Sandalen

Moderator: yuti

Sandalen

Berichtdoor yuti » Wo Mrt 01, 2017 12:23 pm

Tussen de grafgoederen van koningin Nefertari lag dit paar eenvoudige versleten sandalen van geweven palmbladeren. Het paar dateert uit de late 18de, begin 19de dynastie.
De kans is dus groot dat ze toebehoorden aan de koningin.
De vraag is dan, naar de huidige normen van schoenmaat, wat was haar schoenmaat?

Afbeelding

S.05160/1-2; 257 - Museo Egizio Turijn - graf van Nefertari (Qv 66), opgraving Schiaparelli.
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Sandalen

Berichtdoor Rozette » Ma Mrt 06, 2017 12:13 pm

Yuti,

Ik dacht ergens gelezen te hebben schoenmaat 37-38.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Di Mrt 07, 2017 6:07 pm

Beste Rosette, de label bij het voorwerp in Leiden geeft maat 39 aan. Het lijkt mij een redelijk grote maat voor een vrouw uit die tijd. Er van uitgaande dat de lichaamslengte van mensen behoorlijk kleiner was dan vandaag, vond ik dat wel opmerkelijk. Voeten vallen wel breder uit als je dagelijks blootvoets loopt, maar toch. Anderzijds is de grootte van een sandaal niet 100 procent representatief voor de lengte van de voet.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mrt 08, 2017 9:13 pm

Yuti schreef:
Er van uitgaande dat de lichaamslengte van mensen behoorlijk kleiner was dan vandaag...

Michael E. Habicht, Maciej Henneberg, Lena M. Öhrström, Kaspar Staub, and Frank J. Rühli,
Brief Communication: Body Height of Mummified Pharaohs Supports Historical Suggestions of Sibling Marriages
American Journal of Physical Anthropology, 2015
https://www.researchgate.net/publication/275587145

Getuige onderstaande foto uit 1987 vermoed ik dat de ambachtslui van het oude Egypte soms de ware grootte van lichaam en lichaamsdelen niet correct konden inschatten ... :wink: ... (mijn echtgenote is IRL schaal 1/1, maar niet op de foto):

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Ma Mrt 27, 2017 5:23 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Getuige onderstaande foto uit 1987 vermoed ik dat de ambachtslui van het oude Egypte soms de ware grootte van lichaam en lichaamsdelen niet correct konden inschatten
Goeie foto. Nu kan je daar niet meer zo dicht bij komen.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Terug naar Wat of waar is dit?