Is dit Alexander ?

Moderator: yuti

Is dit Alexander ?

Berichtdoor meretseger » Do Jul 24, 2008 11:06 am

Het is een reproductie van een oude munt van zo'n 2cm diameter. Kan dit Alexander de Grote zijn? Ik geraak ook niet wijs uit de tekst.
Kan iemand hierbij helpen?
Alvast bedankt !

Meretseger.

Afbeelding
Afbeelding
meretseger

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jul 25, 2008 8:15 pm

Zonder een kenner te zijn Meretseger, ... dus gelieve geen of niet veel rekening te houden met wat ik hier schrijf.

Al die Ptolemaeërs leken (soms) op elkaar ... zeker op hun munten. Als ik - onder dwang - een zeer wilde gok zou moeten wagen: Ptolemaeus I. :)

Ken je deze site?
http://www.wildwinds.com/coins/greece/egypt/i.html

En over Alexander de Grote:
http://www.wildwinds.com/coins/greece/m ... III/i.html

En ik verwachtte Grieks op de keerzijde, maar geen hiërogliefen ... indien toch mogelijk zie ik er geen persoonsnaam in, en dan dacht ik aan een plaats, maar iets in de aard van Timet of zo ken ik ook niet.

Ik werd ook dergelijke(?) munten aangeboden in Ephese (Kusadasi). Waar haalde jij dit vandaan, als ik vragen mag?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Heraclius » Vr Jul 25, 2008 8:25 pm

Hierogliefen op een munt lijken mij ook vrij vreemd. Als ik er een naam in zou moeten herkennen dan zou ik zeggen 'Demetrios' met dan nog een naschrift. Maar ik zou eigenlijk eerder een Griekse tekst verwachten.
Heraclius

Berichtdoor meretseger » Vr Jul 25, 2008 9:52 pm

De munten heb ik al een tijdje: als je intekende voor een serie bij een uitgever kreeg je een aantal reproducties van oude munten gratis bij.

Het zijn dus blijkbaar niet zo getrouwe reproducties.

Bedankt voor jullie antwoord, Philip Arrhidaeus en Heraclius.
meretseger

Berichtdoor ancheperoere » Za Aug 09, 2008 8:49 pm

Ik ben het met Philip Arrhidaeus eens dat het een redelijk gelijkende kopie is van een munt van Ptolemeus I. Die hieroglyfen op de achterkant dat is echt kitch! Er is geen enkele munt gevonden van de ptolemeen waarop een oud egyptische tekst in hieroglyphen is weergegeven. Een enkel teken als 'amulet' kan ik me nog voorstellen ...

Op zich is dat ook logisch. De munten zijn tijdens de macedonische overheersing vooral bedoeld voor de buitenlandse cq. griekse handel in het middellandse zeegebied.
ancheperoere

Terug naar Wat of waar is dit?