Ronde gaten in grond bij piramides Gizeh

Moderator: yuti

Ronde gaten in grond bij piramides Gizeh

Berichtdoor yuti » Zo Nov 28, 2010 4:24 pm

Bij Menkaure zag ik een aantal uitgehouwen cirkels (op één lijn) aan de voet van de piramide. Zijn het merktekens voor de bouw of
heeft het iets te maken met het egaliseren van het plateau indertijd? iemand een idee???? :roll:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Piramide Menkaure

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Dec 02, 2010 8:10 pm

Heb je enig idee Yuti waar ongeveer ten opzichte van de piramide die cirkels zich bevinden?

Zijn er veel?
Situeren ze zich op een bepaalde (min of meer regelmatige) afstand van elkaar?

Het lijkt me geen toeval te zijn ... in die bodem krijg je niet zomaar een rondje uitgesleten.

Maar wat ???

Had het nu een opgevuld gat geweest, dan zou je kunnen denken aan (markerings-) palen of zoiets. Maar dat lijkt me niet het geval te zijn.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Dec 02, 2010 9:42 pm

Hier ben ik weer ... jouw post liet me niet los Yuti.
Ik bleef er over nadenken.

Het zou goed een spoor kunnen zijn van het boren in een andere steen die op de grond rustte, waardoor wanneer de (buis-)boring door de andere steen zat, deze cirkel ontstaan is op de grond.

http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/stone/vessels.html

http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/tra ... essels.htm

Bekijk vooral dit filmpje:
http://videos.howstuffworks.com/science ... -video.htm
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Do Dec 02, 2010 11:05 pm

Zou kunnen Philippe, maar ik heb zo m'n twijfels en wel om volgende reden:
Het staat me voor dat de cirkels (Ik dacht er minstens een viertal gezien te hebben) lagen mooi op één lijn.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit bewust gebeurde bij het uitboren. Toeval?
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Dec 03, 2010 7:04 pm

yuti schreef:Zou kunnen Philippe, maar ik heb zo m'n twijfels en wel om volgende reden:
Het staat me voor dat de cirkels (Ik dacht er minstens een viertal gezien te hebben) lagen mooi op één lijn.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit bewust gebeurde bij het uitboren. Toeval?

Eén groot stuk steen waar vier gaten in geboord dienden te worden?

:P

Nee hoor, geen idee Marc ... 't was maar een gedachte.

Moeilijk nog iets over te zeggen zonder de plaats van de gaten, de onderlinge afstand, de lijn van de vier gaten ten opzichte van rondliggende structuren (de piramide van Menkaure is de enige vermoed ik?) ...

Misschien slijtage-markeringen door een vroegere stelling voor het klank - en lichtspel?
:wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Djedi » Vr Dec 03, 2010 8:25 pm

Eerst kleine correctie; de foto's zijn genomen rond de piramide van Khafre, niet Menkaure.

Ik had voor we op reis vertrokken gelezen dat er cirkels in de buurt van de hoeken van de piramide waren die in de oudheid gebruikt werden bij het afmeten van het terrein. Ter plaatse ging ik er naar op zoek samen met Luc maar vonden enkel de cirkels die op de foto's van Yuti te zien zijn. Volgens Luc zouden het terug opgevulde paalgaten kunnen zijn van een moderne omheining zoals die ook te zien is op de achtergrond van de tweede foto (dichter bij de piramide).
Djedi

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 05, 2010 5:33 pm

Djedi schreef:Eerst kleine correctie; de foto's zijn genomen rond de piramide van Khafre, niet Menkaure.

Ik had voor we op reis vertrokken gelezen dat er cirkels in de buurt van de hoeken van de piramide waren die in de oudheid gebruikt werden bij het afmeten van het terrein. Ter plaatse ging ik er naar op zoek samen met Luc maar vonden enkel de cirkels die op de foto's van Yuti te zien zijn. Volgens Luc zouden het terug opgevulde paalgaten kunnen zijn van een moderne omheining zoals die ook te zien is op de achtergrond van de tweede foto (dichter bij de piramide).

Cirkels voor paaltjes inderdaad ... zie ook 'Piramides' van Mark Lehner p. 212-213.
Maar dit lijkt me een enorm gat voor een markeringspaaltje. Zou echter kunnen.

Terug opgevuld moet dan wel ... in het geval van oude markeringspalen of moderne omheiningspalen.
Toch herken ik in de eerste foto bovenaan niet direct een opvulling.

Eens terug om te gaan checken, zou ik zeggen. :D
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor isisnofret » Ma Dec 20, 2010 10:03 pm

Terug opgevuld moet dan wel ... in het geval van oude markeringspalen of moderne omheiningspalen.
Toch herken ik in de eerste foto bovenaan niet direct een opvulling.

Zoals door Djedi aangegeven hebben we die cirkels vrij nauwkeurig bekeken. Zo groot waren ze niet: ik schat tussen de 15 à 20 cm. Het waren er heel wat meer dan 4 en ze bevonden zich op regelmatige afstanden van elkaar over de volledige lengte van de piramide, zelfs iets er voorbij. Het paaltje op de foto is of opgevuld met een steenkleurige mortel, of het onderste restant van een paalgat waarbij het vroegere loopvlak veel hoger lag. We hebben ander cirekels gezien die duidelijk opgevuld waren met zand. dus wat mij betreft is er weinig twijfel dat dit resten zijn van een oudere afsluiting uit vrij recente tijden. Maar ja, ik ben god de vader niet en evemin de zoon... (gelukkig want die is slecht aan zijn eind gekomen).

Luc
isisnofret

Re: Ronde gaten in grond bij piramides Gizeh

Berichtdoor dua nefer anpu » Wo Nov 07, 2012 7:59 am

Kunnen die cirkels ook mischien aftekeningen zijn voor zuilen?

Voor een nieuwe tempel bijvoorbeeld?
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Terug naar Wat of waar is dit?