beeld

Moderator: yuti

beeld

Berichtdoor mikey » Zo Dec 02, 2012 9:30 pm

ik was een paar maanden geleden bij iemand op bezoek, en deze persoon had dit beeld.
(gekocht op een veiling, volgens de veiling was het ooit een geschenk van een Koning Farouk aan een diplomaat.)
ik denk (als ik het me nog goed kan herinneren, vertelde hij dat het van de tijd van de ptolemaeën (juist geschreven?))

ik heb het beeld eventjes mogen opheffen, en het is zeer licht.
Wat vinden jullie hiervan?
en wat staat er op op de voorkant?
langs de zijkant onderaan stond er een nummer geschreven. (iets rond 900) , in een soort zwarte stift of iets dergelijks...

http://tinypic.com/r/dqitxc/6
mikey

Re: beeld

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 02, 2012 10:14 pm

mikey schreef:ik was een paar maanden geleden bij iemand op bezoek, en deze persoon had dit beeld.
(gekocht op een veiling, volgens de veiling was het ooit een geschenk van een Koning Farouk aan een diplomaat.)
ik denk (als ik het me nog goed kan herinneren, vertelde hij dat het van de tijd van de ptolemaeën (juist geschreven?))

ik heb het beeld eventjes mogen opheffen, en het is zeer licht.
Wat vinden jullie hiervan?
en wat staat er op op de voorkant?
langs de zijkant onderaan stond er een nummer geschreven. (iets rond 900) , in een soort zwarte stift of iets dergelijks...

http://tinypic.com/r/dqitxc/6

Ik denk op het eerste zicht dat dit mogelijk een houten Ptah-Sokar-Osris beeld is zoals onderstaande in het Allard Pierson Museum in Amsterdam: http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... 2251&lan=D
Late Tijd? Maar ik gok ! inderdaad op de Ptolemaeïsche (of Romeinse) periode.
Het beeld stond oorspronkelijk misschien op een langwerpig kistje waarin een papyrusrol kon zitten met een tekst uit het Dodenboek.
Meer dergelijke beelden:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Ptah-Sokar-Osiris

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor mikey » Zo Dec 02, 2012 11:16 pm

ja, die beelden trekken er een beetje op (vooral dat stuk achter het hoofd), wat betekent dat stuk achter(en boven) het hoofd eigenlijk?

vind je het zelf een mooi beeld? of niet?
mikey

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Dec 03, 2012 12:03 am

Mikey schreef:
wat betekent dat stuk achter(en boven) het hoofd eigenlijk?
Dit is de kroon van Ptah-Sokar-Osiris. Mogelijk waren de horizontale horens hier voor (meestal er bovenop) de dubbele pluim met de zonneschijf bevestigd (en nu afgebroken).

vind je het zelf een mooi beeld? of niet?
Ja hoor, zeker. Zou er wel even een studie aan moeten wijden of het namaak is of niet, als je dat bedoelt.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Dec 03, 2012 8:50 pm

Gisteren schreef ik hierboven:
"Zou er wel even een studie aan moeten wijden of het namaak is of niet, als je dat bedoelt."
En ik heb er al een berispende e-mail over mogen ontvangen. :roll:
Het zou dus kunnen dat ik een verkeerde indruk gegeven heb, daarom nu even voor alle duidelijkheid: ik pretendeer helemaal niet dat ik een kunst-expert ben, en ik beweer absoluut niet dat ik voldoende kennis heb om oud-Egyptische artefacten op hun echtheid te taxeren.
Laat dat a.u.b. duidelijk zijn.
Ik gaf hierboven gewoon wat commentaar op de foto van het beeld dat forumlid Mikey postte ... iets wat ik hieronder nog even verder ga doen ... vrijblijvend en zonder enige expertise ... voor wat het waard is dus. :)

Zolang ik mijn hand er niet voor in het vuur moet steken :wink: , zou ik zeker zeggen dat het om een echt stuk gaat. Waarom maakte ik dan die overweging? Gisteren had ik de volgende gedachten ...
Ik vermoed dat de kroon afgebroken is (waar je het stukje hout nog boven het hoofd ziet uitsteken), de ramshorens zijn verdwenen, en de afgebroken dubbele pluim (in moderne tijden?) achterop het hoofd bevestigd.
De tekst kan ik niet ontcijferen, maar ik zie de naam van Osiris staan. Toch lijkt de tekst me ofwel slordig aangebracht, ofwel in pharaonische tijden vluchtig gekopieerd, ofwel ... een goeie vervalsing (er werd soms veel moeite gedaan om de beelden er oud te laten uitzien).
De kleuren van het beeld lijken me goed. De vorm van het gemummificeerde lichaam ook, evenals het gezicht, de pruik en de oren.
Niettegenstaande ik er de vinger niet op kan leggen, zit het voetstuk me een beetje dwars, maar misschien is het later wat bijgewerkt. Leuk zou zijn het stuk op zijn geheel te zien, ook de achterkant.

Dit zijn de overwegingen die ik gisteren onmiddellijk maakte, maar zonder dit aan Pr Kmt toe te vertrouwen, net omdat ik me geen expert voel, en me ook niet zo wil gedragen. Maar er even over babbelen mag toch? :wink:

Een houten Ptolemaeïsche Ptah-Sokar-Osiris uit Memphis, nu in de Vaticaanse musea:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor mikey » Ma Dec 03, 2012 9:31 pm

hallo

ik vind het raar dat er iemand jou hieromtrent om een mail heeft verstuurd.
Ik vroeg jouw mening, en je bent toch vrij om te uw gedacht te zeggen over dit beeld, of niet soms? en om te zien of een beeld echt of vals is, moet men deze in het echt bekijken en niet via foto's...

ik heb in totaal een 6 tal foto's van genomen.

op volgende foto zie je dat het beeld niet echt in goede staat is.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

van de achterkant heb ik, misschien dat ik over een paar weken nog eens bij deze persoon binnenspring voor een foto langs de achterzijde.

bedankt voor je antwoorden, Philip :)
mikey

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 04, 2012 12:08 am

Mooi.
Volgens mij definitely een authentiek stuk.
(sorry voor mijn eerste twijfel, maar ik ben nogal wantrouwig want er blijkt zoveel namaak te zijn ... en ik kan het vanzelfsprekend nog steeds verkeerd voor hebben)

De tweede foto hierboven bevestigt wat ik hierboven zei. De kroon is afgebroken, maar dus niet achteraan het hoofd terug vastgemaakt, want de dubbele pluim wordt door een modern plankje op zijn plaats gehouden.
Die gaten aan de zijkant van de dubbele pluim zijn intrigerend. De onderste lijken me niet gediend te hebben voor het vastmaken van ramshorens, want ik vermoed dat de verbinding hiervoor aan de onderkant van de dubbele pluim moet zitten (als er al ramshorens waren). Dit zijn volgens mij gaten om een dun verticaal plankje boven en onder vast te maken, telkens door middel van een vierkant houten verbindingsstukje. (Ofwel is dat ook een moderne herstelling en is het bijgevoegde verticale stukje ondertussen verdwenen.) Dat de kroon uit verschillende stukken bestond zou je achteraf toch niet meer zien door het dun laagje pleister en het schilderwerk. Wat nog maar eens zou kunnen aantonen hoe schaars en kostbaar hout was in Eypte.
De kroon lijkt me wel bij het beeld te horen wegens de gelijkaardige kleuren, afwerking en beschadiging. M.a.w. geen samengesteld geheel dus, wat ook al wel eens gebeurde om de verkoop van antiquiteiten aantrekkelijker te maken.

En wat je eerder zei over een nummer op het beeld ... doet denken aan een museumnummer of zoiets. Misschien heeft de eigenaar meer gegevens over het beeld gekregen via de veiling waar hij het gekocht heeft?

Alleen al er zo over nadenken is interessant, dus bedankt voor de extra foto's Mikey !
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor mikey » Di Dec 04, 2012 12:58 am

ben eigenlijk blij het gepost te hebben, ik denk dat ik je hiermee je in zekere mate, blij hebt gemaakt.

hij heeft me alleen verteld wat er in het boek (veilingboek) stond, oorsprong: een geschenk van koning farouk aan een belgische diplomaat.

op het voetstuk stond er een nummer geschreven, ik dacht ook aan soort museumnummer of een soort nummer dat ze gegeven hebben aan de voorwerpen die ze in een tombe of put hebben gevonden.
mikey

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 04, 2012 2:55 pm

Mikey schreef:
ik denk dat ik je hiermee je in zekere mate, blij hebt gemaakt.

Natuurlijk, zeker weten. Altijd plezant om zo goed mogelijk proberen een voorwerp te bekijken.

... in het boek (veilingboek) stond, oorsprong: een geschenk van koning farouk aan een belgische diplomaat.

Het was een kleine kans, maar in de tentoonstellingscatalogus 'Van Nijl tot Schelde' (1991) heb ik het niet gevonden.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor dua nefer anpu » Vr Dec 07, 2012 9:48 pm

oooh, het is een beeld van ptah sokar osiris
deze beelden werden vaak in tombes geplaatst
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Terug naar Wat of waar is dit?