hart bij het aanschouwen van dit bouwwerk zonder weerga in België.”
Afbeelding

Portaal d, boven.
Rechts van de Stad Antwerpen staat:
“Ze zijn allen bij het opzet betrokken, de inwoners van Egypte, de Negers, de Aziaten, de Libiërs, Ze brengen, in tegenwoordigheid van Antwerpen, de dieren van Egypte, van de eilanden, moerassen, meren en bergen.”
Afbeelding

Het dierenverblijf zelf, zicht op het rechter gedeelte, vanaf de linkerkant onmiddellijk na het portaal:
Afbeelding

De achter- en linkerkant van het dierenverblijf:
Afbeelding

Detail van een de twee zuilen in het portaal:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: België, Zoo Antwerpen, Egyptische tempel

Berichtdoor yuti » Ma Nov 14, 2011 5:40 pm

Heel overzichtelijk weergegeven.
Jammer genoeg eisen de weersomstandigheden en het gebruik van het gebouw een tol.Toch mogen we niet vergeten dat het gebouw werd opgericht met een bepaald doel.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Taa Seqenenre » Do Dec 08, 2011 6:53 pm

Schoon gedaan moet ik zeggen. :wink: Ik ben er nog nooit geweest maar dat zal ik dus vlug toch eens doen als t lukt. Ik heb me die uitgave van Monumenten en Landschappen aangeschaft. De teksten direct bij de foto's in jouw artikel Philip, dat is veel duidelijker dan in het tijdschrift. Maar dat laatste is wel erg volledig over het gebouw. Te zien aan de foto's heeft het binnen enkele jaren weer een beetje verf nodig.

Inhoud van Monumenten en Landschappen 7/2 1988
Volledig over de Egyptische tempel van de Antwerpse zoo
De restauratie van de Egyptische tempel, An Malliet
Kunsthistorisch en historisch perspectief, Eugène Warmenbol en Petra Maclot
Van vooronderzoek tot uitvoeringsontwerp, Guido Jan Bral
De restauratie van de stucwerken, Lode De Clercq
Controle van zoutextracties, M. Dupas en E. De Witte
De restauratie van de taferelen, Walter Schudel
De reconstructie van de monumentale polychromie, Guido J. Bral, Bernard Delmotte en Jan Verbeke
Oud-Egyptische teksten uit de tijd van Farao Leopold I van Opper- en Neder-België, Eugène Warmenbol en Luc Delvaux
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor dua nefer anpu » Di Nov 13, 2012 10:26 pm

prachtig die foto's, maar sommige snap ik niet zo goed, of begrijp ik niet
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Nov 14, 2012 3:11 pm

dua nefer anpu schreef:prachtig die foto's, maar sommige snap ik niet zo goed, of begrijp ik niet

Vraag maar, je kunt er misschien best de fototitel bij vermelden, zoals 'Gevel b, boven' (wat in het vetjes staat), zodat we weten over wat het gaat. Maar ik kan je niet verzekeren dat ik het antwoord zal weten ... of misschien kan iemand anders hier helpen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor dua nefer anpu » Wo Nov 14, 2012 5:21 pm

hadden ze vroeger al contact met aziaten ?
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Volgende

Terug naar Egyptomanie