Sphinxen te Versailles

Moderator: yuti

Sphinxen te Versailles

Berichtdoor Rozette » Zo Jul 05, 2009 9:35 pm

Sphinxen te Versailles en in de Engelse tuin van het Petit Trianon

Tijdens een recent bezoek aan het kasteel van Versailles merkte ik op dat er in de slaapkamer van Marie-Antoinette twee prachtige bronzen sphinxen in de openhaard stonden met een heel mooi geborduurd vuurscherm voor.

Afbeelding
Afbeelding

Sphinx in een van de schitterende tuinen van Versailles.
Afbeelding

Sphinx(en) in de Engelse tuin van het Petit Trianon.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Anneke » Ma Jul 06, 2009 5:12 am

Leuke fotos! :)

Ik vind cupid op de rug van de Sphinx wel grappig.

Wel apart want ik dacht dat de meeste Egyptische invloed eigenlijk ten tijde van / na de tijd van Napoleon kwam?
En ik zie dat deze uit 1786 stammen.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jul 06, 2009 7:31 pm

Ik ben nog nooit in Versailles geweest :cry:

Is die sfinx bij le Petit Trianon niet van Marie-Antoinette ?

Anneke schreef:
Wel apart want ik dacht dat de meeste Egyptische invloed eigenlijk ten tijde van / na de tijd van Napoleon kwam?
En ik zie dat deze uit 1786 stammen.

Hier had ik eens een foto gepost van een opmerkelijk soort Egyptomanie uit de tijd van François II ... uit 1572 - of zoiets:
viewtopic.php?p=1309&mforum=prkmthetegyptef#1309

François I en Catherine de Medici hadden al een voorkeur voor eigenaardige geneesmiddeltjes:
viewtopic.php?t=379&mforum=prkmthetegyptef

Volgens 'The Egyptian Revival' (2005) van James Stevens Curl (p.121) is een ingang naar de 'Pavillon des Armes' in het kasteel van Fontainebleau het eerste voorbeeld van Egyptomane architectuur in Frankrijk, uit 1530-1540 ... de tijd van François I dus.
http://fr.topic-topos.com/image/bd/port ... ebleau.jpg
De 'Egyptische' figuren hebben omgekeerde obelisken als benen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Ma Jul 06, 2009 10:04 pm

Philip schreef :
Ik ben nog nooit in Versailles geweest
:(

Het was voor mij ook de eerste keer dat ik Versailles bezocht, ondanks dat we in mei nog naar Parijs geweest waren.
Versailles is echt indrukwekkend, de moeite waard om te bezoeken :D !!!!!!
Het was er wel ontzettend druk, vooral in de voormiddag was het een kleine ramp :? .
Verder hebben we op de valreep nog de speciale tentoonstelling " Court Pomp and Royal Ceremony - Court Dress in Europe, 1650-1800” : Châteaux de Versailles and de Trianon "bezocht die maar tot eind juni liep.
Ik weet niet of er altijd zoveel bezoekers zijn te Versailles, maar op 25-6-2009 toen wij er waren was er een massa volk aanwezig, echt overweldigend, ook vrij moeilijk om foto's te nemen.
Ik ga zeker nog eens terug, de omgeving boeide mij enorm :) .

Is die sfinx bij le Petit Trianon niet van Marie-Antoinette ?

Ja, er staan eigenlijk 2 sphinxen aan het pavillon de Musique [Belvédère] van het Petit Trianon dat aan Marie Antoinette toebehoorde.

Volgens 'The Egyptian Revival' (2005) van James Stevens Curl (p.121) is een ingang naar de 'Pavillon des Armes' in het kasteel van Fontainebleau het eerste voorbeeld van Egyptomane architectuur in Frankrijk, uit 1530-1540 ... de tijd van François I dus.
http://fr.topic-topos.com/image/bd/port ... ebleau.jpg
De 'Egyptische' figuren hebben omgekeerde obelisken als benen.

In het kasteel van Fontainebleau bevonden tijdens de regering van Lodewijk de XVI stoelen met op het uiteinde van de leuning sphinxen.
De stoelen stonden in het appartement van Marie-Antoinette.
Blijkbaar had Marie-Antoinette iets met sphinxen :wink: .

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Ma Jul 06, 2009 10:42 pm

Anneke schreef :
Leuke fotos! :)

Bedankt, Anneke :D !!!

Het was niet altijd even gemakkelijk om goeie foto's te maken binnen in het kasteel door de vele bezoekers.
Ons K in de spiegezaal, altijd stond er wel iemand in de weg toen ik foto's nam. K staat in het midden vooraan.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Anneke » Ma Jul 06, 2009 11:08 pm

Mooi daar binnen, niet? Die spiegelzaal is best wel indrukwekkend vond ik.
Het is voor mij al meer dan 10 jaar geleden dat ik daar geweest ben, maar het was zeer de moeite waard.

Ik vind het altijd heel apart om op zo'n plek rond te lopen, wetende dat dat soort historische figuren daar vroeger ook rondliepen.

De Egyptische themas zijn me toen alleen niet opgevallen :)

Bedankt trouwens Phillipe voor de links naar de discussies over de Egyptomanie uit de vroegere tijd in Europa. De sphinxen zijn wel mooi. Ik vraag me af of ze toen al de Sphinx in Giza als voorbeeld / inspiratie gebruikten? Of een andere?
Gebruikers-avatar
Anneke

Terug naar Egyptomanie