Drie vragen.

Moderator: yuti

Drie vragen.

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jun 10, 2006 12:07 am

Waar is dit,
wat is dit,
van waarop heb ik die foto genomen?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Ma Jun 12, 2006 9:24 pm

Waar is dit, Karnak

wat is dit, De poort van Ptolemaeus III Euergetes

van waarop heb ik die foto genomen?

Ik zou het niet weten :?

Philip, rechts op de foto zijn dat de restanten van een sfinxenallee ?
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jun 13, 2006 11:30 am

:shock:
Rozette, hoe kom je er zo snel bij? :D Ik moet moeilijkere foto's posten. :)
Van Amenhotep III begrijp ik dat je dat onmiddellijk ziet omdat die periode (en Amarna en Nieuwe Rijk) je specialiteit is, heb ik - hopelijk niet overhaast - geconstateerd.
Maar dit was toch niet zo makkelijk.
Heb ik het verkeerd voor, ik weet niet meer waar ik dat precies haal, maar jij bent er nog niet geweest, niet? Wel dan vind ik het nog straffer dat je dit zag.

Ja, dat is een rij sphinxen (criosphinxen: met ramskoppen) op de dromos die Karnak met Luxor verbindt. Tussen hun voorpoten: een standbeeldje van Amenhotep III (!)
Ik ben op die laan geweest, maar heb er geen foto's van genomen. (Dààrom mòet ik ooit nog eens terug, probeer ik hier thuis als argument. :wink: )
Ken je die twee boeken van Bob De Gryse? Af en toe eens een exemplaar in De Slegte te vinden. Er staan behoorlijke foto's van de Amontempel in 'Karnak'. Indien goedkoop te krijgen zijn ze de de moeite.

Van waarop heb ik deze foto genomen?
Een kleine hint:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Di Jun 13, 2006 10:51 pm

Quote Philip : Van waarop heb ik deze foto genomen?

Ik heb naar een paar luchtfoto's gekeken en ik denk de tempel van Khonsoe,(vanop de eerste pyloon van de tempel?). Deze tempel ligt direct ten noorden van de poort van Ptolemaues III Euergetes.

Quote Philip : Hoe kom je er zo snel bij?

Heel toevallig, met zoals dikwijls naar iets anders te zoeken in een van mijn boeken.
De Schatten van Luxor en de Vallei der Koningen, Kent R. Weeks pg 106-107.
Heel praktische gids, veel foto's met interessante info.
Looking for the essential guidebook to Luxor, or just want to make a virtual visit from your armchair with one of the world's foremost experts on ancient Egypt? Then this is the perfect guidebook for you. Kent Weeks takes you step by step through all of the tomb, temples and museums visited by tourists in Luxor, as well as several to the north and south of Luxor, explaining the scenes you see on the walls and the stories behind them. The tale is illustrated with beautiful photography and copious maps.

Quote Philip : Ken je die twee boeken van Bob De Gryse?

Ikzelf heb geen enkele boek van Bob De Gryse, maar ik heb wel vorige zaterdag nog twee exemplaren bij Slegte zien liggen hier in mijn woonplaats.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jun 14, 2006 5:45 pm

Inderdaad, zeer goed gezien Rozette!
Ik was alleen op pad en twee lokale mensen vroegen me of ik geen zin had de pyloon van de Khonsoe tempel te beklimmen. Tja, wat kon ik daar naar waarheid op antwoorden? :shock:
Misschien is dit niet zo correct en veroorzaak ik minieme schade, maar ik probeerde zo lichtvoetig mogelijk te stappen.
Ik heb boven op de pyloon drie mooie foto's naar het noorden kunnen nemen, die naast elkaar geplakt (hangen nu als één geheel in het gangetje voor de ingang van mijn slaapkamer) een mooi overzicht geven van Karnak.

Bij het verlaten van de pyloon riep één van mijn begeleiders in paniek dat ik me moest bukken omdat hij een 'inspecteur' zag, waardoor ik uitgleed en enkele treden lager belandde, 't is te zeggen op de grond.
Ik heb verleden week gemerkt dat er nog wat zand of aarde tussen de bladzijden van mijn 'Guide Bleu' zit van toen. Echt waar.
Of dat dit een toneelspelletje was om de baksjiesj op te drijven zal ik wel nooit weten, maar het zo dat ik enkele jaren later tevergeefs heb geprobeerd om nogmaals toegang te krijgen tot die pyloon.
Wel heb ik toen even op het dak van de Khonsoe tempel rond mogen wandelen. Ik vind het persoonlijk heel leerrijk om dit te doen: je ziet niet alleen het monument van een andere kant, je kunt ook meer détails onderscheiden en de bouwtechnieken eens van dichtbij bekijken (o.a. de gaten van de houten of bronzen zwaluwstaartvormige verbindingspennen) èn natuurlijk: je hebt een fantastisch uitzicht.

Maar ik liet me niet afschrikken; eigenlijk vanzelf werd ik even later uitgenodigd om de negende pyloon te bezoeken.
Afbeelding

Staat er toevallig geen gedetailleerd plan van Asasif in Thebe West in dat boek van Weeks, Rozette?
viewtopic.php?t=161&mforum=prkmthetegyptef
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Do Jun 15, 2006 2:46 pm

Quote Philip :
Staat er toevallig geen gedetailleerd plan van Asasif in Thebe West in dat boek van Weeks, Rozette?

Philip, ik kan je niet helpen met een plan van de Asasif :( .
Er staat wel een gedetailleerde bespreking van tombe 192 Kheruef (Asasif) in .

Heb verder nog een beetje rondgezocht maar geen plan gevonden, wel een lijst met alle tombes die zich daar zouden moeten bevinden.
Zie link
http://www.narmer.pl/teby/asasif_en.htm

Ik heb ook nog een Duitse site gevonden met heel prachtige foto's genomen van de tempel van Hatshepsut en verschillende tombes in de Asasif.
Zien onder : Prachtige foto's tempel Hatshepsut en Asasif tombes
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jun 15, 2006 5:10 pm

Goeie link met die lijst van de tombes. :welldone:
Zowel van el-Asasif als van el-Khokha.

Een plan van het Asasif is dus niet makkelijk te vinden. Zou nochtans wel van pas komen voor iemand die daar op bezoek is hoor; zoals ik al zei: uiterst verwarrend.

In mij Guide Bleu'tje staat een plannetje, maar ik raak er niet zo goed aan uit. Er staat een verwijzing in naar Porter&Moss. Misschien vind ik daar wel iets, maar die boeken zijn nog niet binnen.

Nu, niet dat ik onmiddellijk terug naar Egypte ga, alhoewel ik even op mijn tanden heb moeten bijten bij het aanbod van Pyloon, vooral om nog eens Amarna en Abydos terug te zien.

Bedankt om te zoeken, Rozette.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 08, 2009 5:10 am

Tijdens de reis in oktober 2009 zijn we niet op de pyloon geraakt van Chonsoe tempel, daar waren we ook met een beetje teveel voor (zie foto hierboven) ... maar toch een mooi overzicht gezien vanop de tempel zelf ... niet te fotograferen in één keer, dus heb ik twee foto's aan elkaar geplakt:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Wo Dec 09, 2009 1:44 pm

Van zo een foto wordt ik helemaal stil, prachtig :welldone:

Waarom verzin ik nou nooit zo'n shot :cry:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Dec 11, 2009 10:02 pm

Waarom verzin ik nou nooit zo'n shot

Allez Jef, 't zijn gewoon twee foto's van Yuti die ik aan elkaar geplakt heb ... had ik hier op het forum geleerd van Michel Malfliet.

Er bestaan daar programma's voor ... twee (of meerdere) foto's aanklikken en dan de juiste knop indrukken en het gaat vanzelf.

Toch erg bedankt voor jouw commentaar hoor.

Jammer dat hier op het forum niet erg breed kan gegaan worden, in origineel formaat zijn dergelijk aan elkaar geplakte foto's natuurlijk beter ... maar ook niet te gebruiken als bureaublad bijvoorbeeld.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Wat of waar is dit?