Waar staan mijn zus en ik tentoongesteld?

Moderator: yuti

Waar staan mijn zus en ik tentoongesteld?

Berichtdoor Rozette » Zo Nov 17, 2013 7:23 pm

Waar staan mijn zus en ik tentoongesteld ?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rozette

Re: Waar staan mijn zus en ik tentoongesteld?

Berichtdoor ancheperoere » Ma Nov 18, 2013 8:52 pm

Het eerste beeld staat in het Louvre, Parijs
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Nov 18, 2013 9:18 pm

Ik reageer net na jou, Ancheperoere, en ik heb Parijs nog niet 'gedubbelchecked', maar ik kan me deze beelden niet herinneren. Waar staan ze? Allebei in hetzelfde museum neem ik aan?
Mag ik beginnen met waar ze volgens mij niet staan? Turijn - Vaticaan - Louvre - Wenen - Liverpool - Londen - Berlijn - Brussel. Indien ze daar staan is mijn geheugen slecht of heb ik niet goed gezocht. Maar ik zal het steken op 'dat ze verdekt opgesteld stonden'. ;-)

Waar dan wel? Zelfs Sint-Petersburg niet volgens mij. :)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Ma Nov 18, 2013 10:07 pm

Ancheperoere en Philip jullie zoeken het allebei te ver van huis.

Ik licht een tipje van de sluier op , ** de zusjes hebben recent een nieuwe huiseigenaar gekregen** :wink: .
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 19, 2013 7:45 pm

Dichter bij huis en een nieuwe huiseigenaar? Ik heb hierover mijn grijze materie dusdanig gepijnigd, dat ik de klap waarmee ik me achteraf voor het hoofd zal slaan niet eens zal voelen. ;-)

Op die tweede foto valt me de garderobe op die zich zo oneerbiedig dichtbij het beeld bevindt. Toch geen replica's ?

(En even zag beide zusjes met elkaar contact houden langs die telefoon, maar dat was een hallucinatie mijnentwege ten gevolge van het breinstormen. ;-) )

Nog een tipje a.u.b. ?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Di Nov 19, 2013 8:25 pm

Philip : (En even zag beide zusjes met elkaar contact houden langs die telefoon, maar dat was een hallucinatie mijnentwege ten gevolge van het breinstormen. ;-) )

:lol: :lol: :lol:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 19, 2013 8:31 pm

In het Koninklijke Paleis of het Paleis van Laken ?

:o :shock: :? (in die volgorde)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Di Nov 19, 2013 9:24 pm

Philip,

De twee granieten beelden van de godin Sechmet staan in het Koninklijke Paleis te Brussel.
Het zijn de enige twee overgebleven Egyptische voorwerpen die afkomstig zijn uit de oorspronkelijke collectie van Leopold II die zich nog in het Paleis te Brussel bevinden.

Groot was mijn verbazing afgelopen zomer tijdens mijn bezoek aan het Paleis te Brussel toen ik in de vestiaire een beeld van Sechmet zag staan.
Heb special aan de vriendelijke dames van de geïmproviseerde vestiaire en de beveiliging moeten vragen of ik foto`s van het beeld mocht maken, want ik zag het wel beeld staan maar kon er niet bij.
Nadien bleek dus dat er aan de andere kant van de ingang nog een beeld van Sechmet stond waar je ongestoord foto`s kon van maken.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 19, 2013 11:58 pm

Inderdaad, de klap voor mijn eigen hoofd heb ik niet eens zien aankomen. :)

Ik had er dus helemaal niet aan gedacht, terwijl ik er nochtans over had gelezen bij vroeger opzoekwerk naar het beeld van Amenhotep als valk, in het Jubelparkmuseum te Brussel.
viewtopic.php?f=10&t=1306

B.van de Walle, L.Limme, H.De Meulenare, La Collection Egyptienne. Les étappes marquantes de son développement, Bruxelles, 1980.
P. 27: “ … in 1878 werd de aandacht van de Amerikaanse egyptoloog Edwin Wilbour getrokken naar de twee Sechmet-standbeelden “
P.28: “ … de twee beelden van Sechmet … bleven in het Paleis, waar ze heden ten dage nog steeds de grote ingangsgalerij verfraaien.”

Deze beelden werden dus verworven door Prins Leopold, Hertog van Brabant – later Koning Leopold II – tijdens zijn officiële reizen in Egypte, in 1854-55 of 1862-63, hoogstwaarschijnlijk als diplomatisch geschenk.

Zou er (naast Porter & Moss) een lijst bestaan van Sechmet beelden? In bovenvermelde ‘La Collection Egyptienne’, wordt verwezen naar een “note bibliographique” in RdE 15 (Revue d'Egyptologie) van 1963, p.121.

Bedankt om de foto’s te posten, Rozette ! Ik ben er zeer opgezet mee.
En tof dat je er die moeite voor gedaan hebt om ook dat ene beeld te fotograferen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Wat of waar is dit?