Egyptomanie in Nevele

Moderator: yuti

Egyptomanie in Nevele

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Sep 29, 2013 2:18 pm

In het Kasteel van Nevele is bij een trapleuning in de grote traphal deze opvallende versiering te zien.

Dit gedeelte van het kasteel werd in het begin van de jaren 1800 gebouwd en werd vanaf 1855 gebruikt als klooster. De zusters zullen wellicht niet beïnvloed geweest zijn door de egyptomane golf in Vlaanderen zoals het dierenverblijf in de Zoo van Antwerpen, Kasteel Moeland en Kasteel Sloor, of door een maçonnieke stijl van bijvoorbeeld de vrijmetselaarstempels in Gent of in Brussel.

Dus dateert deze versiering in het Kasteel van Nevele hoogstwaarschijnlijk van enkele jaren na 1807, aanvangsjaar van de bouwwerken. Dit duidt op een erg vroege invloed van de ‘Description de l’Egypte’ van Napoleon! Misschien zijn er gelijkenissen aan bepaalde egyptomaniserende stijlen in het Kasteel van Wissekerke. Meer bepaald moet ik denken aan de koppen langs een deurstijl uit de eerste jaren 1800.

Behalve nog enkele minder opvallende neo-egyptische onderdelen van het interieur, is er een tweede trapleuning in een andere traphal waarin je een kapiteel van een Egyptische zuil kunt herkennen.

Pas in de jaren 1980 ging het Kasteel van Nevele over in privé-handen.
Het gebouw behoudt nog gedeeltes van een middeleeuwse donjon of burchttoren. Archeoloog Luc Bauters die hier onderzoek doet, was zo vriendelijk mij onderstaande foto’s te bezorgen. Mijn nadrukkelijke dank aan hem en aan de eigenaar van het kasteel voor hun toestemming dit te mogen publiceren.

Meer over…
Kasteel van Nevele: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... lict/35069
Zoo Antwerpen: viewtopic.php?f=28&t=101
Kasteel Moeland, Sint-Niklaas: viewtopic.php?f=28&t=100&start=15
Kasteel Bunneghem-Sloor, Temse: viewtopic.php?f=28&t=2562
Vrijmetselaarstempel Brussel: viewtopic.php?f=28&t=1894
Kasteel Wisserkerke, Bazel: viewtopic.php?f=28&t=366

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin