Stripverhalen

Moderator: yuti

Berichtdoor Malfliet » Zo Apr 13, 2008 10:24 am

Nog twee titels in de reeks van Alex:

De gouden sfinx
De groene rivier
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Marianne » Zo Apr 13, 2008 11:38 am

Onlangs heb ik me Alex Egyptische avonturen aangeschaft. Het bevat niet alleen twee verhalen, maar de bijlage over de reizen van Alex in Egypte (1) : Karnak-Luxor vind ik prachtig uitgewerkt. De laatste dubbele bladzijden gaan over Egyptische kleding en attributen. Het is handig dat het zo mooi bij elkaar staat.

Daarom heb ik me ook “de reizen van Alex – antieke klederdrachten (1) aangeschaft. Is een nog uitgebreidere versie over klederdrachten. Welke kleding men droeg in de verschillende Egyptische perioden, maar ook in de Egyptische mythologie en vijanden van Egypte. Dat is dan wat Egypte betreft. Het bevat eenzelfde uitgebreide versie over kleding van Mesopotamië en Griekenland.
Het was een verrassing dit tussen de stripboeken aan te treffen.

Ik heb deze boeken gevonden bij de Fnac, maar waarschijnlijk zijn ze ook verkrijgbaar bij andere boekhandels.

Marianne
Marianne

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Apr 13, 2008 8:48 pm

Malfliet schreef:
Nog twee titels in de reeks van Alex:
De gouden sfinx
De groene rivier
Bedankt Michel! Ik spaar niet àlle strips over Egypte, maar die probeer ik me volgende week aan te schaffen. Nog nooit gelezen.
Ik kijk ook eens of die Timoer - misschien tweedehands - nog te krijgen is. Geen idee meer of het een goeie strip was, 't is te lang geleden.

Marianne , er bestaat ook een tweede deel van Egypte met Aboe Simbel, Philae, Kom Ombo, Edfoe, Esna, Medinet Haboe en Deir el-Bahari.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Zo Apr 13, 2008 9:50 pm

Ik heb ook de twee delen: De reizen van Alex in Egypte (1) en (2)

Ik dacht dat ik ergens een aankondiging of zelfs een exemplaar van een derde deel heb gezien maar ondertussen al gezocht maar niet gevonden.
Ik vind ze prachtig, je moet er alleen rekening mee houden dat het in een stipstijl is en geen realistische reconstructies, maar wie zich in een srtip kan laten meeslepen en het als realistisch ervaart, kan hier zeker van genieten :!:
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Apr 14, 2008 6:35 pm

William schreef:
Ik vind ze prachtig, je moet er alleen rekening mee houden dat het in een stipstijl is en geen realistische reconstructies ... "

De meest realistische reconstructies tot nu toe vond ik in de 3 delen van 'L'Egypte Restituée', uitgegeven bij Errance, Parijs.
Veel van de tekeningen hieruit zijn opgenomen in andere werken.
Bespreking bij Egyptologica Vlaanderen:
http://www.egyptologica-vlaanderen.be/e ... grafie.htm

De bovenste tekening van Karnak is onder meer in 'L'Egypte Restituée' te vinden:
http://www.kemet2007.net/pg3-BOUWKUNST/B061-Karnak.html
(de onderste staat in de reeks 'Alex')

Deze tekening van Serabit el-Khadem komt er bijvoorbeeld ook uit:
http://www.hethert.org/Serabitelkadimreconstr.jpg

viewtopic.php?t=634&mforum=prkmthetegyptef

Maar ondertussen is er misschien beter? Geen idee.

De tekeningen in 'L'Egypte Restituée' geven wel niet die kleuren'pracht' weer die in 'Alex' te zien zijn, maar het zijn dan ook geen reconstructies van onderdelen van de tempels bijvoorbeeld, eerder overzichten en reconstructies van sites.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mei 11, 2008 12:03 pm

Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Papyrus - het orakel

Berichtdoor pyloon » Ma Jun 02, 2008 11:09 pm

Papyrus, nr. 30
Collectie:Alle leeftijden
Softcover album
48 pagina's in kleur
ISBN 9789031429387
België: 18/06/2008 - 5.25 EUR
Nederland: 18/06/2008 - 5.25 EUR

De oude stad Elkab, enkele uren van Thebe verwijderd en gewijd aan de god Thot, is sinds onheuglijke tijden het wettige regeringscentrum van de farao. Al een maand lang komen de priesters en de bewakers iedere dag bijeen in de grote zaal van de tempel om naar DE STEM te luisteren... En het orakel heeft gesproken: er moet een einde komen aan het rijk van de usurpator. Imhoetep, de vriend en vertrouweling van Papyrus wordt belast met een inspectieopdracht. In een spleet vindt hij het lijk van een man met een misvormde voet. Wanneer Papyrus wat later van Theti verneemt dat de broer van haar vader, van wie verwacht werd dat hij de leiding over het rijk op zich zou nemen, plotseling verdween én dat de man een misvormde voet had, is dat plotseling te veel toeval...
pyloon

Berichtdoor Malfliet » Zo Nov 23, 2008 12:05 pm

Zopas zijn er 2 nieuwe titels in de reeks verschenen. Allemaal dus naar de dichtstbijzijnde boekhandel om een eigen sinterklaas geschenk te kopen.

Jacques Martin & Christophe Simon & Patrick Weber, De duivel van Pharos

François Maingoval & Eric Lenaerts, Alex stelt voor historische personages: Cleopatra
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Nov 28, 2008 8:44 pm

Malfliet schreef:
Zopas zijn er 2 nieuwe titels in de reeks verschenen. Allemaal dus naar de dichtstbijzijnde boekhandel om een eigen sinterklaas geschenk te kopen.

Jacques Martin & Christophe Simon & Patrick Weber, De duivel van Pharos

François Maingoval & Eric Lenaerts, Alex stelt voor historische personages: Cleopatra

Vandaag heb ik die aangeschaft, maar ik kan er niet veel over zeggen wegens nog niet gelezen. Wat me wel direct opviel is de kortere verhaallijn omdat er in beide boeken verticaal slechts drie lijnen zijn, in vergelijking vier met de oudere exemplaren ... en een pak minder pagina's.

'De Gouden Sfinx' heb ik nu ook, en 'De Groene Rivier' staat in bestelling.

Bij de tweedehands vond ik een strip van de hand van François Rivière (scenario) en Jean-François Miniac (tekeningen): 'Dood op de Nijl' van Agatha Christie in de reeks 'Detective Strips stelt voor'.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 03, 2008 8:21 pm

Malfliet schreef:

'Cleopatra' vond ik wel goed ...
en leuk is:
- op p. 19 deed de priester me denken aan 'Sheik Abdel Razek' in 'Blake en Mortimer, Het Mysterie van de Grote Piramide, deel 2', op pagina 45 en volgende
- interessant om Cleopatra als dochter van een Egyptische dame te zien ... is eigenlijk wel met zekerheid bepaald wie haar moeder was? Was de Ptolemaeïsche bloedlijn helemaal zuiver?
- 't zijn duidelijk oorlogshelmen, maar dan rozerode, die bijna alle Egyptische soldaten dragen p. 31
- Cleopatra zegt toch op p.41 'santé'? :lol:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

mysteries van Osiris

Berichtdoor pyloon » Ma Jun 15, 2009 10:52 pm

nieuw uit bij Glenat : http://www.glenat.be/dyn/glenat/pagesas ... RIE_ID=103

De Mysteries van Osiris
03 De zamenzwering van het kwaad
13/05/2009

C. Jacq, Maryse, J.-F. Charles & B. Roels
Collectie Geschiedenis

Prijs : 11,50 € (HC)

In de tijd van farao Sesostris beleeft Iker, een jonge klerk, allerlei avonturen waarop hij zelf weinig greep heeft. Iker is de hoofdpersoon van “De mysteries van Osiris”, geschreven door Christian Jacq. Zijn roman is nu tot strip bewerkt door een team dat net als hij een grote liefde koestert voor het antieke Egypte.

Een getrouwe weergave van het oorspronkelijke boek, meeslepend in beeld gebracht.
pyloon

nieuwe strip Figaro

Berichtdoor pyloon » Di Sep 29, 2009 11:20 am

voor de verzamelaars :

Het masker van de wereld

» Figaro 1
» Auteur(s): Van Bael
» Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
» ISBN-nummer: 9789002227103
» Cover: Softcover (SC)
» Pagina's: 48
» Stripweb.be prijs: € 5.25

Onder het kapsalon Figaro is een mini geheime dienst gevestigd waar enkel multinationals, regeringen of zeer welgestelden terechtkunnen. Men houdt er zich voornamelijk bezig met bedrijfsspionage, drugstrafiek, kunstsmokkel, ontvoeringen van de 'rich en famous' en terrorisme ... natuurlijk. De Nederlands regering roept de hulp in van Brunetti en zijn team om de criminele organisatie Amon-Ra op te sporen. Deze sekte wil toegang krijgen tot 'the hall of records', de toegangspoort tot een vroegere hogere beschaving. De kennis die ze zo kan vergaren, zou haar de macht over de wereld verschaffen. Emma Fox en Timoti Peck reizen naar Egypte om het grootse plan van de bende van Aman-Ra te verijdelen.

Figaro is een nieuwe reeks met sympathieke helden en spectaculaire actiescènes.

[img][img]http://img62.imageshack.us/img62/9947/covermaskervandewereld.jpg[/img]
[/img]
pyloon

Blake en Mortimer

Berichtdoor achnatom » Di Dec 15, 2009 6:59 pm

Voor de Amarna én stripfanaten onder ons.
Het twee-delige "Het mysterie van de grote piramide" uit de Blake en Mortimer reeks van E.P. Jacobs is een must.
Misschien een beetje verouderd maar wel de moeite waard. De heer Jacobs deed alleszins zijn research. Niet te verwonderen want hij was ook een vaste medewerker van Hergé voor hij zijn eigen reeks startte.
Een pittig detail uit het verhaal. Er wordt een origineel fragment van Manetho gevonden wat de aanleiding is tot een uitstekend plot. De tekeningen zijn magnifiek!

http://www.stripverhalen.net/html/reeksen/blake/albums/bm_cover_4.php?reeks=blak&niv=yes

en

http://www.stripverhalen.net/html/reeksen/blake/albums/bm_cover_5.php?reeks=blak&niv=yes
achnatom

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 20, 2009 12:42 am

De priester viel me vroeger op:

Afbeelding

Onlangs heb ik nog een gelijkaardige figuur gezien, maar ondertussen ben ik vergeten waar precies. :oops:

Zou het kunnen zijn op een foto van een in priester verklede figuur welke getoond werd tijdens de lezing van van Jaap van Dijk: ‘Het openluchtspel Ichnaton – Horemheb, opgevoerd door het Utrechts Studenten Corps in 1926’

viewtopic.php?t=2038

Herinnert iemand hier iets van ... Yuti? William?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Papyrus

Berichtdoor Malfliet » Ma Mrt 15, 2010 7:58 pm

Deel 31 in de reeks Papyrus is verschenen:

Het goud van de farao
Gebruikers-avatar
Malfliet

VorigeVolgende

Terug naar Boeken en tijdschriften