KMT - A Modern Journal of Ancient Egypt - INDEX

Moderator: yuti

KMT - A Modern Journal of Ancient Egypt - INDEX

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Aug 21, 2008 7:27 pm

KMT is een populair-wetenschappelijk Amerikaans magazine dat vier maal per jaar verschijnt. Glanzend papier - ong. 27x21 cm., 90-tal bladzijdes.
Hoofdredacteur is Dennis C. Forbes.

Er is de vaste rubriek van Salima Ikram 'Nile currents' en veel boekbesprekingen, naast interessante artikels met veel foto's.

Jaarabonnement: US$45 (Twee jaar: US$85)

http://www.kmtjournal.com

Afbeelding

Twee elkaar overlappende indexen:

Index tot en met nr. 3 van 2003 (het 'Fall' nummer zoals KMT het noemt)
op de webpagina van Michel Malfliet:
http://users.skynet.be/egypt
Index to KMT

Index van 'Spring 1990' tot en met het laatste nummer
op de webpagina van Jonathan Verlin:
http://www.jverlin.com
Publications
kmt.xls
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Do Aug 21, 2008 8:55 pm

Ik heb wel eens gezocht in de losse verkoop naar dit magazine, maar echter nog nooit hier nederland ergens kunnen vinden.
Jammer...... :cry:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Aug 22, 2008 1:17 pm

Zelf heb ik ook nooit losse exmplaren in de boekhandel gevonden.

Ik heb wel een exemplaar dubbel, Jef.

Dit was echt zeer toevallig:
het exemplaar dat ik kreeg toegestuurd belandde bij stormweer in mijn brievenbus en werd - ondanks de normaal zeer goeie bijna waterdichte plastiek verpakking - behoorlijk nat.
Nadat ik het gedroogd had en gelezen, viel er een tweede exemplaar van hetzelfde nummer in mijn bus.

The twilight zone. :lol:

Gewoon een foutje bij KMT zodat ik twee keer hetzelfde magazine thuisgestuurd kreeg. Dat is me maar twee keer overkomen, en het andere exemplaar (van de tweede keer) heb ik al eens opgestuurd naar een andere geïnteresseerde.

Wat ik wou zeggen: als je geen bezwaar hebt tegen een ouder exemplaar en dat de bladzijdes een beetje 'oneffen' zijn (maar zeer goed leesbaar), stuur ik je dit exemplaar heel graag - kosteloos - op.

Volume 8, number 4, '97-'98
met onder meer:
Penn treasures open in Dallas
The riddle of the Reserve Heads
The so-called 'Tomb of Osiris' at Abydos
A newly discovered temple of Thutmose III at Abydos
Reassessing Ramses II at Kadesh
Early Travelers to Middele Egypt
The oldest royal mummy in Cairo

Zo krijg je misschien beter een idee van wat er normaal in KMT verschijnt.

Als je geïnteresseerd bent, geef me een seintje in een pm.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Vr Aug 22, 2008 3:08 pm

FALL 2008 (vol 19 nr 3)

King Tut returns ... again!
Artikel over de Tutankhamen "show" die na London weer naar Amerika terug komt. De tentoonstelling opemt op 3 October in Dallas, TX.
Mooi geillustreerdmet fotos van de tentoonstelling.

Tutankhamun: The Golden King & The Great Pharaohs by Peter Lacovara.
Op 15 November is de premiere van een andere tentoonstelling over Tutankhamen in het Michael C. Carlos Museum van emory University.
Een contrast wordt gemaakt tussen objecten van de tijd van Tutankhamen en de rest van de Egyptische geschiedenis. Volgens de fotos bij het artikel zijn er standbeelden van Tutankhamen, beelden uit het oude rijk, een kop van Amenhotep III, een beeld van Akhenaten, een wesekh collar uit de 12e dynastie en gouden slippers van Tutankhamen himself.
Het gouden masker van Psusennes I en andere schatten uit de Tanis periode worden genoemd.
[ Ik moet zeggen dat deze tentoonstelling me heel interessant lijkt. Ze noemen de schatten van Ahhotep, de schatten van Tanis en objecten uit de 12e dynastie. Moet ik dan toch naar Atlanta toe? ]

Why Nefertiti went to Berlin door Rolf Krauss
Artikel over hoe het beroemde beeld van Nefertiti in Berlijn terecht kwam.

Egypt on the Tiber door Lucy Gordan-Rastelli
Foto reportage en beschrijving van de Egyptische collectie in de Capitoline, Barracco en Palazzo Altemps museums. Mooie fotos van onder andere een sphinx uit de tijd van Hatshepsut en een apart beeld van Amenemhet III.

Never before exhibited coffins door Dennis Forbes
Een tentoonstelling in Barcelona heeft coffins uit de vallei der koninginnen. Deze zijn door Schaparelli gevonden. Als ik het goed begrijp (heb niet alles in detail gelezen) gaat dit om begravenissen uit een latere periode: 750-600 BCE. Vooral een familie van mensen de de waterlelies verzorgde in de tempel van Karnak zijn hier vertegenwoordigd. Het gaat hier om coffins gevonden vooral in het graf van Khaemwaset (zoon van Ramesses III)

Amenhotep I Bestiary door Dennis Forbes
Schitterende foto reportage van reliefs uit de tijd van Amenhotep I. Het detail is werkelijk de moeite waad om te zien.

The Fury of Amen Dylan Bikkerstaffe
In 1909 zouden mensen zoals Weigall en andere egyptologen een toneelstuk opvoeren in de vallei der koninginnen. Het toneelstuk zou gaan over Akhenaten. Het artikel gaat over de problemen die ontstonden en het verhaal dat het toneelstuk "onder een vloek" stond van de god Amun zelf.

Korte "outline" van de laatste KMT. Als men meer wil weten of over een van de onderwerpen wil discussieren kunnen we het daarover hebben in de toepasselijke forums :)
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Jef » Vr Aug 29, 2008 12:46 pm

Anneke schrijft:
Tutankhamun: The Golden King & The Great Pharaohs by Peter Lacovara.
Op 15 November is de premiere van een andere tentoonstelling over Tutankhamen in het Michael C. Carlos Museum van emory University.
Een contrast wordt gemaakt tussen objecten van de tijd van Tutankhamen en de rest van de Egyptische geschiedenis. Volgens de fotos bij het artikel zijn er standbeelden van Tutankhamen, beelden uit het oude rijk, een kop van Amenhotep III, een beeld van Akhenaten, een wesekh collar uit de 12e dynastie en gouden slippers van Tutankhamen himself.
Het gouden masker van Psusennes I en andere schatten uit de Tanis periode worden genoemd.
[ Ik moet zeggen dat deze tentoonstelling me heel interessant lijkt. Ze noemen de schatten van Ahhotep, de schatten van Tanis en objecten uit de 12e dynastie. Moet ik dan toch naar Atlanta toe? ]

Hallo Anneke

Zeker naar deze tentoonstelling gaan kijken is zeeeeer de moeite waard. Evenals de bijbehorende catalogus.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Vr Aug 29, 2008 12:49 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Zelf heb ik ook nooit losse exmplaren in de boekhandel gevonden.

Ik heb wel een exemplaar dubbel, Jef.

Dit was echt zeer toevallig:
het exemplaar dat ik kreeg toegestuurd belandde bij stormweer in mijn brievenbus en werd - ondanks de normaal zeer goeie bijna waterdichte plastiek verpakking - behoorlijk nat.
Nadat ik het gedroogd had en gelezen, viel er een tweede exemplaar van hetzelfde nummer in mijn bus.

The twilight zone. :lol:

Gewoon een foutje bij KMT zodat ik twee keer hetzelfde magazine thuisgestuurd kreeg. Dat is me maar twee keer overkomen, en het andere exemplaar (van de tweede keer) heb ik al eens opgestuurd naar een andere geïnteresseerde.

Wat ik wou zeggen: als je geen bezwaar hebt tegen een ouder exemplaar en dat de bladzijdes een beetje 'oneffen' zijn (maar zeer goed leesbaar), stuur ik je dit exemplaar heel graag - kosteloos - op.

Zo krijg je misschien beter een idee van wat er normaal in KMT verschijnt.

Als je geïnteresseerd bent, geef me een seintje in een pm.

Hoi Philip,

Pakketje gister in goede orde ontvangen, waarvoor mijn dank.

En inderdaad, het geeft een idee waarover ze zoal schrijven.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Aug 29, 2008 2:00 pm

Jef schreef:
Pakketje gister in goede orde ontvangen, waarvoor mijn dank.
En inderdaad, het geeft een idee waarover ze zoal schrijven.
Niets te danken, met heel veel plezier gedaan.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, want er staan volgens mij interessante artikels in: de reserve hoofden en de 'tombe van Osiris' in Abydos alleen al.
Jij bedankt om me iets te laten weten, Jef.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Vr Aug 29, 2008 9:04 pm

Jef schreef:Hallo Anneke

Zeker naar deze tentoonstelling gaan kijken is zeeeeer de moeite waard. Evenals de bijbehorende catalogus.

Ik weet niet of ik tijd heb voor een tripje naar Atlanta, maar ben wel blij te horen dat de catalogus de moeite waard is. Soms zijn die uitgaves zeer interessant.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Jef » Di Sep 02, 2008 12:44 pm

Anneke schreef:
Jef schreef:Hallo Anneke

Ik weet niet of ik tijd heb voor een tripje naar Atlanta, maar ben wel blij te horen dat de catalogus de moeite waard is. Soms zijn die uitgaves zeer interessant.

Ik ben bezig de catalogus aan het lezen, gaat niet zo snel omdat het een engelse uitgave is.
De gehele collectie die te zien is wordt er in beschreven en ook nog eens in afgebeeld, daarom is de catalogus ook een uitstekend naslagwerk.
Gebruikers-avatar
Jef

Terug naar Boeken en tijdschriften