Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Moderator: yuti

Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Berichtdoor meretseger » Vr Mrt 25, 2011 1:15 pm

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/cultuur/erfgoed/uniek-kasteel-met-egyptisch-salon-met-sloop-bedreigd/album-1194977157946.htm

In Temse wordt een riant empirekasteel met een prachtig Egyptisch salon met sloop bedreigd. De Koninklijke Vereniging voor Natuur- en Stedenschoon eist de bescherming.

Om een echt Egyptisch kasteel gaat het natuurlijk niet, maar wel om een fraai landgoed in classicistische stijl met unieke interieurdecoraties, zoals een kleurrijk salon in Egyptische stijl, een unicum in Vlaanderen. Egyptiserende interieurs zijn in ieder geval zeldzaam, overal in Europa.

Het goed bewaarde kasteel Bunneghem-Sloor in Temse wordt met sloop bedreigd. Een projectontwikkelaar plant de verkaveling van het domein. Ondertussen werden al heel wat bomen van het riante park gekapt.

De Koninklijke Vereniging voor Natuur- en Stedenschoon, de oudste erfgoedvereniging van ons land, trekt aan de alarmbel om de sloop vooralsnog te verhinderen. De vereniging publiceert in haar ledenblad 'Land in Zicht' een uitgebreid stuk over de sloop en de historische waarde van dit domein.

Koninklijke link
Het kasteel Bunneghem-Sloor heeft bovendien een heel aparte geschiedenis. Het werd begin 19de eeuw gebouwd voor niemand minder dan Jean-Baptiste Bernadotte, een van de belangrijkste maarschalken van Napoleon. Het werd als jachtpaviljoen ontworpen, geïnspireerd op het vermaarde Château de Bagatelle in het Bois de Boulogne nabij Parijs. Dat is op zich al een enorme architectonische referentie.

Maar er is meer. Bernadotte, een van dé historische figuren uit de eerste helft van de 19de eeuw, werd van 1818 tot 1844 tot koning van Zweden gekroond. Destijds was dit landgoed een van zijn haltes tussen Parijs en Stockholm. Zijn nazaten zitten overigens nog steeds op de Zweedse kroon. Het wekt dus geen verwondering dat dit Palladiaanse kasteel een mooi voorbeeld is van het classicisme uit die tijd.

Egyptomanie
Het kasteel kwam in 1861 in handen van August Sloor (1831-1912), de stichter van het ziekenhuis van Temse. Hij was zelf een verdienstelijke kunstschilder en decoreerde de interieurs gedeeltelijk zelf. Zo beschilderde hij een van de salons van zijn kasteel, tussen 1870 en 1881, in Egyptische stijl. Het salon is een fraai voorbeeld van de Egyptomanie die heel wat succes kende in de 19de eeuw.

Deze manie begon met Napoleon zelf die de stijl als eerste deed heropleven. In de tweede helft van de 19de eeuw was er een tweede golf van Egyptomanie. Toen werd onder meer de Egyptische tempel van de Zoo in Antwerpen gebouwd en kreeg ook het Moelandkasteel in Sint-Niklaas een Egyptisch salon. Dit heeft wellicht ook August Sloor geïnspireerd om de stijl in zijn eigen kasteel toe te passen. De stijl komt dus hier en daar voor in ons land, maar blijft uitermate zeldzaam. Het is trouwens een stijl die tot de verbeelding spreekt.

Kortom, het kasteel Bunneghem-Sloor heeft niet alleen een historische, maar ook een belangrijke architecturale waarde. Het is, aldus de KVNS, ondenkbaar dat zo’n monument wordt gesloopt. In het buitenland zou een dergelijk domein prefect worden gerestaureerd. Ondertussen verdwenen er al enkele deurknoppen in de vorm van scarabeeën en “Egyptische” meubels uit het kasteel. Hopelijk kan het gebouw snel als monument worden beschermd.
meretseger

Re: Uniek kasteel met Egyptisch salon met sloop bedreigd

Berichtdoor Taa Seqenenre » Vr Mrt 25, 2011 9:05 pm

Ik ken dat. Dit is niet zo mooi als het Moelandkasteel maar het zou toch niet mogen verdwijnen.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 26, 2011 10:25 pm

Ferme dank voor dit bericht Meretseger :!:

Ik heb een tijdje terug de eigenaar of bewoner telefonisch gecontacteerd voor een bezoek, en hem gevraagd of het mogelijk was om uitvoerig foto's te nemen van de kamer, zodat dit tenminste foto-gewijs bewaard zou blijven, maar kreeg zeer beslist geen toelating (of enig begrip voor mijn vraag eigenlijk), waar ik een beetje versteld van stond.

Misschien moet ik nog eens een poging wagen, want geef toe: er kunnen meer en betere foto's van, nietwaar?

Dit is inderdaad het Moelandkasteel niet
viewtopic.php?f=28&t=100&start=15
maar toch wel het bekijken - en het bewaren waard.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Ranoferhotep » Zo Mrt 27, 2011 1:36 am

We kunnen de vooruitgang niet stoppen, helaas
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor meretseger » Zo Mrt 27, 2011 9:12 am

Philip Arrhidaeus schreef:Ik heb een tijdje terug de eigenaar of bewoner telefonisch gecontacteerd voor een bezoek, en hem gevraagd of het mogelijk was om uitvoerig foto's te nemen van de kamer, zodat dit tenminste foto-gewijs bewaard zou blijven, maar kreeg zeer beslist geen toelating (of enig begrip voor mijn vraag eigenlijk), waar ik een beetje versteld van stond.

Ze hebben toch naar jou geluisterd, Philippe, en hebben, uit puur altruisme, foto's op het web geplaatst.

http://www.immoweb.be/nl/Buy.Estate.cfm?IdBien=2819707&xgallery=gallery&xpage=1
meretseger

Berichtdoor Ranoferhotep » Do Mrt 31, 2011 8:32 pm

Als het nog niet verkocht is, dit weekend even de lotto proberen winnen, het zal NIET gesloopt worden, blijven dromen zeker
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Re: Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 01, 2011 8:54 pm

Het kasteel Bunneghem-Sloor in Temse werd gebouwd in het begin van de 19de eeuw en draagt heden ten dage de naam van de laatste bewoners. Het zou oorspronkelijk bedoeld geweest zijn als jachtpaviljoen voor de Zweedse Koning.

Kunstschilder August Sloor kocht het kasteel in 1861. Hij deed aan de achterzijde van het kasteel verbouwingen en richtte een Egyptische zaal in, die hij zelf schilderde tussen 1870 en 1881.

Volgens de ene bron stond de Egyptische tempel in de Antwerpse Zoo model (1856), volgens de andere was het eerder de Description de l’Egypte, of Kasteel Moeland te Sint-Niklaas http://www.perkemet.be/viewtopic.php?f= ... 0&start=15 , die ook zijn inspiratie uit de Description haalde.

Het is best interessant om dit eens te vergelijken; er zullen zeker dergelijke invloeden gespeeld hebben, want hoogstwaarschijnlijk is August Sloor zelf nooit in Egypte geweest en de bouwperiode van het tempeltje in de Antwerpse Zoo (af in 1956) en de versiering van de Egyptische zaal van Kasteel Moeland (voltooid in 1877) liggen zeer dichtbij.

Het magnifieke kasteel heeft een voorname en authentieke uitstraling, en is met bijgebouwen zeer sfeervol gelegen in een prachtige ruime tuin van 5.600 m2.

De verkoop van het kasteel wordt verzorgd door de heer Charon van Eurimobel
http://www.eurimobel.be/presentation.cfm?lang=nl
http://www.immoweb.be/nl/Buy.Estate.cfm ... ry&xpage=1

Afbeelding

Om een idee te hebben van de indeling van de zaal, heb ik onderstaande plannetje getekend, waarvan de verhoudingen niet kloppen … enkel om te kunnen volgen welke afbeeldingen waar ongeveer horen.

De zaal heeft een cartouchevorm.
- Aan het ene uiteinde bevinden zich tussen twee ingemaakte kasten, twee glazen deuren in de richting van de inkomhal van het kasteel.
- Aan het andere uiteinde bevinden zich twee vensters en daartussen deuren naar de tuin.
- Telkens twee deurtjes geven aan beide lange zijdes van de kamer toegang tot andere zalen.

Afbeelding

Ik wil benadrukken hoezeer ik onder de indruk was van de muur- en plafondschilderingen, vooral omdat ik bij dergelijke zaken al vlug vrees dat het kitscherig zou kunnen zijn.
Wel integendeel: in deze zaal wordt je door de vormgeving, de goedgekozen kleuren, het oog voor detail en de zorgvuldige afwerking, ondergedompeld in een kunstwerk op zich.

Daar de luiken van de vensters neergelaten waren en er zeer weinig licht in de zaal is, heb ik de foto’s zoveel mogelijk genomen met 1 staande lamp, en zo weinig mogelijk flitslicht gebruikt. Weerkaatsing maakte het echter moeilijk, de resultaten vallen alsnog mee. Ik heb hopen foto’s genomen, waarvan hier een gedeelte volgt.

Er zullen zeker mensen zijn die zich vragen stellen bij mijn aanpak. Wees echter verzekerd: ik heb niet de minste schade toegebracht (daarom had ik bijvoorbeeld geen rolmaat mee wegens mogelijke krassen), nergens aangekomen en zelfs bij het neerzetten van de lamp gezorgd dat ze niet dichtbij de muren kwam wegens de hitte. Het ging er mij voornamelijk om, om zoveel mogelijk foto’s te maken, vooraleer het mogelijk te laat zou kunnen zijn … gedreven door mijn oprechte interesse in het gegeven natuurlijk.

Hieronder twee ‘totaalzichten’ … eerst richting inkom, dan richting tuin.

Foto 01, richting inkom.
Afbeelding

Foto 02, richting tuin.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 01, 2011 8:58 pm

Ik laat eerst de foto’s voor zich spreken … besprekingen en vergelijkingen met Zoo Antwerpen en Moeland Sint-Niklaas kunnen dan achteraf komen. Soms toch wat losse opmerkingen bij de afbeeldingen.

Foto 03, Wand A1 … links Deuren A, rechts Kastje A:
Afbeelding

Foto 04, Wand A1 … Nepthys ontvangt en beschermt iemand met een eigenaardige kroon:
Afbeelding

Foto 05, Wand A1 detail … Horus-figuur? en overlappend ‘hiëroglief’:
Afbeelding

Foto 06, Wand A1 detail … farao met vlegel en oorlogskroon aan tafel, met broodjes als offergaven of afgeleid van Osiris met vier Horuszonen?
Afbeelding

Foto 07, Wand A1 detail … triestig kijkende farao met dubbele kroon, en uraeus?
Afbeelding

Foto 08, Wand A1 detail … prachtig zittend figuurtje, het is zo on-oud-Egyptisch dat het mooi is:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 01, 2011 8:59 pm

Foto 9, Glasdeuren gericht naar inkom van kasteel, onder de gevleugelde slangen Kast A en Kast B:
Afbeelding

Foto 10, Kast A … onder een hemel-hiëroglief wordt de inhoud van de ingemaakte kast bewaakt:
Afbeelding

Foto 11, Het prachtige plafond, richting Glasdeuren naar Inkom, vraag me af of de luchters ook Egyptische kenmerken hadden:
Afbeelding

Foto 12, Kast B … obelisk met cartouche, en een mooie zuil ondersteunt het plafond:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 01, 2011 9:02 pm

Foto 13, Wand B1 … rechts een faraofiguur op troon met stierenstaart voor de schoot:
Afbeelding

Foto 14, Wand B1 … geen blinde maar een staande harpspeler met speciaal hoofddeksel, en onderaan een speciale bark, en wat verder een slanke sfinx:
Afbeelding

Foto 15, Wand B1, detail … afwisselend groepen monochrome en meerkleurige hiërogliefen:
Afbeelding

Foto 16, Wand B1, detail … strijdwagen met acht spaken, getrokken door twee paarden, duidelijk bij de poten en de staarten, minder duidelijk bij de koppen:
Afbeelding

Foto 17, Wand B1, detail … cartouche met een leeuw, invloed cartouches Zoo Antwerpen?:
Afbeelding

Foto 18, Wand B1, detail … rare vogel en het nefer-teken bijna goed:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 01, 2011 9:06 pm

Foto 19, Deuren B … links Wand B1 en recht Wand B2:
Afbeelding

Foto 20, Deuren B … detail boven deur:
Afbeelding

Foto 21, Wand B2 ….hiërogliefen in beide richtingen:
Afbeelding

Foto 22, Wand B2, detail … vogeltjes op de zuilen, leeuwtje onduidelijke cartouche:
Afbeelding

Foto 23, Wand B2, detail … mooie veelkleurige afwerking, de stoelen in Egyptische stijl die hier of tegen wanden A1 en B1 stonden zijn verdwenen:
Afbeelding

Foto 24, Glasdeuren naar Tuin … cobra’s bewaken de toegang, alhoewel ze naar binnen gericht zijn:
Afbeelding

Foto 25, Venster naar Tuin, detail … gordijnkast met gevleugelde zonneschijf:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 01, 2011 9:07 pm

Foto 26, Vensters naar tuin, detail:
Afbeelding

Foto 27, Vensters naar tuin, detail … zelfde fabrikant als die in het Moeland Kasteel wordt wel eens geopperd, die in Temse lijken me iets meer gedetailleerd:
Afbeelding

Foto 28, Wand A2 … farao met transparante jurk:
Afbeelding

Foto 29, Wand A2, detail … zeer onduidelijke cartouche:
Afbeelding

Foto 30, Wand A2, detail … eerst dacht ik dat dit misschien verwees naar de leeftijd van de schilder, maar toen zag ik dat deze groep (56) zo voorkomt op de voorgevel van het tempeltje in de Zoo van Antwerpen:
Afbeelding

Foto 31, Deuren A, detail:
Afbeelding

Foto 32, Deuren A, detail:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Ranoferhotep » Za Apr 02, 2011 10:15 am

Proficiat Philip, je bent er toch binnen geraakt, schitterende foto's, kunnen we geen faceboekgroep starten om het kasteel te redden? 't Was namelijk niks met de lotto dit weekend, zoals meestal :(
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Taa Seqenenre » Za Apr 02, 2011 7:20 pm

Indien het gekopieerd werd van de Description de l'Egypte, staan daar geen goeie tekeningen in van de hierogliefen?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Zo Apr 03, 2011 12:59 am

Ranoferhotep schreef:Proficiat Philip, je bent er toch binnen geraakt

Als Philippe met zijn wimpers knippert... :roll:
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Volgende

Terug naar Egyptomanie