Ken uw sfynx!!!

Moderator: yuti

Ken uw sfynx!!!

Berichtdoor ancheperoere » Wo Jun 11, 2014 5:27 pm

In deze warme dagen, waarin er minder toevoer is van berichten op het forum, denk ik dat het de hoogste tijd is voor een sfynxen-quiz:

KEN UW SFYNX!!!

zie hieronder een map met totaal 30 - jawel DERTIG sfynxen - sommige wat meer bekend, anderen minder bekend. De vraag is: waar is deze sfynx te vinden!

https://www.flickr.com/photos/romanitec ... 114697542/

De naam van de sfynx geeft ook een nummer, dus bijvoorbeeld 'Sfynx 10'. Nr 10 verwijst naar een sfynx op een bepaalde locatie. Het is de bedoeling de verblijfplaats van alle sfynxen te raden. Het is soms verbazend waar je exemplaren kunt tegenkomen!

alvast heel veel succes ;-)
ancheperoere

Re: Ken uw sfynx!!!

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jun 13, 2014 3:09 pm

Fantastisch gedaan, Ancheperoere ! Hartelijke dank voor het aangename amusement... heb alles rustig bekeken, maar ik vrees er te weinig van te herkennen of direct te kunnen plaatsen. Hieronder mijn poging om er met de hakken over de sloot door te zijn, maar ik vrees ervoor:
2Alexandrië/5Turijn/6BritishMuseum/9Pennsylvania/10Louvre/12Metropolitan/14Louvre/16CairoMuseum/19Memphis/
20Athene/22Berlijn/23Louvre/24VillaBorghese/27Vaticaan/28Metropolitan
Als ik er niet door ben, graag een herexamen. :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Vr Jun 13, 2014 7:12 pm

1 sphinx Amenhotep III Sint Petersburg.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor ancheperoere » Vr Jun 13, 2014 10:39 pm

Rozette, St.Petersburg voor nr. 1, dat klopt. Ik begreep dat er ook een tweede zou zijn. Deze staat gewoon buiten op straat.

En Philip: chapeau. Je hebt het er helemaal niet slecht vanaf gebracht! Van de plaatsen die je hebt aangegeven, heb je er slechts 1 fout, de rest is goed. Nr. 24 is de enige die niet juist is.

Welke zijn er nu nog te raden?

de volgende nrs.: 3, 4, 7, 8, 11, 13, 15, 17, 18, 21, 24, 25, 26, 29 en 30

Eind volgende week zal ik de rest bekend maken. Zo heeft iedereen nog wat te raden.

By the way, ik zal een tip geven: er zitten twee 'instinkers' bij
ancheperoere

Berichtdoor yuti » Za Jun 14, 2014 3:00 pm

Nog eens een gokje:
04: Senwosret 12de dynastie. mogelijk de Metropolitan.
08 b: Zwarte granieten sfinx – Paleis Docletianus Kroatie (Split)
13: onbekende sfinx in Split
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jun 15, 2014 8:10 pm

Ancheperoere schreef:
Nr. 24 is de enige die niet juist is.

Ik associeerde die met een museum, maar niet IN een oud-Egypte collectie, en koos jammer genoeg voor een sfinx die er een beetje op lijkt (van ver :wink: ), maar het is er eentje uit het Louvre (die staat samen met een andere aan beide zijden van een doorgang in een traphal als ik me dat goed herinner). Als dit nu juist is, haal ik toch nog de helft, op voorwaarde dat de prof mijn eerste fout door de vingers ziet. :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Zo Jun 15, 2014 9:19 pm

Dag Yuti,

ook jij hebt de sfinxen goed geraden. Nr. 4 is uit de Met in New York, de anderen, nrs. 8a en 8b en 13 zijn allemaal in Split te vinden. Ik moet nog een foto hebben van een vierde exemplaar uit Split. Ik heb ooit ergens gelezen dat Diocletianus verzot was op de sfinxen, hij had er in zijn paleis in Split ongeveer 24 (!) laten zetten.

En Philip, nr. 24 komt staat inderdaad in het Louvre! Geen zorg Philip, je staat nog ruim aan kop ten opzichte van Yuti en Rozette.
ancheperoere

Berichtdoor Rozette » Ma Jun 16, 2014 6:13 pm

Ik denk dat sphinx nr 7 Hatshepsut is, Cairo Museum JE 53113

Sphinx nr. 11 deel uitmaakt van Luxor te Las Vegas,USA

Sphinx nr. 17 Thutmosis III is, Louvre Museum

Sphinx nr. 21 terug te vinden is in het British museum, Gneiss sphinx of Amenemhat IV reworked in Ptolemaic times

Sphinx nr 25. uitkijkt over Capri en zich bevindt in het Axel Munthe huis, Villa San Michele Anacapri, Italie
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Di Jun 17, 2014 8:12 pm

Sphinx nr. 15 a-b Crystal Palace Park, Londen

Sphinx nr. 18 king Psamtik II The Walters Art Museum, Baltimore, USA

Sphinx nr. 26 a-b Pharaoh Amasis, Musei Capitolini, Palazzo Nuovo, Rome

Sphinx nr. 29 Headless Egyptian Sphinx at Hadrian's Villa, Lazio, Italy.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Do Jun 19, 2014 7:07 pm

Sphinx Nr. 30 Hatshepsut Cairo museum
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Do Jun 19, 2014 7:33 pm

Sphinx nr. 3 a-b Egyptian Sphinx at Kunsthistorisches Museum Vienna Austria
Gebruikers-avatar
Rozette

Ken uw sfynx!!! PRIJSUITREIKING

Berichtdoor ancheperoere » Zo Jun 29, 2014 3:16 pm

En dan nu is het moment aangebroken waar we allemaal op gewacht hebben: de prijsuitreiking van de Sphynx Connaisseurprijs 2014

Op de derde plaats staat:

Yuti en hier is jouw trofee: https://www.flickr.com/photos/romanitect/14347011180/

juryrapport: je bood goede tegenstand tegen Philip met 3 goede antwoorden. Je wist daarmee de een derde persoon mede tot ongekende hoogte te brengen. Het herkennen van de sfynxen uit Split maakt dat jij terecht de derde prijs hebt gewonnen!!!

Op de tweede plaats staat:

Rozette en hier is jouw trofee: https://www.flickr.com/photos/romanitec ... otostream/

Juryrapport: je kwam wat langzaam op gang maar had uiteindelijk 10 goed van de 11. nr. 7 is Hatchepsut uit het Royal Ontario Museum in Toronto. Bijzonder is dat je de sfinx uit Capri herkende. Je was een waardige tegenstander van de winner van deze competitie

En tenslotte ... De winnaar is ... Philip Arrhidaeus met 15 goede antwoorden.

Juryrapport: je was niet alleen snel, je had ook de meeste goede antwoorden. Daarom ben jij de winnaar van deze competitie en wordt je uitgeroepen tot de eerste Sfinx Connaisseur 2014.

Je hebt deze hele bijzondere trofee gewonnen. Het is niet goed bekend waar deze gevonden is, vermoedelijk eind 18e dynastie, maar men vermoed dat deze bijzondere trofee door Carter of Carnarvon ontvreemd is uit het graf van Toetanchamon in 1922: de Sphinx badeend van Toetanchamon ;-)

https://www.flickr.com/photos/romanitect/14553844843/

Gefeliciteerd!!!
ancheperoere

Re: Ken uw sfynx!!! PRIJSUITREIKING

Berichtdoor gaspard » Zo Jun 29, 2014 4:50 pm

Philip,
Met uw verpletterende overwinning in deze sfinxen-competitie bewijst ge nog maar eens dat je een UNIEKE administrator bent van dit forum.
Hartelijk gefeliciteerd :!:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Rozette » Ma Jun 30, 2014 4:02 pm

Felicitaties voor Philip :D !

ancheperoere bedankt voor de leuke prijs :wink:, en voor het bedenken van deze super toffe sfynxen-quiz !!!!!!!

De Capri sphinx heb ik vrij vlot gevonden via Google, andere sphinxen waren moeilijker te vinden.

Groeten,
Rozette :)
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Ma Jun 30, 2014 4:30 pm

Ancheperoere, eigenlijk mag ik nog van geluk spreken met m’n derde plaats. Want in het verleden (al was het wel een Griekse sfinx) at dat beest iedereen op die z’n nogal cryptische vragen fout beantwoordde.
Toch bedankt voor de mooie prijs.
Gebruikers-avatar
yuti

Volgende

Terug naar Wat of waar is dit?