barbeque

Moderator: yuti

barbeque

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 23, 2012 12:14 am

Ik weet waar, maar ik zeg het - voorlopig - niet :P , ik weet de tijdsperiode, maar ik zeg dat ook niet :P , maar ik weet absoluut niet welke functie dit monument had :( , behalve ik er mij een offer-altaar bij kan voorstellen.

Weet iemand meer?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: barbeque

Berichtdoor Malfliet » Ma Feb 27, 2012 6:37 pm

Karnak tempeldomein. Als ik me niet vergis is het een vuuraltaar. Ik denk dat er een bronzen vorowerp in dezelfde vorm is in een van de grote musea, zoals het Louvre.
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Feb 27, 2012 7:28 pm

Malfliet schreef:Karnak tempeldomein. Als ik me niet vergis is het een vuuraltaar. Ik denk dat er een bronzen vorowerp in dezelfde vorm is in een van de grote musea, zoals het Louvre.

Helemaal correct Michel, er is ook zeer weinig wat jij niet weet te herkennen. 8)

Het eigenaardig - althans voor mij - monument bevindt zich ten oosten van de Amontempel te Karnak, op dit uitstekend plan op desheret.org tussen de Temple of the Hearing Ear en de Temple of Ramses II (van Amon-Re-Horachte):
http://www.desheret.org/photogallery/amuntemple.htm

Niettegenstaande ik 'altaar' schreef en 'barbeque', schreef ik dat laatste wegens de vorm en niet omdat ik een connectie naar een vuur-altaar legde, moet ik eerlijk bekennen. Ik herinner me namelijk van ergens dat dit Ptolemaeïsch of Romeins is, maar niets méér.

Zoveel 'vuuraltaren' weet ik niet zijn. Toch lijkt het mij inderdaad een zeer goeie mogelijkheid. Het verbaasde me al dat de trap niet doorliep tot bovenaan, dus dat het de bedoeling niet was om makelijk of frequent bovenop het monument te geraken. Maar ik zag het eerder als louter ceremonieel en niet in praktisch gebruik omdat de toegang en trap ook niet echt breed en makkelijk toegankelijk is. Een vuutoren is echter dus wel mogelijk.

Indien iemand nog meer hierover weet, inclusief dat gelijkaardig voorwerp in kleiner formaat (vermoed ik toch) in een museum, waarover Michel het heeft, weet te situeren ... graag.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jul 20, 2013 6:12 pm

Malfliet schreef: ... Ik denk dat er een bronzen voorwerp in dezelfde vorm is in een van de grote musea, zoals het Louvre.

Misschien is het zoiets wat je bedoelt, Michel... Louvre E 11901 en E 11774.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jul 26, 2013 6:52 pm

Ik wist vaag dat ik ooit al eens een dergelijke ‘toren’ elders gezien had, maar de precieze herinnering wou maar niet komen. :? Blame it on my youth. :wink: Bij het overlopen van mijn ouwe vakantiefoto’s, viel mijn oog op de tombe van Petosiris bij Toena el Dzjebel. Waarvan hieronder twee recentere – en betere – foto’s dan die van mij.

Afbeelding

Afbeelding

Indien de verhoging bij ‘de tombe van Isadora’ ook zoiets is (?)
http://www.flickr.com/photos/24729615@N ... otostream/
toont dit aan hoelang die vuur-altaren daar in gebruik zijn geweest, van in de tijd van Alexander de Grote tot minstens in de regering van de Romeinse keizer Antoninus Pius … de museumbordjes bij deze miniatuur-vuuraltaren in het Louvre hadden het zelfs over 3de en zelfs 4de eeuw na Christus.
Dat betekent dat deze altaren minstens 6 eeuwen ‘in de mode’ geweest zijn.

Deze vuur-altaren staan dus in funerair verband, wegens het daar voorkomen bij de tombes in Tuna el Gebel. Die miniaturen werden dus wellicht meegegeven in de tombe. Maar wegens het voorkomen in de tempel van Karnak - op mijn eerste foto’s hierboven - zal er ook gebruik van gemaakt geweest zijn in de tempels neem ik aan.

Hieronder nog drie in het Louvre, Parijs. Welke museumnummers bij welk voorwerp passen weet ik niet, maar het gaat om nummers E 30299, E 21471 en E 12385. De voorwerpen zijn ongeveer 10 à 15 cm hoog, en zien er gebruikt uit, maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Aug 27, 2013 5:22 pm

Ook nog in het Allard Pierson Museum, inv. 7993 ... daar wordt het een "hoorn-altaar" genoemd.

(naar schatting ! en vergelijking met de andere voorwerpen op mijn foto, is dit ongeveer 10, max 15 cm hoog)

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Apr 28, 2015 3:10 pm

Marc De Klerck was zo vriendelijk me te duiden op een afbeelding van een vuuraltaar in de "Chapel of Peace" in de vroegchristelijke begraafplaats van Bagawat in de Kharga Oase. Enkel de foto is van mij, de uitleg van de scène is van Marc De Klerck.

Marc De Klerck:
"Offer van Abraham:
Aan de linkerkant staat een boom en een ram met een koord rond zijn nek. De kop staat gericht naar de boom waaraan het dier is vastgebonden. Rechts van de ram staat Abraham (frontaal) met zijn linkerhand op het hoofd van Isaac. In zijn rechterhand draagt hij een mes gericht naar Isaac. Isaac heeft een klein wit object mogelijk wierook (?), dat hij richt naar het altaar. Het altaar heeft een gehoornde vorm en je ziet het vuur branden op de top. In tegenstelling tot andere kapellen in de Necropolis staat Isaac naast zijn vader in plaats van te knielen. Van Woerden meent dat enkel in de post-Constantijnse periode Isaac gebonden verschijnt als een offer voor het altaar. Mogelijk een verwijzing naar het offer van Christus.
Boven het altaar staat Sarah. In haar linker hand houdt ze voor haar lichaam van een kleine witte doos vast. Haar rechterhand staat in een half-biddende positie. Boven de boom, links van Abraham reikt de hand Gods vanaf de hemelen. In de hand zie je twee messen, identiek aan die van Abraham en gericht naar de patriarch.
De drie figuren worden bovenaan vermeld als Abraham, Isaak en Sara."

Afbeelding

Zie ook: Martin, Matthew, 'Observations on the Paintings of the Exodus Chapel, Bagawat Necropolis, Kharga Oasis, Egypt', in: Burke John et al. (eds.), Byzantine Narrative, Papers in Honour of Roger Scott, Australian Association for Byzantine Studies, Byzantina Australiensia 16, Melbourne 2006
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Feb 08, 2016 7:26 pm

Deze parfumbrander in Turijn, met als voet een palmboom kapiteel:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Za Apr 23, 2016 1:05 pm

Uit het Museum Alwady Algadid (Kharga):
Een aantal wierookbranders uit de Grieks-Romeinse periode (332 B.C. —640 A.D.)
Kharga

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Wat of waar is dit?