Cartouche

Moderator: yuti

Cartouche

Berichtdoor ancheperoere » Do Mei 02, 2013 7:04 pm

Mooie cartouche van een blok in het Open Air Museum van Karnak, maar van welke farao is deze cartouche???

http://www.flickr.com/photos/sparkythen ... 228746302/
ancheperoere

Re: Cartouche

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mei 02, 2013 7:48 pm

Ancheperoere schreef:
... van welke farao is deze cartouche?

Zeggen zal ik het niet. (Meester Yoda - spraak) :wink:

Mooie cartouche wegens veelvoud niet door streepjes, maar door herhaling weergegeven.

Ik weet ook waar welbepaald deze cartouche zich precies bevindt... linksboven op onderstaande foto.

Zegt dat nu iets over mijn 'nerd-gehalte' ? :oops:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Do Mei 02, 2013 8:01 pm

Je ziet Re en Men (eeuwig) en drie maal een kever staan in de cartouche.(Normaal had ik hier het meervoudsteken (drie streepjes) verwacht).
Chepre (vorm of verschijning) in het meervoud geeft cheperoe.
Dus zou ik denken Mencheperoere, de troonnaam (nesoe-biti) van Toetmosis IV.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor ancheperoere » Do Mei 02, 2013 9:52 pm

OK, deze was duidelijk te gemakkelijk

enne, Philip, nerd gehalte: welnee. ik heb grenzeloos eerbied voor wie dit zo uit het hoofd weet op te lepelen

ik vond het gewoon een mooie foto met drie van die kevertjes op een rij. Is dat niet een wat ongebruikelijke vorm van zijn naam?

ik ken deze variant van zijn troonnaam niet echt, wel met een kever en drie staande streepjes (sorry, mijn hieroglyphen is niet zo goed ...)
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mei 03, 2013 6:57 pm

Yuti schreef:
Dus zou ik denken Mencheperoere, de troonnaam (nesoe-biti) van Toetmosis IV.

Inderdaad, de verschijningen van Re zijn blijvend, of zoiets.

Ancheperoere schreef:
… deze was duidelijk te gemakkelijk

Eerlijk: de naam herkende ik en de plaats ook, maar dat laatste was gewoon toeval, en omdat ik er in januari 2012 nog eens geweest ben. De precieze plaats van een cartouche aanduiden zal me geen tweede keer meer lukken vrees ik.

Ancheperoere schreef:
Is dat niet een wat ongebruikelijke vorm van zijn naam?

Op de eerste onderstaande foto is bovenaan de cartouche te zien, waarover het hier gaat. Onderaan is een ander voorbeeld te zien op hetzelfde monument, namelijk de portiek van Thoetmozes IV welke teruggevonden werd in de de IIIde pyloon van Amenhotep III. Ook hier wordt de troonnaam van de farao met drie chepers geschreven.

Ik denk wel dat het meestal met slechts een cheper geschreven werd, inderdaad.
Ik vroeg me af of het afbeelden van drie chepers misschien te maken had met een horizontaal weergeven van de cartouche, omdat het makkelijker is een dergelijk volumineus teken zoals een kever drie keer naast elkaar te plaatsen, dan boven elkaar bij een verticale cartouche. Maar zoals te zien is op de tweede foto hieronder staat op andere plaatsen op hetzelfde monument ook bij een horizontale cartouche slechts 1 kever. Idem voor de derde foto hieronder van het Barkststation of Witte Kapel van Thoetmozes IV: 1 kever.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Wat of waar is dit?