Geschilderde scenes

Moderator: yuti

Berichtdoor william » Vr Dec 07, 2007 8:52 am

Is het niet zo dat onze hersens ons soms wijsmaken dat iets wit (of blauw) is wanneer het dat niet is? Zoals een wit blad papier ons wit schijnt te zijn onder een nachtelijke hemel, omdat we wéten dat het wit is?

De ogen registreren een correct beeld maar onze hersenen gaan dit beeld corrigeren omdat zij de binnekomende informotie gaan vergelijken met eerder opgeslagen patronen en dus eigenlijk de dingen subjectief gaan ervaren. Dit is niet allen zo met kleuren maar ook met vormen. De prachtigste voorbeelden zien wij (Egyptofielen) dagelijks in de Egyptische kunst. Een tafel wordt zowel in profiel als in boven aanzicht weergegeven, net zoals een bed, aangezicht in profiel en romp in vooraanzicht enz.

Ook kindertekeningen vertonen deze afwijkingen, een schoorsteen wordt schijn op het dak getekend omdat het kind weet dat het een shuin dak is en de schoorsteen een rechthoek is die op het dak staat. Het is dus een vereiste om correct te leren tekenen om eerst te leren kijken, dus leren om voor een deel die corrigerende functie van de hersenen uit te schakelen en te registreren wat we werkelijk zien en niet wat we 'weten' te zien.
Wat ik nog wil zeggen omtrent kleuren, de corrigerende factor bij een videocamera is de witbalans waardoor de camera bij een andere lichttemperatuur toch gaat kleuren registreren zoals wij ze ervaren en er correct uitzien.

Mijn lijfspreuk wordt hier nog eens bevstigd :!: :D "Alles is relatief, behalve... oneindigheid :)
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Dec 07, 2007 8:21 pm

William schreef:
Wat ik nog wil zeggen omtrent kleuren, de corrigerende factor bij een videocamera is de witbalans waardoor de camera bij een andere lichttemperatuur toch gaat kleuren registreren zoals wij ze ervaren en er correct uitzien.

Klopt, iets waarmee ik als vroegere zwart-wit fotograaf te weinig rekening mee houd.

Als ik het goed begrijp heeft dit ook een invloed op andere kleuren, behalve wit. Kan dit verantwoordelijk zijn voor het kleurverschil in het blauw waarover Gaspard het heeft ... kan ook misschien aan de fabrikant liggen die de film ontwikkelt of de foto's afdrukt?
Ook heb ik al gemerkt dat een scan van een afbeelding soms andere kleuren weergeeft.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Vorige

Terug naar Egyptomanie