Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Moderator: yuti

Re: Kasteel Bunneghem-Sloor Temse

Berichtdoor Sechmet » Zo Apr 03, 2011 10:38 am

Wat moet nogal verdwijnen om de zakken van projectontwikkelaars te vullen?
Op Elba wordt het verblijf van Napoleon nog altijd uitermate gekoestertd.
Of moet ik schrijven: "arm cultureel Vlaanderen"?
Lets cross our fingers.

Sechmet
Sechmet

Berichtdoor Rozette » Zo Apr 03, 2011 11:59 am

Philip,

Bedankt om de foto's te posten, ze zijn een streling voor het oog :P !!!!

Rozette :)
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor meretseger » Ma Apr 04, 2011 3:11 pm

http://www.gva.be/oost-vlaanderen/temse/aanvraag-spoedbescherming-kasteeltje-bunneghemsloor.aspx

Aanvraag spoedbescherming kasteeltje Bunneghemsloor

28/03 Kunsthistoricus Bert Bauwelinck vraagt deze week spoedbescherming aan voor het kasteeltje Bunneghem- Sloor in de Kasteeldreef in Temse. “We moeten een mogelijke sloop voorkomen”, zegt hij. Het bijzonder gebouw deed mogelijk ooit dienst als jachtpaviljoen van de Zweedse koning.
“Het pand staat momenteel te koop en het omliggende park wordt verkaveld. Een mooi voorbeeld van de 19de eeuwse Egyptomanie dreigt binnenkort te verdwijnen”, alarmeert Bert Bauwelinck via het Erfgoedblad Land in Zicht van de Koninklijke Vereniging voor Natuur- en Stedenschoon.

Hij vindt het gebouw meer dan de moeite waard om te beschermen: “Het kasteeltje ziet eruit als een juweeltje en het herbergt een schitterend verhaal met Napoleon en diens fascinatie voor Egypte als rode draad.” Het is onduidelijk of Temse effectief een koninklijke bewoner kreeg.

“Het kasteeltje dateert uit het begin van de 19de eeuw. Het zou gebouwd zijn als jachtpaviljoen voor Jean-Baptiste Bernadotte, maarschalk van Napoleon Bonaparte en later koning van Zweden. Nader historisch onderzoek is nodig om te bekijken of Bernadotte in Temse verbleef. Deed het geen dienst als jachtpaviljoen, dan was het in elk geval een handige stop tussen Zweden en Parijs.”

Egyptische zaal
In 1861 werd het kasteeltje gekocht door August Sloor, stammend uit een invloedrijke Wase familie van renteniers. “Sloor was schilder en zijn atelier bevond zich in het koetshuis. Hij breidde het kasteeltje uit met een zogenaamde ‘Vlaamse salon’ én centraal achter de inkomhal de roemrijke Egyptische Kamer. De Egyptische taferelen in de tempelzaal werden aangebracht door de kasteelheer-schilder zélf, wat ze uniek maakt!”

Sinds het midden van de 20ste eeuw werd het kasteeltje van August Sloor bewoond door zijn kleindochter Adrienne, die getrouwd was met de in Temse erg geliefde huisdokter Jozef Bunneghem. In de volksmond werd het huis dan ook ‘kasteel Bunneghem’ genoemd.

“Na het overlijden van hun ouders beslisten de kinderen om het kasteeltje en het parkterrein van de hand te doen. Projectontwikkelaars en vastgoedkantoren verdringen elkaar om op deze unieke plaats bouwprojecten te ontwikkelen. Ik hoop dat verkopers, kopers en overheden met spoed rond de tafel gaan zitten om dit unieke erfgoed van de slopershamer te redden!”
meretseger

Berichtdoor Ranoferhotep » Ma Apr 04, 2011 5:51 pm

Dat is toch al een beetje goed nieuws, hopelijk kan hij rechtstreeks via de minister werken, ik denk dat dit in het verleden ook al gebeurd is.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Apr 05, 2011 8:09 am

Bedankt iedereen voor de reacties.

Dit interessante artikel over het kasteel kreeg ik door van de maker ervan, de heer Bert Bauwelinck, gemeenteraadslid in Temse, die ijvert voor het behoud van het kasteel:
http://www.kvns.be/gallery/documents/ho ... tief-2.pdf

Ik hoop dat er een goeie oplossing gevonden wordt voor het kasteel en voor de Egyptische kamer en dat die laatste zeker bewaard wordt.

Taa Seqenenre schreef:
Indien het gekopieerd werd van de Description de l'Egypte, staan daar geen goeie tekeningen in van de hierogliefen?

Jawel !
Maar voor een of andere reden werden die niet correct weergegeven.
Ik heb net een berichtje geplaatst bij het Moeland Kasteel viewtopic.php?f=28&t=100&start=30 over de Zodiac, welke dit duidelijk maakt.
Je kunt niet zeggen dat men - toch in het geval van Kasteel Moeland - niet beschikte over gedetailleerde kopies van de Description want de vormen en details van de afbeeldingen zijn zeer goed overgenomen.
In kasteel Bunneghem-Sloor is door de schilder een meer persoonlijke interpretatie gebeurd denk ik, en voor de hiërogliefen heeft hij zich waarschijnlijk laten inspireren door het tempeltje van de Zoo van Antwerpen.
En soms vraag ik me af of kunstschilder August Sloor geen symboliek achter zijn 'hiërogliefen' gestoken heeft, of een persoonlijk codetaal gevormd ... en er informatie neergezet heeft. (ik denk niet aan een 'da-vinci code' hoor)

Hieronder een voorbeeld in kasteel Bunneghem-Sloor, waarbij ik zeker moet vermelden waar ik de afbeeldingen vandaan gehaald heb: http://www.thebanmappingproject.com/
Eerst dus de afbeeldingen van de harspspelers in de tombe van Ramses III in de Vallei der Koningen,
dan de afbeeldingen in de Description de l'Egypte,
en dan eigen foto van hoe een harpspeler eruit ziet in Bunneghem-Sloor.
Of misschien heeft August Sloor een ander voorbeeld genomen? Kan zijn.
Niet correct, maar prachtig toch?

Afbeelding

Afbeelding

Foto 33, Wand B1, detail:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Di Apr 05, 2011 12:07 pm

Ik denk dat de kunstenaar van het Moelandkasteel over een Description heeft kunnen beschikken tijdens zijn werkzaamheden, vandaar de vrij goede copieën, in Temse heeft de kasteelheer Sloor waarschijnlijk een exemplaar onder ogen gekregen en een aantal werkschetsen gemaakt om zijn geheugen te ondersteunen, en samen met zijn fantasie tot dit resultaat gekomen.
In beide gevallen hadden zij duidelijk geen benul wat de hiërogliefen betekenden en aangezien toch niemand dit kon lezen hebben ze het ook niet te nauw genomen met het copiëren.

william
william

Berichtdoor Ranoferhotep » Di Apr 05, 2011 6:43 pm

Of zoals Philip suggereert, een soort codetaal. Ik vind de hiërogliefen redelijk netjes aangebracht met oog voor detail. 't Zou me niet verbazen dat hij er een eigen interpretatie voor had, maar probeer zomaar iets te ontcijferen natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor isisnofret » Di Apr 05, 2011 8:50 pm

Knap werk Philippe en mooie foto's.
De kwaliteit van afwerking van de schilderingen en de hang naar details in klinken en hengsels, geeft mij de indruk dat dit helemaal niet moet onderdoen voor het Moelandkasteel (ik ben er zelf nog niet geweest), maar lijkt mij in ieder geval beter dan bij kasteel Wissekerke te Bazel.
Het zou toch verdomd jammer zijn mocht dit verloren gaan...
Luc
isisnofret

Berichtdoor isisnofret » Di Apr 05, 2011 9:09 pm

Ik heb nog even verder gekeken en dit kasteeltje is opgenomen op de vastgestelde inventaris van bouwkundig erfgoed (http://inventaris.vioe.be/dibe/relict/15587), wat betekent dat men vooraleer men mag slopen er eerst advies moet gevraagd worden aan ruimte en erfgoed. Maar uiteindelijk is dat advies niet bindend en is het aan de vergunning verlenende overheid (de gemeente) om te beslissen wat er mee te doen. Ik weet zo al dat er negatief advies zal gegeven worden in geval van sloping. dit advies is echter niet nodig bij minder drastische ingrepen en sluit werken aan de Egyptische zaal niet uit.
Uiteraard zou een wettelijke bescherming als monument nog beter zijn.
Ik zal zelf ook eens horen hoe het er mee zit.

Luc
isisnofret

Berichtdoor karl » Wo Apr 06, 2011 6:35 pm

Mooie foto's; ze roepen bij mij prettige herinneringen op, hoewel de huidige kaalheid mij bevreemdt.
Ter aanvulling: de stoelen met Egyptiserende motieven stonden langs wanden A1 en B1; ook in de eetkamer achter deuren B stonden er nog enkele.
De luchters waren veelarmige exemplaren uitgevoerd in geel koper of een gelijkende legering. Die hadden wel wat 'krulletjes', maar verder geen Egyptische motieven. Ze waren vermoedelijk ook van latere makelij. Ik neem aan dat de ruimte origineel met kaarsen werd verlicht; dat moeten andere luchters geweest zijn, want de lampen hingen grotendeels met het 'kopje' naar beneden (als ik het me goed herinner, ik heb er zelf geen foto's van). Tegen de wand A2 stond een kachel/stoof. Tegen wand B2 stond een twintigste-eeuwse sofa.

Ten gronde: ik kan alleen maar hopen dat het gebouw een nieuwe eigenaar vindt die er iets zinnigs mee kan aanvangen. Mocht het een (semi-)publieke functie krijgen, zou dat uiteraard schitterend zijn, maar of dat realistisch is? De kosten voor een grondige renovatie zullen al snel oplopen, en het is maar de vraag wie zich aan zo'n project wil wagen. Iedere verbouwing levert onaangename verrassingen op, en dat zal hier zeker het geval zijn gezien de bouwgeschiedenis (in twee fases, vermoedelijk amper in detail gedocumenteerd).

Paradoxaal genoeg ben ik er daarom nog niet meteen van overtuigd dat een bescherming die verder zou gaan dan het exterieur en de Egyptische zaal wel wenselijk is. De beste kansen op het behoud van die beide elementen lijkt mij een maximale vrijheid om met de rest van het interieur aan de slag te mogen gaan. Tenzij er werkelijk nog ergens een kasteelheer in spe rondloopt die wat weet aan te vangen met die vier grote volumes op het gelijkvloers (inkomhal, Egyptische zaal en dubbele salon (evenwijdig aan beide eerste volumes)). Enfin, ik hoop het beste, want het is inderdaad een parel.
karl

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Apr 07, 2011 1:32 pm

Luc / Isisnofret schreef:
Ik weet zo al dat er negatief advies zal gegeven worden in geval van sloping. dit advies is echter niet nodig bij minder drastische ingrepen en sluit werken aan de Egyptische zaal niet uit.
Uiteraard zou een wettelijke bescherming als monument nog beter zijn.

Karl schreef:
Paradoxaal genoeg ben ik er daarom nog niet meteen van overtuigd dat een bescherming die verder zou gaan dan het exterieur en de Egyptische zaal wel wenselijk is. De beste kansen op het behoud van die beide elementen lijkt mij een maximale vrijheid om met de rest van het interieur aan de slag te mogen gaan.

Welkom op ons forum Karl.

Ik had gelijkaardige gedachten.
Het moet inderdaad nog verkoopbaar blijven.
Of de overheid zou het kasteel moeten kopen, renoveren en een publieke bestemming geven?

Karl schreef:
Ter aanvulling: de stoelen met Egyptiserende motieven stonden langs wanden A1 en B1; ook in de eetkamer achter deuren B stonden er nog enkele.
De luchters waren veelarmige exemplaren uitgevoerd in geel koper of een gelijkende legering. Die hadden wel wat 'krulletjes', maar verder geen Egyptische motieven. Ze waren vermoedelijk ook van latere makelij. Ik neem aan dat de ruimte origineel met kaarsen werd verlicht; dat moeten andere luchters geweest zijn, want de lampen hingen grotendeels met het 'kopje' naar beneden (als ik het me goed herinner, ik heb er zelf geen foto's van). Tegen de wand A2 stond een kachel/stoof. Tegen wand B2 stond een twintigste-eeuwse sofa.

Bedankt!
Geen enkele stoel meer gezien (misschien ergens opgeslagen?).
De farao-hendel aan venster B is er nu niet meer: verdwenen (zie foto 34 onder) sinds de foto's die op p. 6 van het artikel van Bert Bauwelinck staan. http://www.kvns.be/gallery/documents/ho ... tief-2.pdf (Hier zijn ook de stoelen te zien.)
Op venster A blijft er niets meer over van de sluitingen en ze lijken mij hardhandig verwijderd te zijn geweest (zie foto 35 onder).
Op dezelfde foto zie je dat een 'gordijnhouder' bij venster A, zoals te zien bij venster B op foto 26, ook verdwenen is.
De kachel stond inderdaad bij Wand A2 (iets naar links ervan, zie foto 36 onder). Ik denk dat het daarom is dat Wand A2 iets vuiler lijkt dan de andere muren.

Foto 34, Venster B, detail: verdwenen hendel
Afbeelding

Foto 35: Venster A, detail: verdwenen sluiting
Afbeelding

Foto 36: Wand A2, detail: plaats kachel
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor isisnofret » Do Apr 07, 2011 9:57 pm

Ik had gelijkaardige gedachten. Het moet inderdaad nog verkoopbaar blijven.

Een bescherming wordt soms ten onrechte bekeken alsof men niets meer mag. Er zijn wel degelijk ingrepen mogelijk, maar er zijn wel toelatingen voor nodig om de erfgoedwaarde niet in het gedrang te brengen. Bovendien geeft dit ook rechten op subsidies, al kan het soms lang duren vooraleer die uitbetaald worden, behalve de onderhoudspremie. Je hebt echter wel iemand nodig die een hart heeft voor de waarde van het gebouw en bij de meeste vastgoedontwikkelaars telt enkel de geldelijke waarde. Anderzijds zijn de adviseurs van Ruimte en Erfgoed evenmin altijd even soepel en wordt van uit een te enge monumentenvisie soms het kind met het badwater weggegooid. Desondanks huldigt men heden ten dage het devies dat doordacht hergebruik de beste garantie voor behoud is.
Of de overheid zou het kasteel moeten kopen, renoveren en een publieke bestemming geven?

Dat zou inderdaad het beste zijn, maar vandaag de dag is het een en al bezuiniging wat we meemaken...
En soms werkt de dreiging van bescherming contraproductief, zodat men nog snel-snel beschadigingen gaat aanbrengen om de erfgoedwaarde te doen dalen.
God (het is mij om het even welke) behoede ons daarvoor!

Luc
isisnofret

Berichtdoor Ranoferhotep » Vr Apr 08, 2011 6:21 pm

Welkom op het forum Karl.

blijkbaar ken je het kasteel persoonlijk. Een beetje off topic maar in mijn jeugd (tot ca 12) heb ik veel gespeeld in een oud kasteel, te Ledeberg dat eigendom was van de familie Claeys-Bouüaert. Mijn grootvader zaliger had daar zakelijke contacten mee en toen de familie verhuisde naar een moderner kasteel te Mariakerke werd hij daar aangesteld als opzichter. Er stonden geen meubels meer in, maar het kasteel was voor de rest nog volledig intact. Dat was voor een kleine snotneus als ik een droom om daar vrij te kunnen in lopen, die grote zalen, de hoge dubbele deuren, hoge plafonds, marmeren schouwen, spiegels...Mocht ik het geld hebben ik kocht het kasteel in Temse direct en liet het restaureren. Dat zou pas een droom zijn die uitkomt. Het kasteel te Ledeberg is later aangekocht door de stad en tegen de vlakte gesmeten enkel het poorthuis en de portierswoning bestaan nog en zijn later gerestaureerd.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 09, 2011 2:50 pm

Ranoferhotep schreef:
Mocht ik het geld hebben ik kocht het kasteel in Temse direct en liet het restaureren.

750.000 wordt gevraagd, het staat al een tijd te koop, dus onmiddellijke deal voor 500.000.
+ 500.000 kosten (als 't meevalt) = 1.000.000 : 40 forumbezoekers en sympathisanten = 25.000 per persoon (+ jaarlijks onderhoud), moet lukken. :roll:
En dan maar met z'n allen dringen om er een weekje te kunnen verblijven. En ruziemaken om wie de achterdeur heeft laten openstaan, de lichten heeft laten branden, wie de bar leeggemaakt heeft, en alle twaalf toiletbrillen omhoog heeft laten staan. :wink:

Ik kende vroeger iemand die in een kasteel woonde waarvan hij een deal gemaakt had (en een stevig kontrakt neem ik aan) met de eigenaar dat hij er gratis mocht wonen wanneer hij instond voor alle kosten. Beide partijen waren tevreden, want de eigenaar bleef een goed onderhouden kasteel hebben, en de 'huurder' woonde riant zonder aankoop.

Er bestaat eigenlijk zoiets via immobiliën, vroeger heet het Lancelot, nu blijkbaar Camelot:
http://be-nl.cameloteurope.com/
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mei 29, 2011 2:26 pm

Forumlid William heeft een Facebook-groep opgericht:

facebook.com/Red.Kasteel.BunneghemSloor

http://www.facebook.com/Red.Kasteel.Bun ... or?sk=wall
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin