Geschilderde scenes

Moderator: yuti

Geschilderde scenes

Berichtdoor Anneke » Wo Mei 03, 2006 3:32 am

Deze heb ik recentelijk gedaan:
Afbeelding
Tutankhamen ( acrylic on canvas)

Afbeelding
Nefertari (from her tomb - acrylic on canvas)

Afbeelding
Nefertari (Abu Simbel - watercolor)

Afbeelding
Ramesses II with Isetnofret, Bintanath, Khaemwaset, Ramesses and Merneptah (Gebel el Silsila - watercolor)

Afbeelding
Seti I from Abydos (watercolor)

De laatste 3 zijn eerlijk gezegd gedaan door lijntekeningen direct op "art paper" te copieren. Komt geen tekenkunst bij kijken :wink:
De kleuren zijn wel gebaseerd op wat ik weet van de kleurschakeringen die de egyptenaren gebruikten.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 03, 2006 4:59 pm

Mooi.

Anneke schreef:
De laatste 3 zijn eerlijk gezegd gedaan door lijntekeningen direct op "art paper" te copieren.

Een beetje zoals men in de pionierdagen van de Egyptologie deed bij het kopiëren van reliëfs, door er een blad papier op te leggen ... hoe heet die techniek weer?

Jij schildert dus ook op doek?
Hoe groot zijn die dan?
En mag ik vragen waarom dan met acrylic-verf? Droogt vlugger?

Ik ben een volledige kluns als het op schilderen aankomt. :oops:
(Behalve dan deuren, ramen en muren, maar fijne techniek komt daar niet aan te pas. Hoe groter de rol of hoe dikker de borstel, hoe beter het voor mij gaat. Ik moet alles met tape afplakken om te beschermen tegen rondspattende verf, mezelf inbegrepen. :lol: )

Die hoogblauwe kleur herinner ik me van de tombe van QV 55, Amuncherchepshef
http://www.youregypt.com/eguide/destina ... rkhepshef/

en in mindere mate in KV19, Mentuherkhepshef
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 03, 2006 5:22 pm

Ik was nog even op zoek naar blauw:
in het tempeltje van Deir el-Medineh

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Vr Dec 07, 2007 8:24 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Wo Mei 03, 2006 9:43 pm

Prachtig werk Anneke :) , vooral het schilderij van Seti I vind ik heel mooi.

Rozette
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Jef » Wo Mei 03, 2006 10:14 pm

Mooi gedaan Anneke.

Restaureren in de tombes, lijkt me wel iets voor jou :wink:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Anneke » Do Mei 04, 2006 2:17 pm

Ik copieer de scenes via verschillende manieren :P uit de vrije hand tekenen neemt mij heel veel tijd en geeft ook niet de beste resultaten...

Ik heb het idee van het copieren van de scenes inderdaad van de egyptologen "gestolen". Ik weet ook niet hoe dat heet, maar je leest ook nu nog dat men copien maakt met vellen acetaat zodat men een copie op schaal krijgt.

De schilderijtjes op doek zijn 9X12 inches (ongeveer 22X30 cm?). Hier kan je in een kunst winkel een soort notitie blok kopen maar dan zijn alle vellen geprepareerd schilder doek.

Ik ben de afgelopen tijd wat aan het experimenteren geweest om te zien wat voor medium mij het beste bevalt. Ik heb waterverf, waterverf potloden en acryl verf gebruikt. En op doek, papier en papyrus geschilderd.

Olie verf wil ik niet eens aan beginnen omdat dit inderdaad van eeuwigheid tot zaligheid duurt voordat het opdroogt (sommige kleuren schijnen tot wel 12 dagen te duren?)

Ik kreeg pas een lijstje van een kennis die uit een artikel van de egyptoloog Cyril Aldred de juiste kleuren voor egyptische decoraties had gehaald. Dat blauw is "cerulean blue".

Restaureren in de tombes, lijkt me wel iets voor jou

LOL dat hebben mensen wel meer gesuggereerd.
Dat en de vraag of ik de muren in hun huis wilde schilderen.... :lol:

Sorry als ik wat traag (of niet) reageer tegenwoordig, maar ik zit in een ongelofelijke drukke periode. Ik geef les en dit is examen tijd, en aan het eind van het semester zijn er altijd een hele zwik vergaderingen....
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Jef » Vr Mei 05, 2006 7:30 pm

Doe maar rustig aan Anneke, dan breekt het lijntje niet.

Snel reageren is toch geen verplichting hé :?:

Ik heb ook altijd geen tijd.
Vind het wel een leuke bezigheid zo een beetje rondkletsen op het forum. Steek er ook veel van op.
Sommige van ons gaan echt diep, vind ik knap.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mei 05, 2006 8:43 pm

Anneke schreef:
Quote:Restaureren in de tombes, lijkt me wel iets voor jou
LOL dat hebben mensen wel meer gesuggereerd.
Dat en de vraag of ik de muren in hun huis wilde schilderen....

Dat laatste lijkt me ook wel wat. Ik heb een heleboel muren die daar uitermate geschikt voor zouden zijn. Ik wou dat ik kon zeggen: geld speelt geen rol, maar Anneke ... je verplaatsingsvergoeding alleen al. :shock: :wink:

Anneke schreef:
Sorry als ik wat traag (of niet) reageer tegenwoordig, maar ik zit in een ongelofelijke drukke periode. Ik geef les en dit is examen tijd, en aan het eind van het semester zijn er altijd een hele zwik vergaderingen....

Ik vroeg me al af hoe de indeling van een schooljaar er bij jou uitzag.
En Jef heeft gelijk: ik zou liever zien dat je hier lange tijd postte :) , dan dat je er overspannen mee kapt. :(

Anneke schreef:
Ik heb het idee van het copieren van de scenes inderdaad van de egyptologen "gestolen". Ik weet ook niet hoe dat heet, maar je leest ook nu nog dat men copien maakt met vellen acetaat zodat men een copie op schaal krijgt.

Ja, dat heb ik wel eens gezien in Luxor. Maar was er vroeger ook geen methode waarmee men vochtige stukken papier tegen de reliëfs aanduwde - met alle gevolgen vandien?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mei 06, 2006 4:39 pm

Niet makkelijk om de juiste kleuren in te schatten, wanneer je niet tegenover de echte voorwerpen staat.

Op het net bijvoorbeeld of in boeken vraag je je soms af hoe reëel de kleuren zijn.
Ik was op zoek naar dat blauw om even te verglijken met de troon van Tutankhamun en vond zijn spiegelkast. Hoog blauw op de ene foto, donker op de andere.

Daarom mijn vraag Anneke, hoe vorm jij je kleuren? Volstaat het aan de hand van de foto's? Want zoals je weet, het blauw op de ene foto is niet gelijk op het blauw op een andere foto van hetzelfde onderwerp. Soms lijkt het blauw op de troon van Toetanchamon lichtblauw, op andere foto's donker.

Heb jij ook 'Egyptian Art' van Cyril Aldred? Omdat je naar hem refereerde heb ik dat boekje eens bovengehaald, maar vind niet direct iets over kleuren - misschien een slechte index.

Ik lees in 'La Peinture Egyptienne Ancienne, un monde de signes à preserver', '94 dat blauw gemaakt werd van:
-Azurite, carbonate de cuivre (Sinaï et désert oriental)
-Blue égyptien, silicate double de cuivre et de calcium obtenu par cuisson au delà de 850°C dans un four d'un mélange de poudre de calcaire, sable et de cuivre (copeaux de bronze ou déchet de malachite). Adjonction comme fondant de natron, carbonate de sodium. (Ouadi Natron)

Ook over de andere kleuren staat hier de samenstelling. Indien iemand geïnteresseerd is, durf ik wel een poging wagen dit te vertalen. Maar wat is bijvoorbeeld de vertaling van ‘azurite’? Azuur? Azurite?

Nu, dit maar om te zeggen dat de kleuren die men gebruikte uit de natuur gehaald werden.

Een paar jaar geleden was ik in Luxor op mijn eentje aan het rondwandelen en had onverwacht een goed contact met een inwoner van Sheikh Abd el-Qurna, nadat ik enkele - meer commerciële - personen vriendelijk gevraagd had me met rust te laten. :lol:
Geloof me of niet: de man vroeg me hem aan te spreken met Horse. 'A man called horse', weet niet of je die film kent. Maar die mens had een ongelooflijke kalmte en uitstraling over zich. Ik heb zes uur met hem doorgebracht, enkel de echt nodige woorden gewisseld en achteraf geen enkele discussie gehad over de in dit geval vooraf niet - nochtans aan te raden - afgesproken verloning voor de gids.
Hij nam de foto van mijn avatar.
Indien ooit iemand in el-Qurna een gids nodig heeft, probeer eens te vragen naar 'Horse'. Ben benieuwd. (Onnodig hier te zeggen: behandel de mens met respect.)

Dus, onderweg, over de paadjes en door de dalen van de Westoever, legde hij me onder andere uit waar de kunstenaars van Deir el-Medineh vroeger hun kleuren haalden. Hij nam een bepaald steentje van de grond en toverde, al of niet samen met water uit mijn fles, de mooiste kleuren te voorschijn. Ik was behoorlijk onder de indruk.

Dat zou wat zijn: inkleuren met dezelfde grondstoffen als toen.
Och, in mijn enthousiasme ben ik weer aan het overdrijven.
Blame it on my youth.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Za Mei 06, 2006 6:01 pm

Ik weet niet uit welk boek / artikel van Aldred die kennis van mij de informatie haalde. Dit is de info die ik kreeg:
Ancient Egyptian
1. red ochre
2. yellow ochre
3. orpiment (orange to lemon yellow)
4. a light coppery green
5. clear blue
6. carbon black
7. chalky white

Modern Equivalents
1. cadmium red
2. golden ochre
3. cadmium yellow
4. bright green
5. cerulean blue
6. lamp black
7. Chinese white

Ik denk dat dit inderdaad gebaseerd is op de grondstoffen die ze in die tijd gebruikten. Ik geloof dat ze ook wel pigmenten in de graven gevonden hebben. Er staat me iets van bij dat er ook "klompjes" pigment in het graf van Tutankhamun gevonden zijn.

Met het kiezen van de kleuren kom je nog meer problemen tegen: het is wat veranderlijk. De rode kroon van beneden egypte en de blauwe kronen hebben wel altijd dezelfde kleur, maar de kleuren van de individuele hieroglyphen verschillen sterk bijvoorbeeld.

Ik heb ook kleding in verschillende kleuren gezien, alhoewel wit wel het meest vookomende is voor de linnen kleding.

Meestal probeer ik door naar veel afbeeldingen te kijken een idee te krijgen wat de meest voorkomende kleuren decoraties waren. Maar er zijn meerdere problemen. Belichting maakt een groot verschil. Vervuiling kan de scenes veel donkerder laten lijken. Ouderdom kan de kleuren sterk vervagen. Zelfs conserverings methodes kunnen de kleuren aantasten. Er is een beschrijving van een van de kisten die ze in Tut's graf hebben gevonden met een vermelding van de kleurveranderingen na het bewerken met paraffine (als ik me de details goed herinner).

Dus ik probeer de tekeningen zo goed mogelijk in te kleuren maar het is geen exacte wetenschap :P
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Rozette » Za Mei 06, 2006 7:07 pm

Quote Anneke :
Ik weet niet uit welk boek / artikel van Aldred die kennis van mij de informatie haalde. Dit is de info die ik kreeg:
Ancient Egyptian
1. red ochre
2. yellow ochre
3. orpiment (orange to lemon yellow)
4. a light coppery green
5. clear blue
6. carbon black
7. chalky white

Anneke, ik heb een boek over Egyptian painting (T.G.H. James) British Museum waar dezelfde kleuren in vermeld worden.

White : calcium carbaonate ( chalk) or calsium sulphate ( gypsum)

Black : carbon in one of several possible forms, the most common being soot scraped from the undersides sof cooking-pots. Lamp black, deposited buy the flames of oil lapms, and ground-up charcoal and bone-black (from burnt bones), were also used.

Red : the naturally occurring oxides of iron, principally red iron oxides and red ochre.

Blue : from at least the Old Kingdom a manufactured pigment called blue frit or, more commonly, "Egyptian blue", made from a compound of silica, copper and calcium, usually in the form of quartz, ground malachite, calcium carbonate and natron.

Green : the ultimate source of this colour was copper. Green pigment was dervid either from powdered malachite, a naturally occurring copper ore, or from manufactured green frit similar used for blue.

yellow : mainly yellow ochre, but also from the late 18th Dynasty, orpiment, a naturally occurring sulphide of arsenic. (It is been suggested that orpiment was imported from Persia, an idea that is by no means outlandish when realised that probably all the lapis-lazuli used in Egypt and elsewhere in antiquity came from Afganistan).

Volgens het boekje mengden ze ook de hoofdkleuren om bijkleuren te bekomen zoals grijs, roos, bruin enz.
De Egyptische schilders gebruiken de "tempera or gouache" techniek.
Er werd wel geen ei bij gebruikt ( klimaat te warm daarvoor).Ze gebruiken waarschijnlijk gom van de acacia boom.
De tempera-techniek
http://www.annekeberkhout.com/temptecnl.htm

Soms werd er ook een soort van vernis o.a. "beewax" gebruikt om de kleuren meer glans te geven . Deze glans werd door de eeuwen heen geelachtig en veranderde zo de onderliggende kleuren .
Zie link boek
http://www.amazon.com/gp/product/067424 ... e&n=283155
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mei 20, 2006 1:12 pm

Anneke,
is dit geen interessante link voor achtergronden en zo?
Waarschijnlijk staan de meeste van deze dingen ook in die uitgaven van 'Dover'?
Toch eens doorgeven:
http://digitalgallery.nypl.org//nypldig ... 8801&word=]
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Di Mei 23, 2006 5:24 pm

De laatste schilderijen :D

Afbeelding

This is a well-known scene from the tomb of Horemheb in Saqqara.

Afbeelding

This is a scene from the tomb of Maya. Also from Saqqara.

Afbeelding

This is a well-known plaque from the Louvre depicting Ramesses II as a child.

Afbeelding

This is a scene showing Nefertari I think before Taweret, Thoth and Isis or Hathor.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Anneke » Di Mei 23, 2006 5:28 pm

Deze keer niet vergeten om de images wat kleiner the maken zodat het makkelijker te zien is voor iedereen :)

De link die je hiervoor gaf is trouwens echt de moeite waard voor mij Philip!

Ik geef deze herfst weer les in Math and the Art of MC Escher. Daarin hebben we het altijd over regelmatige vlakverdelingen en die illustraties van de egyptische patronen zijn daar perfect voor!
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Rozette » Di Mei 23, 2006 6:49 pm

Anneke je laatste schilderijen zijn gewoonweg schitterend ! :)

De kleuren en details zijn prachtig weergeven zoals altijd trouwens.
Ik vind het heel geslaagd hoe je de transparante kledij weergeeft in de veschillende scenes die je geschilded hebt.
Het schilderij van Ramesses II as a child is super :D .
Het individualisme dat je weergeeft in veel van de scenes die je schildert is prachtig.
Tof dat je deze prachtige juweeltjes met ons deelt :welldone: .

Rozett 8)
Gebruikers-avatar
Rozette

Volgende

Terug naar Egyptomanie