Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Moderator: yuti

Re: Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Berichtdoor william » Vr Jun 24, 2011 10:29 pm

http://www.facebook.com/Red.Kasteel.Bun ... or?sk=wall

We hebben momenteel 302 vrienden op facebook. Voornamelijk mensen van Temse, een aantal BV'sen een paar bekenden van op het forum.
Daarom zou ik graag een oproep doen aan iedereen die ons project wil steunen laat iets horen.

william
william
 
Berichten: 268
Geregistreerd: Wo Okt 17, 2007 4:32 pm
Woonplaats: Lochristi

Re: Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Berichtdoor Ranoferhotep » Ma Jun 27, 2011 6:22 pm

Is er eigenlijk al wat meer nieuws rond het kasteel? Ik ben ook lid van de Faceboekgroep, maar er verschijnt niet zoveel nieuws meer over? Dit is geen verwijt naar iemand hoor, gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep
 
Berichten: 139
Geregistreerd: Di Jun 15, 2010 9:49 pm
Woonplaats: Gent (België)

Re: Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jun 28, 2011 8:33 pm

Ranoferhotep schreef:Is er eigenlijk al wat meer nieuws rond het kasteel? Ik ben ook lid van de Faceboekgroep, maar er verschijnt niet zoveel nieuws meer over? Dit is geen verwijt naar iemand hoor, gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.


De aanvraag tot bescherming ligt momenteel ter goedkeuring op het bureau van de bevoegde minister.

Laat ons hopen dat daar een goeie airco staat, ten einde de little grey cells - althans die met enig gevoel voor cultuur - verrassend koel en alert te houden. :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6386
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Berichtdoor Ranoferhotep » Wo Jun 29, 2011 6:07 pm

Philip Arrhidaeus schreef:
Ranoferhotep schreef:Is er eigenlijk al wat meer nieuws rond het kasteel? Ik ben ook lid van de Faceboekgroep, maar er verschijnt niet zoveel nieuws meer over? Dit is geen verwijt naar iemand hoor, gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.


De aanvraag tot bescherming ligt momenteel ter goedkeuring op het bureau van de bevoegde minister.

Laat ons hopen dat daar een goeie airco staat, ten einde de little grey cells - althans die met enig gevoel voor cultuur - verrassend koel en alert te houden. :wink:


Dank voor de info Philip. Hopelijk wordt dat dossier goed en snel afgehandeld.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep
 
Berichten: 139
Geregistreerd: Di Jun 15, 2010 9:49 pm
Woonplaats: Gent (België)

Re: Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jul 18, 2011 7:46 pm

Het ziet er voorlopig goed uit voor het Kasteel en de Egyptische kamer.

Op 05/07 al ( sorry voor de late post) kreeg ik volgende bevestiging van Bert Bauwelinck, sp.a gemeenteraadslid in Temse, van het besluit van Minister Geert Bourgeois:

Vandaag heb ik een brief van Vlaams Minister Bourgeois ontvangen op mijn vraag tot bescherming van het kasteel Bunneghem-Sloor in de Kasteeldreef in Temse (zie bijlage). De minister laat weten dat administratie Bunneghem-kasteel zal opnemen in aangepaste beschermingskalender 2011.

Bourgeois: “Ruimte en Erfgoed (Onroerend Erfgoed) bevestigt de uitzonderlijke waarde van het kasteel. Ik onderschrijf dan ook de noodzaak tot bescherming van het kasteel”.

Concreet betekent dit dat binnenkort tot voorlopige bescherming zal worden beslist en dat er een ‘beschermingsdossier voor het kasteel zal worden opgemaakt’ – daarin krijgen alle actoren inspraak.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6386
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Berichtdoor Ranoferhotep » Di Jul 19, 2011 5:35 pm

Dat is goed nieuws....
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep
 
Berichten: 139
Geregistreerd: Di Jun 15, 2010 9:49 pm
Woonplaats: Gent (België)

Re: Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jul 19, 2011 6:56 pm

Zeer goed nieuws, inderdaad.

Minstens een uitstekende stap in de goeie richting.

Als ik zo vrij mag zijn mijn dankbaarheid te betuigen aan de egyptologen en archeologen waarvan ik de steun heb kunnen verkijgen ... steun welke gemeenteraadslid en kunsthistoricus Bert Bauwelinck ingesloten heeft in het dossier dat naar Minister Geert Bourgeois gegaan is ...
... alfabetisch:

Luc Bauters, Wouter Claes, Filip Coppens, Marleen De Meyer, Bart Hellinckx, Stan Hendrickx, Dirk Huyge, Maarten Raven, Eugène Warmenbol, Harco Willems.

Grote Dame en Heren, niet enkel in hun vakgebied, want ze verleenden zonder aarzeling en onbaatzuchtig hun steun.
Ze hebben mijn hoed af voor altijd!

Niet te onderschatten de indruk dat een persoonlijke brief van een Universiteit of een Museum gemaakt heeft in deze zaak.

Moest het nog voor een of andere reden beginnen spannen, hoop ik op dezelfde steun - en meer - te kunnen rekenen.

En zeker niet te vergeten ! ... forumlid William heeft uitstekend werk geleverd op Facebook:
http://www.facebook.com/Red.Kasteel.Bun ... or?sk=wall
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6386
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Dec 19, 2011 11:55 pm

Minister Geert Bourgeois verleent nadrukkelijk zijn bescherming aan dit unieke egyptomaan pareltje in Vlaanderen:
http://www.geertbourgeois.be/nieuws/per ... loor-temse
(met verwijzing naar de foto's op het Pr Kmt forum)

"Het kasteel, gebouwd in 1821 en door kunstschilder Augustijn Sloor uitgebreid in 1877, is een zeldzame getuige van de Egyptomanie die heerste in het 19de – eeuwse Vlaanderen."

"Vlaams minister Geert Bourgeois, bevoegd voor Onroerend Erfgoed, heeft de voorlopige bescherming van het Kasteel Bunneghem-Sloor in Temse ondertekend."

"In principe volgt, na het doorlopen van de procedure met onder meer een openbaar onderzoek, binnen het jaar de definitieve bescherming."
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6386
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Sep 16, 2013 6:35 pm

Vergeten te vermelden - met dank aan L.B. om me dit te laten weten:

Kasteel Bunneghem-Sloor in Temse is beschermd sinds 03/07/2012, met een publicatie hiervan in het Staatsblad op 14/08/12:
https://beschermingen.onroerenderfgoed. ... 025/130.1/

...................................................................

En een krantenartikel uit het Nieuwsblad van 15/01/13:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 4_00432866
Naar aanleiding van de bescherming als monument van het Kasteel Bunneghem-Sloor in de Kasteeldreef vroeg LDD-parlementslid Peter Reekmans aan Vlaams minister Geert Bourgeois (N-VA) wat gedaan wordt om het kasteel in stand te houden.
‘De bescherming van het kasteel Bunneghem-Sloor is beperkt tot het bouwperceel met het kasteel en het directe restant van de omliggende tuin', aldus Bourgeois.
‘Het naastliggende portiershuis aan de straat werd vanwege de slechte staat niet in de bescherming opgenomen. Het koetshuis werd wel opgenomen in de bescherming. Doordat het kasteel lange tijd leegstond, werd ingebroken en verkeren de bijgebouwen in slechte toestand. De schade is niet van die aard dat er uitzonderlijke kosten nodig zijn om het kasteel te herstellen. Het kasteel kent wel de typische ouderdomsschade door achterstallig onderhoud.'
Na een plaatsbezoek door het agentschap Onroerend Erfgoed in juni vorig jaar werd de eigenaar gevraagd noodmaatregelen te treffen om vandalen buiten te houden.
Begin oktober werden de volledige benedenverdieping van het kasteel en de ramen op de verdiepingen door de eigenaar grondig gedicht met houten platen.
Het Agentschap volgt de toestand op in afwachting van een nieuwe bestemming en restauratie van het kasteel en de bijgebouwen.
Het kasteel Bunneghem-Sloor werd in 2011 beschermd als monument op vraag van gemeenteraadslid Bert Bauwelinck (SP.A)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6386
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mrt 17, 2015 5:46 pm

Ondertussen publiceerde Bert Bauwelinck recentelijk een artikel over Kasteel Sloor in een uitgave van de "Koninklijke Oudheidkundige Kring van het Land van Waas", namelijk: Annalen 2014, deel 117/1, p. 73-84:
"Kasteel Bunneghem-Sloor Temse op de valreep beschermd als monument - geheime Wase pronkkamer Egyptomanie gered."

Opvallend dat hier gezegd wordt dat het Egyptisch zaaltje van Kasteel Sloor een "geheime pronkkamer" was. Dat zal dan eerder slaan op een toevallig geheim in het onmiddellijke verleden. Dat geheimhouding niet de bedoeling was van kasteeleigenaar en kunstenaar Sloor die de Egyptische scènes in de kamer aanbracht, tonen de vele deuren en de grote ramen aan, zoals ook verder in het artikel te lezen staat.

Het artikel van Bert Bauwelinck vermeldt uitstekend nieuws: "De kopers van het kasteel zelf zullen geleidelijk aan restaureren."

Bert Bauwelinck schrijft: "Het pand met de Egyptische schilderingen is van onschatbare waarde... "
Goed gezegd !
De eminente egyptologen en archeologen die niet in het artikel vermeld worden, maar die hun steun aan de erkenningsaanvraag tot bescherming verleend hebben, waren van hetzelfde oordeel.

UIt het artikel van Bert Bauwelinck bljkt dat de finale bescherming door Minister Geert Bourgeois gegeven werd in juli 2012. Eerder, in december 2011 werd naar aanleiding van het indienen van een erkenningsaanvraag door Bert Bauwelinck een voorlopige bescherming verleend, zoals ik hierboven in een eerder bericht reeds meldde.
http://www.geertbourgeois.be/nieuws/per ... loor-temse

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6386
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Aug 07, 2015 7:54 pm

Inspiratiebronnen en authenticiteit van de scènes in de Egyptische Zaal Sloor van het Kasteel Bunneghem-Sloor in Temse.

Mogelijke inspiratiebronnen van kunstschilder August Sloor waren:
Dierenverblijf Zoo Antwerpen, 1858
viewtopic.php?f=28&t=101
Kasteel Moeland, Sint Niklaas, ongeveer gelijktijdig voltooid met Kasteel Sloor, rond 1877
viewtopic.php?f=28&t=100&start=15
Description de l’Egypte, 1809-1828
http://descegy.bibalex.org/
Rosellini, I Monumenti dell’ Egitto e della Nubia, 1832-1844
http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/rosellini1832ga
Lepsius, Denkmaeler aus Aegypten und Aethiopien, 1849-1859
http://edoc3.bibliothek.uni-halle.de/lepsius/
Prisse d’Avennes, Histoire de L’art Egyptien, voor 1878
http://www.drevniiegypt.com.ua/wp-conte ... an-Art.pdf

Heeft kunstschilder August Sloor deze werken in kunnen kijken? Ik denk graag dat hij de werken van Ippolito Rosellini gezien heeft, wegens een paar voorbeelden die ik hieronder laat zien. Maar hoogstwaarschijnlijk haalde hij zijn inspiratie uit verschillende bronnen.

Zeker is dat August Sloor volop zijn eigen verbeelding heeft laten werken bij het tot stand brengen van de scènes in zijn kasteel. Het lijkt immers vruchteloos zoeken naar een figuur of een “hiëroglyfische tekst” die exact door hem overgenomen is uit een publicatie, van een monument of van een voorwerp in een museum. Misschien wou hij net niet doen wat er in Kasteel Moeland in Sint-Niklaas gebeurde: daar werden de scènes letterlijk gekopieerd uit de Description de L’Egypte, weliswaar op magistrale wijze.

Hoe “oud-Egyptisch” zijn deze scènes en voorstellingen van August Sloor dan wel? Zonder hier een uitvoerige bespreking van iedere afbeelding te willen geven, hieronder kort enkele voor de hand liggende vergelijkingen over de meest opvallende figuren in de zaal.

Zie hierboven in dezelfde berichtenreeks voor overzichtsfoto’s van alle wanden van de zaal.
Afbeelding
Ik dien er nogmaals bij te vertellen dat ik niet in de gelegenheid geweest ben om goeie foto’s van de zaal te nemen, dus met nadruk moet ik zeggen dat de scènes in realiteit veel indrukwekkender zijn dan ik hier kan tonen.

Wand A1

Zaal Sloor: een zittende dame met een koninklijke beschermende cobra op het voorhoofd houdt zichzelf een welriekende leliebloem voor.
Afbeelding

Ashayt, echtgenote van koningin Mentoehotep II, afgebeeld op haar sarcofaag in Cairo, JE 47267, afkomstig uit Thebe, Middenrijk.
(zie:’ The Egyptian Museum Cairo, Official Catalogue’, M.Saleh, H.Sourouzian, photo Jürgen Liepe, 1987, 69, of ‘The Treasures of Ancient Egypt, The Collection of the Egyptian Museum in Cairo’, ed. A.Bongioanni, M.Sole Croce, 2003, p.476)
Afbeelding

Ook bij privépersonen: op de wandschilderingen uit de tombe van Nebamun uit Thebe van het Nieuwe Rijk, nu in het British Museum , zien we bij de aanwezigen van het funerair banket een dame met een lelie op haar schoot (niet zichtbaar op mijn foto) die de dame achter haar een leliebloem voor houdt. http://www.britishmuseum.org/learning/s ... bamun.aspx
Afbeelding

Zaal Sloor: een goddelijke figuur met valkenhoofd zoals Horus of Re-Horachte (Re-Horus), maar hier met de kroon van de godin Hathor (zonneschijf en koehorens) en het anch symbool voor leven in de rechterhand, biedt de koningin met lelie (zie hierboven) een voorwerp aan.
Afbeelding

De god Re-Horachte met valkenhoofd in de tempel van Sethi I in Abydos. In de samengestelde kroon die de god hier draagt staat ook een zonneschijf.
Afbeelding

Normaal wordt er aan de goden geofferd en niet omgekeerd, zoals de Ptolemaeïsche farao met een gelijkaardig uitziend offer doet op onderstaand reliëf in de tempel van Kom Ombo.
Afbeelding

Zaal Sloor: Zittende koning met uraeus en "oorlogskroon". De koning draagt een halskraag, mouwloze lange tuniek waarvan ik geen voorbeelden gevonden heb uit het oude Egypte, een driehoekig gordelschort en hij heeft de koninklijke vlegel vast, die hier eerder lijkt op een oosterse “chasse-mouche” of vliegenjager.
Afbeelding

Thoetmozes IV in zijn portiek, nu in het Openlucht Museum in Karnak. Hij draagt de blauwe kroon of oorlogskroon, ook zo genoemd omdat het op een helm lijkt. De kroon was bezet met metalen schijfjes, die te zien zijn op de voorstelling in Zaal Sloor, maar hier ontbreken… mogelijk werden ze in Karnak geschilderd en zijn niet in reliëf weergegeven.
Afbeelding

Sethi I in zijn tempel te Abydos. Hij zit met de “oorlogskroon” en de kromstaf (zoals de vlegel een koninklijk attribuut) voor een offertafel waarop rechtstaande broodjes te zien zijn. Misschien nam kunstschilder Sloor die broodjes voor hetgeen hij op “de tafel” voor zijn farao in Temse schilderde.
Afbeelding

Zaal Sloor: een persoon met nemes-hoofddoek houdt op het eerste zicht een staf vast die te maken kan hebben met functie of gezag. Maar het typisch gebaar op vergelijkbare Oudegyptische scènes van een hand bovenop het uiteinde van de stok doet eerder denken aan de houding van een oudere man zoals onderstaande voorbeelden aantonen. Waar heeft kunstschilder August Sloor een dergelijke scène gezien?
Afbeelding

De kapel van de mastaba van Hetepherachet, Oude Rijk, uit Sakkara, nu in het RMO in Leiden.
Afbeelding

El Mo’alla, iets ten zuiiden van Luxor, tombe van Anchtifi, Eerste Tussenperiode.
Afbeelding

Ippolito Rosselini toonde een gelijkaardige figuur - inclusief sjaal – in zijn I Monumenti dell’ Egitto e della Nubia, 4-2, V, uit 1834:
Afbeelding

Zaal Sloor: knielende man met een niet Oudegyptische kroon met palmbladmotief brengt offers aan een gevleugelde beschermgodin met de kroon van Nephtys, de zuster van Isis.
Afbeelding

Een gelijkaardige scene in het Osiris-heiligdom (kamer G van Mariette) van de tempel van Sethi I te Abydos: Sethi I offert een pectoraal aan zittende Osiris en gevleugelde Isis, hier met een Hathor-kroon.
Afbeelding

Op de hoeken van de kwartsieten sarcofaag van Toetanchamon beschermen de in hoog-reliëf uitgehouwen godinnen Isis, Nepthys, Serkit en Neith met hun vleugels de mummie van de koning. Op deze foto is een replica te zien. De echte sarcofaag staat nog steeds in het rotsgraf van Toetanchamon in de Vallei der Koningen.
Afbeelding

Wand A2

Zaal Sloor: Koning met transparant gewaad en nemes-hoofddoek met beschermende cobra op het voorhoofd brandt wierook in een potje.
Afbeelding

Sethi I met transparant gewaad in de kapel van Amon-Re in Abydos. De versiering van zijn voorschort met twee cobra’s is zeer gelijkend op dat van Zaal Sloor. Hij brandt ter zuivering wierook, maar hier in een brander die de ‘arm van Horus’ genoemd wordt, vandaar een hoofdje links en een handje rechts op de brander. De koning gooit stukjes wierook op de brander.
Afbeelding

Sethi I, afgebeeld in een nis in de tweede hypostyle zaal van zijn tempel in Abydos. Hier brandt hij wierook in een gelijkaardig potje waaruit een vlammetje komt, zoals in Zaal Sloor. Sethi I draagt een gelijkaardige voorschort met twee cobra’s met zonneschijf.
Afbeelding

Wand B1

Zaal Sloor: De harpspeler. In de tombe van Ramses III in de Vallei der Koningen is ongeveer dezelfde figuur te zien: http://www.thebanmappingproject.com/dat ... p?ID=15650
De klankkast van de harp in Zaal Sloor eindigt weliswaar op een andere kroon, is kleiner en staat op een verhoog. De harpenaar met een verschillende houding draagt sandalen, een andere jurk en een soort helm die verder lijkt op een Hathor-kroon met koehoorns en twee zonneschijfjes. Maar ongetwijfeld was de muzikant van Ramses III de inspiratie voor August Sloor.
Afbeelding

Description de l’Egypte II, 91.
Kan ook dat August Sloor een zwart-wit versie hiervan te zien kreeg, namelijk de uitgave Panckoucke van de Description.
Afbeelding

Rosellini, 4-2, XCVII.
Afbeelding

Zaal Sloor: Koning in strijdwagen met acht niet-Oudegyptische spaken. Hij draagt een opnieuw een mouwloze lange tuniek zoals in een scène hierboven, de “oorlogskroon” en een uraeus. De lintjes achteraan de kroon, net zoals op de vorige scène, zijn ook te zien op Oudegyptische voorstellingen. De poten en staart van beide paarden worden duidelijk weergegeven, de koppen niet.
Afbeelding

Er zijn veel voorstellingen van farao’s in strijdwagens, zeker in het Nieuwe Rijk. Maar qua houding van de koning is er gelijkenis met een reliëf van Sethi I op de noordelijke buitenmuur van de Grote Zuilenhal van de tempel van Karnak in Luxor.
Afbeelding

Op de muurschildering in Zaal Sloor eindigt de pijlenkoker aan de zijkant van de strijdwagen in een menselijk hoofdje, met nemes en faraobaard.
Op de scène in Karnak is iets dergelijks ook te zien, eerder onderdeel van de strijdwagen zelf, en met een hoofd van een buitenlandse vijand.
Ippolito Rosselini gaf dit duidelijk weer zoals onderstaand te zien is met een inset van het hoofdje in Karnak: I Monumenti dell’ Egitto e della Nubia, 4-1, LV.
Afbeelding

Zaal Sloor: een man (geen priester wegens niet kaalgeschoren) offert aan Osiris met Atef kroon die als koning van de onderwereld kromstaf en vlegel vasthoudt. Voor zijn benen is de stierenstaart te zien, eigenlijk een attribuut van de farao. (Of een lintje van zijn gordel?) Zijn groene kleur verwijst naar vruchtbaarheid, regeneratie en wederopstanding. De vierhoek rechts onderaan op de zijkant van zijn troon (met plantenmotief, niet zichtbaar op deze foto) is ook een Oudegyptisch decoratief element.
De man houdt een shen ring vast die staat voor eeuwigheid en offert een potje met een hangende lotusbloem.
Afbeelding

Onderstaande scène (iets groter dan 20 cm) is te zien op een koffertje voor shabti’s (beeldjes van dienaars in het hiernamaals) uit het late Nieuwe Rijk , nu in het Louvre Parijs, museumnummer N2640. Een Zangeres van Amon voor de offertafel voor Osiris.
Afbeelding

Osiris (en Isis) op een Dodenboek-papyrus uit Thebe, Derde Tussenperiode, nu in Turijn, museumnummer Cat. 1768. De schrijver en opzichter Nebhepet staat bij de offertafel - met o.a. lotusbloemen - en brandt wierook.
Afbeelding

Wand B2

Zaal Sloor: Een harpspeelster. August Sloor schilderde op haar hoofd voor- en achteraan een blad van een bloem en de cirkelvorm bovenaan is wellicht zijn impressie van een geurkegel.
Afbeelding

De harpspeelster in Zaal Sloor is in zijn geheel zeer sterk geïnspireerd door een harpspeelster in de Thebaanse Tombe TT38 van Djeserkaraseneb, inclusief de harp, de pruik, de jurk, de halskraag, de oorring, de geurkegel op het hoofd en een bloem op het voorhoofd.
Foto rechtsonder, gekopieerd uit ‘Vivre en Egypte au temps de Pharaon’, Aude Gros de Beler.
Tekening linksonder van Ippolito Rosselini, I Monumenti dell’ Egitto e della Nubia, 4-2, XCVIII.
Afbeelding

......................................................................................................................

Maar Zaal Sloor bevat nog veel meer interessants. Gewoon nog een paar zaken… zonder het dan nog over de “hiërogliefen” en de kleinere afbeeldingen te hebben.

De opvallende gevleugelde slangen in de zaal in vergelijking met een tekening van Ippolito Rosselini, I Monumenti dell’ Egitto e della Nubia, 4-3, LI.
Afbeelding

Er is ook nog wat te zeggen over de stoelen, de klederdracht… en de manier waarop voeten en tenen afgebeeld worden. In het oude Egypte werden de voeten soms afgebeeld met allebei de grote tenen naar de kijker, geen kleine tenen dus, zoals in onderstaande voorbeeld uit de mastaba van Mereroeka in Sakkara. Bij de voorstelling van de voeten van de harpspeelster van Sloor echter gebeurt wel iets heel speciaals, zoals hieronder te zien is. August Sloor wist dus van deze Oudegyptische eigenaardigheid, maar maakte er zijn eigen versie van.
Afbeelding

De geschilderde zuilen in Zaal Sloor zijn ook speciaal. Onderstaande foto van de linker zuil op Wand B2, samen met een cartouche. Bovenaan op de zuil zijn drie vogelkoppen te zien, twee in profiel, de middelste frontaal. Ter vergelijking een tekening van Prisse d’Avennes, uit een Thebaanse tombe van het Nieuwe rijk.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6386
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Vorige

Terug naar Egyptomanie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast