Waar zijn deze muurschilderingen te bezichtigen ?

Moderator: yuti

Waar zijn deze muurschilderingen te bezichtigen ?

Berichtdoor Rozette » Vr Sep 23, 2016 10:18 pm

Waar zijn deze muurschilderingen ( fresco`s) te bezichtigen ?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rozette

Re: Waar zijn deze muurschilderingen te bezichtigen ?

Berichtdoor ancheperoere » Za Sep 24, 2016 7:52 am

Ik denk: Pompei of misschien Herculaneum
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Sep 25, 2016 11:57 am

Mooi !

Casa degli amorini dorati !

Dan heb je ook die tentoonstelling in Pompeï gezien, Rozette:
viewtopic.php?f=15&t=3631
(laatste groep Sechmet foto's in het bericht)

Onlangs zijn we naar Napels en omgeving geweest en die Romeinse egyptomanie is zelfs te zien tot in Baia.

En je hebt mogelijk meer geluk gehad dan ik in het Museum van Napels, Rozette: ik was te vroeg voor de Egypte-tentoonstelling - en er was van de vaste collectie slechts 1 zaaltje open (evenals van de fresco's van de Tempel van Isis). De tweede keer dat ik er ben en beide keren de vaste collectie gesloten gevonden. :(

Nu wel in Paestum geraakt. Reuze !

En... "Romeinse Keizer, Romeinse Keizer, Meester Yoda, Romeinse Keizer,... " in het Museo Archeologico di Napoli... dat was even wennen... maar sommige grote Batman beelden en schilderijen vond ik wel apart.
http://www.adriantranquilli.com/site/?p=322

Ik was eigenlijk van plan om een egyptomane aanvulling te doen - ook met Nijlscènes - aan mijn berichtje over de tempel van Isis in Pompeï: viewtopic.php?f=14&t=802
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Di Sep 27, 2016 7:38 pm

ancheperoere schreef :
Ik denk: Pompei of misschien Herculaneum

Het was Pompeii zoals Philip schreef :D .
Bedankt voor de reactie ancheperoere :wink: !!!!!!!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Philip schreef :
Casa degli amorini dorati !

Inderdaad Philip de foto is genomen in Casa degli amorini dorati op 6 september 2016 :D .

VI.16.7 Pompeii. Casa degli Amorini Dorati or House of the Golden Cupids
or Domus Cn. Poppaei Habiti or House of Gnaeus Poppaeus Habitus.
Excavated 1903-5. Conservation 2015/16.

http://www.pompeiiinpictures.com/pompeiiinpictures/R6/6%2016%2007%20p1.htm

Dan heb je ook die tentoonstelling in Pompeï gezien, Rozette:
viewtopic.php?f=15&t=3631
(laatste groep Sechmet foto's in het bericht)

Onlangs zijn we naar Napels en omgeving geweest en die Romeinse egyptomanie is zelfs te zien tot in Baia.

En je hebt mogelijk meer geluk gehad dan ik in het Museum van Napels, Rozette: ik was te vroeg voor de Egypte-tentoonstelling - en er was van de vaste collectie slechts 1 zaaltje open (evenals van de fresco's van de Tempel van Isis). De tweede keer dat ik er ben en beide keren de vaste collectie gesloten gevonden. :(

Nu wel in Paestum geraakt. Reuze !

We zijn begin september naar Napels, Oplontis, Herculanuem en Pompeii geweest. We hebben ook de kleine tentoonstelling met de Sechmet beelden en de fresco`s met Nijlscenes te Pompeii bezocht.

Afbeelding

Afbeelding

In het Museum te Napels waren we te laat om de Egypte-tentoonstelling te zien die maar tot 4 september te bezichtigen was, dit was op de dag dat wij s`avonds in Napels zijn geland.

Tijdens ons bezoek aan het Museum van Napels was de vaste Egyptische collectie eveneens gesloten :o , de Farnese collectie hebben we ook maar uit de verte kunnen bezichtigen, er was een boekvoorstelling die dag en de zaal was verboden toegang voor toeristen, hoeveel pech kan een mens hebben :? .
Gelukkig waren er toch nog de vele prachtige mozaieken en schitterende fresco`s uit de opgegraven villa`s, waaronder ook een kleine selectie fresco`s
uit de tempel van Isis. En de meer dan prachtige vele beelden uit de Villa van de papyri' ( Herculaneum) enz...................

Afbeelding
Fresco of Isis discovering the boat with the coffin of Osiris, from Pompeii, sacrarium of the temple of Isis

Afbeelding
Foto genomen in de tuin van de Villa van Poppaea Oplontis. Er stonden een aantal bomen met granaatappels :) .
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Sep 28, 2016 8:01 pm

Een mooie foto van die Romeinse edeldame in het rood.

Mijn echtgenote kreeg in Oplontis op lichtjes onbeschofte wijze onder haar voeten omdat ze op een stuk lavasteen ging zitten in de tuin. Ongehoord dat ze een archeologische vondst beschadigde zei een bewaakster. Toen ik even later naast dezelfde bewaakster deed alsof ik aanstalten maakte om op een vloermozaïek te gaan zitten bovenaan een trapje, vroeg ik haar of dàt mocht en ik kreeg als antwoord dat ze dat geen probleem vond. :?
Misschien zijn me daardoor die granaatappels niet opgevallen. :wink:

Afbeelding

Het enige wat ons niet gelukt is van wat op de planning stond, is Cumae. Ik wist dat er maar drie treintjes per dag naartoe reden, maar ter plaatse zei men dat dit enkel op zondag was... en die zondag bleek dat die trein bezet was door VIP's. Maar we wisten vooraf dat de grot van Sybille gesloten was voor het toerisme.

Als troost kregen we nog een speciale citroencake van de dame van de Bed & Breakfast. Zeer aan te bevelen trouwens: Il Giardino di Tonia - Tonia's Garden, centraal gelegen in Torre Annunziate, dichtbij het station van de Circumvesuviana en de Villa Poppaea, Oplontis: http://www.ilgiardinoditonia.it/ - ook via booking.com. (eigenaars spreken vloeiend Engels)

In Paestum hadden we dan weer het geluk dat we in het museum de reserves konden bezichtigen.

Maar wat betreft de oud-Egyptische collectie van Napels... we hebben allebei pech dus. :( Ik heb wel dat ene kamertje dat open was helemaal gefotografeerd. Eender... we moeten ooit nog eens terug. Ieder excuus is goed, want 't is een prachtige streek. En de beste pizza's van Italië. :)

Ondertussen heb ik wat vakantiefoto's gepost: viewtopic.php?f=14&t=802
Tempel van Isis - Nijlscènes - Romeinse egyptomanie
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Wat of waar is dit?