Boeken over geloof in het Oude Egypte

Moderator: yuti

Boeken over geloof in het Oude Egypte

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 29, 2013 8:27 pm

HD vroeg me welke boeken er goed waren over geloof in het oude Egypte. Ik kan daar alleen op antwoorden welke ik zelf gelezen heb en goed vond. Dus IMvHO...

Het laatste in mijn bezit is (cadeau gekregen... bedankt LB en WVdV !):
- The search for God in Ancient Egypt, Jan Assmann, 2001 :!: (Oorspronkelijk Duits, 1984)
En eerder gelezen:
- The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt, Richard H.Wilkinson, 2003 :!: (eerder een naslagwerk dan een leesboek)
- Religion in Ancient Egypt. Gods, Myths and Personal Practice, Shafer, Baines, Lesko, Silverman, 1991 :!:
- Mort et au-delà dans l'Egypte ancienne, Jan Assmann, 2003 (oorspronkelijk Duits, 2001)
- Gods and men in Egypt. 3000 BCE to 395 CE, Françoise Dunand, Christiane Zivie-Coche, 2004 :!: (oorspronkelijk Frans, 2002)
- The Oxford Essential Guide to Egyptian Mythology, 2002 (meer geraadpleegd dan gelezen)
En de eerste boeken welke ik lang geleden gelezen heb over geloof waren:
- De Godsdienst van het Oude Egypte, J.Vergote, 1987
- Het oord van stilte, C.J.Bleeker, 1979.
Maar dat laatste gaat dus voornamelijk over de dood, maar dat is dan eigenlijk ook het geval met 'Mort et au-delà' hierboven vermeld, dus dan misschien ook nog:
- Death in Ancient Egypt, Bridget McDermott, 2006
- Dood en Begrafenisrituelen in het oude Egypte, Salima Ikram, 2006 (oorspronkelijk Engels 2003)
En eentje voor op de nachttafel, om slechts nu en dan een kort stukje uit te lezen ;-):
- Rituels funéraires de l'Ancienne Egypte, Jean-Claude Goyon, 1972
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Boeken en tijdschriften