Grafmonument op begraafplaats van Berchem

Moderator: yuti

Grafmonument op begraafplaats van Berchem

Berichtdoor dutje » Wo Sep 26, 2007 9:22 pm

Hallo,
Op de begraafplaats van Berchem is recent een prachtig grafmonument ontdaan van alle onkruid. Frans Vermeulen, aannemer en voorzitter van de Verzekeringskas voor Bouwwerk, Handel en Nijverheid liet een Egyptiserend hoekmonument in Art Deco-stijl uit 1904 voor eigen rekening uitvoeren. De gestileerde Egyptiserende vrouwenfiguur uit 1933 is een ontwerp van Jan Poels, vader van Albert Poels.
Zou dit beeld iets symboliseren? Het ronde ding in het midden is intrigerend. De vraag is dan ook: zit er symboliek in het monument en zo ja welke?
met dank bij voorbaat
danny

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
dutje

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Sep 27, 2007 11:27 am

Welkom op Pr Kmt, Dutje.

Ik heb je bericht verplaatst naar 'Egyptomanie' en de foto's iets aangepast ... om horizontaal scrollen te vermijden: max. 600 pixels breed aub. Ben ook zo vrij geweest een detailfoto toe te voegen van de cirkel in de handen van het beeld.
Neem me dit niet kwalijk.

Het gaat hier inderdaad duidelijk over een beeld met Egyptische kenmerken: hoofdtooi en vorm van de jurk.

De cirkel zou kunnen verwijzen naar 'het eeuwige', of 'bescherming biedend' zoals de cartouche (afgeleid van het shen teken) rond de namen van de farao's, ook gebruikt voor de vorm van de grafkamer (zoals bij Thoetmosis III) en voor de vorm van de sarcofaag (zoals bij Merenptah).

Shen teken:
Afbeelding

Het zou echter ook kunnen zijn dat hier gewoon de orobouros symboliek afgebeeld wordt - de slang die zijn eigen staart bijt, afgebeeld in een cirkelvorm - maar afgaande op de andere Egyptische kenmerken, toch misschien eerder het Shen teken.

Zou Frans Vermeulen lid van de vrijmetselaars geweest zijn? Alhoewel het kruisteken bovenaan het monument dit eerder tegenspreekt.
Jan Poels misschien?
Of gewoon inspiratie?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Do Sep 27, 2007 8:25 pm

Wat bij mij op kwam is dit:

De manier waarop de deur is gemaakt lijkt op een "valse deur".
Dit was in het oude rijk een deur die in een graf (of graf-tempel) werd aangebracht. De geest van de overleden kon door de deur treden en deze deur was een connectie tussen deze wereld en het hiernamaals.

De vrouw voor de deur zou in het oude egypte de eigenaar zijn. Maar in dit geval kan ik me ook nog voorstellen dat ze of een priesteres of een godin voorstelt. De ring is denk ik een teken voor de eeuwigheid. Hiermee geeft men misschien de wens voor het eeuwige leven in het hiernamaals aan.

Ik vind de ruimte voor het monument ook apart. Zou daar soms eerst een plaats zijn geweest voor water? Men heeft het nu ingevuld met grond en er twee struikjes ingezet. Bij tempels had men ok vaak een "meer".

Hier kan het de reiniging van de ziel voorstellen als het water hoort te bevatten. Als er echt plantjes in horen, dan kan dit een teken van de heropstanding zijn. (Groei en leven).
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Sep 27, 2007 11:56 pm

Anneke schreef:
De manier waarop de deur is gemaakt lijkt op een "valse deur".

Goed gezien, Anneke, dit was me niet eens opgevallen. :oops:
http://www.eternalegypt.org/images/elem ... 10x310.jpg

Ik vind de ruimte voor het monument ook apart. Zou daar soms eerst een plaats zijn geweest voor water? Men heeft het nu ingevuld met grond en er twee struikjes ingezet. Bij tempels had men ok vaak een "meer".

Nogmaals goed gezien. 8)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Egyptomanie