Op zoek naar een of meerdere tempels

Moderator: yuti

Op zoek naar een of meerdere tempels

Berichtdoor Papag » Za Mrt 28, 2015 6:21 pm

Als ik door het forum blader kom ik zeer interessante commentaren tegen, van mensen die van Egypte en de oude opgravingen daar enorm veel weten.
Daarom mijn vraag hierbij.
Enkele jaren geleden, tijdens een toeristisch bezoek aan Egypte en de oudheden langs de Nijl, zijn we onder andere in een prachtig tempelcomplex gekomen, waar tientallen grote granieten conische zuilen,
prachtig gelijnd stonden, De lijning was perfect in alle richtingen.
Naar schatting waren die zuilen, indien ik het me goed herinner, ca 3 m doormeter en wel 7-8 m hoog of meer.
Die zuilen waren gemaakt uit rose of rode Aswan grantie, volledig bekapt in reliëf met grote en kleine figuurtjes, dezelfde figuurtjes kwamen terug op alle zuilen, van onder tot boven.
Het reliëf lag er redelijk dik op, ca. 1à2mm.

Ook hebben we toen een kamer bezocht, soort grafkamer, volgens mij bovengronds, of toch niet diep onder de grond.
Deze kamer was, als ik me goed herinner, ca 3 à 4 m in met vierkant, en ook een 3 à 4 m hoog. Ook deze kamer was volledig bekapt met figuurtjes in reliëf.
De muren bestonden denk ik ook uit dikke blokken rose- of rode Aswan graniet.

Op internet heb ik tevergeefs uren doorgebracht met het zoeken naar afbeeldingen van deze tempel of tempels, zonder resultaat, daarom deze vraag.

Met dank voor eventuele hints.
Papag

Re: Op zoek naar een of meerdere tempels

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mrt 29, 2015 7:02 pm

Dag Papag.

Als ik jouw beschrijvingen op een rijtje zet:
- een prachtig tempelcomplex
- tientallen grote
granieten conische zuilen, prachtig gelijnd stonden, De lijning was perfect in alle richtingen.
- volledig bekapt in reliëf
- Ook hebben we toen een kamer bezocht, soort grafkamer, volgens mij bovengronds, of toch niet diep onder de grond.
- Ook deze kamer was volledig bekapt met figuurtjes in reliëf. De muren bestonden denk ik ook uit dikke blokken rose- of rode Aswan graniet.

... doet me dat denken aan de Amontempel van Karnak in Luxor.

Het barkheiligdom van Philippus Arrhidaeus (geen familie :wink: ) is van roze graniet:
http://dlib.etc.ucla.edu/projects/Karna ... riod_id=12
Het is daar waar de heilige bark stond waarin het beeld van de god Amon reisde bij processies. Nu zijn de houten deuren en het bladgoud waarmee ze bekleed waren al lang verdwenen.

De zuilen zijn niet van roze graniet - dat is eerder zeldzaam voor zuilen in het oude Egypte - maar wel indrukwekkend:
http://www.memphis.edu/hypostyle/smaller_col.htm

Het is de enige tempel waarvan ik direct beide kenmerken zie te verenigen. In een andere tempel, zoals die van Luxor zelf bijvoorbeeld, ga je niet zeggen dat de zuilen in alle richtingen liepen. De steen van de tempel van Edfoe zou je niet zien als roze graniet en je zou je meer kamers herinneren, van Dendera zou je de Hathor-kapitelen met de gezichten herinneren. In Esna is het heiligdom niet meer te zien. Andere zoals Kom Ombo, Medinet Haboe, Abydos, Aboe Simbel stemmen niet overeen met je beschrijving.
Ik gok dus op Karnak.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Papag » Di Mrt 31, 2015 4:40 pm

Beste Philip,

Bedankt voor je aandacht voor mijn vraag en probleem.
Ik ook, heb altijd gedacht dat het de tempel van Karnak was, maar ik vind geen foto's
van de kolommen die ik heb gezien.
De zuilen waren wel degelijk van Aswan graniet, opgebouwd in schijven van ca 50 cm tot 80 cm dik en conisch
toelopend, zeer mooi bewerkt, zoals reeds gezegd in reliëf. De achtergrond van het reliëf was zeer glad geschuurd.
Het reliëf van sommige kleine hiërogliefen was 1 à 2mm en volledig haaks op de ondergrond opgewerkt.
Vele van de figuurtjes waren zeer klein, sommige maar 1 à 2 cm.
De tempel bestond eigenlijk uit een bos van zuilen, volgens mijn herinnering meer dan 10 in alle richtingen,
maar perfect gelijnd.
Deze zuilen waren veel fijner bewerkt dan de afbeeldingen van de zuilen die ik op internet vind.
De bewerking van de kamer die we toen tijdens die reis hebben bezocht was gelijkend met de afwerking
van de zuilen.
Ik heb ca 20j marmer en graniet, o.a. ook met de hand, bewerkt en het irriteert mij hoe die fijne reliëf bekapping
tot stand is gekomen, daarom zou ik graag te weten komen welke tempel ik indertijd eigenlijk heb bezocht.
Ik heb het spijtig genoeg nagelaten om daar foto's van te maken.

Graag meer info indien u daar over beschikt.

MvG

Guido
Papag

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Apr 01, 2015 8:35 pm

Papag schreef:
Het reliëf van sommige kleine hiërogliefen was 1 à 2mm en volledig haaks op de ondergrond opgewerkt.
Vele van de figuurtjes waren zeer klein, sommige maar 1 à 2 cm.

Je lijkt wel de zuilen van de tempel van Esna te beschrijven, zie mijn foto heronder. Maar dat zijn er slechts 18 (3 x 6).

...hoe die fijne reliëf bekapping tot stand is gekomen...

Fascinerend, niet?
Onderstaande twee foto's van me van onafgewerkte Ptolemaeïsche scènes in de tempel van Kom Ombo.
En in 3D: in het Jubelparkmuseum van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis zijn in de oud-Egyptische afdeling verschillende voorbeelden te vinden van onafgewerkte beelden, zie ook mijn onderstaande foto's.

Alles gebeurde met heel veel geduld en met betrekkelijk weinig gereedschappen. En in verband met het uithakken van harde steensoorten, ga je dit verhaal waarschijnlijk interessant vinden: viewtopic.php?f=16&t=3167

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Wat of waar is dit?