Eigenaardige voet

Moderator: yuti

Eigenaardige voet

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mrt 20, 2013 4:07 pm

Wat stelt deze afbeelding in Kom Ombo voor?

(strikvraagje :wink: )

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Eigenaardige voet

Berichtdoor Rozette » Do Mrt 21, 2013 2:51 pm

Philip schreef :
Wat stelt deze afbeelding in Kom Ombo voor?

Gokje,stelt de afbeelding aan de voet een mislukte voorstelling van een slipper voor?
Gebruikers-avatar
Rozette

Re: Eigenaardige voet

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 23, 2013 2:30 pm

Rozette schreef: "Gokje,stelt de afbeelding aan de voet een mislukte voorstelling van een slipper voor?"

Deze post werd meer dan vijfig keer bekeken, en niemand anders durfde een gokje te wagen? :? :( :wink:
( Yuti is verexcuseerd: hij was mee in Kom Ombo, en wist het dus al. :) )

Het is inderdaad een slipper Rozette, de voet staat op de tenen, de hiel omhoog, en de slipper is mee met de voetzool geplooid. Men heeft alle tenen afgebeeld, maar met de grote teen ook vooraan.

Ter plaatse in Kom Ombo hoorde ik dat gidsen hiernaartoe wel eens refereerden als een klompvoet. Na thuiskomst informeerde ik eens rond, en inderdaad, zo bleek dat nog mensen over deze afbeelding die uitleg gekregen hadden in Kom Ombo: een klompvoet. En daarom maakte ik dit postje. ( En omdat ongeveer gelijktig op het forum sprake was van Siptah, schreef ik 'strikvraagje'. )

Volgens mij echter maakt deze voet deel uit van een grote scène van 'het Neerslaan van de Vijanden'.
viewtopic.php?f=20&t=177

Edfoe:
Afbeelding

Medinet Haboe:
Afbeelding

Wanneer je in Kom Ombo tegenover de 'klompvoet' een stapje achteruit zet, dan zie je rechts ervan de andere voet, waarbij een leeuw de vijanden verslindt, en zie je de vijanden zelf ook, allemaal met een dergelijke voet.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Wat of waar is dit?